Kentekenregistratie

De camera’s die in de Utrechtse wijk Pijlsweerd zijn opgehangen boven het verkeer worden weer verwijderd, zo laat wethouder Kees Geldof weten. De camera’s maken inbreuk op de privacy van bewoners. De camera’s zijn opgehangen voor het faciliteren van de noodontgrendeling voor hulpdiensten en om kentekens te scannen.

De beelden van de camera’s worden alleen bij schade bekeken, niet bewaard en kunnen derhalve niet later worden bekeken of door derden worden opgevraagd, zo schrijft de wethouder. Toch worden de camera’s nu gedeeltelijk verwijderd.

"De kentekenscanners in de palen zelf die dienen ter nummerbordherkenning blijven wel gehandhaafd. De Veiligheids Regio Utrecht heeft daarvan aangegeven dat deze van essentieel belang zijn voor de noodontgrendeling", zegt de wethouder. "De beelden van deze kentekenscanner worden uitsluitend op het moment van ontgrendeling gebruikt."

Alles bij de bron;  NU


In de nacht van donderdag op vrijdag hebben Belgische en Franse politiediensten voor het eerst samen een grote grensoverschrijdende ANPR-controle gehouden. De zeven ingezette ANPR-voertuigen scanden in totaal 16.114 nummerplaten. Dat leverde 32 hits op. Het ging om een waaier aan inbreuken zoals openstaande boetes en gerechtelijke feiten, maar ook problemen met het rijbewijs of met de technische eisen van het voertuig.

Dergelijke acties zijn volgens Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne ook een belangrijk wapen in de strijd tegen grenscriminaliteit. "De acties van deze nacht sluiten perfect aan op onze ambitie om een provinciaal cameraschild uit te bouwen. Een goede uitwisseling van gegevens tussen Belgische en Franse politiediensten is daarbij cruciaal."

Alles bij de bron; deRedactie


In dit digitale tijdperk is anonimiteit een illusie en privacy relatief. Iets om rekening mee te houden bij de rittenregistratie van je leaseauto. Wie de Belastingdienst verzoekt om een ‘verklaring privégebruik auto’, mag namelijk niet meer dan vijfhonderd privékilometers per jaar rijden. Ook niet als je dat in je administratie een beetje verdoezeld.

Een man die denkt zijn leaseauto voornamelijk zakelijk te gaan rijden, vraagt zo’n verklaring aan om geen fiscale bijtelling te hoeven betalen. Drie jaar rijdt hij zonder problemen rond, totdat de inspecteur hem vraagt een formulier in te vullen en een overzicht van gereden kilometers wil. Deze administratie legt de inspecteur naast de bekeuringen die de automobilist de afgelopen jaren heeft gekregen. Ook vergelijkt hij de ritten met foto’s die van de auto zijn gemaakt door politiecamera’s met zogenoemde Automatic Number Plate Recognition. Deze camera’s, opgesteld langs drukke snelwegen en belangrijke knooppunten, scannen kentekens van voorbijrijdende auto’s.

De auto blijkt te zijn gezien op plekken die niet in de overzichten voorkomen en de man krijgt een fikse naheffing. Onterecht, volgens de automobilist. Hij probeert de rechtbank Den Haag ervan te overtuigen dat hij hoe dan ook niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé heeft gereden, maar de verzwegen ritten zijn voor de rechter al genoeg om de inspecteur gelijk te geven.

In hoger beroep zet de man in op de onrechtmatigheid van het gebruik van de camerabeelden. Het is een inbreuk op zijn privacy, waarvoor geen wettelijke basis bestaat. Maar het Haagse hof gaat er niet in mee. De Belastingdienst bewaart alleen de gegevens die van belang zijn om de juiste belasting te kunnen heffen, aldus het hof. De no hits – zo’n 60 procent van de gegevens – worden meteen vernietigd.

Bron;  NRC [abo-versie]


De Antwerpse Ring is ter hoogte van het viaduct van Merksem afgesloten geweest in beide richtingen omwille van een gerechtelijke actie. Volgens de Gazet van Antwerpen is er rond 16u30 een voertuig klem gereden. 
De inzittenden van de wagen met Franse nummerplaat zijn door de speciale eenheid van de Antwerpse politie ingerekend. 

VTM Nieuws meldt dat het om een vals alarm gaat. De wagen, die uit Nederland kwam, werd door een ANPR-camera opgemerkt. De nummerplaat leek verband te houden met Parijs, waarop een enorme politiemacht te plaatse kwam. Maar de slimme camera's zouden een fout gemaakt hebben bij het lezen van het kenteken op de wagen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]

Een groot deel van Rotterdam wordt 1 januari gesloten voor vervuilende voertuigen. De gemeente hoopt zo de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Om de maatregel te kunnen controleren, komen er boven de grote wegen in Rotterdam camera's die kentekens van passerende auto's registreren. Medewerkers van Stadsbeheer registreren daarnaast met scanauto's de kentekens van voertuigen in de stad.

Automobilisten die de Rotterdamse milieuzone in rijden, moeten vooraf met borden worden gewaarschuwd dat hun kenteken wordt geregistreerd. Als dit niet gebeurt, is de milieuzone 'onrechtmatig', stelt de stichting Privacy First. De organisatie maakt zich ook zorgen over misbruik van de kentekengegevens van duizenden automobilisten.

,,De geschiedenis leert dat dit soort systemen altijd eerst voor een of twee doeleinden worden opgezet, om vervolgens jaren later voor allerlei andere doelen te worden gebruikt en misbruikt,'' zegt Vincent Böhre van de privacystichting. Zo zou de kentekeninformatie kunnen worden gedeeld met justitie of de fiscus. Wat dat betreft heeft de stichting weinig vertrouwen in Rotterdam. ,,Van alle gemeenten in Nederland is Rotterdam de meest privacyschendende.'' 

Alles bij de bron; AD


Vorige week diende het Hoger beroep in de zaak [X] tegen de Gemeente Amsterdam. In de zaak speelde de kwestie of de gemeente Amsterdam bij het parkeren van je auto het invoeren van een kenteken verplicht mag stellen.  Om de struinende parkeerwachter te vervangen, werkt Gemeente Amsterdam met een systeem waarin een individu zijn nummerbord invoert in een parkeerautomaat. Vervolgens kunnen ambtenaren, gemakkelijk vanaf een scooter of vanuit een auto, alle nummerborden scannen en deze vergelijken met de nummerborden in het systeem. Is er geen overeenkomst: boete.

Zoals al eerder besproken is deze zaak privacyrechtelijk interessant. Een kentekenplaat is immers mogelijk herleidbaar tot een individu en kan dus onder omstandigheden een inbreuk vormen op de privacy van een persoon. Om deze reden werden er al door verschillende personen een onjuist of fictief kenteken ingevuld en vervolgens het betaalbewijs achter de voorruit gelegd. Zo ook door Privacy First frontman Bas Filipini. Ondanks het zichtbaar zijn van de het betaalbewijs, leverde dit hem een boete op. 

In de rechtszaak die volgde na het bezwaar van Filipini oordeelde de Rechtbank dat het aantonen dat er betaald is voor het parkeren voldoende moet zijn en de gemeente geen kenteken verplicht mag stellen. Een overwinning voor de privacy, aldus Privacy First. Toch zat er een klein smetje op deze overwinning: de rechter repte geen woord over privacy.  

Omdat de gemeente geen hoger beroep instelde in de zaak tegen de voorzitter van Privacy First, maar wél tegen het vonnis in vergelijkbare gevallen, had de rechter wederom de kans om zich uit te spreken over het privacybelang in deze zaak. Inmiddels kunnen we de conclusie trekken dat het 2-0 staat voor ‘de privacy’. Toch blijft het, door het ontbreken van inhoudelijke, privacy-gerelateerde overwegingen van de Rechtbank en het Hof, een overwinning zonder smaak.

Alles bij de bron; SOLV


De politie heeft afgelopen vrijdag een grote controle met kentekencamera's op de A13 ter hoogte van Delft gehouden. De actie was gericht om ondermijnende criminaliteit in Rotterdam een halt toe te roepen. De aanpak richt zich op vormen van criminaliteit waarbij illegale netwerken gebruik maken van legale diensten zoals transport, opslag, financiële, vergunningen en huisvesting. Deze vermenging van onder- en bovenwereld vormt een bedreiging voor de Nederlandse samenleving en kan vele gedaanten aannemen: van aantasting van integer handelsverkeer (fraude, illegale goederenstromen, witwassen) tot aantasting van integer bestuur (corruptie, bevoordeling). Informatie over ondermijnende activiteiten wordt bij elkaar gevoegd. Samen met signalen vanuit bijvoorbeeld buurtbewoners of particuliere organisaties zoals banken geeft dit een completer beeld en treedt de overheid waar mogelijk strafrechtelijk of bestuurlijk op.

In een bericht over de actie stelt de politie dat het daarom veel informatie over criminelen in Nederland probeert in te winnen. Tijdens deze controle stond het verzamelen van informatie en het in beeld brengen van criminelen dan ook centraal. Gedurende de actie werden met kentekencamera's (Automatic NumberPlate Recognition) voertuigen naar de controleplaats gebracht. In totaal zijn er 82 voertuigen gecontroleerd.

Een persoon werd aangehouden voor witwassen, terwijl een aantal andere personen gesignaleerd stonden en hun straf nog moesten uitzitten. Twee personen hadden teveel gedronken, van wie één iemand zijn rijbewijs direct kon inleveren. De politie stelt dat het via de actie veel informatie heeft ingewonnen en dat er gereageerd kon worden op een informatieverzoek uit Litouwen over bepaalde personen.

Alles bij de bron; Security

Gisteren deed het Hof Amsterdam uitspraak in een achttal zaken rond kentekenparkeren: parkeerders kunnen niet verplicht worden om bij het parkeren hun kenteken in te voeren. Indien iemand kan aantonen dat hij voor zijn parkeerplek betaald heeft, dient een eventuele parkeerboete vernietigd te worden.

Het parkeerbeleid van Amsterdam en tal van andere Nederlandse gemeenten komt daardoor definitief op losse schroeven te staan. Privacy First beschouwt dit als een grote overwinning in de strijd voor meer privacy in de openbare ruimte.

Begin dit jaar won Privacy First voorzitter Bas Filippini reeds zijn eigen rechtszaak tegen de gemeente Amsterdam over kentekenparkeren. Parkeerbeheerder Cition BV (gemeente Amsterdam) ging bewust niet tegen dit vonnis in hoger beroep, maar deed dat wél in een aantal andere, vergelijkbare rechtszaken van individuele burgers zonder advocaat. Die tactiek van Cition komt de gemeente Amsterdam nu duur te staan: in een achttal vergelijkbare zaken komt het Hof tot dezelfde conclusie als de rechtbank Amsterdam eerder in de zaak van Privacy First. Het is nu aan Amsterdam (en andere Nederlandse gemeenten) om het parkeerbeleid alsnog aan te passen: vrijwillige i.p.v. verplichte invoering van kentekens bij parkeren!

Klik HIER voor ons model-bezwaarschrift.

Alles bij de bron; PrivacyFirst

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha