Kentekenregistratie

Rotterdam is sinds de invoering van het kentekenparkeren 's lands grootste privacy-schender, betoogt Bas Filippini, voorzitter van de stichting Privacy First in het AD.

Zonder privacy geen vrije democratie. Het recht op privacy staat in Nederland echter enorm onder druk. Dit recht houdt onder meer in dat iedere onschuldige burger in eigen land vrij en anoniem moet kunnen reizen. In het openbaar vervoer lijkt dit inmiddels afgeschaft: verplicht in- en uitchecken is de norm.

Ook op straat en op de snelweg houden camera's iedereen in de gaten. De nieuwste ontwikkeling in de nationale registratiedrift is kentekenparkeren: parkeren met verplichte invoering van je kenteken in een parkeerautomaat. In steeds meer Nederlandse gemeenten dreigt kentekenparkeren te worden ingevoerd zonder dat daarbij over de privacy is nagedacht en zonder alternatief voor de burger. Vooral de gemeente Rotterdam lapt daarbij alle regels aan haar laars....

...in Rotterdam heeft besloten om precies het tegenovergestelde te doen: ieders parkeergegevens 7 jaar in een databank, vrijelijk opvraagbaar voor de Belastingdienst, politie en justitie. Waar blijft het Rotterdamse protest? Wat doen de dames en heren politici? Wachten totdat ieders parkeergegevens op straat liggen?

Alles bij de bron; PrivacyFirst

De politie in Zeist heeft verschillende ANPR-controles gehouden. De actie was de aftrap voor extra aandacht voor high impact crimes zoals woninginbraken tijdens de 'donkere dagen'.

Bij de controles werd onder meer gelet op antecedenten van de inzittenden op het gebied van high impact crimes zoals woninginbraak, straatroof of overval. In dat geval werden het voertuig en de inzittenden onderworpen aan nader onderzoek. 

In het kentekenherkenningssysteem staan kentekens opgeslagen. Dit zijn kentekens van voertuigen van personen die eerder onder verdachte situaties zijn gecontroleerd, of van personen die nog boetes hebben openstaan. Daarnaast bevat het systeem kentekens van voertuigen van woninginbrekers uit het hele land, die eerder zijn aangehouden voor woninginbraken. Zodra het systeem binnen de gemeentegrenzen een "verdacht" kenteken herkent, wordt de bestuurder gecontroleerd.

Alles bij de bron; SecManagement

Al 60 van de 115 politiezones in Vlaanderen zetten slimme camera's of ANPR-camera's in. Agenten kunnen met die camera's zien of een auto gekeurd, onverzekerd of gestolen is. Ze kunnen de wagen zo uit het verkeer plukken zonder dat de agent de papieren moet vragen.

De slimme camera's of ANPR-camera's maken eerst verschillende foto's van een nummerplaat. Die informatie wordt gekoppeld aan een van de databanken in het systeem, zoals die van de autokeuringen. De resultaten zijn spectaculair. Op die manier wordt bijvoorbeeld 2 tot 3 miljoen euro per jaar aan niet betaalde verkeersbelasting gerecupereerd.

 Uit de rondvraag blijkt dat de politiezones in Vlaanderen de slimme camera's dagelijks gebruiken. 

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]

Rijkswaterstaat gaat met camera's onderzoeken hoe het verkeer in de Randstad beter kan doorstromen. Op 9 september worden op 33 plaatsen kentekens geregistreerd, evenals het tijdstip en de locatie waar ze passeerden. Ook krijgen sommige automobilisten een vragenlijst toegestuurd, aldus Rijkswaterstaat woensdag.

 

Het eendaagse onderzoek moet „belangrijke informatie opleveren over de voorkeuren van de weggebruikers en het gebruik van het wegennet”, schrijft Rijkswaterstaat. Dat moet weer helpen om knelpunten op te lossen en dus leiden tot minder reistijd.

Bron; Telegraaf

Een uitspraak in Den Bosch waarbij de rechter een parkeerbedrijf verplichtte om klantgegevens af te staan aan de Belastingdienst, heeft mogelijk ook gevolgen voor Hoorn. Daar wordt het kentekenparkeren op 10 september ingevoerd.

De rechterlijke uitspraak deed de alarmbellen afgaan bij met name de lokale politieke partij Hoorns Belang. Die partij maakt zich zorgen over de privacy van de parkeerders in Hoorn. Privacy was al een item toen de invoering van het nieuwe parkeersysteem vorig jaar in de gemeenteraad werd besproken. Toen zegde wethouder Michiel Pijl toe dat er geen gegevens van gebruikers verstrekt zouden worden aan derden.

Die belofte werd echter gedaan vóórdat het gerechtshof in Den Bosch vorige week een opvallende uitspraak deed. De vraag is nu of de toezegging van wethouder Pijl achterhaald is. Want, zo stelt Hoorns Belang in collegevragen over dit onderwerp: ’Bij het kentekenparkeren moet de gebruiker, ook de eerzame burger, verplicht zijn voetsporen nalaten in een database’. Maar wat gebeurt er vervolgens met die ’voetsporen’?

Alles bij de bron; NHD [abo-versie]

De Belastingdienst heeft uiteindelijk toch gewonnen van de aanbieder van slim betaald parkeren, SMS Parking. De opvraging van gegevens uit de database van SMS Parking door de Belastingdienst is legaal, oordeelt het Gerechtshof volgens RTL Nieuws. Vandaag diende het hoger beroep dat de Belastingdienst had aangespannen nadat het eind vorig jaar nog de eerste rechtszaak had verloren.

Volgens het Hof vraagt de Belastingdienst alleen kentekens op en dat behoort niet tot privacygevoelige informatie. En daarnaast weegt het algemene belang voor het Hof zwaarder dan mogelijke inbreuk op de privacy.

De fiscus is al langer uit op parkeergegevens. Zo heeft de Belastingdienst al data gekregen van Servicehuis Parkeren. Deze provider verwerkt alle kentekengegevens die bij parkeerautomaten ingevoerd worden. Ook Yellowbrick, een concurrent van SMS Parking, heeft na overleg met zijn juristen besloten data af te staan. Servicehuis Parkeren heeft onlangs besloten om zijn bewaartermijn fors in te korten; data wordt voortaan nog maximaal dertien weken bewaard, waardoor de Belastingdienst geen complete jaargegevens kan opvragen.

Alles bij de bronnen; WebWereld & Tweakers

Op bedrijventerrein Kooypunt in Den Helder worden deze herfst camera’s geplaatst voor het vastleggen van alle voorbijgaande kentekens, alle uren.

De Helderse transportondernemer van Veen  zit niet zo met de dunne scheidslijn tussen burgerrechten en over de schreef gaan. ,,Alle maatregelen die kunnen helpen om daders te achterhalen, moeten worden genomen. Wie het verschil niet kent tussen mijn en dijn, moet de consequenties dragen.’’  Twee jonge knapen hielden in mei huis bij Van Veen. Hekwerk werd doorgeknipt en ruiten van vijf vrachtauto’s ingeslagen. De buit bleef beperkt. ,,Geen georganiseerde bende dus en de beelden van de camera’s op ons eigen terrein, leverden de politie helaas niets op.’’ 

Kentekenregistratie had houvast gegeven, daarvan is van Veen overtuigd. Ondernemersvereniging Kooypunt start in november met een proef. Bij de toegangswegen van Kooypunt komt apparatuur. Bij onheil op Kooypunt geeft de ondernemersvereniging de beelden vrij aan de politie. De Waal: ,,Dat gebeurt dus alleen ná een calamiteit. Het is niet zo dat alle opnamen al vooraf beschikbaar worden gesteld. 

Na de proef van een jaar beslissen wij over de definitieve opzet. Of zo doorgaan, of een toezichtcentrale inschakelen.’’

Alles bij de bron; jpgNrdHollDagbl. [premium art]

 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha