Even een mailtje sturen, een route plannen, een boodschap doen, iets opzoeken. Het is verleidelijk om voor al deze handelingen op je smartphone een service van Google te gebruiken. Via Maps, Gmail, Documenten, Search en het besturingssysteem Android stellen wij Google in staat om onze data te verzamelen en te analyseren. Om ons als consumenten beter te leren kennen en meer services te ontwikkelen, die ons nog beter van dienst zijn. En zodat ze kunnen voorspellen wat onze wensen zijn, nog voor wij zelf beseffen dat we die hebben. 

De meeste van die data worden onzichtbaar binnengehaald door te registreren waarop we klikken, hoeveel passen we zetten en waar we regelmatig onze koffie halen. Met die data verdient Google geld, maar wij geven ze gratis weg. Eigen schuld, want we zijn zelf akkoord gegaan met de voorwaarden zodat we gebruik kunnen maken van Google-diensten. 

Niet alleen particulieren maken gebruik van Google-toepassingen. Ook het bedrijfsleven, de overheid en veel scholen en universiteiten werken met diensten als Gmail, Drive, Agenda en Classroom. Het is bijna niet meer mogelijk om te functioneren zonder Google-account. Is het nog mogelijk om er vanaf te komen of zijn we gegijzeld door Google? 

Heeft u ook het gevoel wel erg afhankelijk te zijn geworden van Google? Met deze stappen neemt u het heft weer in eigen handen.

1. Verwijder uzelf uit de zoekresultaten .....

2. Check uw instellingen ....

3. Vergeet Chrome, Googlesearch, Gmail en de andere services ....

4. Smijt uw telefoon in de prullenbak

..... Een manier om van Google af te komen is een telefoon met een ander besturingssysteem, denk aan de iPhone of een Windows Phone. Er zijn nog andere besturingssystemen, maar dat vereist een flinke dosis technische kennis, want die moet u zelf installeren.

Wie zo ver niet wil gaan, kan besluiten om tenminste zo min mogelijk gebruik te maken van Google. Verdeel en heers, is het motto. Zoek alternatieven voor apps die aan het Google-account hangen en vul niet overal uw echte gegevens in, maar verzin eens een andere dag waarop u bent geboren. Of klik op aanbiedingen die niet direct in uw interessegebied liggen. Een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid mag best. En log uit bij services waar dat niet echt voor nodig is, zoals bijvoorbeeld YouTube.

Alles bij de bron; Trouw


Jongeren geven via apps, games en sites vaak onbewust veel persoonlijke informatie weg en om dat te veranderen heeft de Autoriteit Persoonsgegevens vandaag een privacygame gelanceerd. Via de game 'Ben jij je telefoon de baas' probeert te toezichthouder jongeren duidelijk te maken welke gegevens zij allemaal weggeven. Zo leren jongeren dat hun gegevens in verkeerde handen kunnen vallen als deze niet beveiligd worden opgeslagen.

Na het spelen van de game ontvangen spelers verschillende concrete tips om hun gegevens te beschermen, zoals het controleren van de permissies die een app vraagt, dat het mogelijk is om toegang tot bepaalde gegevens uit te zetten, dat er niet zomaar bij cookies en voorwaarden op 'accepteren' wordt geklikt, er alleen apps uit betrouwbare bronnen worden gedownload en dat er wordt gekeken of online profielen openbaar zijn.

Alles bij de bron; Security


 

Belgen zeggen wel bezorgd te zijn over hun privacy, maar tegelijkertijd denken ze vaak onvoldoende na wanneer ze persoonlijke gegevens delen. De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) kon dat nog maar eens vaststellen tijdens een experiment waaraan muzikant Ozark Henry meewerkte.

Ze lanceert de website www.beschermjegegevens.be om mensen bewuster te maken van hun privacyrechten. De test werd opgehangen aan een exclusief optreden van Ozark Henry dat dinsdagavond plaatsvond. Wie een van de 200 tickets wilde bemachtigen, moest een aantal persoonlijke gegevens invullen, zoals geboortedatum, gsm-nummer, favoriete muziekgenre of nog het laatst bezochte concert.

Meer dan 1.100 mensen hadden er geen probleem mee om die informatie, die eigenlijk overbodig was in het kader van de wedstrijd, gewoon te delen, stelt de GBA vast. Niemand nam contact op met de organisator om te weten te komen waarom zo veel werd gevraagd en wat er met de gegevens zou gebeuren.

Op de website www.beschermjegegevens.be legt de Gegevensbeschermingsautoriteit uit welke privacyrechten de mensen hebben en hoe ze die kunnen uitoefenen. “Met deze campagne willen we burgers wakker schudden en gegevensbescherming toegankelijk en duidelijk maken. Privacy mag geen ver-van-mijn-bedshow zijn, maar moet iets vanzelfsprekend zijn”, aldus GBA-voorzitter David Stevens.

Alles bij de bron; Metro


 

Moderne parkeergarages werken met nummerbordherkenning. Je krijgt nog wel een kaartje uit de betaalautomaat, maar een camera ‘leest’ je kenteken en weet dat er betaald is. En zo zit je kenteken voor altijd in de databank. Maar wees gerust: ‘geanonimiseerd’, stond in een artikel over dagjes-Duitsers die Enschede bezoeken. Ammehoela! Ik wil nog geloven dat de lokale parkeerwachter niet kan zien of Ulrike, Günther dan wel Heinz eigenaar van een bepaalde auto is, maar terugleiden is een fluitje van een cent mocht er misdaad in het spel zijn.

Houd op over privacy. Het land wordt geteisterd door de AVG, de algemene verordening gegevensbescherming. Zit ik rustig op een terras, zie ik dat de kroegbaas mij met een camera kan beloeren. Ik ken mensen die een Enschedese kroeg niet meer bezoeken omdat er binnen camera’s hangen.

Het dashboard van de auto van mijn vrouw meldde dat zij zich direct moest melden bij de garage. Ze belde het door. De monteur zei: ‘Momentje, ik kijk van afstand even mee. O ja, ik zie het al. Niets aan de hand.’

Een oudere dame kreeg een brief van de autoverzekering. Haar polis was beëindigd. Niet waar. Het nieuwe computersysteem werkte niet goed. Ze kon zich simpel opnieuw aanmelden, zei de partij die de fout had gemaakt. Haar dochter bood aan dat te doen. Mocht niet, tenzij de oudere dame zelf ook even aan de telefoon kwam om te beweren dat ze was wie ze is.

Onoverzichtelijk is een understatement. Het is helder dat er mist omheen hangt.

Bron; Tubantia


 

Nijmegen zet de bodycams in als onderdeel van de jaarlijkse campagne aan het begin van de donkere dagen. Tijdens de donkere dagen neemt het aantal inbraken, straatroven en overvallen toe. Met deze actie doet Nijmegen mee aan de landelijke proef met bodycams. Maaltijdbezorgers reden eerder al voor een proefperiode uit met bodycams. De preventieve werking daarvan bleek groot, want sinds de proef zijn de maaltijdbezorgers niet meer overvallen.

Nijmegen gaat ook aan de slag met ‘Boefproof’, een methode waarmee jongeren hun mobiele telefoon of andere devices op een goede manier beveiligen tegen diefstal. Boefproof is een initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Alles bij de bron; BeveilNieuws [Thnx-2-Luc]


 

In Rusland is vrijdag een nieuwe wet in werking getreden. Die wet moet Moskou meer controle geven over het internet in het land. Het doel van de wet is om al het Russische internetverkeer door knooppunten te sturen die door autoriteiten van het land worden beheerd. Bij een noodgeval of buitenlandse dreiging, zoals een cyberaanval, zou Rusland zich in theorie kunnen afsluiten van het internationale internetverkeer. Het internet binnen Rusland blijft in zulke gevallen werken. 

Volgens de wet moeten internetaanbieders apparatuur installeren die de bron van internetverkeer kunnen waarnemen. Ook moet op die manier sneller bepaalde content geblokkeerd worden.

Critici, zoals mensenrechtenorganisaties en de Russische oppositie, twijfelen aan de technische haalbaarheid van het systeem. Volgens hen is het een poging van de Russische overheid om bepaalde online informatie te kunnen blokkeren.

Alles bij de bron:NU


 

Verschillende populaire datingsites zijn te vaag over welke gegevens ze verzamelen of wat ze ermee doen, zo stelt de Consumentenbond op basis van onderzoek naar de privacyverklaringen van tien datingsites. De Algemene verordening gegevensbescherming stelt verschillende eisen waar een privacyverklaring aan moet voldoen.

Het gaat onder andere om welke gegevens er worden verzameld, hoe lang die worden bewaard, waarvoor ze worden gebruikt en of ze met anderen worden gedeeld. Websites hoeven hierbij geen specifieke namen te geven, een categorie van bedrijven is ook toegestaan. "Badoo, Happn, Lexa en Tinder maken hier handig gebruik van", stelt Peter Kulche van de Consumentenbond. De privacyverklaringen van Badoo, Happn, Lexa, Paiq, Parship, Pepper, Relatieplanet, Tinder en 50plusmatch vindt de Consumentenbond op bepaalde punten onvolledig of (te) onduidelijk. Alleen e-Matching doet het volgens de consumentenorganisatie goed.

Naast het privacybeleid hekelt de Consumentenbond ook hoe sommige van de datingsites omgaan met het plaatsen van cookies. "Datingsites verwerken veel gevoelige informatie en het is dan ook zorgelijk dat ze niet extra zorgvuldig omgaan met de privacy van hun bezoekers. De AVG is al anderhalf jaar geleden ingevoerd, dus bedrijven hebben ruim de tijd gehad om hun beleid aan te passen", zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond. 

Alles bij de bron; Security


 

Langs alle kanten wordt onze privacy op internet bedreigd. Sociale netwerken, mobiele apps, je webbrowser, je besturingssysteem, je eigen overheid, allemaal bespioneren ze je dagelijks. Dat betekent niet dat je je daar maar hoeft bij neer te leggen. 

Als je anno 2019 zonder specifieke maatregelen te nemen met een computer of mobiel toestel op internet gaat, ligt je privacy onmiddellijk te grabbel. De standaardinstellingen van de meeste software en het standaardgedrag van de meeste websites zijn nog altijd zo dat er zoveel mogelijk informatie over jou verzameld wordt, en dat is sinds de invoering van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) niet fundamenteel veranderd. 

Als je privacy je lief is, betekent dit dat je allerlei instellingen moet gaan uitvlooien en andere dan de standaardkeuzes zult moeten maken, bijvoorbeeld door alternatieve software of webdiensten te gebruiken die wel respect hebben voor je privacy. In deze masterclass doorlopen we enkele zaken die je zelf kunt doen om je privacy terug te winnen.

Alles bij de bron; CompTotaal


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha