45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kentekenregistratie

België; Politie mag databank DIV weer raadplegen om verkeersboetes uit te schrijven

De politie kan weer volledig wettig flitsboetes uitschrijven. De privacycommissie heeft de politie namelijk toestemming gegeven om de databank DIV te raadplegen, om zo geflitste nummerplaten te kunnen koppelen aan de eigenaars van de voertuigen.

"Op basis van zijn analyse machtigt het sectoraal comité de mededeling van persoonsgegevens van de DIV aan de politiediensten, mits eerbiediging en binnen de beperkingen van de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen", klinkt het.

Het Hof van Cassatie besliste op 13 december dat elke verkeersboete die de politie uitschrijft enkel en alleen op basis van een nummerplaat - dus zonder de bestuurder tegen te houden - onwettig was. De politie had een machtiging nodig van de privacycommissie om toegang te krijgen tot de persoonsgegevens van de Kruispuntbank Voertuigen. Na de arresten van het Hof van Cassatie diende de politie nog dezelfde dag een machtigingsaanvraag in bij de privacycommissie, die de aanvraag via een spoedprocedure behandeld heeft.

Alles bij de bron; deRedactie


 

36 Megapixel ‘Superflitspaal’ controleert gelijktijdig 32 auto’s op acht rijstroken - videoupdate

De Belgische politie gooit binnenkort een nieuw wapen in de strijd tegen wegpiraten: de superflitspaal. De Mesta Fusion van Morpho kan tegelijkertijd 32 personenauto’s en vrachtwagens op acht rijstroken controleren. Wie te hard rijdt, geen gordel om heeft of mobiel achter het stuur zit te bellen, valt meteen door de mand.

De flitspaal maakt zowel overdag als ‘s nachts zeer scherpe foto’s dankzij zijn 36 megapixels-techniek. Hij kan voertuigen tot tweehonderd meter volgen en snelheden tot driehonderd kilometer per uur registreren. De fabrikant zegt dat de Mesta Fusion een foutmarge heeft van nog geen procent. Het is nog onduidelijk of de Nederlandse politie ook interesse heeft voor de superflitser.

Alles bij de bron; Beveiliging

Video via; Express


Met camera geregistreerde kentekens [ANPR] voortaan maand bewaard

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een wetsvoorstel dat de bewaartijd van op de openbare weg geregistreerde kentekens verlengt tot een periode van vier weken. Nu moeten kentekens van auto’s die langs een camera zijn gereden nog binnen 24 uur worden gewist.  VVD, PvdA, CDA, PVV, 50Plus, DENK, VNL en SGP stemden voor dit wetsvoorstel. SP, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie stemden tegen.

Om aan bezwaren van het Europese Hof van Justitie tegemoet te komen, heeft minister vd Steur de wet moeten aanpassen. Zo mag de politie de kentekendatabank alleen doorzoeken als er een bevel ligt van een officier van justitie. Die mag zo’n bevel alleen geven als er sprake is van een concrete verdenking.

Voor privacybeschermingsorganisaties gaan de aanpassingen niet ver genoeg, omdat nog steeds kentekens van niet-verdachte burgers worden opgeslagen. Privacy First zegt dat het naar de rechter stapt als ook de Eerste Kamer akkoord gaat met het wetsvoorstel.

Meer bij de bronnen; PrivacyBarometer & Beveiliging


Privacy First dreigt met rechtszaak wegens ANPR-wetsvoorstel

Stichting Privacy First dreigt samen met een coalitie van maatschappelijke organisaties een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat te zullen beginnen als het ANPR-wetsvoorstel door de Eerste en Tweede Kamer wordt aangenomen.

Het wetsvoorstel wordt aanstaande woensdag 2 november door de Tweede Kamer behandeld. Onder het wetsvoorstel zullen de kentekens van alle auto's in Nederland door middel van cameratoezicht vier weken in politiedatabases worden opgeslagen voor opsporing en vervolging. "Iedere automobilist wordt hierdoor een potentiële verdachte. Dit is totaal niet noodzakelijk en volstrekt disproportioneel. Het wetsvoorstel is daarom in strijd met het recht op privacy en daarmee onrechtmatig", zegt Vincent Böhre van Privacy First.

Het huidige ANPR-wetsvoorstel werd al in februari 2013 bij de Tweede Kamer ingediend door voormalig minister Opstelten. Voorheen was ook minister van Justitie Hirsch Ballin al in 2010 van plan om een vergelijkbaar voorstel in te dienen met een bewaartermijn van 10 dagen. Vervolgens verklaarde de Tweede Kamer dit voorstel controversieel.

Vorige maand kwam minister Van der Steur met een aanpassing van het wetsvoorstel, waarbij kentekens 4 weken lang worden bewaard. "Minister Van der Steur gaat hier dus lijnrecht tegenin door ook de kentekens van niet-verdachte burgers vier weken te willen opslaan. VVD en PvdA willen deze bewaartermijn zelfs verhogen naar 6 maanden. Een dergelijke data-hooiberg vormt bij voorbaat een flagrante schending van het recht op privacy van iedere automobilist. Eventueel rechterlijk toezicht op het gebruik hiervan doet hier niets aan af", gaat Böhre verder.

Hij stelt dat mocht het wetsvoorstel worden aangenomen een brede coalitie van maatschappelijke organisaties de Nederlandse Staat direct zullen dagvaarden en de wet buiten werking zullen laten stellen omdat die in strijd met het recht op privacy is. "Indien nodig zullen Privacy First en mede-eisers hiertoe doorprocederen tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg", merkt Böhre op. Gezien de Europese en Nederlandse jurisprudentie op dit gebied acht hij de kans op een succesvolle rechtsgang in deze zaak buitengewoon hoog.

Bron: Security


Nieuwe megazaak dreigt tegen wetsvoorstel ANPR

Begin november as. beslist de Tweede Kamer over een wetsvoorstel waardoor de reisbewegingen van iedere automobilist 4 weken in een politiedatabank zullen belanden. Indien het parlement dit wetsvoorstel aanneemt zullen Privacy First c.s. dit door de rechter ongedaan laten maken.

 Onder dit wetsvoorstel zullen de kentekens van alle auto's in Nederland (oftewel ieders reisbewegingen) door middel van cameratoezicht vier weken in politiedatabanken worden opgeslagen voor opsporing en vervolging. Iedere automobilist wordt hierdoor een potentiële verdachte. Dit is totaal niet noodzakelijk en volstrekt disproportioneel. Het wetsvoorstel is daarom onrechtmatig. 

Het huidige ANPR-wetsvoorstel werd reeds in februari 2013 bij de Tweede Kamer ingediend door voormalig minister Opstelten. Voorheen was ook minister van Justitie Hirsch Ballin al in 2010 van plan om een vergelijkbaar voorstel in te dienen met een bewaartermijn van 10 dagen. Vervolgens verklaarde de Tweede Kamer dit voorstel echter controversieel. Opstelten en Van der Steur deden er daarna met hun huidige wetsvoorstel echter alsnog drie scheppen bovenop, gevolgd door een nieuwe verzesvoudiging van de voorgestelde bewaartermijn door VVD en PvdA.

Volgens de huidige regels dienen de ANPR-gegevens van onschuldige burgers binnen 24 uur te worden gewist; in de optiek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP, voormalig College Bescherming Persoonsgegevens, CBP) dienen alle kentekens die niet verdacht zijn (zogenaamde “no-hits”) zelfs direct uit de databases te worden verwijderd. Van der Steur gaat hier dus lijnrecht tegenin door ook de kentekens van niet-verdachte burgers vier weken te willen opslaan. VVD en PvdA willen deze bewaartermijn zelfs verhogen naar 6 maanden. Een dergelijke data-hooiberg vormt bij voorbaat een flagrante schending van het recht op privacy van iedere automobilist. Eventueel rechterlijk toezicht op het gebruik hiervan doet hier niets aan af.

Indien de Tweede en Eerste Kamer het huidige ANPR-wetsvoorstel zullen aannemen zal Privacy First (in brede coalitie met andere maatschappelijke organisaties) de Nederlandse Staat direct dagvaarden en de wet buiten werking laten stellen wegens strijd met het recht op privacy. Indien nodig zullen Privacy First en mede-eisers hiertoe doorprocederen tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. 

Alles bij de bron; PrivacyFirst


PvdA en VVD: reisgedrag automobilisten half jaar opslaan

PvdA en VVD willen een half jaar kunnen terugzoeken waar u met uw auto gereden heeft. Daarvoor hebben Kamerleden Oosenbrug (PvdA) en Van Wijngaarden (VVD) een amendement ingediend. De Kamerleden geven geen onderbouwing waarom dit noodzakelijk zou zijn. Het amendement en het bijbehorende wetsvoorstel worden volgende week in de Tweede Kamer behandeld.

Het wetsvoorstel waarmee kentekenscanners op wegen worden geplaatst om te registreren waar burgers rijden, wordt met dit amendement fundamenteel gewijzigd. Niet alleen de bewaartermijn wordt van vier weken naar zes maanden gebracht, er komt ook een getrapte toegangsprocedure waarmee opsporingsinstanties toegang tot de gegevens kunnen krijgen. Deze wijzigingen hebben een flinke impact op de privacy van mensen. 

Voor toegang tot de opgeslagen gegevens stellen de Kamerleden een getrapte procedure voor. De eerste vier weken mogen gegevens geraadpleegd worden bij misdrijven waar minimaal vier jaar gevangenisstraf op staat. Oudere gegevens mogen alleen worden geraadpleegd bij misdrijven waar minimaal acht jaar gevangenisstraf op staat en pas na toestemming van een rechter. De Kamerleden onderbouwen niet waarom dit getrapte systeem een goed systeem zou zijn en waarom een rechter voor toegang tot de gegevens de eerste vier weken geen en de overige vijf maanden wel toestemming moet geven.

Opvallend is dat in de vergelijkbare bewaarplicht voor telecomgegevens de minister juist afstapt van dit getrapte systeem. De rechter heeft volgens de minister gezegd dat toegang tot de gegevens altijd via een rechter moet. 

Alles bij de bron; PrivacyBarometer via LangLeveEuropa [Thnx-2-Luc]


Baanbrekende nauwkeurigheid kentekenplaatherkenning

IDIS ANPR is volgens de fabrikant een revolutionaire innovatie die nauwkeurige kentekenplaatherkenning over meerdere rijstroken mogelijk maakt. Mede door de succesvolle integratie van DirectIP™ met Veracity (de krachtige en intuïtieve automatische kentekenplaat herkenningssoftware van 4Sight) biedt IDIS ANPR baanbrekende nauwkeurigheid:

•    met een multi-lane-zicht
•    bij een breed scala van weersomstandigheden
•    zelfs bij een slecht verlichte kentekenplaat
•    bij versleten, vuile en slecht leesbare platen

Bron; BeveilNieuws [Thnx-2-Luc]


Rechter veegt bezwaren kentekenparkeren van tafel

De gemeente Amsterdam mag doorgaan met kentekenparkeren. Er is geen sprake van een inbreuk op de privacy, oordeelt de rechter. Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding tussen Privacy First en de gemeente Amsterdam. Volgens de rechter is het invoeren van het kenteken nodig voor de handhaving. Er zijn volgens de rechter voldoende waarborgen om de privacy van burgers te beschermen. Ook het elektronische betalen vindt de rechter geen probleem. 

Privacy-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, partner bij bureau Brandeis heeft zijn twijfels over het oordeel van de rechter. 'Je moet je afvragen: is het nodig om het op deze manier te doen en kan je niet een manier invoeren om anoniem te parkeren, gewoon door muntjes in de automaat te doen of door het op een andere manier te doen zonder je kenteken in te voeren. De techniek laat dat natuurlijk wel toe, dat zien we ook in andere gemeenten. Dus wat dat betreft volg ik de uitspraak niet helemaal.'

'De gemeente Amsterdam schendt de wet en maakt zich schuldig aan machtsmisbruik door parkeerders met onnodige kosten en procedures op te zadelen', stelt Privacy First. Het moeten opgeven van het kenteken strookt volgens de stichting bovendien niet met de mogelijkheid om anoniem te kunnen parkeren. 'Dagelijks loopt iedereen die anoniem wil kunnen parkeren het risico om ten onrechte beboet te worden. Deze situatie kan niet langer voortduren.'

Wanneer je in Amsterdam parkeert waar betaald parkeren geldt, moet je het kenteken van de auto opgeven. Doe je dit niet, dan krijg je een naheffing. Zodra je kunt aantonen dat je wel hebt betaald, vervalt die naheffing weer. Het opgeven van het kenteken zorgt ervoor dat parkeerwachters gemakkelijk kunnen controleren door het kenteken te scannen. Ook de auto’s die in Amsterdam de kentekens automatisch scannen maken hier gebruik van.

Alles bij de bron; BNR