45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kentekenregistratie

Kentekenregistratie nu ook langs de Nederlandse binnenwegen

De inzet van camera's die kentekens registreren wordt uitgebreid naar de provinciale wegen. Daar worden 200 flitspalen de komende weken uitgerust met zogeheten ANPR-camera's, bevestigt de politie na berichtgeving van de NOS. Er hangen al 130 van zulke apparaten langs de snelwegen.

Met ANPR (automatische nummerplaatherkenning) worden kentekens gescand en vergeleken met gegevens in de politiecomputers over mensen die worden gezocht of boetes hebben openstaan. Komt de naam in de politiebestanden voor, dan wordt de automobilist beboet of staande gehouden.

Zijn of haar gegevens worden net zolang bewaard tot de kwestie is afgehandeld. Komt de naam niet voor, dan worden de gescande gegevens gewist. Maar er is wetgeving in de maak om ook het bewaren van die gegevens toe te staan.

Bron; AD [Thnx-2-Luc]

NB; in de VS verkopen ze deze coating tegen ANPR


 

Man besmeurt superflitspaal in Gent met witte verf

Op Facebook gaat een filmpje rond waarin te zien is hoe een man met verfrol en witte verf de superflitspaal in de Sleepstraat in Gent besmeurt. De foto’s van de besmeurde flitspaal gingen de sociale media al rond. 

De politie is op de hoogte; “De flitspaal werd op korte tijd tweemaal besmeurd. De eerste keer kon hij gemakkelijk proper gemaakt worden. Juist nadat de technische ploeg terug vertrokken was, kregen we opnieuw een melding binnen. Deze keer was de dader iets drastischer te werk gegaan met verf. De brandweer moest ter plaatste komen om de verf van de flitspaal, straat en trottoir weg te halen."

FlitsPaal Gent

Alles bij de bron; HLN


 

Column; Dwalende rechters of rechterlijke dwaling, over hoe struisvogeluitspraken de rechtspraak dwarszitten

Afgelopen week heeft de rechter uitspraak (pdf) gedaan in mijn zaak voor het behoud van het recht om cashbetalingen te kunnen blijven doen bij overheidsdiensten. De rechter besloot echter dat er in deze zaak geen inbreuk zou zijn op de privacy en heeft de zaak daarmee terzijde geschoven zonder de principiële en inhoudelijke kant in behandeling te nemen. De rechter beargumenteert ten onrechte dat de privacy hier niet in het geding is en komt daardoor niet aan toetsing toe. De rechter ontduikt daarmee zijn rechterlijke verantwoordelijkheid, als een soort juridische struisvogelpolitiek.

Na 10 jaar principiële rechtszaken voeren kan ik wel concluderen dat ons rechtssysteem zich niet kan verweren tegen politieke en ambtelijke uitholling van binnenuit. Er ontbreekt een belangrijke check & balance, namelijk toetsing van wetgeving aan de Grondwet door een onafhankelijk rechterlijk college zoals in Duitsland het Constitutionele Hof in Karlsruhe. Steeds weer duiken Nederlandse rechters in dit soort zaken weg vanuit de argumentatie dat zij niet “over” de wetgeving heen recht kunnen spreken, dat de gekozen route bestuursrechtelijk hetzij strafrechtelijk aangevlogen had moeten worden, dat Privacy First of daarvoor optredende eisers niet ontvankelijk zijn om de rechtszaak te voeren en zo nog meer redenen om maar vooral niet tot een principiële uitspraak te hoeven komen. Verder en verder glijdt Nederland daardoor af in plaats van juist sterker uit de strijd te komen vanuit nieuwe technologie en mogelijkheden om eeuwenoude rechtsprincipes te beschermen.

De arrogante overheidshouding is stuitend als men bedenkt dat de Hoge Raad reeds bepaald heeft dat invoering van het kenteken niet verplicht mag worden gesteld en de Nederlandse gemeenten hier gewoon mee doorgaan en een reis- en verblijfsdatabase optuigen buiten het zicht van de burger. Privacy First heeft daarom in kort geding geëist om dit gedrag van gemeenten te verbieden, waarna de rechter dit afwees wegens zogenaamde “complexiteit”.

De huidige bodemprocedure bij de belastingrechter heeft meer dan een jaar geduurd, met maar liefst twee rechtszittingen en tussentijdse verwijzing van enkelvoudige naar meervoudige kamer (vanwege de complexiteit van deze principiële zaak van groot maatschappelijk belang). Met als resultaat echter opnieuw een oppervlakkig en halfslachtig vonnis waarin vrijwel niets inhoudelijk en kritisch wordt getoetst, het zogenaamde “ontwijk- of struisvogelvonnis” dat wij inmiddels gewend zijn bij principiële (privacy)zaken.

Privacy First gaat nu in hoger beroep en hoopt dat het Hof Amsterdam wél in staat zal zijn (en de rechterlijke moed zal hebben) om alsnog een kritische uitspraak te doen. Het gaat in deze zaak immers om principiële kwesties die de hele bevolking aangaan: anonimiteit in de openbare ruimte en het recht om contant te betalen. 

Kentekenparkeren is een monopoliesituatie: de parkeerder kan hiervoor maar bij één partij terecht. Reeds daarom zou contante betaling mogelijk moeten zijn. Dit is immers het enige betaalmiddel dat anonimiteit garandeert. 

Alles bij de bron; PrivacyFirst


 

Welke route leggen ANPR-gegevens af?

De politie wil bij gaan houden wie waar wanneer rijdt. Een wetsvoorstel daarvoor ligt nu in de Eerste Kamer. Het gaat om de toepassing van technologie waarbij foto’s van passerende auto’s worden gemaakt en speciale software geautomatiseerd kentekens herkent. Als de wet aangenomen wordt, mogen de gegevens vier weken bewaard worden - ook van automobilisten die niets op hun kerfstok hebben.

Deze controversiële wet bouwt opnieuw een systeem waarbij gegevens over hoofdzakelijk onschuldige burgers langdurig worden bewaard. Zo’n nieuwe en indringende bevoegdheid vereist een hele goede rechtvaardiging – die vooralsnog ontbreekt. Voor Bits of Freedom probeerde ik de potentiële verspreiding van de geregistreerde gegevens helder te krijgen. 

Uit mijn onderzoek bleek al snel dat de zogenoemde passagegegevens op verschillende manieren bij andere overheidsinstanties in binnen- en buitenland terecht kunnen komen. Toegang krijgen in ieder geval de politie, de Koninklijke Marechaussee en de geheime diensten. De minister van Veiligheid en Justitie kan echter op een later moment andere instanties toevoegen. Zo blijkt dat bijzondere opsporingsdiensten zoals de FIOD en de AIV ook worden toegevoegd.

Omdat dit geregeld wordt in een zogenaamde "algemene maatregel van bestuur" gaan toekomstige uitbreidingen buiten de controle van het parlement om. Ook wordt elkaar een nieuw cameraplan opgesteld, waarin is vastgelegd waar precies camera's worden opgehangen. Het zou verrassen als die lijst van locaties niet jaarlijks wordt uitgebreid.

Een andere belangrijke route voor gegevensverstrekking betreft de Nederlandse geheime diensten, de AIVD en de MIVD. Zij krijgen ook toegang tot de vastgelegde gegevens. Dit is belangrijk, want wanneer de gegevens eenmaal in handen van deze diensten zijn, kunnen zij die informatie weer delen met buitenlandse geheime diensten. Eerder achtte de toezichthouder CTIVD het verstrekken van gegevens aan buitenlandse diensten problematisch omdat er nauwelijks waarborgen zijn opgenomen in de wet. De Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten stelt enkel dat informatie mag worden uitgewisseld zolang de belangen niet ‘onverenigbaar’ zijn.

Als de Eerste Kamer het wetsvoorstel aanneemt, is ze akkoord gegaan met een wet waarbij de verspreiding van de geregistreerde gegevens niet op voorhand vast staat. En omdat ook het cameraplan elk jaar bijgesteld kan worden, is nu ook niet helder hoe groot het netwerk van camera's over een paar jaar zal zijn. Die helderheid zou er wel al moeten zijn, omdat de Eerste Kamer gevraagd wordt akkoord te gaan met een voorstel voor een maatregel waarbij op grote schaal gegevens over hoofdzakelijk onschuldige burgers worden vastgelegd.

Alles bij de bron; BitsofFreedom


 

Belgische politie wil een jaar lang bijhouden waar u allemaal naartoe rijdt

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon wil de databanken met gegevens van de vijfhonderd camera’s langs de gewest- en snelwegen en de slimme camera’s van de lokale politiezones verbinden. Dat laat toe om een overzicht te krijgen van verplaatsingen. De Privacycommissie heeft echter grote bedenkingen bij de wet waar de minister al sinds 2016 aan werkt. De wet die nu voorligt is volgens de commissie een schending van de privacy. 

De bedenkingen van de Privacycommissie gaan voornamelijk over de opslag van gegevens die camera’s met nummerplaatherkenning verzamelen. Welke auto waar en wanneer opduikt, wordt een jaar bewaard in onder meer ‘technische databanken’ op lokaal niveau. “Door dergelijke gegevens massaal gedurende een jaar bij te houden in technische databanken, zowel lokaal als federaal, en door die databanken dan ook nog eens aan elkaar en aan andere databanken te koppelen, kunnen de facto bepaalde bewegingspatronen van personen worden achterhaald”, klinkt het. “Dat heeft een impact op de privacy.” Caroline De Geest, juriste bij de Privacycommissie noemt het zelfs “massasurveillance”.

Alles bij de bron; HLN


 

A'damse scanauto pakt nu ook auto's op stoep mee in parkeercontrole

Het overgrote deel van de parkeerboetes in Amsterdam wordt vanachter een bureau uitgeschreven. Omgevings­foto's, gemaakt door scanauto's, zijn voldoende, controleurs hoeven steeds minder zelf op straat overtredingen te constateren. Vanaf morgen bemoeit Egis zich niet meer alleen met automobilisten die verzuimen te betalen, maar ook met auto's die verkeerd geparkeerd staan. Als eerste gemeente in Nederland gaat Amsterdam de parkeerhandhavers inzetten om ook foutparkeerders op de stoep en dubbelgeparkeerde auto's te bestraffen.

ScanAuto

Voorheen was informatie van de scanauto het sein voor parkeerbeheerders om ter plekke te kijken of er inderdaad een overtreding werd begaan, of dat iemand aan het laden en het lossen was. Het nieuwe systeem maakt vier foto's van de geparkeerde auto. Als de medewerkers in de centrale zien dat er waarschuwingslichten knipperen of een bestuurder in de auto zit, rijdt er alsnog een medewerker op een scooter langs. Als er geen aanwijzingen zijn voor laden en lossen, krijgt de eigenaar van de auto een naheffingsaanslag parkeerbelasting van bijna veertig euro.

Van alle naheffingsaanslagen wordt tachtig procent nu uitgeschreven vanachter een beeldscherm op het hoofdkantoor van Egis, dat de controles in Amsterdam uitvoert. Zo neemt de pakkans toe. "We kunnen simpelweg meer straten controleren, waardoor automobilisten meer geneigd zullen zijn om wél te betalen. De betalingsgraad is nu 84 procent, maar we streven ernaar die per kwartaal één procent te laten stijgen."

Alles bij de bron; Parool


 

 

Slimme camera betrapt vervuilende dieselwagens

In Brussel is vanmiddag een camera voorgesteld die de uitstoot van voertuigen registreert en die het mogelijk maakt vervuilende dieselwagens op te sporen. 

De camera maakt gebruik van een systeem ("remote sensing") dat ontwikkeld is door het Amerikaanse bedrijf Opus Inspection. Het systeem werkt met uv-stralen en een spiegel: aan de ene kant van de weg staat een toestel opgesteld dat de stralen uitstuurt en aan de andere kant een spiegel die de stralen reflecteert.

Als een voertuig door de stralenbundel rijdt, dan zullen de moleculen in de uitstootgassen het uv-licht absorberen en zal de spiegel het licht van de stralen vervormd terugkaatsen. Aan de hand van de teruggekaatste stralen kan een computer berekenen hoeveel vervuilende moleculen de uitlaatgassen bevatten. De camera zelf - die apart staat - registreert de nummerplaten van de passerende voertuigen. Door alle gegevens samen te brengen, is het mogelijk te achterhalen welke voertuigen de uitstootnormen overtreden.

SlimmeRoetCamera

Alles bij de bron; VRTNieuws


 

Schil van 64 camera's gaat Antwerpse haven bewaken

Het Antwerpse havenbedrijf - de private vennootschap die de haventerreinen en alle haveninfrastructuur beheert - betaalt maar liefst 2,3 miljoen euro om het uitgestrekte havengebied veiliger te maken via een cameranetwerk met nummerplaatherkenning langs 26 invalswegen. De plannen, waarvan de eerste studie al uit 2014 dateert, moeten wel nog goedgekeurd worden op de volgende gemeenteraad. "Als dat gebeurt, weten we vanaf volgend voorjaar wie de haven binnen- en buitenrijdt", zegt havenschepen Marc Van Peel. 

"Dit 'kleine' cameraschild is een eerste stap om politie en andere diensten meer tools te geven", klinkt het bij het kabinet van binnenlandminister Jan Jambon (N-VA). "Het unieke hier is dat de camera's die betaald worden door een privépartner, gelinkt zullen worden aan de nationale ANPR-databank. Zo zal de politie een drugstrafikant kunnen volgen doorheen het hele land via ons 'groot' cameraschild."

Want naast een federaal netwerk van wel 1.000 ANPR-camera's dat momenteel langs 250 knooppunten uitgerold wordt en in 2019 volledig operationeel moet zijn, zal de nationale databank ook ANPR-gegevens van de trajectcontroles in de verschillende gewesten en de lokale politie bevatten. "Via ANPR kan de politie in real time zowel in ons land als Europees geseinde wagens onderscheppen, maar de database geeft ook de mogelijkheid om terug te keren in het verleden en routes van criminelen in kaart te brengen", klinkt het. "Dankzij de nieuwe camerawet is het bovendien mogelijk voor andere private partners zoals havens of grote industriezones om op eigen kosten ook zo'n cameranetwerk te installeren en aan te sluiten op de nationale ANPR-databank."

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]