Het privacyspook waart weer rond. Dat is mede te danken aan theatergroep De Verleiders, die begin deze week in ‘De wereld draait door’ nogal vrij omgingen met de feiten. Nu wordt het spook in de voorstelling ‘#niksteverbergen’ wat minder angstaanjagend gepresenteerd. Ook in het theater zijn de doembeelden van een toekomst zonder privacy rijkelijk aanwezig, maar feitelijk vliegen de acteurs minder uit de bocht dan op tv.

Bovendien kun je je afvragen of overdrijven erg is. Of kan het debat over privacy in deze digitale wereld wel wat aandikking gebruiken? Zo bleek deze week uit een enquête, die de Autoriteit Persoonsgegevens liet uitvoeren onder dik duizend Nederlanders, dat zes op de tien zich weinig zorgen maakt over privacy. Zes procent haalt er zelfs helemaal de schouders over op.

Dat terwijl er genoeg gebeurt om over in te zitten, daar bestaat volgens Vincent Böhre van stichting Privacy First geen twijfel over. “De afgelopen twintig jaar is onze vrijheid onder het mom van veiligheidsmaatregelen alleen maar kleiner geworden.”

Alles bij de bron; Trouw [LongRead]


 

Het is vandaag de Europese dag van de Privacy en hoewel de gemiddelde privacyfreak bij het horen van het woord "privacy" meestal al begint te klagen dat de gemiddelde gebruiker daar niet mee bezig is en het zich weinig kan schelen, lijkt er langzaam maar zeker toch wat te veranderen. 

Het helpt ook niet dat overheden, bedrijven en hardwareproducenten ook steeds verder gaan met het verzamelen van data. Het verzamelen is nog tot daaraan toe, het beveiligen (en/of) verkopen van de verzamelde informatie is een groot punt van zorg en als het mis gaat wordt is de verontwaardiging groots.

Technologie is van zichzelf niet slecht, maar hoe het gebruikt wordt soms wel. Onze privacy is daarbij vaak het slachtoffer van nieuwe mogelijkheden. Infrastructuurbeveiligingsspecialist Steve Hunt zegt dat we privacy nog steeds niet hoog in het vaandel hebben staan. "Ik denk niet dat Big Brother de overheid is. Big Brother zijn we zelf. Wij installeren zelf de camera's en scantechnologieën om ons huis, de buurt en de school te beveiligen. We geven zelf toegang tot ons privéleven waarbij alles wordt opgeslagen."

Dus tijd om kritisch goed te kijken naar wat we doen. En daarom hier enkele technologieën die onze privacy de komende jaren nog verder aantasten, zoals mobiele naaktscanners en afluisterende straatlantaarns.

Alles bij de bron; WebWereld


 

Uit het onderzoek blijkt dat de Belg zich bewust is van de gevaren die het internet met zich meebrengt maar dat hij daar niet naar handelt. Zo vindt drie vierde van de Belgen (72,6%) het erg als hun persoonlijke gegevens zomaar online komen te staan. Toch leest het overgrote deel (59%) nooit een toestemmingsverklaring wanneer ze een online account aanmaken.

Eén van de meest opmerkelijke vaststellingen is het feit dat de Belg zijn wachtwoorden te vaak recycleert. Zo gebruikt bijna drie vierde van de Belgen (72%) hetzelfde wachtwoord voor alle websites. Drie op de tien (28,9%) verandert bovendien nooit zijn of haar wachtwoord.

Positieve noot in het onderzoek is dat we – hoewel we zelf vaak onvoorzichtig zijn online – onze kinderen zo goed mogelijk proberen te beschermen. Acht op de tien Belgen (met online actieve kinderen), praat met zijn of haar kroost over hun internetgebruik. Vooral het delen van foto’s op sociale media, het belang van privacy online en wanneer ze online mogen, wordt vaak besproken aan de keukentafel. 

Alles bij de bron; Metro


 

Maandag 28 januari, is het internationale Data Privacy Day, een moment om stil te staan bij de noodzaak om (persoonlijke) gegevens te beschermen. David Higgins, Director of Customer Development bij CyberArk, bepleit dat dit niet alleen nodig is voor de beveiliging van onze digitale aanwezigheid, maar een issue van nationale veiligheid is...

...Higgins: "Data is de meest waardevolle asset geworden; gegevens die grote schade kunnen aanrichten in het leven van burgers is aantrekkelijk voor aanvallers. Gestolen inloggegevens die tot een datalek leiden, kunnen ervoor zorgen dat zeer gevoelige informatie op straat komt te liggen. Bijvoorbeeld beheerder-logins voor kritische infrastructuur systemen, of medische gegevens die gebruikt kunnen worden bij de profilering van specifieke mensen bij de overheid om tot een gerichte aanval te komen op nutsinstellingen.

