Kentekenregistratie

Een bedrijf rijdt in Nederland rond met scanauto’s die kentekens detecteren aan de hand van infraroodbeelden. Daarmee spoort het particuliere bedrijf schuldenaars op voor deurwaarders. Deurwaarders huren Debtscan in om de auto’s van mensen op te sporen die een schuld open hebben staan. Het bedrijf ontvangt hiervoor persoonsgegevens van de deurwaarder, die worden geregistreerd ten behoeve van de scanactie. Debtscan gaat aan de hand van NAW-gegevens die een incassobureau doorspeelt op zoek naar het ‘verhaalsobject’, oftewel de auto.

De scanwagens negeren volgens Debtscan de kentekens van gescande auto’s in de buurt van de schuldenaar die niet van de personen zijn waar naar wordt gezocht. Op de website van het bedrijf staat te lezen: “Alle kentekens waarvoor Debtscan geen zoekopdracht heeft ontvangen, worden noch in de scan auto’s noch in onze database op duurzame wijze opgeslagen.”

“De auto werkt met vier camera’s die infrarood flitsen”, legt Marcel van Toer van Debtscan uit. “Daardoor komen er zwarte foto’s terug waar de reflecterende nummerplaat in oplicht.” Per uur worden zo’n 1000 tot 1500 foto’s vergeleken met een tabel van schuldenaren.

“Een tweede foto wordt in het normale spectrum gemaakt en die wordt ook teruggestuurd naar de back office. Deze record wordt vervolgens uit de scanauto verwijderd en op kantoor gewist als ze niet voorkomen in de tabel.”

“Die gegevens worden daarna niet bewaard. Daar hebben we verder ook helemaal niets aan”, aldus Van Toer. Het bedrijf meldt op zijn website dat het foto’s die gemaakt worden op de openbare weg onbeperkt mag bewaren, maar dat deze afbeeldingen maximaal twee maanden worden opgeslagen.

Een kenteken is een persoonsgegeven en daarom moet Debtscan geregistreerd staan als gegevensverwerker bij het College Bescherming Persoonsgegevens, maar in het register van het CBP ontbreekt het bedrijf.  “Dat had inderdaad eerder gemoeten, maar dat was een foutje. We kunnen elk moment live in het register verschijnen.”....

...De melding bij het College bescherming persoonsgegevens is gisteren binnengekomen, meldt woordvoerster Koosje Verhaar van het CBP. “Het bedrijf verwerkt strafrechtelijke gegevens en dat mag niet zomaar, want dat is een zogeheten ‘risicovolle verwerking’. Daar moet eerst een voorafgaand onderzoek naar gedaan worden.” Een bedrijf mag niet met de verwerking van gegevens beginnen vóórdat dit onderzoek is afgerond, dus Debtscan heeft de afgelopen tijd niet volgens de regels gehandeld. "Een van de vereisten is dat de verwerking eerst bij het CBP gemeld en dat een voorafgaand onderzoek door het CBP is gedaan.”

Debscan spreekt tegen dat het gaat om strafrechtelijke gegevens. Volgens Marcel van Toer van het bedrijf gaat dit om activiteiten die in de toekomst worden ontplooid. Dat is onduidelijk doorgegeven aan het CBP. "Dat is met de aanvraag op één hoop gegooid, vandaar de verwarring."

Alles bij de bronnen; Webwereld1 & Webwereld2

De Belastingdienst mag volgens de wet de ANPR-camera’s van de politie langs de snelwegen gebruiken om massaal gescande kentekens van passerende auto’s op te slaan en 5 jaar lang te gebruiken. Het systeem is gescheiden van de database met kentekens die door de politie wordt gebruikt.  De ANPR-camera’s sturen de gescande kentekens dus door naar twee van elkaar gescheiden opslagsystemen.

Dat zegt woordvoerder Adriaan Ros van de Belastingdienst naar aanleiding van de commotie die gisteren is ontstaan toen bleek dat de Belastingdienst die politiegegevens gebruikte. 

De gegevens worden gefilterd op leaserijders en niet-leaserijders. De data van die laatsten wordt direct vernietigd, zegt Ros. “Ook de kentekens van de leaserijders die zeggen privékilometers te maken met de leaseauto worden gewist. Van degenen die zeggen de leaseauto alleen voor het werk te gebruiken, worden de kentekens en andere metadata 5 jaar lang bewaard.”

Het gebruik maken van andermans infrastructuur door de Belastingdienst moet geregeld worden via een convenant dat de eigenaar van die infrastructuur aanmerkt als uitvoerder inzake de Algemene Wet op de Rijksbelastingen. De Belastingdienst heeft dergelijke convenanten ook met het Centraal Justitieel Incassobureau en de Inspectie Leefomgeving en Transport bij de controle op leaserijders. Ook deze instanties hebben camera’s langs de wegen.

Alles bij de bron; Webwereld

De Landelijke Eenheid, een onderdeel van de Nationale Politie, blijkt alle kentekens die het vastlegt met zogenoemde anpr-camera’s op te slaan in een centrale database. Volgens het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is dat illegaal.  "Het bewaren van kentekens van allerlei onschuldige mensen is in strijd met de wet. Die moeten direct worden verwijderd”, zegt voorzitter Jacob Kohnstamm van de privacywaakhond. Anpr staat voor automatic number plate recognition.

De opslag van de kentekens is ook opmerkelijk omdat het kabinet-Balkenende IV in de Tweede Kamer destijds beloofde dat het bewaren niet meer zou gebeuren. Dat was nadat twee politiekorpsen daarvoor in 2010 door het CBP op de vingers waren getikt. Het bewaren van kentekens blijkt uit een tot nu toe onbekend convenant tussen de Landelijke Eenheid en de Belastingdienst. 

Alles bij de bron; NRC UPDATE; txtde volledige tekst [Thnx-2-GeenStijl]

De Belastingdienst voert het aantal controles met camera’s die kentekens fotograferen momenteel flink op. Werden er in heel 2012 nog 1.259.628 voertuigen gefotografeerd, in de eerste zes maanden van dit jaar waren dat er al 924.602. 

De Belastingdienst beschikt sinds 2009 over vier auto’s met een zogenoemde anpr-camera aan boord. Anpr staat voor automatic number plate recognition. De camera’s fotograferen razendsnel de kentekens van het voorbijrazende verkeer. Volgens de Belastingdienst wordt meer dan 90 procent van de nummerplaten ondertussen herkend. 

De Belastingdienst laat daarnaast regelmatig anpr-camera’s van de politie speuren naar kentekens van leasewagens of voertuigen van eigenaren met een belastingschuld. De politie beschikt over enkele honderden vaste en mobiele camera’s die nummerplaten fotograferen. Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) heeft plannen om dat aantal flink uit te breiden tot een landelijk dekkend netwerk.

Na de zomer stemt de Tweede Kamer waarschijnlijk over een wetsvoorstel om de foto’s die ze maken vier weken te bewaren. Nu nog worden de gefotografeerde nummerplaten binnen enkele seconden vergeleken met een lijst van voertuigen van verdachten. De ‘no-hits’ worden direct verwijderd.

De foto’s van de anpr-camera’s worden o.a. gebruikt om te controleren of leaserijders niet meer privékilometers maken dan ze via hun rittenadministratie opgeven. Zo werd er enkele weken geleden met de politie nog een controle uitgevoerd bij vakantiepark Buitenborgh in Vinkeveen. Ook daar gefotografeerde bestelauto’s die volgens de eigenaar alleen zakelijk worden gebruikt, leveren een zogenoemde ‘hit’ in het systeem op.

Alles bij de bron; NRC [Thnx-2-Niek]

De laatste vijf jaar is in relatieve stilte een netwerk van ruim 1600 ANPR-camera’s langs de Nederlandse wegen opgehangen: de meeste in het kader van ‘verkeersmanagement’ en een paar honderd voor de politie en Marechaussee. De opsporing van misdrijven is enorm gebaat als bekend is waar verdachte auto’s zich bevinden en bevonden. 

Belangrijk is dan wel dat informatie over verdachte voertuigen tussen korpsen wordt gedeeld en dat de registraties door ANPR-camera’s worden bewaard. Voor het delen is in 2008 een landelijk bureau ANPR ingevoerd dat als een centrale ‘backoffice’ fungeert. Voor het bewaren van de registraties wordt thans een wet door het parlement geloodst. Daarmee kunnen alle gescande kentekens van verdachte en onverdachte voertuigen vier weken worden bewaard.

Uit een analyse van tientallen rapporten, evaluaties, nieuwsberichten, enkele niet-openbaar gemaakte stukken en off the record gesprekken met ambtenaren doemt echter het beeld op van een politieorganisatie die helemaal niet klaar is om ANPR op grote schaal toe te passen. Of ANPR ooit effectief voor opsporing van misdrijven wordt gebruikt, is zeer onzeker. Het zal vooral een systeem worden voor het innen van openstaande boetes.

Voor huis-tuin-en-keuken-overtredingen lijkt ANPR een efficiënt middel. Naast de politie leveren ook andere instanties, zoals de Belastingdienst, referentielijsten aan. Hierdoor worden soms per actie voor tonnen aan openstaande boetes geïnd. Deze succesverhalen verschijnen geregeld in de media.

Alles bij de bron; Sargasso

De gemeente Voorschoten debatteerde over de vraag of kentekencamera's nodig zijn om inbrekers af te schrikken. Vanwege de hoge kosten wees een raadsmeerderheid het voorstel af, maar de invoering van andere camera's moet wel worden onderzocht.

Het doel van de camera's die kentekens registreren - zogenaamde ANPR camera's - was om inbrekers sneller op te sporen of af te schrikken. Maar de gemeenteraad van Voorschoten wil geen 120.000 euro betalen voor zes camera’s. Een raadsmeerderheid twijfelt aan de effecten. Het besluit is nu genomen een nieuw voorstel te laten maken waarin de voorwaarden voor de camera's duidelijk worden gemaakt.

Alles bij de bron; SlimBekeken


De politie riep vanmiddag iedereen op recente camerabeelden van de omgeving van de Rijnbrug op de N233 of de route richting Leersum op de N225 door te sturen. Vandaag bleek uit gegevens van een mobiele kentekenscanner dat de auto van de vader over die brug op de N233 in Rhenen heeft gereden.

De eigenaar van de scanner had naar aanleiding van de vermissing van de broertjes besloten de gescande kentekens te bekijken. Het kenteken van de vader, 08-NT-BV, bleek er bij te zitten. 

 de tekst; 'de eigenaar vd scanner' triggerde bij mij de vraag ... een private partij met een ANPR ??

Alles bij de bron; NRC

De Liga voor Mensenrechten reikt eind mei in samenwerking met onderzoekscentrum EMSOC en datapanik.org, een website die de 'controlemaatschappij' aanklaagt, voor het derde jaar op rij de Big Brother Award uit. 

Dit jaar werden acht kandidaten genomineerd, waaronder de ANPR-camera's, uitgerust met nummerplaatherkenning, en de GAS-boetes. Volgens de organisatie zijn dat twee hete hangijzers in de stad Mechelen. "De Liga vindt het beleid van Bart Somers buitensporig", luidt het bij Caroline De Geest, woordvoerster van de Liga voor Mensenrechten. "Het is algemeen geweten dat de burgemeester een grote fan is van controle."

"Mechelen is een van de koplopers in ons land als het over GAS-boetes en cameratoezicht gaat", verklaart De Geest. "In sommige gevallen loopt het de spuigaten uit. Het kostenplaatje van de camera's is bijvoorbeeld exorbitant. De efficiëntie van die toestellen is nog nooit bewezen. Dan plaats ik serieuze vraagtekens bij de enorme bedragen die er naartoe vloeien." Volgens de Liga voor Mensenrechten hing er een prijskaartje van 1,6 miljoen euro aan de installatie van de camera's en kost het onderhoud ervan de stad jaarlijks 72.100 euro.

Alles bij de bron; GazetvanAntwerpen

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha