Kentekenregistratie
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De gemeente Kampen heeft politiecamera’s die kentekens kunnen lezen gebruikt om bijstandsfraude op te sporen. Dat mag niet, oordeelt de Centrale Raad van Beroep, de hoogste rechter op dit gebied. De uitspraak spreekt van bewijs dat is verkregen op een “wijze die indruist tegen wat van een behoorlijk handelende overheid mag worden verwacht”...
...Nadat er bij de gemeente Kampen anonieme tips binnenkwamen dat een inwoner naast zijn uitkering stiekem bijkluste als taxichauffeur, zijn begin 2016 drie maanden lang hits bijgehouden van de auto van de man. Het Openbaar Ministerie in Oost-Nederland gaf daar toestemming voor. Uiteindelijk besloot de gemeente dat de man een kleine 16.800 euro aan ontvangen bijstand moet terugbetalen. De Kampenaar stapte daarop naar de rechter.
Volgens de Centrale Raad van Beroep is er geen wettelijke grondslag om als gemeente ANPR-camera’s in te zetten om bijstandsfraude op te sporen. Het gaat om een ingrijpend opsporingsmiddel omdat een groot deel van iemands persoonlijke leven wordt vastgelegd. Een automobilist is zich misschien wel bewust van de camera’s langs de wegen, maar kan niet voorzien dat die apparaten voor langere tijd worden gebruikt in een onderzoek naar zijn bijstand, aldus de raadsheren.
Pas toen de man in juli 2017 door het OM werd aangemerkt als verdachte, mocht ANPR wel worden gebruikt. Dat strafrechtelijke onderzoek draait ook om fraude, maar staat in principe los van het bestuursrechtelijke onderzoek van de gemeente...
...Hoewel zijn cliënt het geld moet terugbetalen, ligt er volgens de advocaat van de man uit Kampen nu wel een principiële uitspraak over het gebruik van ANPR-camera’s. “Er is een duidelijke drempel opgeworpen voordat er zo’n zwaar middel mag worden ingezet”, zegt advocaat Van der Kleij. “Zonder die drempel zou iedereen op basis van een anonieme tip aan de gemeente te maken kunnen krijgen met onderzoek via ANPR.”
Alles bij de bron; Trouw
ANPR-sleepnet; De mysterieuze camera's in woonwijk zijn inmiddels verdwenen, maar wat deden ze daar?
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Zo snel als ze opdoken, zijn twee camera’s ook weer weg uit een straat in Soesterberg. De apparaten hebben een week lang kentekens gescand, laat de politie weten.
,,Het waren inderdaad ANPR-camera’s”, laat een woordvoerder van de landelijke politie-eenheid weten. ,,Stel, iemand heeft een kenteken doorgegeven na een woninginbraak en diezelfde auto rijdt ‘s avonds laat die wijk in, dan gaat er een seintje naar agenten in de buurt.” Hetzelfde geldt voor andere beruchte kentekens, bijvoorbeeld van mensen die nog openstaande boetes hebben.
Waarom zulke camera’s uitgerekend in die straat werden neergezet? Daar is niet per se een reden voor. ,,Ze hebben er nu een week gestaan, maar geen hits opgeleverd. Nu worden ze weer ergens anders geplaatst. Puur om te zien wat het oplevert. Zo vergroten we de pakkans van criminelen.”
Alles bij de bron; AD
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Op de bovenste verdieping van het Amsterdamse hoofdbureau zitten zo’n dertig agenten achter aaneengeschakelde computerschermen, de meesten hebben hun dienstwapen om. Op een gigantische zwarte wand komen live camerabeelden van de hele stad voorbij. Fietsers die zoeven over een kruispunt, jongeren die hangen op de Dam, het Leidseplein waar tot voor kort RTL Boulevard werd opgenomen. De camera’s zoomen voortdurend in op personen...
...Vorige week dinsdag prijkte op de zwarte wand het bevroren camerabeeld van een grijze Renault Kadjar in de Amsterdamse binnenstad. Nog geen uur later was die auto klemgereden op de A4 ter hoogte van Leidschendam en werden 2 mannen ingerekend. Hun vluchtauto was gesignaleerd door camera’s langs de snelweg, via automatische nummerplaatherkenning.
Sinds de oprichting van de Nationale Politie in 2013 hebben alle tien de regionale eenheden én de Landelijke Eenheid een eigen Real Time Intelligence Center. Hun kerntaak: snel informatie verzamelen bij schietpartijen, overvallen, straatroven, huiselijk geweld en andere 112-meldingen waar iedere seconde telt.
Terwijl agenten met loeiende sirenes op een melding afgaan, moeten de RTIC’ers binnen enkele minuten zo veel mogelijk informatie over de plek en verdachte(n) in kaart brengen. „Wij zoeken als een razende in onze systemen, sociale media en open bronnen naar gegevens die belangrijk zijn voor de veiligheid van burgers en collega’s op straat”, vertelt de teamchef.
Op dinsdagavond 6 juli, toen rond 19:30 de telefoontjes over een schietpartij binnenstroomden op de meldkamer, waren er zes agenten van het RTIC aan het werk. Ze stuitten op een probleem: op het bevroren beeld van de grijze Renault waar de vermeende schutter instapte – ooggetuigen hadden zijn signalement doorgegeven – was slechts een deel van het nummerbord leesbaar. En toen deed de RTIC waartoe het is opgericht: zo snel mogelijk verschillende systemen aan elkaar koppelen om het nummerbord compleet te krijgen.
Het kenteken werd ingevoerd in het Automatic Number Plate Recognition (ANPR)-systeem. Op zo’n driehonderd locaties door heel Nederland, vooral langs snelwegen, hangen ruim vijftienhonderd speciale ANPR-camera’s. Iedere keer als een ‘foute’ auto zo’n camera passeert, komt er een seintje binnen bij het RTIC. De verdachten van de aanslag konden op die manier op hun vlucht over de A4 nauwkeurig worden gevolgd – en worden klemgereden bij Leidschendam...
...Temidden van de beeldschermen van het Real Time Intelligence Center twijfelt de teamchef niet aan het belang van camerabeelden. Hij haalt de voormalige Amsterdamse hoofdcommissaris Joop van Riessen aan, die ooit zei dat er gewoon weer een slotgracht met ophaalbrug om Amsterdam zou moeten komen, om criminelen tegen te houden. „Automatische nummerplaatherkenning is nu eigenlijk onze slotgracht. De ringweg hangt zo vol met camera’s dat je niet ongezien blijft.”
Alles bij de bron; NRC
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Hof 's-Hertogenbosch oordeelt in hoger beroep dat de Belasting zware motorrijtuigen niet in strijd met het EU-recht is geheven, omdat van inmenging in het privéleven van X bv geen sprake is. Haar vrachtauto wordt namelijk uitsluitend gebruikt voor goederenvervoer over de weg...
... Hof 's-Hertogenbosch (V-N 2019/52.1.4) oordeelt dat de BZM niet in strijd met het EU-recht is geheven, omdat van inmenging in het privéleven van X bv geen sprake is. X bv is houder van de vrachtauto die uitsluitend wordt gebruikt voor goederenvervoer over de weg. Bij de BZM-heffing vindt daarom geen inmenging in haar privéleven plaats.
Alles bij de bron; TaxLive
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Langs de Vlaamse wegen verschenen de afgelopen jaren steeds meer camera’s voor trajectcontroles. Wie over het traject gemiddeld sneller rijdt dan toegelaten is, wordt geflitst en krijgt via een systeem van automatische nummerplaatherkenning een boete.
Dat is althans de bedoeling, want van de 298 trajectcontroles die Vlaanderen de laatste jaren heeft geplaatst, zijn er vooralsnog maar 86 operationeel. Dat heeft vooral te maken met de lang aanslepende problemen met de beloofde nationale databank.
Maar nu is het federale systeem dus klaar en kunnen de gegevens van overtreders nu doorgestuurd worden voor verwerking en kunnen de regionaal bevoegde Gewestelijke Verwerkingscentra de verkeersovertredingen automatisch verwerken en omzetten in processen-verbaal.
Alles bij de bron; VRTNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Tegen eind dit jaar komen er op 21 plaatsen langs Vlaamse gewestwegen nieuwe trajectcontroles bij – goed voor 55 kilometer waar de snelheid tussen twee punten automatisch zal worden gecontroleerd. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters maakte gisteren bekend dat de nieuwe trajectcontroles nu worden besteld. Het is de bedoeling dat ze tegen eind 2020 geïnstalleerd zijn.
Op 21 plaatsen in totaal: 7 in Limburg, 6 in Oost-Vlaanderen, 6 in West-Vlaanderen en 2 in Antwerpen. Met de nieuwe trajectcontroles erbij zullen er 110 trajectcontroles zijn, op 55 verschillende locaties. Samen goed voor 160 kilometer aan controles op onaangepaste snelheid.
Alles bij de bron; HLN
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Met het SharpZ3 mobiele ANPR-systeem brengt Genetec een oplossing die niet alleen onder alle weersomstandigheden en vanuit moeilijke hoeken kentekens kan scannen, maar die ook de kenmerken van het voertuig vastlegt. Het apparaat is te monteren op bijvoorbeeld een surveillancewagen.
Zo is ook vast te stellen om wat voor type voertuig het gaat en op welke plaatsen het eerder is aangetroffen. Daardoor is de SharpZ3 in zekere mate ook te gebruiken voor het vinden of herkennen van voertuigen waarvan geen kenteken bekend is. Het is zelfs te analyseren in welke mate en door wie parkeerplaatsen worden gebruikt.
De SharpZ3 maakt voor het uitvoeren van analyses gebruik van Intel’s nieuwste machine learning- en computer vision-technologie. Die zorgt ervoor dat kentekenplaten in moeilijke omgevingen (zoals slecht weer, druk verkeer en hoge snelheden) beter worden herkend, maar ook dat aanvullende voertuigkenmerken worden vastgelegd, zoals voertuigtype en kleur. Ook de locatie wordt vastgelegd, zodat achteraf is na te gaan waar en wanneer een bepaald voertuig is aangetroffen.
Het apparaat kan veel, maar de software is modulair, zodat klanten niet hoeven te betalen voor functies die zij niet nodig hebben. De komende tijd verwacht de producent nog meer applicaties te ontwikkelen voor de SharpZ3.
Alles bij de bron; BeveilNieuws
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
ANPR-camera’s (Automatic Numberplate Recognition) die op honderden locaties in Nederland hangen registreren 135 miljoen kentekens per maand, zo heeft de politie vandaag bekendgemaakt. Naast de kentekens worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen.
Sinds 1 januari vorig jaar worden deze gegevens 28 dagen bewaard. Daarvoor werden kentekengegevens van weggebruikers die in geen enkel bestand voorkwamen onmiddellijk, of in ieder geval binnen 24 uur gewist.
Sinds de nieuwe bevoegdheid van kracht werd hebben rechercheurs ongeveer 1100 keer kentekengegevens opgevraagd. "In een aantal gevallen heeft dit bijgedragen aan het – versneld – opsporen van verdachten", zo laat de politie weten. Er zijn 120 politiemensen opgeleid en door de minister geautoriseerd om de database te doorzoeken. Het Openbaar Ministerie moet voor elke bevraging toestemming geven en bestuurders die op de opgevraagde foto te zien zijn worden onherkenbaar gemaakt.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Vanaf 1 maart scannen de 34 slimme of ANPR-camera's de nummerplaten in Leuven. Om duidelijk te maken waar je al dan niet met je wagen mag rijden en waar je een boete riskeert, komen er "verkeerstotems".
"Vandaag is er een bestaande verkeerstoestand in onze binnenstad", zegt burgemeester Mohamed Ridouani. "Die wordt duidelijk aangegeven met verkeersborden en gecontroleerd door politiemensen. Maar vanaf maart gaan we extra verkeerssignalisatietotems plaatsen. Die zijn verlicht en geven duidelijk aan waar je wel of niet mag door rijden. De totems gaan er een week staan, en vanaf dan beginnen we de camera's te gebruiken."
Alles bij de bron; VRT
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Regelmatig sluit Rijkswaterstaat voor de veiligheid rijstroken af met rode kruizen op de signaleringsborden. Niet elke automobilist heeft daar boodschap aan en daarom willen het OM en Rijkswaterstaat slimme camera’s inzetten om overtreders te kunnen vervolgen.
Om ervaring op te doen met de technologie is boven de A28 een camera op proef geïnstalleerd. Deze legde tussen 27 mei en 25 juni 75 overtredingen vast, waarbij zowel het kenteken als het rode kruis in beeld werden gebracht. Niet alleen de techniek werd getest, maar ook de juridische procedure die tot het beboeten van de overtreder moet leiden. De camera is volgens het OM op alle fronten geslaagd. De beelden zijn scherp en rechters zien geen bezwaren om ze als bewijslast te gebruiken.
Over 2019 zal het totaal aantal uitgeschreven boetes door politie en Rijkswaterstaat voor het negeren van rode kruisen naar verwachting ruim boven de 10.000 uitkomen. Alleen Rijkswaterstaat heeft tot nu toe al meer dan 3000 boetes uitgeschreven. In 2018 werden nog 1653 boetes uitgeschreven door weginspecteurs van Rijkswaterstaat met boa-status.
De slimme camera’s zijn dus hard nodig. Deze zorgen voor 100 procent pakkans, waardoor het aantal overtredingen mogelijk zal dalen. De boete op het negeren van een rood kruis is 240 euro.
Alles bij de bron; Beveiliging