45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kilometerregistratie

Voertuigdata crash geen bedreiging privacy volgens de BOVAG

Het uitlezen van een Event Data Recorder bij de analyse van auto-ongelukken staat volgens Bovag niet haaks op de privacy van burgers. Dit aspect van voertuiginformatie speelt zich af op een ander niveau: dat van big data, die via het web permanent beschikbaar zijn. De recorder legt zaken vast als de snelheid, het exacte tijdstip, de stand van de pedalen en de functie van de airbags.

Woordvoerder Paul de Waal wijst erop dat een Event Data Recorder slechts de laatste seconden vóór de aanrijding reproduceert - en dus niet de complete rit inclusief eventuele tussentijdse bestemmingen. “Dergelijke informatie is op zich niet erg privacygevoelig. Daarnaast is over de toedracht vaak al direct het nodige bekend. Bandensporen geven aan of en hoezeer er te hard is gereden.” Datavoorziening fungeert in dat geval eerder als een aanvulling. De Waal trekt de vergelijking met e-Call, het 112-waarschuwingssysteem dat in 2018 Europabreed van kracht wordt en hulpdiensten voorziet van de actuele voertuiggegevens (zoals de locatie).

Volgens David Korteweg van privacy-organisatie Bits of Freedom vraagt deze technische ontwikkeling wel om heldere regels over wie er wat mag doen met dergelijke gegevens.

Alles bij de bron; AfterSalesMag


Streep door kentekenparkeren: in deze Noord Hollandse gemeenten heb je weer privacy

Het is definitief niet verplicht om een kenteken in te voeren bij betaald parkeren zo heeft de Hoge Raad besloten. De Hoge Raad stelt dat een verkeerd kenteken geen reden is voor een boete. In de wet staat namelijk dat er alleen een boete opgelegd kan worden als er geen parkeergeld is betaald en dat is in dit geval wel gebeurd. Sinds begin vorig jaar kwamen de rechtbank en het gerechtshof in Amsterdam in deze en vergelijkbare zaken al tot hetzelfde oordeel.

In onder andere deze gemeenten in Noord-Holland was het kentekenparkeren ingevoerd en kan je nu dus weer anoniem parkeren:


Alkmaar       Amsterdam     Bergen           Beverwijk     Bloemendaal     Diemen

Haarlemmermeer               Heemstede      Hilversum     Hoorn               Purmerend    

Velsen          Zandvoort      Zaanstad

alles bij de bron; RTVNH


 

Autoverzekering Whoosz! gaat korting geven op basis van rijgedrag-app

De Nederlandse autoverzekeraar Whoosz! gaat klanten volgend jaar korting geven als ze informatie over hun rijgedrag delen. Whoosz! werkt hiervoor samen met de Nederlandse rijgedrag-app Flo. De gemiddelde ritscore die een bestuurder haalt in Flo, is aan het eind van het jaar de korting op de autoverzekering. Whoosz! is de eerste die zo'n beloning op de autoverzekering doorvoert.

De ritscore in Flo wordt berekend op vier punten: optrekken, snelheid houden, bochten nemen en remmen. Dit moet veilig rijgedrag al tijdens het rijden bevorderen. Aan het eind van de rit wordt de score opgemaakt. Die kan de bestuurder terugzien in de app en op het online profiel van Flo, waarop ook staat wanneer de beloning wordt uitbetaald. Gebruikers van Flo besparen bijvoorbeeld 100 euro per jaar op de kosten, als ze een Flo-score van 100 punten halen. Haalt een gebruiker een gemiddelde ritscore van 78 punten, dan is de besparing 78 euro.

Flo zegt geen gevoelige informatie door te geven zoals de locaties van de routes of eventuele snelheidsovertredingen. Alleen de gemiddelde ritscore wordt doorgegeven aan Whoosz!, waarna de beloning wordt berekend.

Alles bij de bron;  Security


Privacy is geen issue meer, dus kom maar op met dat spionagekastje!

Enkele jaren geleden hadden we het mooie plan om rekeningrijden in te voeren. U weet wel: automobilisten laten betalen naar het aantal gereden kilometers. Er waren veel voorstanders het was immers een heel eerlijk systeem. Verder werkte het volgens alle modellen tegen fileleed en verlaagde het de milieubelasting. Een win-win-winsituatie dus.

En toen kwam er een kink in de kabel: privacy. Half Nederland begon te klagen over de aantasting van hun privacy, aangevoerd door de Telegraaf. Het zou een spionagekastje worden dat in de auto zou worden ingebouwd. De overheid zou altijd er achter kunnen komen waar je allemaal was geweest. Levensgevaarlijk. De DDR in optima forma, zo was de reactie van velen. 

Sinds de terrorismediscussie is privacy voor een groot deel van Nederland van geen enkele waarde meer. Veel reageerders die fel tegen dat ‘spionagekastje’ waren, gooien nu met plezier hun privacy op de schroothoop. „Never waste a good crisis,” zeggen ze wel eens. Nou, dat gaat nu ook op. Het privacyargument is kennelijk niet meer geldig.

Qua privacyschendingen zijn we de DDR allang voorbij. Honnecker zou waanzinnig in zijn handen wrijven met de mogelijkheden die de Nederlandse overheid nu al heeft. En met de goedkeuring van veel mensen gaat de Nederlandse Staat nog een paar supergrote stappen verder.

Alles bij de bron; NRC


Vanaf 2016 tolheffing in België; BigBrother on board [update]

Vanaf 1 april 2016 moeten alle vrachtwagens* van meer dan 3,5 ton een werkende On Board Unit (OBU) hebben in België. De OBU detecteert automatisch de geografische lengte en breedte van de positie van uw voertuig met behulp van satellieten. De gegevens worden gematcht met een digitale kaart die in de OBU is opgeslagen. Zo wordt elke reis op Belgische wegen op de OBU geregistreerd. Deze gegevens definiëren de exact gereden routes zodat de te betalen tol berekend kan worden...

...Alle gegevens die getransfereerd worden, zijn versleuteld. Dit verzekert de privacy van de gebruiker op elk moment. U kunt altijd zien hoeveel kilometers u of uw bestuurders gereden hebben, maar niet op welke wegen ze precies gereden hebben. Niettemin kunt u vanaf 1 april 2016 kiezen voor routevisualisatie in de Road User Portal: u geeft Satellic dan toestemming om de volledige route te monitoren. Deze gegevens zijn uw eigendom en u kunt ze raadplegen via de Road User Portal. Deze routevisualisatie zal een te betalen dienstverlening zijn. 

*aanvulling via de mail; Dit geldt niet alleen voor trucks vanaf 3,5 ton maar ook voor bussen en reisbussen.

TolinBelgie

Alles bij de bron; Sattelic [via een attentiemail]


Rijgedragverzekering: hoe netter je rijdt, hoe minder je betaalt

In het buitenland zijn ze er al jaren bekend mee: een autoverzekering waarvan de premie wordt gebaseerd op je rijgedrag. Hoe netter je rijdt, hoe minder je elke maand hoeft te betalen. In Nederland is nu de eerste vergelijkingssite deze voor pay-how-you-drive-verzekeringen gelanceerd.

Op de website Rijgedragverzekering.nl kunnen consumenten nu al bij vier verzekeraars terecht, schrijft Smartdriving.nl. Volgens directeur Michael Boon kan een rijgedragverzekering interessant zijn voor een keurige chauffeur die al jaren de maximale bonus/malus-korting heeft of voor een jonge bestuurder die voor het eerst een auto koopt...

...Het rijgedrag wordt gemeten met behulp van een OBD-stekker die je heel makkelijk in je auto plaatst. OBD staat voor On Board Diagnostics. De stekker registreert onder meer hoe hard je rijdt, hoe vaak je remt, je brandstofverbruik en je locatie.

Te hard rijden hoeft niet meteen te leiden tot het schrappen van korting, maar de combinatie van te hard rijden in de avonduren en vaak flink op de rem trappen bijvoorbeeld wel. Op basis van de gemeten resultaten krijg je een beloning. Dat kan een maandelijkse premieteruggave zijn, maar ook tegoedbonnen of extra gratis onbelaste kilometers. Hoe beter je rijdt, hoe hoger de beloning.

De rijgedragverzekering is dé autoverzekering van de toekomst, meent Boon. “...waar de beloning van een normale autoverzekering stopt bij een bonus/malus-ladder, gaat een rijgedragverzekering verder.”

Alles bij de bron; Z24

Zijn dit de stiekeme intenties van Google's carpooldienst ?

Google's Waze doet in Israël een proef met carpoolen een soort van Uber maar dan beter. Want Google zou Google niet zijn als er een dieper doel zat achter het aanbieden van een dienst en natuurlijk gaat het hier om dataslurpen. Welk merk auto rijd je en uit welk jaar? Welk traject rijd je dagelijks en waar eindigt je dag?

 

Je kan het lezen in de voorwaarden van de dienst RideWith, zoals de autodeeldienst van Waze heet. Onder meer de locatiegegevens van je Google Account (die is nodig om van de dienst gebruik te maken) wordt bijgehouden, er worden events aangemaakt in je Google Calender en nog veel meer. The Next Web beschrijft de gevolgen van de dataverzameling door Google Waze.

Niet alleen melden gebruikers van Waze ongelukken, files en andere dagelijkse verkeersongemakken, nu wordt het tevens mogelijk de beste en meest populaire spitsroutes te beschrijven aan de hand van de data. Daardoor kan de rijtijd worden geoptimaliseerd. Dat kan door Waze gedaan worden door te adviseren vijf minuten eerder of later weg te gaan of een blokje om te rijden. Kennis die chauffeurs niet opdoen zonder Waze.

Maar Google gaat zijn verkeersinformatie natuurlijk ook stoppen in zijn andere projecten. Google Maps bijvoorbeeld, waar al verkeersinformatie wordt getoond en die gaat voorspellen waar je niet heen moet rijden, welke route binnen enkele minuten te druk wordt of waar ongelukken zich voordoen. Nieuwe routes worden getoond voordat de eerder geplande route te veel oponthoud gaat opleveren.

Uiteindelijk heeft alles een hoger doel natuurlijk, en dat komt er bij The Next Web niet helemaal uit: alle informatie over verkeer wordt uiteindelijk gebruikt voor de zelfrijdende auto. Als de zelfrijdende auto zelfstandig beslissingen kan maken over de best te volgen route, heeft het al bij zijn marktintroductie een stapje voor op al die menselijke chauffeurs die nog zitten te puffen in hun files op weg naar dat kantoor.

Alles bij de bron; WebWereld

Google test carpool-app gebaseerd op het Waze navigatiesysteem

Waze, een softwarebedrijf dat Google twee jaar geleden voor 1 miljard opkocht, is momenteel een carpool-app aan het testen in de Israëlische stad Tel Aviv. De app heeft de naam RideWith meegekregen en zal de routes die chauffeurs naar hun werk nemen analyseren en opslaan, om zo gebruikers aan elkaar te koppelen die dezelfde richting uit moeten.

De app is geen alternatief voor een taxi: autobestuurders krijgen wel een kleine vergoeding als ze carpoolers meenemen, maar ze zullen maar twee ritten per dag kunnen uitvoeren als “RideWith”chauffeur. Heen en terug vanuit de werkplaats, dus.

De app is niet geheel nieuw het Franse Blablacar bestaat al.

Alles bij de bron; ZDNet [thnx-2-Luc]