Kentekenregistratie

De Kamercommissie Binnenlandse zaken heeft het gebruik van mobiele camera's met nummerplaatherkenning goedgekeurd, de zogenaamde anpr-camera's. Mobiele camera's die op voertuigen gemonteerd staan voor automatische nummerplaatherkenning waren in de oude wetgeving alleen toegelaten in specifieke gevallen. De toepassing is nu verruimd, maar de politie moet wel de Privacycommissie op de hoogte brengen, als ze de camera's gebruikt.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) zei tevreden te zijn met de goedkeuring van de tekst, al gaat die volgens haar niet ver genoeg. Hij slaat bijvoorbeeld niet op het gebruik van drones of bodycams.

Alles bij de bron; deRedactie

Parkeerbeheer Cition gaat ook automobilisten bekeuren die maar kort ergens in de auto parkeren. Nieuwe scanauto's zullen vanaf morgen personen die even op iemand staan te wachten of kort stilstaan voor een andere reden zonder genade bekeuren.

Het bedrijf, dat namens de gemeente handhaaft, is onverbiddelijk. “In de auto zitten om even op je schoonmoeder te wachten,dat valt gewoon onder parkeren. Doe je dat niet, dan geven we een bon van rond de 60 euro.”

Deelraadslid Jan-Bert Vroege (D66) uit Stadsdeel Oost is het niet eens met Cition. 'Je kan toch niet verwachten dat iedereen voor één minuut wachten naar de parkeermeter loopt? Dat is absurd', aldus Vroege. 'Als de scanauto langskomt en de bestuurder ziet iemand achter het stuur zitten in een geparkeerde auto, dan moet hij aan die automobilist vragen wat er aan de hand is. Zo voorkom je onnodige bekeuringen. '  

Cition wil haar personeel niet laten uitstappen. 'Op dit moment gaan we niet telkens de scanwagen uit om te controleren wat er in de auto's aan de hand is', zegt Scheen. 'Maar goed, als de gemeente wil dat onze medewerkers uitstappen, dan zal ons werk duurder worden en moet de belastingbetaler meer betalen.'  

Alles bij de bronnen; Parool & pdfMetro

De stad Mechelen gaat haar camera's met automatische nummerplaatherkenning voortaan ook gebruiken om passanten te tellen. Dat moet de lokale politie een beter zicht geven op de verkeersstromen, en voor de middenstand en de horeca is het interessant om te weten vanwaar de klanten komen.

"Dankzij de camera's kunnen wij perfect tellen hoeveel auto's bijvoorbeeld passeren op de Antwerpsesteenweg. Wij weten ook vanwaar de bestuurders komen. Een probleem met de privacy is er volgens hem niet. "We respecteren die uiteraard. Dat spreekt voor zich. We gebruiken alleen de woonplaats van de bestuurders, niet hun persoonlijke gegevens", reageert de burgemeester.

Alles bij de bron; GVA

Debtscan scant voertuigen door heel Nederland. Iedere week wordt er in een nieuwe regio gescand. Leendert Moerland vraagt zich af of dit wel zomaar mag.

"Afgelopen 30 December zag ik op de Wibautstraat en omgeving in Zaandam een auto rijden van Debtscan. Deze auto reed alle straten door en scande zo alle kentekens van voertuigen die geparkeerd stonden. Kan iedereen maar kentekens gaan scannen en de bij het kentekens behorende adresgegevens opvragen en opslaan?

Het lijkt mij dat Incassobedrijf Debt-scan de privacy schendt van duizenden Zaandammers door willekeurige foto’s te maken van nummerborden van geparkeerde auto’s."

In augustus 2013 schreven de Telegraaf en Webwereld nog over de werkzaamheden van Debtscan. Volgens experts mocht dat helemaal niet.  
Privacywaakhond Privacy First liet aan de Telegraaf weten twijfels te hebben bij het feit dat het bedrijf de foto’s van de nummerborden niet zou bewaren. Privacyspecialist en advocaat Christiaan Alberdingk Thijm gaf aan dat het scannen van auto’s en verwerken van persoonlijke gegevens in strijd zou zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dichtbij nam contact op met het CBP naar aanleiding van dit meeschrijfartikel. Een woordvoerder laat weten op het moment niets te kunnen zeggen. "Ik kan wel zeggen dat de zaak onze aandacht heeft", aldus de woorvoerder. Dichtbij houdt contact met het CBP bij ontwikkelingen.

Alles bij de bron; Dichtbij

Het politiekorps van Boston heeft het gebruik van kentekenscanners gestaakt, nadat het per ongeluk een lijst met kentekens had vrijgegeven die te boek als gestolen of onverzekerd stonden of waar iets anders mis mee was en meerdere keren waren gescand.

De scanners zouden volgens de politie onder andere worden gebruikt om gestolen voertuigen op te sporen en auto's aan te houden die nog een parkeerboete open hadden staan, geen verzekering hadden of wegens een ander misdrijf werden gezocht. De kentekenscanners slaan naast het kenteken ook van elk voertuig de datum, tijd en gps-locatie op, waardoor het mogelijk is om het rijgedrag van een bepaald voertuig in kaart te brengen.

Daarnaast bleek dat veel kentekens meerdere keren waren gescand, ook al lieten ze het alarm afgaan. Daardoor wordt er nu getwijfeld of het politiekorps de kentekenscanners wel echt gebruikt waarvoor het zegt ze te gebruiken. Ook is er twijfel ontstaan of de politie wel dit soort gevoelige gegevens goed kan beschermen. 

Alles bij de bron; Security

De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft de afgelopen weken met succes een ANPR-auto (een voertuig dat is uitgerust met een kenteken-herkenningssysteem) ingezet tegen woninginbraken. In totaal werden zeventien personen aangehouden voor wisselende feiten zoals heling, inbraak, diefstal, wapenbezit, rijden onder invloed en bezit van inbrekerswerktuigen.

Vergeleken met vorig jaar lag het gemiddeld aantal inbraken een stuk lager gedurende de twee weken dat de ANPR-auto in ingezet.

In week 46 en 47 heeft de politie in goed overleg met burgemeester Frits Naafs een ANPR-voertuig (Automatic Number Plate Recognition) ingezet om kentekens te scannen. Het Openbaar Ministerie heeft hiervoor toestemming gegeven. In het kentekenherkenningssysteem staan kentekens opgeslagen. Dit zijn kentekens van voertuigen van personen die eerder onder verdachte situaties zijn gecontroleerd, of van personen die nog boetes hebben openstaan. Daarnaast bevat het systeem kentekens van voertuigen van woninginbrekers uit het hele land, die eerder zijn aangehouden voor woninginbraken. Zodra het systeem binnen de gemeentegrenzen een “verdacht” kenteken herkent, wordt de bestuurder gecontroleerd.
 
Inwoners hoeven zich geen zorgen te maken over hun privacy. Het systeem is nadrukkelijk niet gericht op kentekenregistratie. Er werd alleen gescand en er werden geen gegevens opgeslagen. Alleen wanneer een voertuig de ANPR-auto passeerde en er sprake was van een match met de in het systeem ingevoerde kentekens, werden de bestuurder en overige inzittenden gecontroleerd.

Willem van de Vliert, teamchef van de politie in de gemeente Utrechtse Heuvelrug, en burgemeester Frits Naafs geven aan tevreden te zijn met deze actie en de behaalde resultaten.

Alles bij de bronnen; CCV & Heuvelrug

Privacy First tracht via de rechter zowel de trajectcontrole via automatische kentekenherkenning als het kentekenparkeren terug te draaien. De voorzitter Bas Filippini weigerde zijn kenteken in te voeren bij parkeren in Amsterdam en gaat nu in bezwaar en beroep tegen de boete. Hij roept Amsterdammers op zijn voorbeeld te volgen. Daarnaast heeft hij expres een boete uitgelokt op de A2, waar sinds kort automatische trajectcontrole is. Ook, die boete vecht hij aan bij de rechter....

Privacy First-voorzitter Filippini; “Willen we een maatschappij waar je in vrijheid een eigen keuze kan maken, of wil je je een maatschappij waar iedereen in principe verdacht is en permanent gevolgd en gecontroleerd wordt.”

Volgens Filippini heeft het wel degelijk zin om een vuist te maken tegen “de controlewaanzin van de overheid”. Veel besluiten zijn volgens hem namelijk overhaast genomen en onder druk van lobbyende bedrijven, aan wie de uitvoering vervolgens wordt uitbesteed.

Alles bij de bron; Webwereld

Hoe kunnen trouwe bezoekers bijdragen aan resultaatverbeteringen? Hoe gaan nieuwe klanten meer bij je besteden? En hoe kan gedegen onderzoek je daarbij helpen? Op deze vragen wil BigBrother, beveiligings- en marktspecialist, een antwoord geven tijdens hun workshops Accelerate Your Business.

BigBrother houdt sinds twee jaar, met haar innovatie BigBrother Business Intelligence (BBI), gegevens bij van tankstationklanten met behulp van kentekens. “En voor het eerst gaan we nu de klantgegevens van meer dan honderd tankstations presenteren, uiteraard anoniem. Ook maken we duidelijk wat je met de informatie kunt doen. We geven aan hoe je op basis van de gegevens beslissingen kunt nemen om de grafieken de juiste kant op te laten gaan.”

Alles bij de bron; TankPro

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha