Kentekenregistratie

In de gemeente Haarlemmermeer is onlangs een ‘ANPR-pilot’, oftwel; automatische kentekenplaatherkenning, gestart. 

Op diverse lokaties in de gemeente zijn kentekenscanners geplaatst. Dit helpt de politie om gerichter controles uit te voeren tijdens de zogenoemde donkere dagen. De inzet van de politie is tijdens de ‘donkere dagen’ gericht op het voorkomen en bestrijden van misdaden zoals woninginbraken, straatroven en overvallen. Over de lokatie van de scanners doet de politie geen mededelingen; dit om de pakkans zo groot mogelijk te houden.

Alles bij de bron; RB&W [Thnx-2-Dick]

De Belastingdienst en politie maken elk jaar 3 miljard foto's van kentekens. Dat blijkt uit een rechtszaak die vandaag dient bij het hof in Den Haag en waar NRC Next over bericht.

De zaak was door een leaserijder aangespannen die vindt dat de grootschalige controle door de Belastingdienst zijn privacy schendt. De foto's worden gemaakt door kentekencamera's. Via camera’s met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) worden de nummerplaten in seconden vergeleken met een lijst van gestolen voertuigen en auto’s van verdachte personen. Ook de Belastingdienst maakt gebruik van de camera's, bijvoorbeeld om te controleren of leaserijders niet meer privékilometers rijden dan ze opgeven of om belastingontduikers op te pakken.

Sinds vorig jaar worden de beelden van de ANPR-camera's in realtime naar zowel politie als de Belastingdienst gestuurd. Van de 3 miljard foto's worden er 7 miljoen (0,23%) in een auto-database opgeslagen, waar ze tot zeven jaar kunnen worden bewaard. Eind vorig jaar werd al bekend dat de politie de Belastingdienst met ANPR-camera's laat meekijken. Privacyorganisaties hebben grote kritiek op het gebruik van de camera's. In 2013 wonnen ANPR-camera's de Belgische Big Brother Awards.

Bron; Security

NB; volens het CBS staan er zo'n 8 miljoen auto's in Nederland op kenteken. Dat zou betekenen dat elk autokenteken gemiddeld grofweg 375 keer per jaar op de foto gaat !! [hierbij ga ik natuurlijk voorbij aan de motorkentekens dus het zal iets minder vaak zijn] Yhnx-2-Rene voor de CBS link

Stadsbeheer zet nieuwe scanauto's in die álles zien, wanbetalers zijn gewaarschuwd. De met camera's uitgeruste voertuigen kunnen maar liefst  1400 auto's per uur controleren. De camera's op het dak, die in een opvallende witte bak zijn ingebouwd, staan naar alle kanten toe gericht.

Ze zijn in staat om rijdende auto's te scannen, bijvoorbeeld bij controles voor de milieuzone, én stilstaande auto's. De camera's zijn zo ingesteld dat ze zelfs in staat zijn om kentekens te scannen van auto's die op 50 centimeter afstand staan van een andere voertuig en ze scannen van voor en achter.

De foto's van de gescande kentekens komen via een computer in de achterbak van de auto terecht in het systeem van Stadsbeheer. Vervolgens wordt in de verschillende databases van parkeerbeheer, parkeerproviders en parkeervergunningen gekeken of iemand betaald heeft of niet voor die bewuste parkeerplek. Om dat te kunnen achterhalen zijn alle 83.000 betaalde parkeerplekken in het systeem ingevoerd. De scanauto, die contact heeft met drie gps-systemen om zo nauwkeurig mogelijk te zijn, kan dus precies zien om welke parkeerplek het gaat.  

Alles bij de bron; AD

Steeds meer automobilisten kopen niet langer een parkeerkaartje dat je achter de voorruit moet leggen, maar betalen met een app. Zodra je hebt geparkeerd, meld je je aan. Vanaf dat moment kan de parkeercontroleur digitaal zien dat er is betaald voor het parkeren. Zodra je je weer afmeldt, stop je met betalen. Maar wat nu als je — vergissen is menselijk — per ongeluk een verkeerd kenteken intoetst?

Dat overkwam een vrouw in Amsterdam. Zij had de auto van een vriend geparkeerd en toetste vervolgens per abuis het nummer van haar eigen auto in.

De controleur van de gemeente constateerde dat de vrouw geen parkeerbelasting — want dat is betaald parkeren formeel — had betaald voor de geparkeerde auto en legde een naheffingsaanslag (boete) op van 55,90 euro, plus de niet betaalde parkeerbelasting van 5 euro. Het stond overigens vast dat de vrouw had betaald, maar voor de verkeerde auto had betaald. Zij had, in jargon, wel aangifte gedaan van parkeerbelasting en die ook betaald, maar op onjuiste wijze.

De vrouw was het niet eens met de boete en ging naar de rechter, die onlangs in hoger beroep uitspraak deed. De rechter, en in hoger beroep ook het hof, vond het onjuist doen van aangifte geen reden voor een naheffingsaanslag — deze was dus onterecht opgelegd en moet worden ingetrokken. Het feit dat op onjuiste wijze aangifte is gedaan, is geen reden om een boete op te leggen.

De parkeercontroleur voerde nog als argument aan dat het niet beboeten van het intikken van een verkeerd nummerbord zou kunnen leiden tot misbruik, maar hij kon niet duidelijk maken hoe dat dan zou kunnen gebeuren, omdat vaststaat dat de automobiliste heeft betaald, heeft zij voldaan aan haar verplichting parkeerbelasting te betalen. En daar gaat het om.

Alles bij de bron; Z24

In de gemeenteraad van Leuven werd maandagavond het debat gevoerd over de 'slimme' camera's met nummerplaatherkenning. De oppositiepartijen in de raad willen die bewakingscamera's ook gebruiken om criminele feiten te bestrijden. "Wij zijn dat niet van plan", stelde burgemeester Tobback. "Als het parket ons vraagt om de camera's te gebruiken voor het opsporen van rondtrekkende dadergroepen, zoals in Mechelen, dan doen we dat. Maar die vraag is er nog niet."

Mensen die menen dat de anpr-camera's zaligmakend zijn in de strijd tegen criminaliteit, maken volgens het stadsbestuur een grove vergissing. "Diefstal pak je aan met een geïntegreerde aanpak. De helft van alle pogingen mislukt, omdat de burger simpele voorzorgen neemt. Wij geven premies voor preventie omdat blijkt dat dit werkt. Denk aan onze alert-campagne, waarmee de politie burgers aanspoort om elke verdachte situatie onmiddellijk te melden." 

Alles bij de bron; deMorgen

Minister Jambon gaat werk maken van een cameraschild, een netwerk van slimme camera's dat nummerplaten herkent uit de hele Schengenzone. Zo wil Jambon rondtrekkende dievenbendes strikken en criminelen die opereren in de grensstreek. Een bende die bijvoorbeeld geseind is in Frankrijk, kan gepakt worden als ze door ons land rijdt. Nu lukt dat nog niet, want de camera's herkennen alleen Belgische nummerplaten. Volgende week begint er een proefproject in Antwerpen en Turnhout.

Bron; HLN [Thnx-2-Luc]

De burgemeester van megastad San Jose in het ooit zo liberale Californië heeft het lumineuze idee opgevat om vuilniswagens te voorzien van automatische kentekenplaatscanners, zoals die al op de plaatselijke politiewagens zijn gemonteerd. De vuilniswagens doen immers wekelijks elke straat in de stad aan en kunnen dan als een stofzuiger alle kentekenplaten opzuigen. Scheelt de politie handenvol werk in de jacht op autodieven en ander onguur volk.

Nu heeft de plaatselijke politie nog maar de beschikking over zes van die kentekenplaatscanners, ter vergelijking: het nabije Oakland heeft veel minder inwoners maar liefst 33 kentekenplaatscanners. Met de hulp van de vuilnismannen maakt San Jose dus een flinke inhaalslag.

Alles bij de bron; WebWereld

Een beboete Belg ontdekte dat langs de wegen in België honderden illegale flitscamera's staan en stapte succesvol naar de rechter, de politie is de nieuwe flitspalen vergeten aan te melden bij de Privacycommissie.

De palen moeten worden geregistreerd, omdat er persoonlijke gegevens van weggebruikers mee worden verwerkt. „Als de politie een auto flitst, leggen ze de nummerplaat vast en zien ze de naam en het adres van de eigenaar van de wagen. Dat zijn persoonsgegevens. Elke instantie die de gegevens verwerkt, moet dat aan ons melden. En de politiediensten zijn geen uitzondering op die regel”, zegt de Belgische Privacycommissie.

Alles bij de bron; Telegraaf

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha