Kentekenregistratie

Het politiekorps van Boston heeft het gebruik van kentekenscanners gestaakt, nadat het per ongeluk een lijst met kentekens had vrijgegeven die te boek als gestolen of onverzekerd stonden of waar iets anders mis mee was en meerdere keren waren gescand.

De scanners zouden volgens de politie onder andere worden gebruikt om gestolen voertuigen op te sporen en auto's aan te houden die nog een parkeerboete open hadden staan, geen verzekering hadden of wegens een ander misdrijf werden gezocht. De kentekenscanners slaan naast het kenteken ook van elk voertuig de datum, tijd en gps-locatie op, waardoor het mogelijk is om het rijgedrag van een bepaald voertuig in kaart te brengen.

Daarnaast bleek dat veel kentekens meerdere keren waren gescand, ook al lieten ze het alarm afgaan. Daardoor wordt er nu getwijfeld of het politiekorps de kentekenscanners wel echt gebruikt waarvoor het zegt ze te gebruiken. Ook is er twijfel ontstaan of de politie wel dit soort gevoelige gegevens goed kan beschermen. 

Alles bij de bron; Security

De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft de afgelopen weken met succes een ANPR-auto (een voertuig dat is uitgerust met een kenteken-herkenningssysteem) ingezet tegen woninginbraken. In totaal werden zeventien personen aangehouden voor wisselende feiten zoals heling, inbraak, diefstal, wapenbezit, rijden onder invloed en bezit van inbrekerswerktuigen.

Vergeleken met vorig jaar lag het gemiddeld aantal inbraken een stuk lager gedurende de twee weken dat de ANPR-auto in ingezet.

In week 46 en 47 heeft de politie in goed overleg met burgemeester Frits Naafs een ANPR-voertuig (Automatic Number Plate Recognition) ingezet om kentekens te scannen. Het Openbaar Ministerie heeft hiervoor toestemming gegeven. In het kentekenherkenningssysteem staan kentekens opgeslagen. Dit zijn kentekens van voertuigen van personen die eerder onder verdachte situaties zijn gecontroleerd, of van personen die nog boetes hebben openstaan. Daarnaast bevat het systeem kentekens van voertuigen van woninginbrekers uit het hele land, die eerder zijn aangehouden voor woninginbraken. Zodra het systeem binnen de gemeentegrenzen een “verdacht” kenteken herkent, wordt de bestuurder gecontroleerd.
 
Inwoners hoeven zich geen zorgen te maken over hun privacy. Het systeem is nadrukkelijk niet gericht op kentekenregistratie. Er werd alleen gescand en er werden geen gegevens opgeslagen. Alleen wanneer een voertuig de ANPR-auto passeerde en er sprake was van een match met de in het systeem ingevoerde kentekens, werden de bestuurder en overige inzittenden gecontroleerd.

Willem van de Vliert, teamchef van de politie in de gemeente Utrechtse Heuvelrug, en burgemeester Frits Naafs geven aan tevreden te zijn met deze actie en de behaalde resultaten.

Alles bij de bronnen; CCV & Heuvelrug

Privacy First tracht via de rechter zowel de trajectcontrole via automatische kentekenherkenning als het kentekenparkeren terug te draaien. De voorzitter Bas Filippini weigerde zijn kenteken in te voeren bij parkeren in Amsterdam en gaat nu in bezwaar en beroep tegen de boete. Hij roept Amsterdammers op zijn voorbeeld te volgen. Daarnaast heeft hij expres een boete uitgelokt op de A2, waar sinds kort automatische trajectcontrole is. Ook, die boete vecht hij aan bij de rechter....

Privacy First-voorzitter Filippini; “Willen we een maatschappij waar je in vrijheid een eigen keuze kan maken, of wil je je een maatschappij waar iedereen in principe verdacht is en permanent gevolgd en gecontroleerd wordt.”

Volgens Filippini heeft het wel degelijk zin om een vuist te maken tegen “de controlewaanzin van de overheid”. Veel besluiten zijn volgens hem namelijk overhaast genomen en onder druk van lobbyende bedrijven, aan wie de uitvoering vervolgens wordt uitbesteed.

Alles bij de bron; Webwereld

Hoe kunnen trouwe bezoekers bijdragen aan resultaatverbeteringen? Hoe gaan nieuwe klanten meer bij je besteden? En hoe kan gedegen onderzoek je daarbij helpen? Op deze vragen wil BigBrother, beveiligings- en marktspecialist, een antwoord geven tijdens hun workshops Accelerate Your Business.

BigBrother houdt sinds twee jaar, met haar innovatie BigBrother Business Intelligence (BBI), gegevens bij van tankstationklanten met behulp van kentekens. “En voor het eerst gaan we nu de klantgegevens van meer dan honderd tankstations presenteren, uiteraard anoniem. Ook maken we duidelijk wat je met de informatie kunt doen. We geven aan hoe je op basis van de gegevens beslissingen kunt nemen om de grafieken de juiste kant op te laten gaan.”

Alles bij de bron; TankPro

Het aantal politiecamera’s dat kentekens van auto’s registreert is de laatste jaren sterk uitgebreid. Maar wat de resultaten hiervan zijn is tot nu toe niet gemeten. Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) wil de inzet van dit soort camera’s desondanks nog verder uitbreiden.

Bij automatische nummerplaatregistratie (ANPR) wordt een kenteken door een camera gelezen en automatisch vergeleken met zogenoemde referentiebestanden. Dat zijn lijsten van mensen die nog boetes of gevangenisstraffen hebben openstaan. Bij een overeenkomst – een hit – kan actie worden ondernomen: de automobilist krijgt een naheffing of kan staande worden gehouden.

De nationale politie erkent in een schriftelijke toelichting dat, op wat incidentele gegevens na, niet kan worden gezegd welke concrete resultaten er tot op heden zijn geboekt met ANPR. "Er moet worden geconstateerd dat dit gewoonweg niet in documenten wordt vastgelegd."

Alles bij de bron; NRC [thnx-2-Niek]

De Belastingdienst boekt flink succes met de automatische herkenning van nummerborden. Als daaruit blijkt dat een automobilist nog belastingschulden heeft openstaan, wordt hij aangehouden om meteen af te rekenen. De fiscus heeft daarmee in de eerste 7 maanden van dit jaar al ruim 4 miljoen euro opgehaald. Daarnaast werden ruim 6000 auto's in beslag genomen van mensen die bij de aanhouding niet konden of wilden betalen.

Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft dat vrijdag bekendgemaakt bij een actie van de politie en de fiscus in Den Haag.

Alles bij de bron; NU

Het flitsen van snelheidsovertreders via de zogeheten trajectcontroles druist in tegen Europese privacyregels. Dat vindt belangenorganisatie Privacy First. De organisatie bereidt een rechtszaak voor om bekeuringen bij trajectcontroles ongeldig verklaard te krijgen.

Bij trajectcontroles wordt de gemiddelde snelheid van een auto gemeten over een langere afstand. Om dat mogelijk te maken, wordt de kentekenplaat van de auto gescand. Volgens jurist Vincent Böhre schendt de trajectcontrole de privacy omdat willekeurige automobilisten worden gevolgd zonder dat die verdacht worden van een misdrijf.

Dat mag volgens de Europese mensenrechten alleen als daar een specifieke wet voor wordt gemaakt, stelt Böhre. In die wet moet precies worden vastgelegd waar de gegevens voor gebruikt mogen worden. Nederland heeft zo'n wet niet.

Alles bij de bron; BNdeStem

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is een vooronderzoek begonnen naar het bedrijf Debtscan. Dat scant met camerawagens sinds half juni de kentekens van geparkeerde auto’s in wijken waar gezochte schuldenaars wonen. Ook alle kentekens die Debtscan onderweg op de snelweg tegenkomt, worden gescand.

De gescande nummerplaten worden vergeleken met zo’n 4.000 kentekens van schuldenaars. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die producten hebben gekocht bij een webshop, maar nooit hebben betaald. Deurwaarders leggen beslag op de voertuigen die Debtscan voor ze lokaliseert. Op de snelweg gemaakte beelden worden door de deurwaarder naar debiteuren gestuurd om te laten zien dat ze gespot zijn. De dreiging van beslaglegging op de auto moet schuldenaars aanzetten tot betalen.

Alles bij de bron; NRC [pngdigiabo-scan] [Thnx-2-Niek]

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha