Kentekenregistratie
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Langs de Vlaamse wegen verschenen de afgelopen jaren steeds meer camera’s voor trajectcontroles. Wie over het traject gemiddeld sneller rijdt dan toegelaten is, wordt geflitst en krijgt via een systeem van automatische nummerplaatherkenning een boete.
Dat is althans de bedoeling, want van de 298 trajectcontroles die Vlaanderen de laatste jaren heeft geplaatst, zijn er vooralsnog maar 86 operationeel. Dat heeft vooral te maken met de lang aanslepende problemen met de beloofde nationale databank.
Maar nu is het federale systeem dus klaar en kunnen de gegevens van overtreders nu doorgestuurd worden voor verwerking en kunnen de regionaal bevoegde Gewestelijke Verwerkingscentra de verkeersovertredingen automatisch verwerken en omzetten in processen-verbaal.
Alles bij de bron; VRTNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Tegen eind dit jaar komen er op 21 plaatsen langs Vlaamse gewestwegen nieuwe trajectcontroles bij – goed voor 55 kilometer waar de snelheid tussen twee punten automatisch zal worden gecontroleerd. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters maakte gisteren bekend dat de nieuwe trajectcontroles nu worden besteld. Het is de bedoeling dat ze tegen eind 2020 geïnstalleerd zijn.
Op 21 plaatsen in totaal: 7 in Limburg, 6 in Oost-Vlaanderen, 6 in West-Vlaanderen en 2 in Antwerpen. Met de nieuwe trajectcontroles erbij zullen er 110 trajectcontroles zijn, op 55 verschillende locaties. Samen goed voor 160 kilometer aan controles op onaangepaste snelheid.
Alles bij de bron; HLN
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Met het SharpZ3 mobiele ANPR-systeem brengt Genetec een oplossing die niet alleen onder alle weersomstandigheden en vanuit moeilijke hoeken kentekens kan scannen, maar die ook de kenmerken van het voertuig vastlegt. Het apparaat is te monteren op bijvoorbeeld een surveillancewagen.
Zo is ook vast te stellen om wat voor type voertuig het gaat en op welke plaatsen het eerder is aangetroffen. Daardoor is de SharpZ3 in zekere mate ook te gebruiken voor het vinden of herkennen van voertuigen waarvan geen kenteken bekend is. Het is zelfs te analyseren in welke mate en door wie parkeerplaatsen worden gebruikt.
De SharpZ3 maakt voor het uitvoeren van analyses gebruik van Intel’s nieuwste machine learning- en computer vision-technologie. Die zorgt ervoor dat kentekenplaten in moeilijke omgevingen (zoals slecht weer, druk verkeer en hoge snelheden) beter worden herkend, maar ook dat aanvullende voertuigkenmerken worden vastgelegd, zoals voertuigtype en kleur. Ook de locatie wordt vastgelegd, zodat achteraf is na te gaan waar en wanneer een bepaald voertuig is aangetroffen.
Het apparaat kan veel, maar de software is modulair, zodat klanten niet hoeven te betalen voor functies die zij niet nodig hebben. De komende tijd verwacht de producent nog meer applicaties te ontwikkelen voor de SharpZ3.
Alles bij de bron; BeveilNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
ANPR-camera’s (Automatic Numberplate Recognition) die op honderden locaties in Nederland hangen registreren 135 miljoen kentekens per maand, zo heeft de politie vandaag bekendgemaakt. Naast de kentekens worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen.
Sinds 1 januari vorig jaar worden deze gegevens 28 dagen bewaard. Daarvoor werden kentekengegevens van weggebruikers die in geen enkel bestand voorkwamen onmiddellijk, of in ieder geval binnen 24 uur gewist.
Sinds de nieuwe bevoegdheid van kracht werd hebben rechercheurs ongeveer 1100 keer kentekengegevens opgevraagd. "In een aantal gevallen heeft dit bijgedragen aan het – versneld – opsporen van verdachten", zo laat de politie weten. Er zijn 120 politiemensen opgeleid en door de minister geautoriseerd om de database te doorzoeken. Het Openbaar Ministerie moet voor elke bevraging toestemming geven en bestuurders die op de opgevraagde foto te zien zijn worden onherkenbaar gemaakt.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Vanaf 1 maart scannen de 34 slimme of ANPR-camera's de nummerplaten in Leuven. Om duidelijk te maken waar je al dan niet met je wagen mag rijden en waar je een boete riskeert, komen er "verkeerstotems".
"Vandaag is er een bestaande verkeerstoestand in onze binnenstad", zegt burgemeester Mohamed Ridouani. "Die wordt duidelijk aangegeven met verkeersborden en gecontroleerd door politiemensen. Maar vanaf maart gaan we extra verkeerssignalisatietotems plaatsen. Die zijn verlicht en geven duidelijk aan waar je wel of niet mag door rijden. De totems gaan er een week staan, en vanaf dan beginnen we de camera's te gebruiken."
Alles bij de bron; VRT
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Regelmatig sluit Rijkswaterstaat voor de veiligheid rijstroken af met rode kruizen op de signaleringsborden. Niet elke automobilist heeft daar boodschap aan en daarom willen het OM en Rijkswaterstaat slimme camera’s inzetten om overtreders te kunnen vervolgen.
Om ervaring op te doen met de technologie is boven de A28 een camera op proef geïnstalleerd. Deze legde tussen 27 mei en 25 juni 75 overtredingen vast, waarbij zowel het kenteken als het rode kruis in beeld werden gebracht. Niet alleen de techniek werd getest, maar ook de juridische procedure die tot het beboeten van de overtreder moet leiden. De camera is volgens het OM op alle fronten geslaagd. De beelden zijn scherp en rechters zien geen bezwaren om ze als bewijslast te gebruiken.
Over 2019 zal het totaal aantal uitgeschreven boetes door politie en Rijkswaterstaat voor het negeren van rode kruisen naar verwachting ruim boven de 10.000 uitkomen. Alleen Rijkswaterstaat heeft tot nu toe al meer dan 3000 boetes uitgeschreven. In 2018 werden nog 1653 boetes uitgeschreven door weginspecteurs van Rijkswaterstaat met boa-status.
De slimme camera’s zijn dus hard nodig. Deze zorgen voor 100 procent pakkans, waardoor het aantal overtredingen mogelijk zal dalen. De boete op het negeren van een rood kruis is 240 euro.
Alles bij de bron; Beveiliging
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De scanauto is in opkomst. Inmiddels gebruiken dertien gemeenten zo'n auto om te controleren of er wel betaald is voor het parkeren, blijkt uit een rondgang van BNR. In Tilburg wordt de scanauto al ingezet, met als gevolg een verdrievoudiging van het aantal parkeerboetes, tot zesduizend per maand.
Maar niet iedereen is blij met de scanauto's. Volgens Privacy First kunnen gemeenten zelf gaan bepalen welke regels ze hanteren bij het gebruik van een scanauto. Zo maken ze zelf uit wat ze filmen én waarvoor ze dat willen gebruiken. Dat blijft niet beperkt tot nummerborden en dat kon wel eens in strijd zijn met de huidige wetgeving. 'Het gevaar zit in function creep - dat persoonsgegevens voor andere doeleinden worden gebruikt dan waar ze voor worden verzameld.'
Alles bij de bron; BNR
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Binnen de gemeente Amsterdam was al langer bekend dat de politie onterecht toegang had tot gemeentecamera’s bij de milieuzone. Privacyregels werden opzij geschoven. Waarom dergelijke schendingen zo vaak belanden in de hoek van ‘wat is daar nou erg aan?’..
...Het is september 2017. Geen van de scenario’s is wenselijk, schrijft een ambtenaar in samenspraak met de privacy-officier van de gemeente aan collega’s die zich bezighouden met verkeer en openbare ruimte. Gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is, levert ongetwijfeld weer vragen op van de toch al kritische gemeentelijke privacycommissie. Maar wel melding doen bij de AP zou politiek en publicitair wel eens negatief kunnen uitpakken. Dan moet openlijk worden toegegeven dat de politie al sinds 2013 onterecht toegang had tot de zogeheten Automatic NumberPlate Recognition (ANPR)-camera’s van de gemeente. Die apparaten hangen op toegangswegen naar de stad en registreren alle kentekens van voertuigen om te controleren of ze de milieuzone in mogen.
Wat opvalt is dat één ding al die jaren vast leek te staan: het delen van de kentekengegevens met de politie moest en zou doorgaan. Dat daarbij de wet werd overtreden, was van minder belang.
Zou dat laatste zo zijn omdat het hier om een schending van de privacywet gaat? Opvallend vaak roepen privacy-overtredingen de vraag op: wat is daar nou erg aan? Of de verzuchting: altijd weer die privacy. Alsof het logisch is dat een gemeente en politie zich niet aan de wet houden zodra veiligheid en criminaliteitsbestrijding om de hoek komen kijken. De politie zegt de kentekengegevens nodig te hebben om criminelen die de stad binnenkomen in de gaten te krijgen, of om gestolen auto’s op te sporen. De gemeente Amsterdam, die eveneens streeft naar een veilige stad, wil de politie daar graag bij faciliteren.
“Het effect van privacyschendingen is veel abstracter dan de veiligheid die in het geding is”, zegt Lotte Houwing, specialist veiligheidsdomein bij de digitale burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. “Dat laatste merk je vrijwel direct, het is dagelijks op het nieuws. Voor privacyschendingen geldt dat niet. Dat het uiteindelijk een uitholling van de rechtsstaat betekent, is toch een stuk minder concreet.”
...In de tijd dat de gemeente Amsterdam de samenwerking met de politie aanging, gold er nog een zogeheten hit/no hit-systeem. Dat betekent dat gescande kentekens naast een lijst werden gelegd met gezochte criminelen en voertuigen. Alleen bij een hit werd het kenteken opgeslagen, de rest werd direct gewist. Die praktijk is inmiddels veranderd. Sinds begin dit jaar mag de politie alle gegevens vier weken bewaren.
Opvallend is dat privacy vanaf het begin van de samenwerking tussen de gemeente Amsterdam en de politie een ondergeschoven kindje lijkt. Het idee om de politie toegang te geven tot de kentekengegevens komt van de CDA-fractie in de gemeenteraad. Die camera’s hangen er toch al, de resultaten doorsturen naar de politie is wel zo efficiënt, is het idee.
Alles bij de bron; Trouw
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De politie kreeg jarenlang onterecht toegang tot beelden van camera’s die de gemeente Amsterdam gebruikt voor handhaving van de milieuzone. Het gaat om 53 zogeheten ANPR-camera’s die de gemeente in 2009 ophing. De camera’s lezen kentekens van alle voertuigen die binnenrijden in de milieuzone van de hoofdstad. Dat is bijna het hele gebied binnen de ringweg A10, afgezien van Amsterdam-Noord.
Tegelijk vergelijkt de politie de gescande kentekens met de eigen database van bijvoorbeeld voortvluchtige criminelen of gestolen auto’s. Dat gebeurt sinds 2013 toen bij de beveiligingsoperatie voor troonsbestijging van Willem-Alexander de politie toegang kreeg tot de milieuzonecamera’s...
...Adviesbureau PBLQ is nog kritischer: volgens hen ontbreekt überhaupt een wettelijke basis om de milieuzonecamera’s te delen met de politie. Bovendien maken de deskundigen zich zorgen over de beveiliging van de privacygevoelige gegevens. Daarover zijn tussen de gemeente en politie geen formele afspraken gemaakt.
PBLQ adviseert de gemeente niet alleen de samenwerking te stoppen, maar ook het delen van de data de afgelopen jaren te melden als datalek bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Volgens het adviesbureau zijn de fundamentele rechten van alle betrokkenen in het geding. En omdat de camera’s vrijwel ieder voertuig zien dat de milieuzone binnengaat, gaat het om veel mensen.
Alles bij de bron; Trouw