Kentekenregistratie

PvdA-Kamerlid Astrid Oosenbrug wilde weten wat het arrest van het Europese Hof van Justitie betekent voor het wetsvoorstel voor het vastleggen en bewaren van kentekengegevens door middel van automatische nummerplaatherkenning. 

Opstelten zegt dat het arrest geen gevolgen heeft voor het wetsvoorstel, omdat het volgens hem in de eerste plaats om andere gegevens gaat. De telecommunicatiegegevens kunnen in tegenstelling tot kentekengegevens een 'omvattend beeld' van het gedrag van burgers in kaart brengen, zoals waar ze zijn en met wie ze contact hebben.

“De kentekengegevens geven uitsluitend inzicht in de locatie waar een kenteken van een voertuig op een bepaalde datum en tijdstip door een camera is geregistreerd. Het gaat dus om andersoortige gegevens. Op basis van de bewaarde kentekengegevens kan weliswaar inzicht worden verkregen in de locatie van een voertuig op bepaalde data of tijdstippen, maar wordt geen inzicht verkregen in de identiteit van de bestuurder en in betrekkingen tussen personen. Hier komt bij dat de kentekengegevens in de openbare ruimte worden verzameld.”

Daarnaast geeft Opstelten aan dat de voorgestelde bewaartermijn van vier weken voor kentekengegevens 'aanzienlijk korter' is dan de Europese Richtlijn, die een bewaartermijn van ten hoogste twee jaar voor telecommunicatiegegevens toestond.

Alles bij de bron; Tweakers

Het is niet zeker of het plan van minister Opstelten om alle kentekens van passerende automobilisten op te slaan juridisch haalbaar is. Het wetsvoorstel dat het bewaren van camerabeelden bij wegen mogelijk maakt, botst volgens juristen mogelijk met de Europese privacyregels. 

De hoogste rechterlijke instantie van de Europese Unie verklaarde dinsdag de opslag van bel- en internetgedrag door providers ongeldig. Die uitspraak kan gevolgen hebben voor het wetsvoorstel omdat ook daar geen selectie wordt gemaakt maar een ieders gegevens worden opgeslagen.

"Het Hof vindt dat een grote inbreuk op de privacy, waar een aantal duidelijke waarborgen voor nodig zijn. Dat ontbreekt in het wetsvoorstel van kentekenregistratie", zegt advocaat Wouter Dammers van Lawfox.

De Tweede Kamer heeft een debat donderdagavond over de opslag van camerabeelden van voertuigkentekens uitgesteld in verband met een opmerkelijk vonnis van het Europese Hof van Justitie over het verplicht opslaan van telecomgegevens. De uitspraak van het hof is volgens minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) niet van toepassing op zijn wetsvoorstel voor de opslag van kentekengegevens, zo schreef hij donderdag aan de Tweede Kamer. Maar volgens D66 is dat "een paniekantwoord'' en met steun van andere fracties is de behandeling toch opgeschort. 

Alles bij de bronnen; SecManagement & AutoWeek

Er ontstaat een goudmijn voor geheime diensten als de politie straks met honderden camera’s auto’s gaat fotograferen en de gegevens daarvan een maand opslaat. Daarvoor waarschuwen SP en D66 die de toezeggingen daarover van minister Opstelten (Veiligheid en Justitie) niet vertrouwen.

Opstelten zegt dat de AIVD niet in de gegevens mag kijken. Volgens de VVD-bewindsman mogen alleen politieagenten dat, als ze op zoek zijn naar een verdachte van een misdrijf dat zo ernstig is dat er in ieder geval voorlopige hechtenis voor staat. „Ik twijfel er sterk aan”, zegt SP-Kamerlid Gesthuizen over Opsteltens uitlatingen. „Geklets”, zegt D66-Kamerlid Schouw zelfs. Beide partijen willen de garantie van de minister dat de gegevens van de honderden camera’s boven de weg nooit bij de geheime diensten belanden.

De AIVD zelf wil niet zeggen of de dienst bij de zogenoemde ANPR-gegevens kan. „Wij doen nooit uitspraken over onze bronnen. Maar in z’n algemeen kan ik wel zeggen dat we altijd kunnen vragen om alle info. Het is niet aan ons of er veel of niets wordt verstrekt”, zegt een woordvoerster van de geheime dienst over de databank met foto’s die Opstelten optuigt.

Aalles bij de bron; Telegraaf

De Kamer heeft donderdag unaniem een wettekst goedgekeurd die het de politie toelaat gebruik te maken van mobiele camera's voor automatische nummerplaatherkenning - de zogenaamde anpr-camera's. De tekst kreeg eerder groen licht in de Senaat.

Anpr staat voor "Automatic Numberplate Recognition". De camera's worden meestal ingezet als middel om de criminaliteit te bestrijden en de verkeersveiligheid te verbeteren, door middel van een koppeling aan allerlei databanken. Mobiele camera's die op voertuigen gemonteerd staan voor automatische nummerplaatherkenning, konden evenwel als onwettig worden beschouwd omdat ze volgens de camerawet enkel gebruikt mogen worden bij grote volkstoelopen.

Het wetsontwerp past daar nu een mouw aan. Wanneer de politie beslist om de mobiele anpr-camera's te gebruiken, moet ze de Privacycommissie daarvan op de hoogte brengen en elk trimester een omstandig verslag bezorgen over hoe vaak en waar de toestellen zijn gebruikt.

Bron; deRedactie

De Kamercommissie Binnenlandse zaken heeft het gebruik van mobiele camera's met nummerplaatherkenning goedgekeurd, de zogenaamde anpr-camera's. Mobiele camera's die op voertuigen gemonteerd staan voor automatische nummerplaatherkenning waren in de oude wetgeving alleen toegelaten in specifieke gevallen. De toepassing is nu verruimd, maar de politie moet wel de Privacycommissie op de hoogte brengen, als ze de camera's gebruikt.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (cdH) zei tevreden te zijn met de goedkeuring van de tekst, al gaat die volgens haar niet ver genoeg. Hij slaat bijvoorbeeld niet op het gebruik van drones of bodycams.

Alles bij de bron; deRedactie

Parkeerbeheer Cition gaat ook automobilisten bekeuren die maar kort ergens in de auto parkeren. Nieuwe scanauto's zullen vanaf morgen personen die even op iemand staan te wachten of kort stilstaan voor een andere reden zonder genade bekeuren.

Het bedrijf, dat namens de gemeente handhaaft, is onverbiddelijk. “In de auto zitten om even op je schoonmoeder te wachten,dat valt gewoon onder parkeren. Doe je dat niet, dan geven we een bon van rond de 60 euro.”

Deelraadslid Jan-Bert Vroege (D66) uit Stadsdeel Oost is het niet eens met Cition. 'Je kan toch niet verwachten dat iedereen voor één minuut wachten naar de parkeermeter loopt? Dat is absurd', aldus Vroege. 'Als de scanauto langskomt en de bestuurder ziet iemand achter het stuur zitten in een geparkeerde auto, dan moet hij aan die automobilist vragen wat er aan de hand is. Zo voorkom je onnodige bekeuringen. '  

Cition wil haar personeel niet laten uitstappen. 'Op dit moment gaan we niet telkens de scanwagen uit om te controleren wat er in de auto's aan de hand is', zegt Scheen. 'Maar goed, als de gemeente wil dat onze medewerkers uitstappen, dan zal ons werk duurder worden en moet de belastingbetaler meer betalen.'  

Alles bij de bronnen; Parool & pdfMetro

De stad Mechelen gaat haar camera's met automatische nummerplaatherkenning voortaan ook gebruiken om passanten te tellen. Dat moet de lokale politie een beter zicht geven op de verkeersstromen, en voor de middenstand en de horeca is het interessant om te weten vanwaar de klanten komen.

"Dankzij de camera's kunnen wij perfect tellen hoeveel auto's bijvoorbeeld passeren op de Antwerpsesteenweg. Wij weten ook vanwaar de bestuurders komen. Een probleem met de privacy is er volgens hem niet. "We respecteren die uiteraard. Dat spreekt voor zich. We gebruiken alleen de woonplaats van de bestuurders, niet hun persoonlijke gegevens", reageert de burgemeester.

Alles bij de bron; GVA

Debtscan scant voertuigen door heel Nederland. Iedere week wordt er in een nieuwe regio gescand. Leendert Moerland vraagt zich af of dit wel zomaar mag.

"Afgelopen 30 December zag ik op de Wibautstraat en omgeving in Zaandam een auto rijden van Debtscan. Deze auto reed alle straten door en scande zo alle kentekens van voertuigen die geparkeerd stonden. Kan iedereen maar kentekens gaan scannen en de bij het kentekens behorende adresgegevens opvragen en opslaan?

Het lijkt mij dat Incassobedrijf Debt-scan de privacy schendt van duizenden Zaandammers door willekeurige foto’s te maken van nummerborden van geparkeerde auto’s."

In augustus 2013 schreven de Telegraaf en Webwereld nog over de werkzaamheden van Debtscan. Volgens experts mocht dat helemaal niet.  
Privacywaakhond Privacy First liet aan de Telegraaf weten twijfels te hebben bij het feit dat het bedrijf de foto’s van de nummerborden niet zou bewaren. Privacyspecialist en advocaat Christiaan Alberdingk Thijm gaf aan dat het scannen van auto’s en verwerken van persoonlijke gegevens in strijd zou zijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dichtbij nam contact op met het CBP naar aanleiding van dit meeschrijfartikel. Een woordvoerder laat weten op het moment niets te kunnen zeggen. "Ik kan wel zeggen dat de zaak onze aandacht heeft", aldus de woorvoerder. Dichtbij houdt contact met het CBP bij ontwikkelingen.

Alles bij de bron; Dichtbij

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha