45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kentekenregistratie

Politie test ‘superflitspaal’ in België: ook je gedrag in de auto kan worden beboet

De politie voert in ons land tests uit met een nieuw soort van flitspaal, die niet alleen snelheidsovertredingen vaststelt maar het ook ziet wanneer iemand belt in de auto, de gordel niet draagt of langs rechts inhaalt. Wettelijk is het nog niet om iemand te beboeten op basis van beelden die de camera maakt.

De ‘Mesta Fusion’ is krachtiger en foutlozer dan de flitspalen die wij gewoon zijn, en heeft als voornaamste extra functie dat hij niet alleen snelheidsovertredingen kan vaststellen maar het ook ziet als bestuurders iets anders doen dat niet toegelaten is.

De camera kan bijvoorbeeld vaststellen of iemand zit te bellen met de gsm in de hand, zijn gordel niet draagt, inhaalt langs rechts of te weinig plaats laat tussen zichzelf en de auto voor hem/haar. Ook door het rood of een stopbord of te traag rijden heeft de camera telkens gezien. Hij controleert ook elke nummerplaat.

Alles bij de bron; NieuwsBlad [thnx-2-Luc]


 

Duitse rechter verbiedt trajectcontrole op basis van privacyrecht

De Duitse bestuursrechter stelt vast dat voor het bepalen van de gemiddelde snelheid op een bepaald traject alle kentekenplaten moeten worden geregistreerd. Het federale grondwettelijke Duitse hof oordeelde in februari al dat dit in strijd is met het Duitse informationelle Selbstbestimmungsrecht. Op grond daarvan mag een individu tot op zekere hoogte zelf bepalen wat binnen de grenzen van zijn privéleven valt en wanneer dat met anderen mag worden gedeeld.

Op basis hiervan oordeelde de bestuursrechter dat de trajectcontrole niet door de beugel kan, omdat het in de huidige situatie inbreuk maakt op een grondrecht. Volgens de Südkurier komt er echter een wet die de trajectcontrole wel mogelijk maakt. Daarover zou in mei worden besloten. 

Sinds het begin van de trajectcontrole op het 2,2km lange stuk van de B6 bij Laatzen zijn 141 snelheidsovertreders op de bon gezet. Hier passeren dagelijks 15.500 auto's, waarbij in het verleden zware ongelukken zijn gebeurd.

Alles bij de bron; Tweakers


Politie zet snelwegcamera’s en de 30 dagen bewaartermijn in om criminelen op te sporen

Om vooral rondtrekkende criminelen op te sporen en aan te houden, zet de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie sinds kort snelwegcamera’s in. 

Als getuigen hun kenteken doorgeven aan de politie, kan dit het ‘kenteken van de week’ worden. Camera’s met automatische nummerplaatherkenning gaan daarnaar op zoek en melden het direct als zij de auto van de verdachten hebben waargenomen. In acht van de tien gevallen lukt het de politie om de criminelen kort daarna aan te houden. 

Na de aanhouding onderzoeken rechercheurs waar de auto eerder is waargenomen, zodat de verdachten mogelijk nog met andere misdrijven in verband kunnen worden gebracht. Ook gebeurt het dat de criminelen een tijdje worden gevolgd, zodat zij op heterdaad kunnen worden betrapt. Na het gebleken succes wil de Landelijke Eenheid deze methode uitbreiden naar alle eenheden, zodat die elk op hun eigen ‘kenteken van de week’ kunnen jagen.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Privacy First naar de rechter om bewaren kentekengegevens

Privacy First stapt naar de rechter om te voorkomen dat automatisch verzamelde kentekens vier weken lang bewaard mogen worden.

Met de stap wil de organisatie voorkomen dat de wet die dit mogelijk maakt op 1 januari 2019 in werking treedt. De Eerste Kamer ging in november 2017 akkoord met de wet, nadat de Tweede Kamer een jaar eerder al instemde. 

De kentekengegevens worden verzameld met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) en de registratie mag alleen op de openbare weg plaatsvinden. Privacy First was in eerste instantie al kritisch, maar onderneemt nu de stap naar de rechter omdat de overheid donderdag aankondigde dat de wet in 2019 van kracht gaat.

Alles bij de bron; NU


 

Interview met Vincent Böhre van Privacy First over nieuwe wet ANPR

Met kentekencamera’s binden politie en justitie de strijd aan met criminelen. Maar de camera’s boven en langs (snel)wegen registreren de gegevens van élke weggebruiker. Informatie die, zo is de bedoeling, straks vier weken lang bewaard mag worden. Privacy-organisaties zijn hier mordicus tegen en bereiden een rechtszaak voor.

De camera’s hangen al jaren boven snelwegen, op dit moment zijn het er naar schatting 450. Daarnaast zijn ongeveer 150 politieauto’s voorzien van mobiele ANPR-camera’s. En sinds dit jaar zijn provinciale wegen verspreid over het hele land voorzien van tweehonderd ANPR-camera’s. 

Een nieuwe wet, die het opslaan van gegevens voor maximaal vier weken moet bestendigen, is nog niet van kracht. De Raad van State heeft het uitvoeringsbesluit dat minister Grapperhaus eerder dit jaar nam onlangs van advies voorzien. “Wij hebben dat advies inderdaad ontvangen”, zegt een woordvoerder van het ministerie. “Over de inhoud ervan kunnen we nu nog geen mededelingen doen. Ook over de datum van inwerkingtreding kunnen we niets zeggen. Daarover moet nog besluitvorming plaatsvinden.” (...)

Böhre vreest dat het aantal ANPR-camera’s de komende jaren alleen maar zal toenemen. “Hoe ver willen we gaan met dit soort technologie? Nogmaals, ik vind dat we moeten proberen om de samenleving zo in te richten dat onschuldige burgers zo veel mogelijk buiten het vizier van opsporings- en inlichtingendiensten blijven en dat ze zich vrij kunnen wanen.”

Zodra bekend is hoe de nieuwe wet er precies uit zal zien, spant Privacy First samen met het Platform Bescherming Burgerrechten een rechtszaak aan. “We verwachten dat andere organisaties zich bij ons aansluiten.”

Alles bij de bron; PrivacyFirst


 

Zelflerende kentekenherkenning

De AutoVu MLC is een kentekenscanner die dankzij machine learning veel nauwkeuriger werkt dan oudere scanners zonder deze functie. De scanner wordt naar gelang de tijd steeds preciezer.

Een probleem met ANPR-scanners is dat ze soms een kenteken verkeerd lezen, waardoor een niet geautoriseerd voertuig toegang krijgt of juist een geautoriseerd voertuig de toegang geweigerd wordt. Door speciale algoritmes te ontwikkelen, verwacht de producent dit probleem nu grotendeels opgelost te hebben. De scannauwkeurigheid neemt in ieder geval met minstens 70 procent toe, aldus de fabrikant. De scanners zijn bedoeld voor handhavers, beheerders van parkeerfaciliteiten en wegbeheerders.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Commotie rond slimme ANPR camera's in Bierbeek

In Korbeek-Lo bij Bierbeek is er heel wat commotie over nieuwe slimme camera's die de gemeente wil installeren op een drukke sluipweg. De gemeente wil nu camera's installeren die nummerplaten kunnen lezen. Maar een heleboel buurtbewoners vinden dat geen goede oplossing en al meer dan 3.000 mensen ondertekenden de petitie tegen de camera's.

Initiatiefnemer Nico Lugil vindt dat de camera's alleen voor meer problemen zullen zorgen. "De wegen in de buurt zijn al verzadigd. Die baan alleen openstellen voor plaatselijk verkeer maakt dat alleen maar erger. Iedereen wil in een rustige straat wonen, maar dan moet men eerst andere alternatieven proberen. Meer fietspaden bijvoorbeeld. Of pendelbussen."

Alles bij de bron; VRT


 

Belastingdienst gaat omstreden camera's boven de weg weer inzetten

Elke auto op de weg wordt straks heel precies bekeken door de Belastingdienst. Miljoenen foto’s van automobilisten stromen vanaf komend jaar maandelijks bij de dienst binnen, op jacht naar een kleine groep ontduikers van de motorrijtuigenbelasting. Voor 2017 maakte de Belastingdienst al gebruik van de camerabeelden. Maar de Hoge Raad floot de Belastingdienst toen terug. Er was namelijk geen wettelijke basis voor het verzamelen en verwerken van de camerabeelden. Die wettelijke basis gaat er nu dus wel komen, staat in de Prinsjesdagstukken, in het wetsvoorstel 'Overige Fiscale Maatregelen'.

Heel precies houdt het plan in dat het kenteken, de locatie, de datum en het tijdstip waarop de foto gemaakt is, door de Belastingdienst mag worden verzameld en verwerkt. Daarvoor kan de Belastingdienst onder andere gebruik gaan maken van de snelwegcamera's van de politie in totaal hangen er daarvan in Nederland al zo'n 800.

De Belastingdienst mikt er op het systeem al vanaf 1 januari 2019 werkend te hebben. Het nummerbord van elke automobilist op de openbare weg wordt gescand.

Alles bij de bron; RTLZ