Kentekenregistratie

Na Amsterdam gaat ook Den Haag kentekenparkeren invoeren, zo heeft de gemeente bekendgemaakt. Bij alle parkeerautomaten in Den Haag moet straks eerst het kenteken worden ingevoerd, gevolgd door de tijd dat men wil parkeren. 

Den Haag zal in het tweede kwartaal van dit jaar een scanauto en een scanscooter voor de parkeercontrole inzetten. Met camera’s en computers worden de kentekens in de straat gecontroleerd op betaald parkeren. 48 uur na het afmelden worden de gegevens geanonimiseerd, zo laat de gemeente weten. Is er bij controle niet betaald voor parkeren dan volgt binnen een paar dagen een parkeerbon in de brievenbus van de persoon op wiens naam de auto staat. Als er niet is betaald blijven de geregistreerde gegevens 13 weken bewaard voor een eventueel bezwaar tegen de parkeerbon. 

Vorig jaar wonnen privacyorganisatie Privacy First en verschillende burgers een rechtszaak tegen het kentekenparkeren in Amsterdam. Volgens privacyvoorstanders is kentekenparkeren een schending van het recht op privacy in de zin van anonimiteit in de openbare ruimte. De rechtbank Amsterdam oordeelde vervolgens dat als een parkeerder geen kenteken opgeeft maar wel aantoonbaar heeft betaald, er geen parkeerboete mag worden opgelegd. Ook in hoger beroep kwam het Hof tot dezelfde conclusie dat betaalde parkeerbelasting niet kan worden nageheven.

Alles bij de bron;  Security


De Belgische parkeerwachters hoeven binnenkort hun auto niet meer uit. Ze krijgen slimme camera's op het dak van hun auto die nummerplaten lezen, en meteen weten of er voor die auto's wel een betaalsms'je is verstuurd. Zo kunnen ze veel méér auto's controleren, én ze krijgen het niet aan de stok met agressieve chauffeurs.

Voor de privacy is er op het eerste gezicht geen probleem, zegt bevoegd staatssecretaris Bart Tommelein. Zolang het systeem alleen wordt gebruikt om te controleren of je hebt betaald om te parkeren.

Bron;  HLN [Thnx-2-Luc]


De politie is verantwoordelijk voor de referentiebestanden waar bij automatische kentekencontroles gebruik van wordt gemaakt, zo stelt de Nationale ombudsman. De ombudsman deed onderzoek na een klacht van een man die veertien maal ten onrechte bij een kentekencontrole was staande gehouden.

De man werd ervan verdacht met een ongeldig rijbewijs te rijden, maar dit stond onjuist in het systeem. Nadat hij verschillende malen met zijn auto onterecht aan de kant werd gezet, is de man naar het politiebureau gegaan. Volgens de politie lag de fout bij de rijbewijsregistratie, de man werd doorverwezen naar de RDW, het CBR en de gemeente. Alle instanties zeggen dat de fout niet bij hen lag en de man diende een klacht in bij de ombudsman. 

Tijdens het onderzoek (pdf) bleek dat de politie een lijst van het CBR gebruikte waarop aangegeven was dat het rijbewijs van de man ongeldig was. Aan de gegevens van de man werd het kenteken van zijn personenauto gekoppeld en dat kenteken werd in het referentiebestand opgenomen. De man had echter wel een geldig rijbewijs voor een personenauto. 

De Nationale ombudsman concludeert dat de Nationale politie verantwoordelijk is voor het bestand. "De burger mag van de politie verwachten dat de politie zorgvuldig beoordeelt welke gegevens in het bestand worden opgenomen en dat zij actie onderneemt als er onjuiste gegevens in het bestand zitten", aldus de ombudsman. Als er toch onverhoopt onjuiste gegevens in het bestand terecht komen, is het aan de politie om deze gegevens te verwijderen of te corrigeren. 

Alles bij de bron; Security


De nieuwste versie van het zogeheten SIAM (Sistema Automático de Reconocimiento de Matrículas) wordt geïnstalleerd bij de grensovergangen van Ceuta, Melilla en La Línea de la Concepción en de havens van Barcelona, Alicante, Almeria, Motril, Malaga, Algeciras, Tarifa, Ceuta en Puerto del Rosario op Fuerteventura. In de haven van Melilla beschikt de Guardia Civil over een mobiele variant van SIAM.

Het systeem herkent kentekenplaten uit verschillende landen en controleert binnen vier seconden of het voertuig dat de grens over gaat gestolen is, een valse kentekenplaat heeft of aangepast is, bijvoorbeeld als de auto van kleur is veranderd. Het systeem gebruikt een videosysteem om de nummerplaat op te nemen en stuurt deze naar een van de servers van de Spaanse Guardia Civil, die de informatie verifieert en in geval van een afwijking een waarschuwing verstuurt. SIAM kan kentekenplaten van iedere vorm of kleur registreren met een nauwkeurigheid van 98 procent en bij snelheden tot 180 kilometer per uur.

Het proces gaat snel en is transparant voor gebruikers. Als er niets verdachts is met het kenteken, dan gaat de slagboom open en kan het voertuig zonder oponthoud zijn weg vervolgen. In het andere geval ontvangt de agent ter plekke een melding op zijn smartphone.   

Alles bij de bron;  AutomGids


De camera’s die in de Utrechtse wijk Pijlsweerd zijn opgehangen boven het verkeer worden weer verwijderd, zo laat wethouder Kees Geldof weten. De camera’s maken inbreuk op de privacy van bewoners. De camera’s zijn opgehangen voor het faciliteren van de noodontgrendeling voor hulpdiensten en om kentekens te scannen.

De beelden van de camera’s worden alleen bij schade bekeken, niet bewaard en kunnen derhalve niet later worden bekeken of door derden worden opgevraagd, zo schrijft de wethouder. Toch worden de camera’s nu gedeeltelijk verwijderd.

"De kentekenscanners in de palen zelf die dienen ter nummerbordherkenning blijven wel gehandhaafd. De Veiligheids Regio Utrecht heeft daarvan aangegeven dat deze van essentieel belang zijn voor de noodontgrendeling", zegt de wethouder. "De beelden van deze kentekenscanner worden uitsluitend op het moment van ontgrendeling gebruikt."

Alles bij de bron;  NU


In de nacht van donderdag op vrijdag hebben Belgische en Franse politiediensten voor het eerst samen een grote grensoverschrijdende ANPR-controle gehouden. De zeven ingezette ANPR-voertuigen scanden in totaal 16.114 nummerplaten. Dat leverde 32 hits op. Het ging om een waaier aan inbreuken zoals openstaande boetes en gerechtelijke feiten, maar ook problemen met het rijbewijs of met de technische eisen van het voertuig.

Dergelijke acties zijn volgens Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne ook een belangrijk wapen in de strijd tegen grenscriminaliteit. "De acties van deze nacht sluiten perfect aan op onze ambitie om een provinciaal cameraschild uit te bouwen. Een goede uitwisseling van gegevens tussen Belgische en Franse politiediensten is daarbij cruciaal."

Alles bij de bron; deRedactie


In dit digitale tijdperk is anonimiteit een illusie en privacy relatief. Iets om rekening mee te houden bij de rittenregistratie van je leaseauto. Wie de Belastingdienst verzoekt om een ‘verklaring privégebruik auto’, mag namelijk niet meer dan vijfhonderd privékilometers per jaar rijden. Ook niet als je dat in je administratie een beetje verdoezeld.

Een man die denkt zijn leaseauto voornamelijk zakelijk te gaan rijden, vraagt zo’n verklaring aan om geen fiscale bijtelling te hoeven betalen. Drie jaar rijdt hij zonder problemen rond, totdat de inspecteur hem vraagt een formulier in te vullen en een overzicht van gereden kilometers wil. Deze administratie legt de inspecteur naast de bekeuringen die de automobilist de afgelopen jaren heeft gekregen. Ook vergelijkt hij de ritten met foto’s die van de auto zijn gemaakt door politiecamera’s met zogenoemde Automatic Number Plate Recognition. Deze camera’s, opgesteld langs drukke snelwegen en belangrijke knooppunten, scannen kentekens van voorbijrijdende auto’s.

De auto blijkt te zijn gezien op plekken die niet in de overzichten voorkomen en de man krijgt een fikse naheffing. Onterecht, volgens de automobilist. Hij probeert de rechtbank Den Haag ervan te overtuigen dat hij hoe dan ook niet meer dan vijfhonderd kilometer per jaar privé heeft gereden, maar de verzwegen ritten zijn voor de rechter al genoeg om de inspecteur gelijk te geven.

In hoger beroep zet de man in op de onrechtmatigheid van het gebruik van de camerabeelden. Het is een inbreuk op zijn privacy, waarvoor geen wettelijke basis bestaat. Maar het Haagse hof gaat er niet in mee. De Belastingdienst bewaart alleen de gegevens die van belang zijn om de juiste belasting te kunnen heffen, aldus het hof. De no hits – zo’n 60 procent van de gegevens – worden meteen vernietigd.

Bron;  NRC [abo-versie]


De Antwerpse Ring is ter hoogte van het viaduct van Merksem afgesloten geweest in beide richtingen omwille van een gerechtelijke actie. Volgens de Gazet van Antwerpen is er rond 16u30 een voertuig klem gereden. 
De inzittenden van de wagen met Franse nummerplaat zijn door de speciale eenheid van de Antwerpse politie ingerekend. 

VTM Nieuws meldt dat het om een vals alarm gaat. De wagen, die uit Nederland kwam, werd door een ANPR-camera opgemerkt. De nummerplaat leek verband te houden met Parijs, waarop een enorme politiemacht te plaatse kwam. Maar de slimme camera's zouden een fout gemaakt hebben bij het lezen van het kenteken op de wagen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]
Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha