45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kentekenregistratie

Privacy First dreigt met rechtszaak wegens ANPR-wetsvoorstel

Stichting Privacy First dreigt samen met een coalitie van maatschappelijke organisaties een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat te zullen beginnen als het ANPR-wetsvoorstel door de Eerste en Tweede Kamer wordt aangenomen.

Het wetsvoorstel wordt aanstaande woensdag 2 november door de Tweede Kamer behandeld. Onder het wetsvoorstel zullen de kentekens van alle auto's in Nederland door middel van cameratoezicht vier weken in politiedatabases worden opgeslagen voor opsporing en vervolging. "Iedere automobilist wordt hierdoor een potentiële verdachte. Dit is totaal niet noodzakelijk en volstrekt disproportioneel. Het wetsvoorstel is daarom in strijd met het recht op privacy en daarmee onrechtmatig", zegt Vincent Böhre van Privacy First.

Het huidige ANPR-wetsvoorstel werd al in februari 2013 bij de Tweede Kamer ingediend door voormalig minister Opstelten. Voorheen was ook minister van Justitie Hirsch Ballin al in 2010 van plan om een vergelijkbaar voorstel in te dienen met een bewaartermijn van 10 dagen. Vervolgens verklaarde de Tweede Kamer dit voorstel controversieel.

Vorige maand kwam minister Van der Steur met een aanpassing van het wetsvoorstel, waarbij kentekens 4 weken lang worden bewaard. "Minister Van der Steur gaat hier dus lijnrecht tegenin door ook de kentekens van niet-verdachte burgers vier weken te willen opslaan. VVD en PvdA willen deze bewaartermijn zelfs verhogen naar 6 maanden. Een dergelijke data-hooiberg vormt bij voorbaat een flagrante schending van het recht op privacy van iedere automobilist. Eventueel rechterlijk toezicht op het gebruik hiervan doet hier niets aan af", gaat Böhre verder.

Hij stelt dat mocht het wetsvoorstel worden aangenomen een brede coalitie van maatschappelijke organisaties de Nederlandse Staat direct zullen dagvaarden en de wet buiten werking zullen laten stellen omdat die in strijd met het recht op privacy is. "Indien nodig zullen Privacy First en mede-eisers hiertoe doorprocederen tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg", merkt Böhre op. Gezien de Europese en Nederlandse jurisprudentie op dit gebied acht hij de kans op een succesvolle rechtsgang in deze zaak buitengewoon hoog.

Bron: Security


Nieuwe megazaak dreigt tegen wetsvoorstel ANPR

Begin november as. beslist de Tweede Kamer over een wetsvoorstel waardoor de reisbewegingen van iedere automobilist 4 weken in een politiedatabank zullen belanden. Indien het parlement dit wetsvoorstel aanneemt zullen Privacy First c.s. dit door de rechter ongedaan laten maken.

 Onder dit wetsvoorstel zullen de kentekens van alle auto's in Nederland (oftewel ieders reisbewegingen) door middel van cameratoezicht vier weken in politiedatabanken worden opgeslagen voor opsporing en vervolging. Iedere automobilist wordt hierdoor een potentiële verdachte. Dit is totaal niet noodzakelijk en volstrekt disproportioneel. Het wetsvoorstel is daarom onrechtmatig. 

Het huidige ANPR-wetsvoorstel werd reeds in februari 2013 bij de Tweede Kamer ingediend door voormalig minister Opstelten. Voorheen was ook minister van Justitie Hirsch Ballin al in 2010 van plan om een vergelijkbaar voorstel in te dienen met een bewaartermijn van 10 dagen. Vervolgens verklaarde de Tweede Kamer dit voorstel echter controversieel. Opstelten en Van der Steur deden er daarna met hun huidige wetsvoorstel echter alsnog drie scheppen bovenop, gevolgd door een nieuwe verzesvoudiging van de voorgestelde bewaartermijn door VVD en PvdA.

Volgens de huidige regels dienen de ANPR-gegevens van onschuldige burgers binnen 24 uur te worden gewist; in de optiek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP, voormalig College Bescherming Persoonsgegevens, CBP) dienen alle kentekens die niet verdacht zijn (zogenaamde “no-hits”) zelfs direct uit de databases te worden verwijderd. Van der Steur gaat hier dus lijnrecht tegenin door ook de kentekens van niet-verdachte burgers vier weken te willen opslaan. VVD en PvdA willen deze bewaartermijn zelfs verhogen naar 6 maanden. Een dergelijke data-hooiberg vormt bij voorbaat een flagrante schending van het recht op privacy van iedere automobilist. Eventueel rechterlijk toezicht op het gebruik hiervan doet hier niets aan af.

Indien de Tweede en Eerste Kamer het huidige ANPR-wetsvoorstel zullen aannemen zal Privacy First (in brede coalitie met andere maatschappelijke organisaties) de Nederlandse Staat direct dagvaarden en de wet buiten werking laten stellen wegens strijd met het recht op privacy. Indien nodig zullen Privacy First en mede-eisers hiertoe doorprocederen tot aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. 

Alles bij de bron; PrivacyFirst


PvdA en VVD: reisgedrag automobilisten half jaar opslaan

PvdA en VVD willen een half jaar kunnen terugzoeken waar u met uw auto gereden heeft. Daarvoor hebben Kamerleden Oosenbrug (PvdA) en Van Wijngaarden (VVD) een amendement ingediend. De Kamerleden geven geen onderbouwing waarom dit noodzakelijk zou zijn. Het amendement en het bijbehorende wetsvoorstel worden volgende week in de Tweede Kamer behandeld.

Het wetsvoorstel waarmee kentekenscanners op wegen worden geplaatst om te registreren waar burgers rijden, wordt met dit amendement fundamenteel gewijzigd. Niet alleen de bewaartermijn wordt van vier weken naar zes maanden gebracht, er komt ook een getrapte toegangsprocedure waarmee opsporingsinstanties toegang tot de gegevens kunnen krijgen. Deze wijzigingen hebben een flinke impact op de privacy van mensen. 

Voor toegang tot de opgeslagen gegevens stellen de Kamerleden een getrapte procedure voor. De eerste vier weken mogen gegevens geraadpleegd worden bij misdrijven waar minimaal vier jaar gevangenisstraf op staat. Oudere gegevens mogen alleen worden geraadpleegd bij misdrijven waar minimaal acht jaar gevangenisstraf op staat en pas na toestemming van een rechter. De Kamerleden onderbouwen niet waarom dit getrapte systeem een goed systeem zou zijn en waarom een rechter voor toegang tot de gegevens de eerste vier weken geen en de overige vijf maanden wel toestemming moet geven.

Opvallend is dat in de vergelijkbare bewaarplicht voor telecomgegevens de minister juist afstapt van dit getrapte systeem. De rechter heeft volgens de minister gezegd dat toegang tot de gegevens altijd via een rechter moet. 

Alles bij de bron; PrivacyBarometer via LangLeveEuropa [Thnx-2-Luc]


Baanbrekende nauwkeurigheid kentekenplaatherkenning

IDIS ANPR is volgens de fabrikant een revolutionaire innovatie die nauwkeurige kentekenplaatherkenning over meerdere rijstroken mogelijk maakt. Mede door de succesvolle integratie van DirectIP™ met Veracity (de krachtige en intuïtieve automatische kentekenplaat herkenningssoftware van 4Sight) biedt IDIS ANPR baanbrekende nauwkeurigheid:

•    met een multi-lane-zicht
•    bij een breed scala van weersomstandigheden
•    zelfs bij een slecht verlichte kentekenplaat
•    bij versleten, vuile en slecht leesbare platen

Bron; BeveilNieuws [Thnx-2-Luc]


Rechter veegt bezwaren kentekenparkeren van tafel

De gemeente Amsterdam mag doorgaan met kentekenparkeren. Er is geen sprake van een inbreuk op de privacy, oordeelt de rechter. Dat heeft de rechter bepaald in een kort geding tussen Privacy First en de gemeente Amsterdam. Volgens de rechter is het invoeren van het kenteken nodig voor de handhaving. Er zijn volgens de rechter voldoende waarborgen om de privacy van burgers te beschermen. Ook het elektronische betalen vindt de rechter geen probleem. 

Privacy-advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, partner bij bureau Brandeis heeft zijn twijfels over het oordeel van de rechter. 'Je moet je afvragen: is het nodig om het op deze manier te doen en kan je niet een manier invoeren om anoniem te parkeren, gewoon door muntjes in de automaat te doen of door het op een andere manier te doen zonder je kenteken in te voeren. De techniek laat dat natuurlijk wel toe, dat zien we ook in andere gemeenten. Dus wat dat betreft volg ik de uitspraak niet helemaal.'

'De gemeente Amsterdam schendt de wet en maakt zich schuldig aan machtsmisbruik door parkeerders met onnodige kosten en procedures op te zadelen', stelt Privacy First. Het moeten opgeven van het kenteken strookt volgens de stichting bovendien niet met de mogelijkheid om anoniem te kunnen parkeren. 'Dagelijks loopt iedereen die anoniem wil kunnen parkeren het risico om ten onrechte beboet te worden. Deze situatie kan niet langer voortduren.'

Wanneer je in Amsterdam parkeert waar betaald parkeren geldt, moet je het kenteken van de auto opgeven. Doe je dit niet, dan krijg je een naheffing. Zodra je kunt aantonen dat je wel hebt betaald, vervalt die naheffing weer. Het opgeven van het kenteken zorgt ervoor dat parkeerwachters gemakkelijk kunnen controleren door het kenteken te scannen. Ook de auto’s die in Amsterdam de kentekens automatisch scannen maken hier gebruik van.

Alles bij de bron; BNR


Kort geding Privacy First tegen kentekenparkeren

Begin dit jaar oordeelde de Hoge Raad dat parkeerders niet verplicht zijn om bij het parkeren hun kenteken in te voeren. Desondanks staat op parkeerautomaten in Amsterdam nog steeds dat invoering van het kenteken verplicht is. Wie geen kenteken invoert maar wel betaalt, krijgt nog steeds een parkeerboete. Weliswaar kan die parkeerboete vervolgens vernietigd worden, maar dat vergt een omslachtige procedure en kosten.

De gemeente Amsterdam schendt dus niet alleen de wet, maar maakt zich ook schuldig aan machtsmisbruik door parkeerders met onnodige procedures op te zadelen.

Vandaag diende een kort geding bij de rechtbank Amsterdam. Onze advocaat Benito Boer bepleitte uitvoerig dat de gemeente Amsterdam met kentekenparkeren het recht op privacy aan haar laars lapt. Dagelijks loopt iedereen die anoniem wil kunnen parkeren het risico om ten onrechte beboet te worden. Deze situatie kan niet langer voortduren. Over 2 weken (21 september) doet de rechter schriftelijk uitspraak. Privacy First ziet het vonnis met vertrouwen tegemoet.

Alles bij de bron; PrivacyFirst


AG: kentekenfoto's Belastingdienst schenden privacy

De Belastingdienst en politie maken elk jaar 3 miljard foto's van kentekens. De foto's worden gemaakt door kentekencamera's. De camera’s maken gebruik van automatische nummerplaatherkenning (ANPR) en kunnen nummerplaten in seconden met een lijst van gestolen voertuigen en auto’s van verdachte personen vergelijken. Ook de Belastingdienst maakt gebruik van de camera's, bijvoorbeeld om te controleren of leaserijders niet meer privékilometers rijden dan ze opgeven of om belastingontduikers op te pakken.

De betreffende camerabeelden geven echter een zeer gedetailleerd inzicht in het verplaatsingsgedrag van automobilisten. Advocaat Guido de Bont spande namens een client een procedure aan. Daarin stond de vraag centraal of deze wijze van gegevensverwerking wel voldoet aan de eisen die daaraan op grond van de Europese jurisprudentie worden gesteld. Volgens De Bont is nergens in de wet opgenomen dat de Belastingdienst een dergelijke vergaande bevoegdheid heeft.

Hij krijgt bijval van in een advies (pdf) van de Advocaat-Generaal en die heeft het cassatieberoep van De Bont dan ook gegrond verklaard. "Het gevolg is volgens de Advocaat-Generaal dat de met de ANPR-camera's verkregen gegevens niet mogen worden gebruikt bij het opleggen van de naheffingsaanslagen aan belanghebbende. Ook overweegt de Advocaat Generaal dat de Hoge Raad de zaak zelf kan afdoen, hetgeen zal moeten resulteren in het vernietigen van de naheffingsaanslagen", zo stelt de advocaat op zijn eigen website. Het gaat hier echter om een advies aan de Hoge Raad, die zich hier vervolgens over zal buigen.

Alles bij de bron; Security


Vliegveld Zaventem krijgt ANPR cameraschild

Rond de luchthaven van Zaventem treedt binnenkort een cameraschild in werking dat alle toegangswegen bewaakt. Dat kan nummerplaten herkennen en alarm slaan wanneer verdachte voertuigen naderen. De bewaking van de luchthaven wordt hiermee 'discreter'. ,,Alleen op gerichte tijdstippen zullen manschappen dan nog extra controles uitvoeren,'' meldt de Belgische overheid.

Sinds de aanslagen van 22 maart geldt een scherpere bewaking op de luchthaven van Zaventem. Zwaarbewapende agenten controleren elke wagen. Het is echter geen geheim dat de top van Brussels Airport voorstander is van 'discretere' bewaking.

Bron: AD