Kentekenregistratie

Privacy First tracht via de rechter zowel de trajectcontrole via automatische kentekenherkenning als het kentekenparkeren terug te draaien. De voorzitter Bas Filippini weigerde zijn kenteken in te voeren bij parkeren in Amsterdam en gaat nu in bezwaar en beroep tegen de boete. Hij roept Amsterdammers op zijn voorbeeld te volgen. Daarnaast heeft hij expres een boete uitgelokt op de A2, waar sinds kort automatische trajectcontrole is. Ook, die boete vecht hij aan bij de rechter....

Privacy First-voorzitter Filippini; “Willen we een maatschappij waar je in vrijheid een eigen keuze kan maken, of wil je je een maatschappij waar iedereen in principe verdacht is en permanent gevolgd en gecontroleerd wordt.”

Volgens Filippini heeft het wel degelijk zin om een vuist te maken tegen “de controlewaanzin van de overheid”. Veel besluiten zijn volgens hem namelijk overhaast genomen en onder druk van lobbyende bedrijven, aan wie de uitvoering vervolgens wordt uitbesteed.

Alles bij de bron; Webwereld

Hoe kunnen trouwe bezoekers bijdragen aan resultaatverbeteringen? Hoe gaan nieuwe klanten meer bij je besteden? En hoe kan gedegen onderzoek je daarbij helpen? Op deze vragen wil BigBrother, beveiligings- en marktspecialist, een antwoord geven tijdens hun workshops Accelerate Your Business.

BigBrother houdt sinds twee jaar, met haar innovatie BigBrother Business Intelligence (BBI), gegevens bij van tankstationklanten met behulp van kentekens. “En voor het eerst gaan we nu de klantgegevens van meer dan honderd tankstations presenteren, uiteraard anoniem. Ook maken we duidelijk wat je met de informatie kunt doen. We geven aan hoe je op basis van de gegevens beslissingen kunt nemen om de grafieken de juiste kant op te laten gaan.”

Alles bij de bron; TankPro

Het aantal politiecamera’s dat kentekens van auto’s registreert is de laatste jaren sterk uitgebreid. Maar wat de resultaten hiervan zijn is tot nu toe niet gemeten. Minister Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) wil de inzet van dit soort camera’s desondanks nog verder uitbreiden.

Bij automatische nummerplaatregistratie (ANPR) wordt een kenteken door een camera gelezen en automatisch vergeleken met zogenoemde referentiebestanden. Dat zijn lijsten van mensen die nog boetes of gevangenisstraffen hebben openstaan. Bij een overeenkomst – een hit – kan actie worden ondernomen: de automobilist krijgt een naheffing of kan staande worden gehouden.

De nationale politie erkent in een schriftelijke toelichting dat, op wat incidentele gegevens na, niet kan worden gezegd welke concrete resultaten er tot op heden zijn geboekt met ANPR. "Er moet worden geconstateerd dat dit gewoonweg niet in documenten wordt vastgelegd."

Alles bij de bron; NRC [thnx-2-Niek]

De Belastingdienst boekt flink succes met de automatische herkenning van nummerborden. Als daaruit blijkt dat een automobilist nog belastingschulden heeft openstaan, wordt hij aangehouden om meteen af te rekenen. De fiscus heeft daarmee in de eerste 7 maanden van dit jaar al ruim 4 miljoen euro opgehaald. Daarnaast werden ruim 6000 auto's in beslag genomen van mensen die bij de aanhouding niet konden of wilden betalen.

Staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft dat vrijdag bekendgemaakt bij een actie van de politie en de fiscus in Den Haag.

Alles bij de bron; NU

Het flitsen van snelheidsovertreders via de zogeheten trajectcontroles druist in tegen Europese privacyregels. Dat vindt belangenorganisatie Privacy First. De organisatie bereidt een rechtszaak voor om bekeuringen bij trajectcontroles ongeldig verklaard te krijgen.

Bij trajectcontroles wordt de gemiddelde snelheid van een auto gemeten over een langere afstand. Om dat mogelijk te maken, wordt de kentekenplaat van de auto gescand. Volgens jurist Vincent Böhre schendt de trajectcontrole de privacy omdat willekeurige automobilisten worden gevolgd zonder dat die verdacht worden van een misdrijf.

Dat mag volgens de Europese mensenrechten alleen als daar een specifieke wet voor wordt gemaakt, stelt Böhre. In die wet moet precies worden vastgelegd waar de gegevens voor gebruikt mogen worden. Nederland heeft zo'n wet niet.

Alles bij de bron; BNdeStem

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is een vooronderzoek begonnen naar het bedrijf Debtscan. Dat scant met camerawagens sinds half juni de kentekens van geparkeerde auto’s in wijken waar gezochte schuldenaars wonen. Ook alle kentekens die Debtscan onderweg op de snelweg tegenkomt, worden gescand.

De gescande nummerplaten worden vergeleken met zo’n 4.000 kentekens van schuldenaars. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die producten hebben gekocht bij een webshop, maar nooit hebben betaald. Deurwaarders leggen beslag op de voertuigen die Debtscan voor ze lokaliseert. Op de snelweg gemaakte beelden worden door de deurwaarder naar debiteuren gestuurd om te laten zien dat ze gespot zijn. De dreiging van beslaglegging op de auto moet schuldenaars aanzetten tot betalen.

Alles bij de bron; NRC [pngdigiabo-scan] [Thnx-2-Niek]

Een bedrijf rijdt in Nederland rond met scanauto’s die kentekens detecteren aan de hand van infraroodbeelden. Daarmee spoort het particuliere bedrijf schuldenaars op voor deurwaarders. Deurwaarders huren Debtscan in om de auto’s van mensen op te sporen die een schuld open hebben staan. Het bedrijf ontvangt hiervoor persoonsgegevens van de deurwaarder, die worden geregistreerd ten behoeve van de scanactie. Debtscan gaat aan de hand van NAW-gegevens die een incassobureau doorspeelt op zoek naar het ‘verhaalsobject’, oftewel de auto.

De scanwagens negeren volgens Debtscan de kentekens van gescande auto’s in de buurt van de schuldenaar die niet van de personen zijn waar naar wordt gezocht. Op de website van het bedrijf staat te lezen: “Alle kentekens waarvoor Debtscan geen zoekopdracht heeft ontvangen, worden noch in de scan auto’s noch in onze database op duurzame wijze opgeslagen.”

“De auto werkt met vier camera’s die infrarood flitsen”, legt Marcel van Toer van Debtscan uit. “Daardoor komen er zwarte foto’s terug waar de reflecterende nummerplaat in oplicht.” Per uur worden zo’n 1000 tot 1500 foto’s vergeleken met een tabel van schuldenaren.

“Een tweede foto wordt in het normale spectrum gemaakt en die wordt ook teruggestuurd naar de back office. Deze record wordt vervolgens uit de scanauto verwijderd en op kantoor gewist als ze niet voorkomen in de tabel.”

“Die gegevens worden daarna niet bewaard. Daar hebben we verder ook helemaal niets aan”, aldus Van Toer. Het bedrijf meldt op zijn website dat het foto’s die gemaakt worden op de openbare weg onbeperkt mag bewaren, maar dat deze afbeeldingen maximaal twee maanden worden opgeslagen.

Een kenteken is een persoonsgegeven en daarom moet Debtscan geregistreerd staan als gegevensverwerker bij het College Bescherming Persoonsgegevens, maar in het register van het CBP ontbreekt het bedrijf.  “Dat had inderdaad eerder gemoeten, maar dat was een foutje. We kunnen elk moment live in het register verschijnen.”....

...De melding bij het College bescherming persoonsgegevens is gisteren binnengekomen, meldt woordvoerster Koosje Verhaar van het CBP. “Het bedrijf verwerkt strafrechtelijke gegevens en dat mag niet zomaar, want dat is een zogeheten ‘risicovolle verwerking’. Daar moet eerst een voorafgaand onderzoek naar gedaan worden.” Een bedrijf mag niet met de verwerking van gegevens beginnen vóórdat dit onderzoek is afgerond, dus Debtscan heeft de afgelopen tijd niet volgens de regels gehandeld. "Een van de vereisten is dat de verwerking eerst bij het CBP gemeld en dat een voorafgaand onderzoek door het CBP is gedaan.”

Debscan spreekt tegen dat het gaat om strafrechtelijke gegevens. Volgens Marcel van Toer van het bedrijf gaat dit om activiteiten die in de toekomst worden ontplooid. Dat is onduidelijk doorgegeven aan het CBP. "Dat is met de aanvraag op één hoop gegooid, vandaar de verwarring."

Alles bij de bronnen; Webwereld1 & Webwereld2

De Belastingdienst mag volgens de wet de ANPR-camera’s van de politie langs de snelwegen gebruiken om massaal gescande kentekens van passerende auto’s op te slaan en 5 jaar lang te gebruiken. Het systeem is gescheiden van de database met kentekens die door de politie wordt gebruikt.  De ANPR-camera’s sturen de gescande kentekens dus door naar twee van elkaar gescheiden opslagsystemen.

Dat zegt woordvoerder Adriaan Ros van de Belastingdienst naar aanleiding van de commotie die gisteren is ontstaan toen bleek dat de Belastingdienst die politiegegevens gebruikte. 

De gegevens worden gefilterd op leaserijders en niet-leaserijders. De data van die laatsten wordt direct vernietigd, zegt Ros. “Ook de kentekens van de leaserijders die zeggen privékilometers te maken met de leaseauto worden gewist. Van degenen die zeggen de leaseauto alleen voor het werk te gebruiken, worden de kentekens en andere metadata 5 jaar lang bewaard.”

Het gebruik maken van andermans infrastructuur door de Belastingdienst moet geregeld worden via een convenant dat de eigenaar van die infrastructuur aanmerkt als uitvoerder inzake de Algemene Wet op de Rijksbelastingen. De Belastingdienst heeft dergelijke convenanten ook met het Centraal Justitieel Incassobureau en de Inspectie Leefomgeving en Transport bij de controle op leaserijders. Ook deze instanties hebben camera’s langs de wegen.

Alles bij de bron; Webwereld

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha