45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Divers Nieuws

Onderzoek Nationale Ombudsman klachtenbehandeling boa's gereed

Op 17 november vorig jaar lieten we u al weten dat de Nationale Ombudsman een onderzoek was gestart naar de behandeling van klachten over boa's. Het onderzoek is afgerond. 

De Ombudsman vindt dat klachten over boa's professioneel behandeld moeten worden en dit moet gebeuren door de werkgever van de boa. De klachten kunnen gaan over de bejegening door de boa en het inzetten van opsporingsbevoegdheden. Bekijk hier het onderzoeksrapport ›

Bron; NieuwsbriefReed [Thnx-2-Dick]


 

Buro Jansen & Janssen, Observant #69,Politie Mercenaries

Inhoudsopgave Observant #69, Politie Mercenaries

1. Boeven vangen met dubieuze software van dubieuze bedrijven
2. De Nederlandse politie en Hacking Team; Flirten met de tools van de dictator
3. Gamma Group en de politie; FinFisher trojan in de Nationale politie
4. Providence en de Nationale Politie; Ketenaansprakelijkheid via een ex-agent
5. Hacking Team/David Vincenzetti; Italiaanse staatsnerds in dienst van dictators
6. Gamma Group/Louthean Nelson; Wapenhandelaars pur sang
7. Providence/Turner, Holmes, Stolwerk; SAS tussenhandelaar van inbrekers-kits tot digitale wapens
8. Kailax/Nir (Max) Levy; De magische hand van de Israëlische inlichtingendienst
9. ‘Je weet maar nooit’; Na privacy en de onschuld, is nu ook de veiligheid dood
10. Dutch secret service tries to recruit Tor-admin
11. AIVD benadert Tor-beheerder (NL)
12. Vernieuwde website J&J en Contrast Network
13. Stay Secure Online 2016
14. Sympathie voor het werk van Buro Jansen & Janssen?


Gehele Observant #69, Politie Mercenaries [Thnx-2-Dick]


 

Meenemen andermans auto was doodeenvoudig op Schiphol

Dankzij een lekke website en een gebrek aan controle was het tot voor kort kinderlijk eenvoudig om andermans auto mee te krijgen op Schiphol. Het tv-programma Kassa liet vanavond zien hoe medewerkers makkelijk een auto  meekregen van een parkeerbedrijf dat op de luchthaven actief is.

Het reserveringssysteem van Airport Parking Solutions bleek lek. Door simpelweg het reserveringsnummer in het internetadres te vervangen door een ander nummer, konden redacteuren van Kassa reserveringen van anderen bekijken en uitprinten. Met zo'n printje in de hand lukte het hen tot drie keer toe om een auto op te halen die door iemand anders was afgegeven. Controle was er nauwelijks: medewerkers gaven de sleutels af zonder naar legitimatie te vragen.

Directeur Boukhidous vertelde in de uitzending dat hij is geschrokken, ,,Ik heb het direct opgepakt en anderhalf uur later was het lek opgelost''. Ook de controles door medewerkers zijn aangescherpt. Voortaan moeten klanten zich altijd legitimeren, verzekerde hij.

Alles bij de bron; AD


 

Lezer reageert op; Reis in duigen door kafkaësk paspoortdrama op Schiphol

Beste Yatta,

En opnieuw is Schiphol in opspraak geraakt door klantonvriendelijk gedrag... Voor degenen die dit bedrijf volgen mag het al geen verbazing meer zijn. In 2010 zijn voor mij de eerste incidenten bekend. De keuze voor een type naaktscan dat bij hetzelfde werk meer vragen oproept over naaktbeelden en straling dan beschikbare concurrenten, en het beruchte argument uit de Heksenvervolging: "Een scan weigeren is op zichzelf al verdacht." "Wie een scan weigert maakt het zichzelf lastig." "Wie een scan weigert krijgt een lichamelijke 100%s controle". Een jaar later betrapt security coryfee Bruce Schneier Schiphol op het negeren van de toezegging van de NCTB van een alternatieve fouillering https://www.schneier.com/blog/archives/2011/08/german_police_c.html). Vorig jaar nog hebben we de situatie gehad van een wel heel vrouwonvriendelijke fouillering (https://privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht/lichamelijke-integriteit/16946-volkskrant-lezersbrief-van-de-dag-de-fouillering-op-schiphol-wordt-steeds-intiemer.html). En nu dus dit. Dat maakt 5 in 7 jaar.

Mijn reactie vorig jaar op de fouillering https://privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht/lichamelijke-integriteit/bodyscanners/16981-lezer-reageert-op-artikel-de-fouillering-op-schiphol-wordt-steeds-intiemer.html) besloot ik met de woorden: "Schiphol is te ver heen om zich door kritiek te laten overtuigen tot een klantvriendelijker houding. Het enige dat je kan doen als je dit soort dingen niet wil is alternatieven zoeken. Binnen Europa kan je er voor kiezen helemaal niet te vliegen. Buiten Europa zijn er andere luchthavens." Dat wordt nog eens onderstreept.

Zoals gezegd, maak gebruik van alternatieven. Europa heeft een zich steeds uitbreidend hogesnelheidsnet dat zich in 2020 al helemal zal uitstrekken tot aan Zuid-Spanje en -Italië. Prijsvechters maken vaak van andere luchthavens gebruik. Ook internationaal zijn er steeds meer mogelijkheden. Google Maps biedt een handige mogelijkheid om de routeplanner te gebruiken voor lucht- en treinreizen.

Vriendelijke groeten, GS


 

Reis in duigen door kafkaësk paspoortdrama op Schiphol, helaas blijkt dit geen incident

Je staat op het punt om een mooie reis te maken, maar dan verdwijnt je paspoort uit een van de bakken waar iedereen zijn persoonlijke eigendommen in moet plaatsen tijdens de veiligheidscontrole van Schiphol. Het overkwam Jamie, toen zij op het punt stond te vertrekken naar Los Angeles om daar een half jaar te gaan studeren.

„Het was erg druk en ik had heel veel spullen bij me. Ik moest alles verdelen over meerdere bakken en raakte daardoor het overzicht kwijt. Mijn waardevolle spullen lagen daardoor ook langer dan normaal voor het grijpen.” Nadat Jamie de beveiligingsprocedure had doorgelopen, was haar paspoort inclusief boardingpass kwijt. „Ik zag meteen dat mijn paspoort er niet was en die lag ook niet tussen mijn andere spullen.”  Jamie vroeg het beveiligingspersoneel of ze naar camerabeelden kon kijken. ‘Nee dat kan niet’, zei de beveiliger tegen haar. ‘Kijk, als het nou ging om een duur horloge, dan kunnen er wel beelden worden bekeken.’  Een medewerker reageert: ‘Wij werken op de automatische piloot, dus het komt weleens voor dat er iets kwijtraakt.’

Enige tijd later kreeg Jamie eindelijk iemand te spreken die direct voor Schiphol werkte, maar ook hij werkte moeizaam mee. „Die man zei dat als mijn paspoort niet tussen de loopband bij de veiligheidscontrole ligt, zij niks meer voor mij kunnen doen.” Jamie probeerde het voorzichtig nog een laatste keer en vroeg of hij toch nog naar de camerabeelden wilde kijken, nadat duidelijk was dat haar paspoort niet tussen de loopband lag. De man antwoordde haar: ‘Ik snap niet waarom je nou zo doorgaat over die beelden. Wat denk je dat zoiets oplevert? Het terugkijken kan gewoon niet. Daarvoor moeten wij toestemming krijgen van justitie, helemaal in Den Haag. Dat doen we niet voor dit soort zaken. En als iemand je paspoort heeft meegenomen, dan zal het uiteindelijk opduiken bij de Koninklijke Marechaussee.’ ook zei hij: ‘Je hebt toch niks aan die beelden. Je kan wel zien of het een vrouw is of dat iemand een groen shirt draagt, maar je kan geen gezichten herkennen. Daarnaast draaien de camera’s ook rond, dus is de kans klein dat je iemands stappen vanaf het moment van binnenkomst kunt traceren.’ Jamie: „Ik vroeg toen of ze dan niet altijd alles filmden. Een collega van hem grapte toen en zei: ‘Ja, dat is ook wat we willen dat je denkt’. Ik voelde mij totaal niet serieus genomen.”

„Toen ik aan de Marechaussee op Schiphol vroeg of ze de beelden wilden terugkijken, zeiden ze daar dat ik weinig kans zou maken en dat mijn zaak onderaan de stapel zou worden geschoven”, vertelt Jamie. Er moet volgens de Marechaussee sprake zijn van een opsporingsindicatie voordat er aangifte gedaan kan worden. „Ik kon precies een tijd en locatie aangeven, maar geen specifieke omschrijving van een persoon, daar had ik de beelden voor nodig. En die kreeg ik niet.” Uiteindelijk heeft Jamie geen aangifte kunnen doen. De Marechaussee denkt er het hare van: „Als iemand zijn of haar paspoort is kwijtgeraakt bij de veiligheidscontrole van Schiphol, dan zijn wij daar niet verantwoordelijk voor.” Schiphol is inmiddels goed op de hoogte van de stand van zaken en is met een onderzoek bezig. Reacties volgen nog. Jamie moet achter een nieuw paspoort en visum aan. Het kan nog weken duren voordat ze haar studiereis kan gaan maken.

Schiphol heeft inmiddels persoonlijk contact opgenomen met gedupeerde Jamie om de zaak af te handelen. Uit de onderstaande reacties op Facebook naar aanleiding van het paspoortdrama-artikel bleek dat Jamie niet de enige was met een negatieve ervaring bij de veiligheidscontroles;

  • ‘Wij zijn ook onze paspoorten kwijtgeraakt die in een bakje lagen bij Schiphol. Ik merkte het meteen en begon te schreeuwen. En ja hoor, een man haalde onze paspoorten uit zijn zak.’
  • ‘Wat bizar dat ze er zo mee omgaan! Dankzij de beveiliging daar hebben wij ook onze vlucht gemist en een nieuwe moeten betalen drie weken geleden. Maar ook hier werd de schuld op ons geschoven.’
  • ‘Pfff ik begrijp haar stress volkomen. Toen ik met mijn kind samen reisde, die toen net één jaar had was, had ik het ook. Mijn buggy moest apart en mijn tablet, net als m'n voeding voor de kleine, moest ook apart. En dan nog de handbagage tas. In totaal dus drie bakken en een buggy en ze staan je een partij schapig aan te kijken daar! En dan nog een huilend kind, want de kinderwagen moest allemaal maar snel snel en daardoor stond mijn kind naast me aan me been te huilen. En dan nog "boos" worden omdat ik een energyblikje per ongeluk had laten zitten in mijn tas. Ik raakte ook lichtelijk geïrriteerd door die lui daar! 

Alles bij de bronnen; Metro1 & Metro2


Vacature: Bits of Freedom zoekt een gedreven campaigner

We willen nog bedrevener en succesvoller worden in het organiseren en uitvoeren van campagnes rondom onze thema’s. Jij gaat er als campaigner voor zorgen dat we naast onze ‘inside game’ vaker op een scherpe, opmerkelijke en effectieve wijze aandacht en actiebereidheid weten te genereren bij een groot publiek. Het lukt je om een vertaling te maken van de problematiek op onze thema’s naar een boodschap die ons publiek weet aan te spreken en te activeren. We willen daarnaast in de komende jaren een verdere groei forceren van het aantal individuele donateurs, onze belangrijkste financiële steunpilaar. Jij krijgt de taak om door middel van campagnes ervoor te zorgen dat nog meer mensen die het werk van Bits of Freedom belangrijk vinden overgaan tot het doen van een donatie.

Wie zoeken wij?

Het belangrijkste is dat je achter onze doelstellingen staat en je wil inzetten om communicatievrijheid en privacy te verdedigen.

Je hebt aantoonbare ervaring met het zelfstandig organiseren van campagnes. Je bent slim en strategisch en kan een complex probleem versimpelen om zo bij een breder en diverser publiek de juiste snaar te raken. Je bent praktisch ingesteld en weet hoe, wanneer en waarom je bepaalde (online) middelen inzet. Je draait je hand niet om voor het organiseren van een evenement en je weet hoe je projecten gefinancierd krijgt. Je bent niet alleen uitstekend met tekst (het schrijven van nieuwsbrieven en redigeren van blogposts zullen onderdeel van je takenpakket zijn), maar kunt ook makkelijk met beeld omgaan. Je weet van aanpakken en bent initiatiefrijk. Omdat je in een klein team komt werken, spreekt het voor zich dat je goed kunt samenwerken. Verder is het belangrijk dat je pragmatisch en leergierig bent.

Voor vragen over de functie kun je contact opnemen met Hans de Zwart: +31 6 2185 6845, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Daphne van der Kroft: +31 6 4280 0968, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Je kunt een sollicitatiebrief met motivatie, CV en eventuele referenties mailen naar Hans de Zwart (via bovenstaand e-mailadres) vóór maandag 23 januari 2017. Je hoort uiterlijk vrijdag 27 januari of je wordt uitgenodigd voor een gesprek.

Alles bij de bron; BoF