De Data Privacy Stichting (DPS) start in samenwerking met de Consumentenbond een nieuwe rechtszaak tegen Meta om compensatie voor gebruikers van Facebook en Instagram af te dwingen. DPS en de Consumentenbond waren hierover in onderhandeling met Meta, maar die gesprekken zijn op niets uitgelopen.
In 2023 oordeelde de rechtbank Amsterdam dat Meta jarenlang de privacy van Nederlandse gebruikers schond.
Meta schond privacyrechten van Facebook- en Instagramgebruikers ook door jarenlang persoonsgegevens door te sturen naar de Verenigde Staten. Zonder voldoende bescherming tegen Amerikaanse overheidssurveillance. DPS eist dat Meta iedere Facebookgebruiker €750 compensatie betaalt voor alle schadelijke gevolgen van het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens. Daarnaast eist DPS voor iedere Facebook- en Instagramgebruiker €500 voor de illegale doorgifte van gegevens naar de Verenigde Staten.
‘Helaas blijft Meta weigeren gedupeerde consumenten te compenseren, zelfs nadat de rechtbank oordeelde dat Meta onrechtmatig heeft gehandeld. Dus zullen we opnieuw naar de rechter moeten om zo alsnog compensatie af te dwingen. Het is jammer dat het nodig is, maar we zijn er klaar voor en hebben er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. De rechtbank in Amsterdam gaf ons vorig jaar al gelijk. En we hebben ook nog eens uitspraken van het Europese Hof van Justitie en verschillende toezichthouders in ons voordeel.’ aldus de directeur van de Consumentenbond.
De voorzitter van DPS stelt: ‘Meta overtreedt de wet willens en wetens en verdient daar miljarden mee. Gebruikers zijn hierdoor de controle en zeggenschap over hun eigen gegevens verloren. Zij lopen het risico dat hun gegevens in de toekomst worden misbruikt en dat zij worden gediscrimineerd. Meta’s onrechtmatige praktijken hebben de keuzevrijheid van gebruikers ingeperkt en hun persoonlijke levenssfeer aangetast.’
Alles bij de bron; Consumentenbond
Fitnessketen Basic-Fit zet AI-gestuurde 'slimme camera’s' en sensoren in om agressie, ongeautoriseerde toegang, gezondheidsproblemen, zoals flauwvallen, en andere incidenten te herkennen. Daarnaast wordt de technologie ingezet om drukte op fitnesslocaties in kaart te brengen door data te verzamelen van bezoekers. Volgens camerafabrikant Axis die de technologie levert is deze informatie waardevol voor crowd control en maakt het cameratoezicht het mogelijk om de sportscholen 24 uur per dag open te houden.
Het op afstand bedienbare bewakingssysteem is op grote schaal uitgerold in zowel nieuwe als bestaande Basic-Fit clubs.
"De afgelopen vijf jaar heeft Basic-Fit het Remote Surveillance-project ontwikkeld om 24/7 bewaking op afstand werkelijkheid te maken", zegt Boy Takken van de fitnessketen in een gemaild persbericht.
"Wij realiseren ons heel goed dat cameratoezicht ook inbreuk maakt op de privacy van onze leden en medewerkers en wij gaan hier dan ook uiterst zorgvuldig mee om. Geen cameratoezicht vindt bijvoorbeeld plaats in kleedkamers en sanitaire voorzieningen en er wordt er met name reactief gemonitord" zo laat Basic-Fit in het reglement weten. "Dat betekent dat beelden pas worden bekeken nadat er een melding van een incident is ontvangen." Camerabeelden worden na een maand verwijderd.
Alles bij de bron; Security
Samen met de collega's bij EDRi, Global Witness en Gesellschaft für Freiheitsrechte heeft Bits of Freedom vandaag een klacht ingediend bij de Europese Commissie over een mogelijke inbreuk op de Digital Services Act. De organisaties vermoeden dat advertenties op LinkedIn gebaseerd kunnen zijn op gevoelige gegevens, terwijl dat verboden is.
De Digital Services Act moet gebruikers van online platformen, zoals LinkedIn, beschermen tegen de macht en willekeur van Big Tech. In de wet staat dat gevoelige gegevens geen invloed mogen hebben op welke advertenties je te zien krijgt op een platform. Daaronder vallen bijvoorbeeld seksuele geaardheid, politieke opvattingen en etnische afkomst.
In de praktijk betekent dit dat het bijvoorbeeld verboden is om jou een advertentie voor een bepaalde bar te tonen omdat je tot de LGBTQIA+ gemeenschap behoort. Of om jou advertenties te tonen voor een bepaalde politieke partij omdat je liberaal bent. Dat is goed nieuws, want dit vermindert gerichte polarisatie en manipulatie door misleidende of selectieve berichtgeving via advertenties.
Dit is dus een regel die direct impact heeft op eindgebruikers van online platformen. Maar er zijn er nog veel meer! Zo maakt de Digital Services Act het mogelijk om in te zien waarom je bepaalde advertenties te zien krijgt, hoe je kan klagen over verwijderde content en hoe je de volgorde van je feed aan kan passen. Hoe dat allemaal werkt, lees je op de website: www.jouwplatformrechten.nl!
Maar om zo'n regel tot een succes te brengen, is het belangrijk dat grote platformen zich ook echt aan die regel houden. Daarom hebben we een klacht ingediend bij de Europese Commissie over dit platform. Hiermee hopen we bij te dragen aan effectieve handhaving en de Digital Services Act tot een succes te brengen. Aangezien de klacht op dit moment in behandeling gaat, kunnen we er inhoudelijk nog niet teveel over kwijt. Uiteraard houden we je op de hoogte van de voortgang.
Alles bij de bron; Bits-of-Freedom
De opkomst van deurbelcamera's kan leiden tot een 'verkliksamenleving' waar mensen elkaar steeds meer in de gaten houden, zo vreest stichting Privacy First.
Eind januari stelde Privacy First al dat veel mensen zich niet aan de regels houden wat betreft het filmen van de openbare weg. Volgens Multiscope hebben 1,2 miljoen Nederlandse huishoudens een deurbelcamera. "Gij zult niet zomaar de openbare weg filmen, noch uw camera richten op het privébezit van een ander. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Autoriteit Persoonsgegevens zijn hier duidelijk over. Toch houden heel veel mensen in Nederland zich hier niet aan", aldus de privacystichting.
Vincent Böhre, jurist en directeur van stichting Privacy First, heeft er 'fundamenteel moeite mee'. "Misschien moeten ze zelfs worden verboden", zo laat hij aan RTL Nieuws weten. Böhre vreest dat de camera's tot een 'verkliksamenleving' zullen leiden. "Mensen gaan elkaar steeds meer in de gaten houden."
Hij roept mensen op die zich zorgen maken over deurbelcamera's om hierover te klagen bij de toezichthouder. "Hoe meer klachten er komen, hoe groter de kans dat de AP daadwerkelijk gaat ingrijpen."
Alles bij de bron; Security
Nederland is langzaam aan het veranderen in een surveillancemaatschappij waarin we zelf, uit vrije wil, de camera’s ophangen. En het zijn allang niet meer alleen traditionele camera’s. Aan de voordeuren van 1,2 miljoen huishoudens, dat is bijna een op de zeven, hangt inmiddels een deurbel met een camera erin.
Voor je het weet luister je zo naar hoe een volslagen onbekende man in een witte pufferjas langsloopt en in zijn telefoon zegt dat hij echt geen zin heeft in de verjaardag vanavond. Hij zegt gewoon dat hij ziek is, is glashelder te horen in de heimelijke opname van de videodeurbel.
De Volkskrant probeerde verschillende typen bellen uit. Ze maken allemaal een aanzienlijke inbreuk op de privacy van voorbijgangers – al zijn er opties om dat te verbeteren.
Alles bij de bron; Volkskrant [abonnement noodzakelijk]
Het aantal klachten over slimme deurbellen die meer filmen dan is toegestaan neemt de afgelopen jaren flink toe.
Vorig jaar kwamen er 1.050 meldingen binnen bij de toezichthouder. Dat waren klachten van burgers die dachten dat een particuliere camera zoals een slimme deurbel in de buurt meer filmde dan is toegestaan. Een jaar eerder waren het nog achthonderd meldingen.
De Autoriteit Persoonsgegevens gaat ervan uit dat steeds meer mensen zich aan de particuliere camera's ergeren, omdat ze steeds vaker opduiken. In 2023 hingen er volgens marktonderzoeker Multiscope 1,2 miljoen deurbellen met camera's in Nederland. Dat waren er nog 640.000 in 2021. "Mensen voelen zich bespied als ze over straat lopen", zegt de toezichthouder.
Een slimme deurbel mag de openbare ruimte of bezittingen van anderen niet filmen. Als mensen vermoeden dat een camera meer filmt dan is toegestaan, kunnen ze naar de toezichthouder stappen. Maar die heeft niet de capaciteit om in alle gevallen te handhaven.
Soms stuurt de toezichthouder een brief om de regels nogmaals toe te lichten. In het uiterste geval kunnen mensen naar de rechter stappen.
Alles bij de bron; NU
Alle ophef ten spijt, het aantal beveiligingscamera’s in de politiedatabase Camera in Beeld blijft groeien. Er zijn inmiddels 325 duizend camera’s geregistreerd en dat moeten er nog meer worden, zegt landelijk projectleider Karel van Engelenhoven, ooit bedenker van het project.
De politie gebruikt de database om te zien waar de camera’s hangen. Beelden worden dan gevorderd.
Alles bij de bron; Cops-in-Cyberspace
Er wordt jaarlijks meer aan producten gestolen, dat is een hardnekkig probleem voor de supermarktketen. Een van de manieren waarop Jumbo dit wil tegengaan, is met AI.
"Er komt meer cameratoezicht in alle winkels en er komen meer en slimmere steekproeven bij zelfscankassa's", maakte het bedrijf recent bekend.
In een persbericht schrijft het dat AI-technologie gerichte steekproeven mogelijk maakt bij de zelfscankassa. Jumbo verwacht veel van AI die "afwijkend gedrag" van klanten in de winkel herkent. In verschillende winkels is al een proef met deze technologie gestart. Die duurt een paar maanden. Hoe de AI precies werkt is niet bekend.
Retaildeskundige Eelco Hos legde begin dit jaar in het Brabants Dagblad uit hoe dit soort AI-controlesystemen eruit kunnen zien. Camera's zouden kunnen checken wat de klant koopt en scant. Als een product dan niet wordt gescand, vraagt het zelfscanapparaat de klant om dat alsnog te doen.
Een andere mogelijkheid is dat een medewerker door de computer wordt gewaarschuwd als iemand niet alles afrekent. Een camera bij de kassa maakt dan een foto van de winkelmand aan de kassa.
"Belangrijk om te vermelden is dat dit anoniem gebeurt", zei Hos. "Gezichten van klanten worden bijvoorbeeld niet gefotografeerd en anders worden ze geblurd." Volgens hem worden beelden ook niet bewaard, maar worden ze alleen gebruikt om te signaleren.
Of Jumbo het ook op deze manier doet, is niet bekend. "Om de afwijkingen vast te stellen, zijn individuele kenmerken van de klanten niet relevant", zegt de Jumbo-woordvoerder. "De algoritmes van AI-software kijken daar nadrukkelijk niet naar. Hierop blijven we zorgvuldig toezien. Alles wat we op het punt van AI doen, voldoet vanzelfsprekend aan de geldende wet- en regelgeving, zoals op het gebied van privacybescherming."
Het is nog onbekend of Jumbo kunstmatige intelligentie op grote schaal gaat inzetten om winkeldiefstal tegen te gaan. De supermarktketen probeert de technologie eerst drie maanden uit. Als de proef succesvol blijkt, voert Jumbo de maatregelen landelijk in.
Privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens kan nog niets zeggen over de nieuwe proef met AI. "We kunnen er pas een oordeel over vellen als we er onderzoek naar hebben gedaan", zegt woordvoerder Elizabeth Palandeng. "En op voorhand kunnen we niet zeggen of we dat gaan doen."
Er bestaan zorgen over de inzet van de technologie. Zo noemde beleidsadviseur Nadia Benaissa van privacyorganisatie Bits of Freedom de proef niet-proportioneel en zijn de risico's voor burgers groot. Niet alleen in het geval van deze test, maar ook als de technologie door andere winkels wordt gebruikt. "Je hoeft maar een verkeerde beweging te maken en je kunt onterecht als verdacht worden aangemerkt. Keer op keer is gebleken dat dit soort profileringstechnologie slecht werkt en vol zit met vooroordelen. Ondertussen wordt met dit soort experimenten de privacy van burgers steeds verder ingeperkt."
Ook Europarlementariër Kim van Sparrentak, die nauw betrokken is bij de totstandkoming van de Europese AI-wet, spreekt haar zorgen uit. "Het is natuurlijk absurd als winkels je gedrag gaan monitoren en je volgen door de winkel. Zo worden we straks dagelijks geconfronteerd met surveillance door AI, puur en alleen omdat supermarkten geld willen besparen."
Ze vraagt zich ook af in hoeverre bepaald gedrag als afwijkend wordt gezien. "Het kan tot bizarre uitkomsten leiden. Is iemand die slecht ter been is en langzaam loopt dan straks systematisch een fraudeur? Of word je straks iedere keer als je haast hebt uitgebreid gecontroleerd na de kassa?"
Alles bij de bron; NU
Winstbejag schonk de samenleving de zelfscankassa. Die veroorzaakte een enorme stijging van het aantal winkeldiefstallen. Daarom kwamen er hekjes in de supermarkt en wordt het winkelpersoneel ingezet als controledienst.
Gezellig is anders. Tijd om de zelfscankassa te heroverwegen?
Nee gekkie, zegt de Jumbo: tijd voor méér controles, méér camera’s, waarschuwingsborden en kunstmatige intelligentie die afwijkend gedrag signaleert. Tijd ook om de bonafide klant een wortel voor te houden: wie het ‘korte oponthoud’ van een ‘foutloze, uitgebreide steekproef’ doorstaat, mag een zwieper geven aan het feestelijke ‘Jumbo Winwiel’, voor een gratis product.
Dat komt dus helemaal goed. En zo niet, dan zal de Jumbo clowns inhuren om voor de niet-stelende klant diertjes te vouwen van ballonnen, en naast de servicebalie een schavot bouwen voor de slechteriken. Desgewenst mag je die dan met het gratis product bekogelen.
Alles bij de bron; Volkskrant
De slimme beveiligingscamera's die Jumbo in verschillende winkels test om het gedrag van klanten te monitoren zijn niet ontworpen om specifieke mensen te herkennen en er vindt er geen gezichtsherkenning plaats, zo laat de supermarktketen in het privacybeleid weten. Daarin staat Jumbo een gerechtvaardigd belang heeft om de camera's in te zetten, namelijk het beschermen van haar eigendommen tegen diefstal.
"Wanneer Jumbo gebruikmaakt van slimme camera’s, wordt op basis van beweging een inschatting gemaakt of door een mens een product in een jas of tas wordt geplaatst. De slimme camera’s zijn niet ontworpen om specifieke mensen te herkennen of templates te creëren van gezichten, lichaamshoudingen of tred. Er is geen sprake van verwerking van biometrische gegevens", zo laat het privacybeleid verder weten.
De camera's die Jumbo test kunnen bepaald gedrag herkennen, wanneer een product wordt verhuld krijgt een Jumbo-medewerker een melding van de camera, waarin staat dat er een bepaalde kans is dat een bezoeker een product in zijn tas heeft gestopt. Ook wordt er een clip van de videobeelden meegestuurd. De Jumbo-medewerker bepaalt vervolgens de vervolgactie, zoals het aanspreken van de persoon.
Jumbo zegt dat het met de cameraleverancier heeft afgesproken dat het de camerabeelden niet voor eigen doeleinden mag gebruiken, waaronder het trainen van het systeem voor andere winkels.
Wie wil weten in welke winkels de slimme camera's worden gebruikt moet dit via het serviceformulier op de website van Jumbo opvragen, aangezien de supermarkt dit niet direct duidelijk maakt.
Alles bij de bron; Security