45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kentekenregistratie

Rechter veegt boete voor 'treintjerijden' in Q-Park van tafel

Q-Park, dat meer dan 260 parkeergarages in ons land beheert, voert sinds enkele jaren actie tegen het treintjerijden. De helft van de Q-Park garages is nu uitgerust met speciale software die detecteert of iemand achter zijn voorganger onder de slagboom doorglipt. Ook is er een nieuwe controlekamer gekomen, waarin medewerkers zitten die zich alleen bezighouden met het verzamelen van beelden van 'treintjerijders'.

De schadevergoeding die Q-Park eist voor treintjerijden is 300 euro, plus het tarief van een dagkaart. De eigenaren van de wagens worden opgespoord aan de hand van gegevens van de RDW. Deze werkwijze van Q-Park is nu echter onder druk komen te staan, door een zaak die speelt in de parkeergarage Maagjesbolwerk in Zwolle. 

De vriend van Petra reed op 1 december 2015, in haar auto, in een onbewaakt ogenblik achter zijn voorganger aan. Hij had even daarvoor keurig 1,00 euro parkeergeld betaald. Voor Q-Park maakte dat echter niet uit; treintjerijden en dus honderden euro's boete. Petra werd als eigenaresse van de auto, gedaagd. De rechter in Zwolle veegt nu de vloer aan met die werkwijze van de parkeergigant. De boete is van tafel. De reden: omdat vaststaat dat haar vriend reed, kan Petra niet aangesproken worden.

Ze is opgelucht door het vonnis. ,,Ik begrijp best dat mensen die op deze manier proberen om niet te betalen voor het parkeren, worden aangepakt. Maar in ons geval is dat absoluut niet aan de orde", zegt ze. ,,Wat me vooral verbaast, is dat Q-Park zo met klanten omgaat. Meteen een dik pak papieren door een advocaat opsturen en ons wegzetten als de grootste boeven ooit. Waarom is de boete zo hoog?"

Dat vraagt ook jurist Jakob Borgesius uit Brabant zich af. Hij staat meerdere mensen bij die in de clinch liggen met Q-Park en krijgt dagelijks vragen over dit soort boetes.  Volgens hem komt het vaker voor dat bestuurders onbewust onder de slagboom doorglippen. ,,Er zijn garages waar de poort al opengaat doordat er kentekenherkenning is. Dus die automobilisten denken dan dat de slagboom open is, omdat hun nummerbord herkend is. Dat blijkt dan later niet te kloppen.''

Alles bij de bron; AD


 

Slimme camera's plukken nu álle Belgische wanbetalers uit verkeer

De douane kan voortaan álle wanbetalers aan de kant zetten. Die regel is van kracht gegaan op 1 januari 2017. Niet alleen mensen met een openstaande verkeersboete of verkeersbelasting kunnen hun wagen kwijt zijn, ook wie een boete heeft die door een strafrechter werd opgelegd, let maar beter op. De douane zet voortaan immers nummerplaatscanners in om wanbetalers op te sporen.

Als die camera's zo iemands signaleren, kan de douane de auto aan de kant laten zetten. Er wordt hem of haar gevraagd de openstaande schuld onmiddellijk te vereffenen. Wie een boete niet meteen kan betalen, is zijn voertuig kwijt. De auto wordt dan in beslag genomen. Ook nieuw: een 'machtiging van een beslagrechter' is daarvoor niet meer nodig. 

De inbeslagneming wordt - ten vroegste - opgeheven op de dag van de volledige betaling van de verschuldigde geldsommen. Ook de kosten van inbeslagname, onder meer takel- en stallingskosten, worden doorgerekend. Wie na tien dagen nog steeds weigert met geld over de brug te komen, kan zijn auto zelfs verkocht zien.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Gevalletje glijdende schaal; Scanauto's helpen voortaan ook bij opsporen van 'op de stoep' parkeerders

De A'damse wethouder Litjens (Verkeer) wil de veertien gemeentelijke camerawagens kunnen inzetten bij auto's die op de stoep zijn geparkeerd. De gegevens over die auto's worden dan doorgegeven aan toezichthouders die daarna een bekeuring kunnen uitschrijven. Daaraan kleven echter nog enkele juridische haken en ogen, aldus de woordvoerder.

Nu zijn scanauto's van de gemeente alleen op zoek naar auto's waarvoor geen parkeergeld is betaald. Jaarlijks maken de camerawagens bijna veertig miljoen scans van kentekens. In de enorme berg aan scans bevinden zich ook veel voertuigen waar op een andere manier iets mis mee is, aldus een woordvoerder van de gemeente. Het zou daarbij gaan om auto's die zich volgens het nationale kentekenregister niet op de openbare weg mogen bevinden.

Litjens start per 1 januari een samenwerking met de politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) om deze auto's ook te kunnen herkennen. De privacy is gewaarborgd, stelt de gemeente, omdat politie en RDW geen zelfstandige toegang hebben tot de scangegevens: zij leveren alleen een lijst aan met alle kentekens die zich niet op de weg zouden mogen bevinden. 

Alles bij de bron; Parool


 

Over twee jaar ANPR-trajectcontrole op alle Vlaamse snelwegen

Tegen 2018 zullen er trajectcontroles zijn op bijna het hele snelwegnetwerk in Vlaanderen. Daarvoor komen er 240 plaatsen nieuwe camera’s. Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. 

Trajectcontrole werkt met nummerplaatherkenning en de extra trajectcontroles passen dan ook prima in het globaal veiligheidsplan dat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) eerder al heeft voorgesteld. Voor het cameraschild dat hij wil installeren worden dezelfde ANPR-camera’s gebruikt als voor de trajectcontroles.

“We gaan de camera’s kunnen gebruiken voor snelheidscontroles en voor de veiligheid. Een winst voor beide dus”, aldus minister Weyts. Waar de nieuwe tracés precies komen, is nog niet duidelijk. Maar gezien de omvang van het aantal camera’s, zal zo goed als het hele Vlaamse snelwegnetwerk onder die controles vallen.

Alles bij de bron; Nieuwsblad [Thnx-2-Luc]


 

België; Politie mag databank DIV weer raadplegen om verkeersboetes uit te schrijven

De politie kan weer volledig wettig flitsboetes uitschrijven. De privacycommissie heeft de politie namelijk toestemming gegeven om de databank DIV te raadplegen, om zo geflitste nummerplaten te kunnen koppelen aan de eigenaars van de voertuigen.

"Op basis van zijn analyse machtigt het sectoraal comité de mededeling van persoonsgegevens van de DIV aan de politiediensten, mits eerbiediging en binnen de beperkingen van de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen", klinkt het.

Het Hof van Cassatie besliste op 13 december dat elke verkeersboete die de politie uitschrijft enkel en alleen op basis van een nummerplaat - dus zonder de bestuurder tegen te houden - onwettig was. De politie had een machtiging nodig van de privacycommissie om toegang te krijgen tot de persoonsgegevens van de Kruispuntbank Voertuigen. Na de arresten van het Hof van Cassatie diende de politie nog dezelfde dag een machtigingsaanvraag in bij de privacycommissie, die de aanvraag via een spoedprocedure behandeld heeft.

Alles bij de bron; deRedactie


 

36 Megapixel ‘Superflitspaal’ controleert gelijktijdig 32 auto’s op acht rijstroken - videoupdate

De Belgische politie gooit binnenkort een nieuw wapen in de strijd tegen wegpiraten: de superflitspaal. De Mesta Fusion van Morpho kan tegelijkertijd 32 personenauto’s en vrachtwagens op acht rijstroken controleren. Wie te hard rijdt, geen gordel om heeft of mobiel achter het stuur zit te bellen, valt meteen door de mand.

De flitspaal maakt zowel overdag als ‘s nachts zeer scherpe foto’s dankzij zijn 36 megapixels-techniek. Hij kan voertuigen tot tweehonderd meter volgen en snelheden tot driehonderd kilometer per uur registreren. De fabrikant zegt dat de Mesta Fusion een foutmarge heeft van nog geen procent. Het is nog onduidelijk of de Nederlandse politie ook interesse heeft voor de superflitser.

Alles bij de bron; Beveiliging

Video via; Express


Met camera geregistreerde kentekens [ANPR] voortaan maand bewaard

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel dat de bewaartijd van op de openbare weg geregistreerde kentekens verlengt tot een periode van vier weken. Nu moeten kentekens van auto’s die langs een camera zijn gereden nog binnen 24 uur worden gewist.  VVD, PvdA, CDA, PVV, 50Plus, DENK, VNL en SGP stemden voor dit wetsvoorstel. SP, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie stemden tegen.

Om aan bezwaren van het Europese Hof van Justitie tegemoet te komen, heeft minister vd Steur de wet moeten aanpassen. Zo mag de politie de kentekendatabank alleen doorzoeken als er een bevel ligt van een officier van justitie. Die mag zo’n bevel alleen geven als er sprake is van een concrete verdenking.

Voor privacybeschermingsorganisaties gaan de aanpassingen niet ver genoeg, omdat nog steeds kentekens van niet-verdachte burgers worden opgeslagen. Privacy First zegt dat het naar de rechter stapt als ook de Eerste Kamer akkoord gaat met het wetsvoorstel.

Meer bij de bronnen; PrivacyBarometer & Beveiliging


Privacy First dreigt met rechtszaak wegens ANPR-wetsvoorstel

Stichting Privacy First dreigt samen met een coalitie van maatschappelijke organisaties een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat te zullen beginnen als het ANPR-wetsvoorstel door de Eerste en Tweede Kamer wordt aangenomen.

Het wetsvoorstel wordt aanstaande woensdag 2 november door de Tweede Kamer behandeld. Onder het wetsvoorstel zullen de kentekens van alle auto's in Nederland door middel van cameratoezicht vier weken in politiedatabases worden opgeslagen voor opsporing en vervolging. "Iedere automobilist wordt hierdoor een potentiële verdachte. Dit is totaal niet noodzakelijk en volstrekt disproportioneel. Het wetsvoorstel is daarom in strijd met het recht op privacy en daarmee onrechtmatig", zegt Vincent Böhre van Privacy First.

Het huidige ANPR-wetsvoorstel werd al in februari 2013 bij de Tweede Kamer ingediend door voormalig minister Opstelten. Voorheen was ook minister van Justitie Hirsch Ballin al in 2010 van plan om een vergelijkbaar voorstel in te dienen met een bewaartermijn van 10 dagen. Vervolgens verklaarde de Tweede Kamer dit voorstel controversieel.

Vorige maand kwam minister Van der Steur met een aanpassing van het wetsvoorstel, waarbij kentekens 4 weken lang worden bewaard. "Minister Van der Steur gaat hier dus lijnrecht tegenin door ook de kentekens van niet-verdachte burgers vier weken te willen opslaan. VVD en PvdA willen deze bewaartermijn zelfs verhogen naar 6 maanden. Een dergelijke data-hooiberg vormt bij voorbaat een flagrante schending van het recht op privacy van iedere automobilist. Eventueel rechterlijk toezicht op het gebruik hiervan doet hier niets aan af", gaat Böhre verder.

Hij stelt dat mocht het wetsvoorstel worden aangenomen een brede coalitie van maatschappelijke organisaties de Nederlandse Staat direct zullen dagvaarden en de wet buiten werking zullen laten stellen omdat die in strijd met het recht op privacy is. "Indien nodig zullen Privacy First en mede-eisers hiertoe doorprocederen tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg", merkt Böhre op. Gezien de Europese en Nederlandse jurisprudentie op dit gebied acht hij de kans op een succesvolle rechtsgang in deze zaak buitengewoon hoog.

Bron: Security