"Infiltratie of aanpassingen aan kritische infrastructuursystemen verminderen de controle op nuts-, zorg- en overheidsinstellingen die nodig is om het land draaiende te houden. Het zorgt direct voor risico's voor de publieke veiligheid. Daarom is deze Data Privacy Day zo belangrijk. Om te realiseren hoe belangrijk deze instellingen voor ons zijn. Vandaag, en morgen", besluit Higgins.

Alles bij de bron; ExecPeople


 

Mensen hebben niet door hoe ze in de gaten kunnen worden gehouden. Bovendien delen ze maar al te graag hun gegevens, als ze het gevoel hebben dat ze daar iets voor terugkrijgen. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Jouw Buurt, Jouw Data’ van de universiteiten van Rotterdam, Delft en Leiden. De eerste bevindingen worden vandaag gepresenteerd op de Europese dag van de privacy.

Voor het onderzoek moesten meer dan 1500 deelnemers rondlopen in een virtuele stad. Daar moesten ze twintig zogeheten dataverzamelingspunten vinden. Dat zijn bijvoorbeeld een incheckpaal, een bodycam van een agent, een zendmast en een drone. De meesten kwamen nog wel tot tien, maar daarna hield het snel op. Een kleine groep vond vijftien objecten of meer...

...Gemak is een van de vier redenen voor mensen om gegevens te delen. De tweede motivatie is financieel: goedkopere boodschappen bijvoorbeeld in ruil voor inzicht in je aankoopgedrag. Daarnaast delen mensen hun gegevens voor hun vrienden. Dat sociale zie je bijvoorbeeld bij hardloop- en fietsapps, waar mensen hun route op Facebook kunnen delen. De laatste reden is veiligheid. Of mensen in de ene categorie openhartiger zijn dan in de andere, kunnen de onderzoekers nog niet zeggen. Het onderzoek loopt nog en ze hebben daar meer gegevens voor nodig.

Alles bij de bron; HLN


 

Een derde deel van de Nederlanders maakt zich veel zorgen om zijn privacy. Met name voor misbruik door het kopiëren van hun identiteitsbewijs zijn mensen bang, maar ook voor de gevolgen van online-zoekopdrachten. Ruim acht op de tien mensen met privacyzorgen maakt zich specifiek daar zorgen om, blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Ook zijn ze bang voor misbruik van locatiegegevens op hun mobiele telefoon, maar ook voor negatieve gevolgen van berichten en beelden op sociale media...

...Van hun privacy rechten zijn mensen redelijk op de hoogte, blijkt uit het onderzoek: zo kent 86 procent het 'recht op inzage', waarmee je je persoonsgegevens bij een bedrijf kunt inzien. Het recht om je data mee te nemen naar een ander bedrijf of organisatie is dan weer relatief onbekend.

Dat geldt ook voor het recht om een mens van vlees en bloed mee te laten kijken naar een geautomatiseerd besluit, zoals een door een computer afgekeurde aanvraag voor een verzekering of lening. Van dat laatste recht is maar 44 procent van de mensen op de hoogte. Die rechten zijn relatief nieuw: ze bestaan pas sinds de nieuwe Europese privacywet.

Alles bij de bron; NOS


 

De Kamer van Koophandel (KVK) is dinsdagavond uitgeroepen tot de winnaar van de publieksprijs van de Big Brother Awards. 

De Kamer van Koophandel krijgt de prijs voor het doorverkopen van persoonsgegevens van ondernemers aan derden. Onder anderen zzp'ers worden hier de dupe van; hun bedrijfsgegevens, zoals adres en telefoonnummer, komen in veel gevallen overeen met privégegevens.

De juryprijs, uitgereikt door een panel aan deskundigen, ging naar minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid). Hij kreeg de Big Brother Award voor zijn wetsvoorstel waardoor instanties medische gegevens kunnen uitwisselen. Daarmee moet zorgfraude worden bestreden, maar wordt volgens Bits of Freedom tegelijkertijd op grote schaal de privacy van patiënten geschonden.

Alles bij de bron; NU


 

Netflix wil samen met een aantal andere platforms zelf censuur kunnen toepassen in India. Het bedrijf tekende hiervoor een overeenkomst waarin gedragsregels rondom seks en religie staan opgesteld.

"De zelfreguleringscode is een verzameling principes die ervoor kunnen zorgen dat de artistieke visie van een producent wordt beschermd, zodat hun werk door fans gezien kan worden. De code zorgt er ook voor dat consumenten keuzes kunnen maken die goed zijn voor zichzelf en hun familie", liet Netflix weten.

Bioscoopfilms en reguliere televisie-uitzendingen zijn al hevig gereguleerd in India, maar voor streamingdiensten zijn nog geen officiële richtlijnen opgesteld.

Alles bij de bron; NU


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha