Kentekenregistratie

Op 11 november as. vindt om 9.00u bij de rechtbank Amsterdam een rechtszitting plaats: de zaak van Bas Filippini tegen kentekenparkeren in Amsterdam. Doel van deze rechtszaak is om het recht op anoniem parkeren weer in ere te herstellen.

De rechtszaak van de voorzitter van Privacy First draait in de kern om twee aspecten bij kentekenparkeren die de organisatie onrechtmatig acht: 1) verplichte registratie van kentekens en 2) gebrek aan anonieme betalingsmogelijkheden. Beide aspecten zijn in strijd met het recht op privacy. Bovendien ontbreekt een privacyvriendelijk alternatief. 

De rechtszaak is openbaar: u bent van harte welkom. Adres: rechtbank Amsterdam, Parnassusweg 220. Datum & tijdstip: dinsdag 11 november 2014, 9.00u. Zaaknr: "AMS 14 / 1512 Parkbl." Privacy First hoopt op uw komst!

Alles bij de bron; PrivacyFirst

Automobilisten die een bezoek brengen aan Phantasialand komen allemaal ongevraagd in een grote database te staan. Het Duitse pretpark blijkt de kentekens van alle passerende auto's te bewaren.  Dat ontdekte een regionaal dagblad.

Aan een voetgangersbrug voor de parkeerplaats hangen twee onopvallende camera's die stiekem al jaren duizenden nummerplaten per dag scannen en opslaan. Privacyorganisaties maken zich grote zorgen over wat er met de gegevens gebeurt....

...Het attractiepark geeft wel toe dat het niet netjes is om weggebruikers niet over de slimme camera's te informeren. Binnenkort wordt de spionagemethode opgenomen in de algemene voorwaarden.

Alles bij de bron; Looopings

Rijkswaterstaat heeft in een groot verkeersonderzoek om de files te bestrijden persoonlijke informatie van vele duizenden automobilisten gedeeld met hun leasemaatschappij. Juristen zeggen tegen RTL Nieuws dat Rijkswaterstaat hiermee naar alle waarschijnlijkheid op grote schaal de wet op de privacy overtreedt.

In september heeft Rijkswaterstaat via camera-apparatuur de kentekens van 750.000 automobilisten vastgelegd. Van deze groep zijn 160.000 automobilisten uitgenodigd voor een enquête. Daaronder zijn 7500 automobilisten die een auto leasen bij leasemaatschappij Arval. Om die groep te bereiken, heeft Rijkswaterstaat Arval gevraagd een uitnodigingsbrief aan de leaserijder door te sturen. In de brief stonden ook de locatie en het tijdstip waarop de automobilist is vastgelegd. Deze informatie is nu dus ook bij de leasemaatschappij bekend.

Rijkswaterstaat erkent dat gegevens over locatie en tijdstip van 7500 leaserijders niet bij een leasemaatschappij terecht hadden mogen komen. 

Alles bij de bron; RTL

Je moet over een onwaarschijnlijk rijvaardigheid beschikken wil je je auto op een vrijdagmiddag in elf minuten van de Jan Hanzenstraat in West naar de Egelantiersstraat in de Jordaan kunnen rijden. Volgens parkeerbeheerder Cition heeft Frank Markestein dat welhaast onmogelijke echter gepresteerd.

'Het kan niet,' zegt Markestein. 'Ik kén die hele Jan Hanzenstraat niet, ik ben er nog nooit geweest. Cition heeft een fout gemaakt. Of er rijdt iemand rond met hetzelfde nummerbord als ik, maar dat lijkt me sterk.' En over de inderdaad nogal grofkorrelige foto die Cition hem met de boete meestuurde: 'Die F, is dat niet eigenlijk een P?' Moet gezegd: het zóu kunnen.

Markestein is verontwaardigd over wat hem is aangedaan, zegt hij. '... dit is belachelijk. Ik heb Cition laten zien dat ik vlak na het uitschrijven van die bon op een heel andere plaats was. Dat kan ik aantonen met het rekeningoverzicht van ParkMobile.' 

Cition heeft de bezwaren van Markestein echter ongegrond verklaard. 'Het bezwaar tegen deze naheffingsaanslag is ongegrond verklaard omdat de scangegevens duidelijk aangeven dat het om het kenteken van de heer Markestein gaat. Bovendien heeft een controleur het kenteken zelf ook waargenomen. Twee waarnemingen - geen reden dus de aanslag te vernietigen. Wanneer iemand het niet eens is met de uitspraak, kan hij altijd in beroep gaan bij de rechtbank.'

Dat gaat Markestein zeker doen, zegt hij, hoewel hij geïrriteerd is over de hoge griffiekosten die hij moet betalen om dat traject in te gaan. Maar het is het waard, vindt hij. 'Mij wordt onrecht aangedaan, dat kan ik niet over mijn kant laten gaan.'

Alles bij de bron; Parool

Rotterdam is sinds de invoering van het kentekenparkeren 's lands grootste privacy-schender, betoogt Bas Filippini, voorzitter van de stichting Privacy First in het AD.

Zonder privacy geen vrije democratie. Het recht op privacy staat in Nederland echter enorm onder druk. Dit recht houdt onder meer in dat iedere onschuldige burger in eigen land vrij en anoniem moet kunnen reizen. In het openbaar vervoer lijkt dit inmiddels afgeschaft: verplicht in- en uitchecken is de norm.

Ook op straat en op de snelweg houden camera's iedereen in de gaten. De nieuwste ontwikkeling in de nationale registratiedrift is kentekenparkeren: parkeren met verplichte invoering van je kenteken in een parkeerautomaat. In steeds meer Nederlandse gemeenten dreigt kentekenparkeren te worden ingevoerd zonder dat daarbij over de privacy is nagedacht en zonder alternatief voor de burger. Vooral de gemeente Rotterdam lapt daarbij alle regels aan haar laars....

...in Rotterdam heeft besloten om precies het tegenovergestelde te doen: ieders parkeergegevens 7 jaar in een databank, vrijelijk opvraagbaar voor de Belastingdienst, politie en justitie. Waar blijft het Rotterdamse protest? Wat doen de dames en heren politici? Wachten totdat ieders parkeergegevens op straat liggen?

Alles bij de bron; PrivacyFirst

De politie in Zeist heeft verschillende ANPR-controles gehouden. De actie was de aftrap voor extra aandacht voor high impact crimes zoals woninginbraken tijdens de 'donkere dagen'.

Bij de controles werd onder meer gelet op antecedenten van de inzittenden op het gebied van high impact crimes zoals woninginbraak, straatroof of overval. In dat geval werden het voertuig en de inzittenden onderworpen aan nader onderzoek. 

In het kentekenherkenningssysteem staan kentekens opgeslagen. Dit zijn kentekens van voertuigen van personen die eerder onder verdachte situaties zijn gecontroleerd, of van personen die nog boetes hebben openstaan. Daarnaast bevat het systeem kentekens van voertuigen van woninginbrekers uit het hele land, die eerder zijn aangehouden voor woninginbraken. Zodra het systeem binnen de gemeentegrenzen een "verdacht" kenteken herkent, wordt de bestuurder gecontroleerd.

Alles bij de bron; SecManagement

Al 60 van de 115 politiezones in Vlaanderen zetten slimme camera's of ANPR-camera's in. Agenten kunnen met die camera's zien of een auto gekeurd, onverzekerd of gestolen is. Ze kunnen de wagen zo uit het verkeer plukken zonder dat de agent de papieren moet vragen.

De slimme camera's of ANPR-camera's maken eerst verschillende foto's van een nummerplaat. Die informatie wordt gekoppeld aan een van de databanken in het systeem, zoals die van de autokeuringen. De resultaten zijn spectaculair. Op die manier wordt bijvoorbeeld 2 tot 3 miljoen euro per jaar aan niet betaalde verkeersbelasting gerecupereerd.

 Uit de rondvraag blijkt dat de politiezones in Vlaanderen de slimme camera's dagelijks gebruiken. 

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]

Rijkswaterstaat gaat met camera's onderzoeken hoe het verkeer in de Randstad beter kan doorstromen. Op 9 september worden op 33 plaatsen kentekens geregistreerd, evenals het tijdstip en de locatie waar ze passeerden. Ook krijgen sommige automobilisten een vragenlijst toegestuurd, aldus Rijkswaterstaat woensdag.

 

Het eendaagse onderzoek moet „belangrijke informatie opleveren over de voorkeuren van de weggebruikers en het gebruik van het wegennet”, schrijft Rijkswaterstaat. Dat moet weer helpen om knelpunten op te lossen en dus leiden tot minder reistijd.

Bron; Telegraaf

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha