Universiteiten hebben hun beveiliging opgeschroefd vanwege de pro-Palestijnse protesten. Studenten in Nijmegen, Groningen en Den Haag vinden dat onwenselijk. „Ze ervaren de extra beveiliging als intimiderend.”
Volgens de universiteitsbesturen moeten de maatregelen, zoals toegangscontroles en inzet van extra beveiligers, de campussen juist veiliger maken. Ze zijn niet gericht tegen de eigen studenten en dienen om ongewenste personen te weren.
Alles bij de bron; NRC
Meta brengt voor Instagram de functie voor het automatisch blokkeren van naaktbeelden in persoonlijke berichten wereldwijd uit.
Als Nudity Protection ingeschakeld is, worden beelden met naaktheid automatisch vervaagd. De ontvanger krijgt een waarschuwing dat het mogelijk om aanstootgevend materiaal gaat en kan ervoor kiezen om de beelden dus niet te bekijken. Ook waarschuwt Meta de verzender en eventueel de persoon die een dergelijke afbeelding doorstuurt.
De nieuwe veiligheidsmaatregelen zijn een aanvulling op de onlangs geïntroduceerde Teen Accounts. Overigens werkt de techgigant al jaren aan verschillende systemen om het delen van naaktbeelden in DM's te beperken.
Verder introduceert Instagram verschillende beperkingen voor gebruikers met een 'potentieel oplichtersaccount'. Mogelijke oplichtersaccounts kunnen na de wereldwijde uitrol van de nieuwe beveiligingsmaatregelen onder meer geen volgverzoek naar tieners sturen, of deze verzoeken worden automatisch in de spammap van de ontvanger geplaatst. Daarnaast gaat Meta tieners waarschuwen wanneer een potentiële oplichter mogelijk in een ander land woont.
Alles bij de bron; Tweakers
Europese autodealers verkopen voertuigen met daarop gegevens van de vorige eigenaar, zoals telefooninformatie, codes voor garagedeuren en adresgegevens. Dat stelt Privacy4Cars op basis van onderzoek.
Die organisatie bezocht tientallen autodealers in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Duitsland, waarbij gebruik werd gemaakt van mystery shoppers.
Auto's kunnen tegenwoordig allerlei gegevens van automobilisten verzamelen, zoals contacten, gespreksoverzichten, ontvangen berichten, navigatiegeschiedenis, adressen, codes voor garagedeuren, gebruikersprofielen en wachtwoorden. Zo blijkt dat veel tweedehands auto's opgeslagen thuisadressen en telefooninformatie bevatten.
Volgens Privacy4Cars bevat tachtig procent van de verkochte tweedehands auto's persoonlijke data van de vorige eigenaar. Het gaat zowel om de verkoop als verhuur van voertuigen.
Alles bij de bron; Security
In een brief aan de commissie Financiën heeft Stichting Privacy First de Tweede Kamer verzocht om niet akkoord te gaan met het voornemen van de regering om het register van uiteindelijk belanghebbenden (UBOs), het UBO-register, de facto openbaar te maken.
Verder heeft Privacy First van de gelegenheid gebruikgemaakt om de commissie Financiën er op te attenderen dat in de nieuwe Europese regels de non-profit stichting ten onrechte gelijk wordt gesteld met de Angelsaksische trust. Dit is disproportioneel en heeft onaanvaardbare consequenties.
Lees hier de gehele brief (met concept-Kamervragen in bijlagen) van Privacy First aan de Tweede Kamer.
Alles bij de bron; PrivacyFirst
Supermarkten door heel het land experimenteren volop met ‘slimme’ software en geavanceerde camera’s om diefstal tegen te gaan. Supermarkt Jumbo heeft één van de meest zichtbare diefstalpreventie-maatregelen geïntroduceerd, namelijk een ‘confrontatiemonitor’. Maar ook onzichtbare, ‘slimme’ camera’s.
De ‘confrontatiemonitor’ is een monitor waarop klanten die afrekenen bij de zelfscankassa zichzelf zien, maar wat wordt er met beelden gedaan?
De beeldschermen zijn puur bedoeld om klanten een digitale spiegel voor te houden, verklaart een woordvoerder van Jumbo. Van de beelden worden geen opnames gemaakt, want de confrontatiemonitors zijn niet aangesloten op het reguliere camerasysteem, zegt ze. Medewerkers kunnen alleen eventueel op het schermpje meekijken.
Het gebruik van de monitor is een voor klanten zichtbare maatregel die ethische bezwaren oproept. Daarnaast experimenteerde de supermarktketen de afgelopen maanden met ‘slimme’ camera’s, die met speciale software van het Franse bedrijf Veesion ‘verdachte bewegingen’ van klanten detecteren. Ook andere grote winkelketens maken gebruik van de toepassing van het Franse bedrijf.
Met het systeem worden ‘bepaalde gedragingen’ van winkelbezoekers gesignaleerd. ‘Zoals het snel pakken van verschillende producten op een rij of wanneer beide handen in het schap worden geplaatst’, schreef Jumbo eerder.
Het Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL), de Franse onafhankelijke toezichthouder op de naleving van privacywetgeving, tikte Veesion onlangs nog op de vingers. Volgens CNIL verzamelt Veesion mogelijk tegen de regels biometrische gegevens van winkelbezoekers. Veesion zelf zegt dat de beelden die de software analyseert zijn geanonimiseerd en daarom buiten de privacywet vallen.
De Franse rechter buigt zich binnenkort nog over de zaak tussen CNIL en Veesion. Jumbo wil niet zeggen of ze van de lopende zaak af weet en ook niet of ze het systeem van Veesion nog blijft gebruiken.
Alles bij de bron; AD
Met de pro-Palestinabezettingen en de daaropvolgende rellen is het begrijpelijk dat sommige scholen maatregelen treffen om herhaling tegen te gaan.
Zo zet de Universiteit van Leiden beveiligers in, maar dan zonder uniform. Semi-undercover dus, en daardoor voelen veel studenten zich aangetast in hun privacy. Een woordvoerder noemt de acties zelfs illegaal.
Alles bij de bron; Skoften
De software die supermarkten en winkels gebruiken om verdacht gedrag te detecteren, is in strijd met de AVG, zo heeft de hoogste Franse bestuursrechter, de Conseil d'Etat, geoordeeld. Eerder stelde de Franse privacytoezichthouder dat de software in strijd met Artikel 21 van de AVG is, dat gaat over het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van persoonsgegevens.
Fabrikant Veesion stelt dat het een beroep kon doen op een uitzondering onder Franse wetgeving maar de rechter verklaart het verzoek echter ongegrond en oordeelt dat de software van Veesion geen beroep op de genoemde uitzondering kan doen.
Die uitzondering geldt alleen voor beveiligingscamera's met betrekking tot het beveiligen van grote evenementen tegen aanslagen. Dit is niet het geval bij de systemen die Veesion levert, die zich bezighouden met het algoritmisch verwerken van verzamelde camerabeelden. Het bedrijf kan dan ook geen beroep op de uitzondering doen.
Eerder dit jaar meldde Veesion dat ook in Nederland ruim honderd supermarkten zijn met camera's die via de software van het bedrijf verdacht gedrag van klanten detecteren.
Alles bij de bron; Security
De politiedatabase Camera in Beeld bevat inmiddels zo'n 338.000 beveiligingscamera's, waarvan het grootste deel van bedrijven. De beelden worden vaak gevorderd, meldde BNR begin dit jaar.
Van de zo'n 338.000 camera's zijn er bijna 240.000 van bedrijven, 75.000 van particulieren en 23.000 van de overheid. Het gaat hier alleen om camera's die zijn aangemeld. Het werkelijke aantal camera's in Nederland ligt dan ook hoger.
Beelden van camera's in de openbare ruimte worden meestal 28 dagen bewaard en daarna verwijderd. "Alleen als beelden relevant zijn in een strafrechtelijk onderzoek kunnen ze voor langere tijd bewaard worden. Maar daar moet dan wel écht een reden voor zijn", zegt Gerard Ritsema van Eck, universitair docent IT-recht over privacy en gegevensbescherming aan de Rijksuniversiteit van Groningen.
Alles bij de bron; Security
De Volkskrant bericht over de surveillancecamera’s in Parijs die volgens de autoriteiten nodig waren voor het beveiligen van de Olympische Spelen, maar nu het evenement is afgelopen voorlopig in de Franse hoofdstad blijven hangen. De wetgeving waardoor de inzet van de 'augmented' beveiligingscamera's mogelijk is loopt af op 31 maart 2025. Tot dan blijven de camera's in gebruik.
"Het is een klassiek voorbeeld dat de Olympische Spelen worden gebruikt om zaken door te voeren die in normale tijden niet aangenomen zouden worden", zo liet digitale rechtenactivist Naomi Levain afgelopen maart al weten.
Universitair hoofddocent privacy en technologie aan de Radboud Universiteit Jaap-Henk Hoepman heeft verschillende bezwaren tegen dergelijke digitale surveillance in de publieke ruimte. Als eerste gaat het om het ‘chilling effect’, waardoor mensen zich anders gaan gedragen omdat ze weten dat ze in de gaten gehouden worden en niet als probleemgeval willen worden aangemerkt.
"Privacy zorgt ervoor dat je niet meteen wordt aangesproken op het hebben van bizarre ideeën of gedachten", merkt hij op. Volgens hem is dergelijke vrijheid essentieel voor de creativiteit in een samenleving. "Het vormt ook de basis voor innovatie en vooruitgang." Daarnaast kunnen normerende algoritmes mensen die buiten de normale kaders vallen harder raken. "Als kunstmatige intelligentie bepaalt wat afwijkend is, bepaalt die software ook wat de norm is. Wat daarvan afwijkt, is slecht."
Als laatste waarschuwt Hoepman voor het normaliseren van surveillance. "Er is een permanente drang om het nóg wat veiliger te maken omdat de technologische mogelijkheden er nu eenmaal zijn. Gevolg is een steeds verstikkender samenleving, waar de overheid steeds strikter en makkelijker kan handhaven." Daarbij zal de technologie uiteindelijk ook voor andere doeleinden worden ingezet. Zo hebben Den Haag en Roermond geëxperimenteerd met cameratoezicht bij afvalcontainers, waarbij burgers die alleen hun afval wegbrachten in de gaten werden gehouden.
Alles bij de bron; Security
Evenementen als carnaval, Koningsdag en de jaarwisseling worden in de gaten gehouden vanuit een speciale ‘beeldkamer’ in het stadskantoor van Breda.
Daar is niets geheimzinnigs aan, zegt de gemeente. Toch zijn er twijfels: ‘Dit raakt het privéleven van mensen.’
David Davidson, onderzoeksjournalist van Follow the Money, kan het niet geloven: nergens zijn er documenten te vinden over de beeldkamer op het stadskantoor. Toch is dat precies wat er aan de hand is, zeggen gemeenteambtenaren: ,,We hebben gezocht, maar kunnen niets vinden.”
Ook al staat er weinig zwart op wit over het functioneren van de beeldkamer, hij bestaat wel degelijk. Het is een grote ruimte in het stadskantoor aan de Claudius Prinsenlaan. Van hieruit wordt de stad in de gaten gehouden tijdens evenementen en drukke feestdagen. Tegelijkertijd wordt er allerlei informatie geanalyseerd die afkomstig is van burgermeldingen, nieuwsberichten en social media.
Wat er gebeurt in de beeldkamer heeft volgens Davidson gevolgen voor individuele burgers: ,,Er wordt gebruik gemaakt van social media en dan gaat het over persoonlijke levens. Hier wordt het privéleven van mensen geraakt.”
,,Privacy is een lastig thema”, aldus burgemeester Paul Depla. ,,Soms kan er niet aan worden getornd, maar soms wegen belangen als een veilige stad zwaarder.”
Alles bij de bron; BNdeStem