45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kentekenregistratie

Landelijk ANPR: uw kenteken begluurt, any time, any place anywhere

Als het aan de politie ligt, wordt uw kenteken straks overal gescand. Niet alleen kijkt de politie of u iets op uw kerfstok heeft, maar ook of u op basis van uw reisprofiel van plan bent om rottigheid uit te halen: een soort Minority Report op de weg dus. Daarbij worden kentekenscans mogelijk centraal opgeslagen en informatie en camerabeelden uitgewisseld tussen politie en de private sector.

Lees het uitgebreide artikel bij de bron; www.sargasso.nl  het is trouwens een vervolg op dit artikel  

Grote proef rekeningrijden in Gelderland

Een Gelderse proef met beloningen voor automobilisten is uitgebreid tot de hele regio rond Arnhem en Nijmegen.

Voor de proef zijn boven alle doorgaande wegen camera’s opgehangen. Tot de zomer wordt in fase 1 gekeken waar en wanneer auto’s ergens rijden. Daarna in fase 2 wordt automobilisten die vaak in de spit rijden uitgenodigd om aan het vervolg deel te nemen. Zij krijgen een kastje in de auto dat per satelliet gevolgd wordt.

Bij de metingen bij fase 1 worden alleen de kentekenplaten gebruikt als informatiebron. Voor de metingen in de zomer worden de gegevens gekoppeld aan adresgegevens om bestuurders die vaak over het traject rijden uit te kunnen nodigen. De adresgegevens mogen behalve voor de uitnodiging niet gebruikt worden en worden na een half jaar verwijdert voor iedereen die niet op de uitnodiging in gaat.

Lees het volledige artikel bij de bron: www.digitaalbestuur.nl

Fileleed is goudmijn justitie

De file levert justitie en politie een steeds grotere (potentiële) bron van informatie op. Steeds vaker verzamelt Rijkswaterstaat duizenden, soms honderdduizenden gegevens van autobewegingen op de snelweg.

Die gegevens zijn bedoeld om de filevorming zo effectief mogelijk te bestrijden. Maar, geeft een woordvoerder van Rijkswaterstaat toe: ook politie en justitie vragen soms gegevens op uit het bestand.

Het grootste registratieproject van Rijkswaterstaat is dinsdag van start gegaan. Een jaar lang wordt elke auto geregistreerd die de Muiderbrug bij Diemen passeert.

Lees het volledige artikel bij de bron; www.volkskrant.nl

Politie wil camera's langs snelwegen

De politie Noord- en Oost Gelderland (NOG) wil dit jaar nog camera's op de A1, A50 en A28 plaatsen die kentekens controleren.
Zo kunnen auto's waar iets mee aan de hand is worden gesignaleerd, of zelfs criminelen sneller worden opgespoord. Het is de wens van korpschef Annelore Roelofs, in navolging van het korps IJsselland dat al eerder camera's plaatste op knooppunt Hattemmerbroek op de A28.

"Het is heel effectief'', zegt Roelofs. "We werken nu al met een mobiel apparaat dat we inzetten bij controles en evenementen. Het apparaat gaat piepen als er een kenteken voorbij komt dat wij vooraf ingevoerd hebben. Heel direct dus.''

De pakkans wordt nog eens extra vergroot als de politiekopsen de gegevens langer mogen bewaren. Nu is dat maximaal een dag. Het ministerie van justitie wil dat echter aanpassen. Rond de camera's bij Hattemerbroek is daarover de nodige ophef geweest.

Lees verder bij de bron; www.destentor.nl

Politie mag kentekens niet opvragen om drugs

De politie Limburg Zuid moet ophouden met het scannen van kentekens van auto's om daarmee drugsmisdrijven op te lossen. Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Maastricht, zo bevestigde een woordvoerster van de rechtbank donderdag berichtgeving door de regionale omroep L1.

Bij het Waakzaam Twee-project vergeleek de politie de gescande kentekens met de eigen databank. Als een kenteken daarbij gekoppeld kon worden aan iemand met een criminele (drugs)achtergrond, werd de wagen voor een 'verkeerscontrole' aangehouden en uitvoerig geïnspecteerd.

De rechtbank is van oordeel dat de politie bij het op die manier uitvoeren van verkeerscontroles misbruik heeft gemaakt van haar bevoegdheid. De rechtbank vindt ook het hieruit verkregen bewijs onrechtmatig. Verkeerscontroles dienen verband te houden met de naleving van de Wegenverkeerswet en zijn er niet om drugsgerelateerde zaken op te lossen, aldus de rechtbank.

Bron; www.telegraaf.nl

CBP: politie gebruikt automatische kentekenherkenning illegaal

Het CBP concludeert in een onderzoek naar automatische kentekenherkenning dat de politiekorpsen Rotterdam-Rijnmond en IJsselland bewust de wet overtreden door zogeheten 'no-hits' niet direct uit de databases te verwijderen.

De politie in de regio IJselland gebruikt sinds 2008 een automatisch kentekenherkenningssysteem op de A28 en de A50 bij Zwolle. Ook het korps Rotterdam-Rijnmond gebruikt het systeem, in dit geval op een vijftal locaties. Daarbij worden de kentekenplaten van alle passerende voertuigen opgeslagen en vergeleken met een database die gevuld is met 'verdachte' kentekens. Uit een onderzoek van het College Bescherming Persoonsgegevens blijkt dat het korps IJsselland de opgenomen kentekens die geen match hebben, tien dagen bewaart voordat deze worden vernietigd. Bij het politiekorps Rotterdam-Rijnmond is dit zelfs 120 dagen.

Lees verder bij de bron; www.tweakers.net

Politie wil scannen kentekens uitbreiden

De regiopolitie IJsselland wil een omstreden proef waarbij de nummerborden van alle voertuigen op de autowegen A28 en A50 bij Zwolle worden geregistreerd en zeven dagen bewaard, uitbreiden. Als justitie akkoord gaat komen vanaf 2010 ook camera’s op snelwegen bij Groningen, Nijkerk en Deventer, de belangrijkste toegangswegen naar noordoost-Nederland.

Voor het systeem ontbreekt nog steeds een duidelijk juridisch kader. Bij het begin van de proef met deze vorm van automatische kentekenherkenning (anpr) in mei 2008 hadden veel politieke partijen bedenkingen. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) noemde het onaanvaardbaar

Lees verder bij de bron; Volkskrant.nl

Nieuw parkeren bedreigt privacy

Veertig gemeenten werken aan parkeersystemen die mogelijk in strijd zijn met de wet. Dat zegt privacy-advocaat Erik Verhelst op BNR. Amsterdam heeft het systeem al ingevoerd, en slaat vanaf vandaag kentekens van geparkeerde auto's op in een centrale databank.

Dat kan botsen met de Wet Bescherming Persoonsgegevens, zegt Verhelst. Volgens hem is het nog maar de vraag of dit nieuwe betaalsysteem voor parkeren wel mag.

Lees verder bij de bron; BNR

Nog een melding bij; Autoblog