45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Divers Nieuws

Stassec. Van Dam: camera’s geen risico privacy slachthuismedewerker

Afspraak tussen slachterijen en NVWA over cameratoezicht in slachthuizen vormt geen gevaar voor de privacy van slachthuismedewerkers. Dat zegt Martijn van Dam, staatssecretaris van Economische Zaken, tijdens een debat in de Tweede Kamer. De beelden worden gemaakt op basis van vrijwilligheid en blijven in het bezit van de slachterijen zelf. Alleen de NVWA kan toegang krijgen tot de beelden in het kader van toezicht op het slachtproces, legt Van Dam uit. Hij ziet daarom geen risico dat de beelden in handen komen van andere partijen.

Kamerdiscussie over gevolgen cameratoezicht

CDA en VVD zijn bezorgd over de gevolgen van camera’s in slachthuizen. De partijen vrezen voor bedreigingen vanuit activistische organisaties naar aanleiding van de camerabeelden. GroenLinks-Kamerlid Rik Grashoff benadrukt bij het debat dat er duidelijk onderscheid moet zijn bij het gebruik van de beelden. Camerabeelden die bestemd zijn voor controle en handhaving, moeten niet gebruikt worden voor informatievoorziening voor het publiek, vindt hij. 
PvdD wil juist dat het publiek uitgebreider wordt geïnformeerd over de hele vleesketen. Ze wil beelden van alle schakels in de keten beschikbaar maken voor het publiek.

Van Dam ziet er niets in om dit wettelijk op te leggen. Hij merkt wel op dat steeds meer schakels vrijwillig inzicht geven in het productieproces. “Als er dan onderdelen zijn die je liever niet laat zien, moet je als ondernemer misschien eens denken of je dit niet beter op een andere manier kan doen”, vindt Van Dam. Hij voegt er aan toe dat hij ook vindt dat consumenten die vlees eten maar eigenlijk liever niet weten hoe dat vlees tot stand komt, er misschien ook nog een keertje over moeten nadenken. “Uiteindelijk hoort bij vlees eten immers dat dieren geslacht worden”, aldus Van Dam.

Alles bij de bron; Boerderij


 

Verzamelartikel Cameratoezicht in de openbare ruimte

Positieve evaluatie camera's Hengelo

Het cameraproject in het centrum van Hengelo werkt goed en wordt de komende jaren voortgezet. Uit de evaluatie van de zes camera's over de periode 2013 - 2016 blijkt dat het instrument nuttig en noodzakelijk was, zowel in preventief als in repressief opzicht. Preventief kunnen openbare orde teams van de politie effectief ingezet worden en opgenomen beelden worden ingezet voor repressie. Er moet nog een camera toegevoegd worden en ook wordt er een camera verplaatst.

33% meer camera's in Den Bosch & Zwolle

Het gemeentelijk cameratoezicht in den Bosch wordt vernieuwd en uitgebreid: er komen 8 camera's bij. Het totaal aantal camera's komt daarmee op 32. Rond het station wordt het aantal camera's door technologische verbeteringen gehalveerd naar 9. Elders in het historishce centrum worden juist extra camera's toegevoegd om een completer beeld van het gebied te krijgen. 

De gemeente Zwolle verhoogt het aantal toezichtscamera's in het uitgaansgebied van 18 naar 24. De zes nieuwe camera's worden ten oosten van de Grote Markt opgehangen. 

Camera's op Jan Evertsenstraat en Mercatorplein

Naar aanleiding van een aantal ernstige incidenten (overvallen, dodelijke schietpartij, steekpartij) in het najaar van 2016 heeft burgemeester van der Laan van A'dam besloten camera's op te hangen in dit gebied. Er zijn al vele andere maatregelen ingezet om het aantal incidenten terug te dringen. Zo zijn er extra surveillances door de politie rond sluitingstijd van de winkels in het gebied, zijn er DNA-installaties geplaatst en wordt er preventief gefouilleerd.

Alles bij de bron; SlimBekeken


 

Handhavers vrezen nadelen van bodycams

De politie gaat experimenteren met bodycams. Voor de veiligheid van de agenten.

Maar niet elke handhaver wordt daar enthousiast van. Men is bang dat leidinggevenden de beelden gaan gebruiken om het functioneren te beoordelen. Niet alleen bij de politie zijn er bezwaren tegen bodycams. Ook binnen de NS, waar veel boa’s werken, wil men zwart-op-wit dat de beelden niet in het nadeel van het personeel worden gebruikt. “Handhavers vrezen dat hun fouten ook worden vastgelegd en dat zij, na bijvoorbeeld een klacht, daarop worden afgerekend”, zegt bestuurder Christa Burger van FNV Spoor.

Bij de RET, dat het openbaar vervoer in en rond Rotterdam verzorgt, gaan 40 controleurs vanaf 1 juli een bodycam dragen. Hier is afgesproken dat de beelden alleen door een Officier van Justitie bekeken mogen worden. Dat gebeurt als een geweldpleger strafrechtelijk vervolgd wordt.

De COR van de nationale politie ziet de Rotterdamse aanpak ook wel zitten. Ook agenten zijn bang dat beelden gebruikt worden om aan te tonen dat zij fout zijn geweest, in plaats van de geweldpleger.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Cameratoezicht tegen dierenleed in slachthuizen

Staatssecretaris Martijn van Dam is met de brancheorganisatie van slachterijen overeengekomen dat cameratoezicht zal worden ingezet om eventueel dierenleed te signaleren. Cameratoezicht moet voorkomen dat medewerkers van slachthuizen zich schuldig maken aan onnodige dierenkwelling. Het wordt niet verplicht, maar slachthuizen kunnen door de maatregel doorvoeren wel aantonen dat ze goed bezig zijn.

Twee slachterijen hebben inmiddels camera’s voor bewaking van het proces, maar daarvan worden de beelden nog niet naar de NVWA doorgestuurd.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Bodycam voor Amsterdamse agenten

De politie in Amsterdam is gestart met een grootschalige proef met bodycams. Gedurende twee jaar krijgen agenten van twintig basisteams de beschikking over kleine camera’s die ze tijdens hun werk op straat aan hun uniform kunnen bevestigen. Als het resultaat bevalt, moeten ook de korpsen in de rest van Nederland volgen.

Het bodycamsysteem is zo aangepast, dat de opgenomen camerabeelden achteraf in de omgeving van het politiebureau niet meer terug zijn te zien. Als na een dienst de camera’s in het basisstation worden gezet, laden de beelden automatisch naar een databank. Daar worden ze 28 dagen opgeslagen, naar de landelijke norm voor videobeelden van straatcamera’s. ,,De beelden kunnen in principe door iedereen worden opgevraagd. Maar daar moet wel een goede reden voor zijn, die onderbouwd dient te worden”, legt Pronker uit...

... partijen van de Amsterdamse gemeenteraad hebben in aanloop naar de proef ook duidelijk gemaakt dat de privacy van de burger steeds meer in het gedrang komt. De Amsterdamse driehoek met burgemeester Eberhard van der Laan, hoofdcommissaris Pieter Jaap Aalbersberg en hoofdofficier Theo Hofstee vindt de veiligheid van agenten evenwel een hogere prioriteit hebben. Pronker: ,,Er is bij deze proef ook heel gericht naar het juridische aspect gekeken. Het blijft een privacygevoelig onderwerp. Wij denken dat we met deze pilot dichtbij een goed werkzame situatie komen.”

Alles bij de bron; Telegraaf [premium]


 

Hoe ver reikt de privacy van zieke werknemers?

Wat mag je eigenlijk aan een sollicitant vragen over zijn gezondheid en wat niet? En hoe zit dat bij zieke werknemers? Schending van de privacy van (potentiële) werknemers kan leiden tot torenhoge boetes. Sprout-expert Annelieke Fenstra zet de belangrijkste do´s en dont´s op een rij...

De privacy van een zieke werknemer komt snel in het gedrang. Het is niet toegestaan te vragen naar de aard of de oorzaak van de ziekte. Ook mag je niet vragen naar de beperkingen en mogelijkheden van de werknemer.

Je mag wèl vragen naar:
- het telefoonnummer en het (verpleeg)adres waar de werknemer te bereiken is;
- de vermoedelijke duur van het ziekteverzuim;
- de lopende afspraken en werkzaamheden (zodat je andere werknemers eventueel de werkzaamheden kunt laten waarnemen);
- of de werknemer onder een vangnetbepaling van de Ziektewet valt (maar niet onder welke), en
- of de ziekte het gevolg is van een arbeidsongeval of een verkeersongeval waarbij een aansprakelijke derde betrokken is (in verband met mogelijk regres).

Let op: Geeft jouw zieke werknemer (ongevraagd) meer informatie over zijn gezondheid? Deze extra informatie mag over het algemeen niet worden opgenomen in de administratie of verstrekt worden aan de bedrijfsarts of arbodienst.

Als werkgever moet je je inspannen om de werknemer zo spoedig mogelijk te laten re-integreren. Je bent verplicht je hierin te laten bijstaan door een bedrijfsarts of arbodienst. De bedrijfsarts of arbodienst verwerkt veel informatie over de gezondheid van werknemers. Zij mogen niet onbeperkt informatie hierover verwerken of verstrekken aan de werkgever. De bedrijfsarts of arbodienst mag slechts informatie verstrekken die de werkgever nodig heeft bij loondoorbetaling, begeleiding en re-integratie.

Het gaat dan om informatie over:
- de werkzaamheden die de werknemer wel of niet kan uitvoeren;
- de verwachte duur van het ziekteverzuim;
- de mate van arbeidsongeschiktheid, en
- eventuele aanpassingen of voorzieningen die de werkgever moet verzorgen.

Met de privacy van werknemers moet dus door werkgevers zeer zorgvuldig worden omgegaan. Doe je dat niet dan zet je de verhouding op het spel en loop je bovendien het risico dat je diep in de buidel moet tasten als je wordt beboet door de Autoriteit Persoonsgegevens.

De beleidsregels van de AP vind je hier

Allesbij de bron; Sprout


 

Militaire drones worden in België binnenkort ingezet bij wegcontroles

Wie wil wegrijden van douanecontroles op de openbare weg, denkt binnenkort maar beter twee keer na. De kans bestaat immers dat er op grote hoogte een militaire drone rondcirkelt om wegvluchtende chauffeurs te helpen klissen.

De douane is dagelijks actief op de Belgische wegen. Ze zoekt naar drugs, wapens, cash geld en goederen waarvoor accijnzen verschuldigd zijn. Ook de opsporing van misbruik met rode diesel is een taak van de douaniers. En ze mogen onbetaalde boetes innen. Niet zelden slaan chauffeurs met een slecht geweten echter op de vlucht als ze de controles in het oog krijgen. De inzet van militaire waarnemingsdrones moet daar een mouw aan passen.

Concreet zal telkens iemand van de douane postvatten bij de militairen die de livebeelden binnenkrijgen, om zo de ploegen op het terrein rechtstreeks te kunnen aansturen. De drones vliegen trouwens zodanig hoog dat wegvluchtende automobilisten hen volgens militairen zelfs niet gezien zullen hebben.

Volgende week woensdag zetten minister van Financiën Johan Van Overtveldt en zijn defensiecollega Steven Vandeput hun handtekeningen onder het samenwerkingsakkoord dat de inzet mogelijk maakt.

Alles bij de bron; HLN [hnx-2-Luc]


 

Centrum voor Informatiebeveiliging en Privacybescherming (CIP)

CIP is het expertisecentrum voor informatiebeveiliging en privacybescherming van, voor en door overheidsorganisaties. Het heeft zich ontwikkeld tot een publiekprivate netwerkorganisatie, waarin ook deskundige marktorganisaties als kennispartners deelnemen.

Het CIP is opgericht door vier grote uitvoeringsorganisaties: Belastingdienst, DUO, SVB en UWV. Inmiddels bestaat het CIP-netwerk uit een groot aantal overheidsorganisaties en Kennispartners. Kennis die in deze organisaties aanwezig is op het vlak van informatiebeveiliging en privacybescherming wordt binnen de samenwerking in het CIP gedeeld en toegankelijk gemaakt. Op deze manier leren de aangesloten organisaties van elkaars oplossingen en werkwijzen en kunnen, samen komen tot afspraken daaromtrent. Dit alles in het belang van de informatieveiligheid van de overheidsdienstverlening.

CIP-Overheid heeft de AVG compliant Privacy Suite “Grip Op Privacy” vrijgegeven. In de Privacy Suite is de Europese wetgeving (AVG) verteerbaar gemaakt in een tweetal praktische handreikingen en een tool waarmee u het niveau van volwassenheid in uw organisatie in kaart brengt, bespreekbaar maakt en dat u kunt helpen met gerichte maatregelen die u op een door u gewenst niveau brengen. De onderdelen zijn:

De Privacy Baseline geeft organisaties concrete handvatten voor de omgang met privacy: de eisen van de AVG zijn vertaald naar concrete, hanteerbare normen die duidelijk maken wat organisaties moeten regelen om compliant te zijn met de wet en daarmee de privacy van de burgers te waarborgen.

Deze handleiding biedt ontwerpers een bibliotheek met ontwerpkeuzes en oplossingen in het enerzijds formele en anderzijds creatieve proces, om te komen tot een ontwerp dat op een passende wijze invulling geeft aan de privacy vereisten, zoals die in AVG zijn beschreven en in de Privacy Baseline concreet zijn gemaakt."

Het Privacy Volwassenheidsmodel vormt daarmee een maatlat, waarlangs de volwassenheid van de organisatie gemeten kan worden in de mate waarin privacybescherming organisatie breed is afgedekt, maar vooral juist om de organisatie te laten groeien. De selfassessment tool is bedoeld om als managementinstrument te gebruiken. Managers vullen die in, al of niet met hun afdeling, en hanteren de uitkomsten als gespreksonderwerp, waarbij desgewenst nog een integrale groepsinvulling wordt gemaakt. Het te bereiken volwassenheidsnivo kan zelf bepaald worden en de tool geeft een advies op basis van de privacy baseline wat er nog moet gebeuren voor een volgend niveau.

Hier vindt u de hulpmidden van Grip-op-Privacy: https://www.cip-overheid.nl/grip-op-privacy/

Bron; email & CIP-Overheid