Kentekenregistratie

De politie heeft op zondag een man aangehouden op verdenking van diefstal van een bestelauto. De politie kwam de man op het spoor dankzij ANPR-apparatuur voor kentekenherkenning.

De ANPR-apparatuur gaf een hit toen de auto, een lease-bestelwagen die stond gesignaleerd als gestolen, op de A4 in de Haarlemmermeer reed. De politie heeft de auto aan de kant gezet in Hoofddorp.

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Het OM test in de komende maanden de inzet van slimme camera's langs de A28 bij Amersfoort . Het doel is om kentekens vast te leggen van automobilisten die rode kruizen boven de snelweg negeren.

De camera's zijn slim in die zin dat ze het rode kruis van borden onder verschillende hoeken herkennen, vertelt Marloes van Kessel van het OM. "De bedoeling is dat de camera's op verschillende plekken opgesteld kunnen worden zodat ze vanuit verschillende hoeken de rode kruizen moeten kunnen herkennen, ook als die tijdelijk bij wegwerkzaamheden aanwezig zijn. Daarnaast ziet de camera als en zo ja om wat voor voertuig het gaat en maakt deze zowel een foto als een video-opname. Op de beelden zijn de auto's om die van de overtreder heen geblurred." Volgens Van Kessel is er ondersteuning voor kentekenherkenning: daar stelt de camera op scherp.

Het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat gaan de camerabeelden van 27 mei tot en met 1 juli uitlezen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De politie voert in ons land tests uit met een nieuw soort van flitspaal, die niet alleen snelheidsovertredingen vaststelt maar het ook ziet wanneer iemand belt in de auto, de gordel niet draagt of langs rechts inhaalt. Wettelijk is het nog niet om iemand te beboeten op basis van beelden die de camera maakt.

De ‘Mesta Fusion’ is krachtiger en foutlozer dan de flitspalen die wij gewoon zijn, en heeft als voornaamste extra functie dat hij niet alleen snelheidsovertredingen kan vaststellen maar het ook ziet als bestuurders iets anders doen dat niet toegelaten is.

De camera kan bijvoorbeeld vaststellen of iemand zit te bellen met de gsm in de hand, zijn gordel niet draagt, inhaalt langs rechts of te weinig plaats laat tussen zichzelf en de auto voor hem/haar. Ook door het rood of een stopbord of te traag rijden heeft de camera telkens gezien. Hij controleert ook elke nummerplaat.

Alles bij de bron; NieuwsBlad [thnx-2-Luc]


 

De Duitse bestuursrechter stelt vast dat voor het bepalen van de gemiddelde snelheid op een bepaald traject alle kentekenplaten moeten worden geregistreerd. Het federale grondwettelijke Duitse hof oordeelde in februari al dat dit in strijd is met het Duitse informationelle Selbstbestimmungsrecht. Op grond daarvan mag een individu tot op zekere hoogte zelf bepalen wat binnen de grenzen van zijn privéleven valt en wanneer dat met anderen mag worden gedeeld.

Op basis hiervan oordeelde de bestuursrechter dat de trajectcontrole niet door de beugel kan, omdat het in de huidige situatie inbreuk maakt op een grondrecht. Volgens de Südkurier komt er echter een wet die de trajectcontrole wel mogelijk maakt. Daarover zou in mei worden besloten. 

Sinds het begin van de trajectcontrole op het 2,2km lange stuk van de B6 bij Laatzen zijn 141 snelheidsovertreders op de bon gezet. Hier passeren dagelijks 15.500 auto's, waarbij in het verleden zware ongelukken zijn gebeurd.

Alles bij de bron; Tweakers


Om vooral rondtrekkende criminelen op te sporen en aan te houden, zet de Landelijke Eenheid van de Nationale Politie sinds kort snelwegcamera’s in. 

Als getuigen hun kenteken doorgeven aan de politie, kan dit het ‘kenteken van de week’ worden. Camera’s met automatische nummerplaatherkenning gaan daarnaar op zoek en melden het direct als zij de auto van de verdachten hebben waargenomen. In acht van de tien gevallen lukt het de politie om de criminelen kort daarna aan te houden. 

Na de aanhouding onderzoeken rechercheurs waar de auto eerder is waargenomen, zodat de verdachten mogelijk nog met andere misdrijven in verband kunnen worden gebracht. Ook gebeurt het dat de criminelen een tijdje worden gevolgd, zodat zij op heterdaad kunnen worden betrapt. Na het gebleken succes wil de Landelijke Eenheid deze methode uitbreiden naar alle eenheden, zodat die elk op hun eigen ‘kenteken van de week’ kunnen jagen.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Privacy First stapt naar de rechter om te voorkomen dat automatisch verzamelde kentekens vier weken lang bewaard mogen worden.

Met de stap wil de organisatie voorkomen dat de wet die dit mogelijk maakt op 1 januari 2019 in werking treedt. De Eerste Kamer ging in november 2017 akkoord met de wet, nadat de Tweede Kamer een jaar eerder al instemde. 

De kentekengegevens worden verzameld met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) en de registratie mag alleen op de openbare weg plaatsvinden. Privacy First was in eerste instantie al kritisch, maar onderneemt nu de stap naar de rechter omdat de overheid donderdag aankondigde dat de wet in 2019 van kracht gaat.

Alles bij de bron; NU


 

Met kentekencamera’s binden politie en justitie de strijd aan met criminelen. Maar de camera’s boven en langs (snel)wegen registreren de gegevens van élke weggebruiker. Informatie die, zo is de bedoeling, straks vier weken lang bewaard mag worden. Privacy-organisaties zijn hier mordicus tegen en bereiden een rechtszaak voor.

De camera’s hangen al jaren boven snelwegen, op dit moment zijn het er naar schatting 450. Daarnaast zijn ongeveer 150 politieauto’s voorzien van mobiele ANPR-camera’s. En sinds dit jaar zijn provinciale wegen verspreid over het hele land voorzien van tweehonderd ANPR-camera’s. 

Een nieuwe wet, die het opslaan van gegevens voor maximaal vier weken moet bestendigen, is nog niet van kracht. De Raad van State heeft het uitvoeringsbesluit dat minister Grapperhaus eerder dit jaar nam onlangs van advies voorzien. “Wij hebben dat advies inderdaad ontvangen”, zegt een woordvoerder van het ministerie. “Over de inhoud ervan kunnen we nu nog geen mededelingen doen. Ook over de datum van inwerkingtreding kunnen we niets zeggen. Daarover moet nog besluitvorming plaatsvinden.” (...)

Böhre vreest dat het aantal ANPR-camera’s de komende jaren alleen maar zal toenemen. “Hoe ver willen we gaan met dit soort technologie? Nogmaals, ik vind dat we moeten proberen om de samenleving zo in te richten dat onschuldige burgers zo veel mogelijk buiten het vizier van opsporings- en inlichtingendiensten blijven en dat ze zich vrij kunnen wanen.”

Zodra bekend is hoe de nieuwe wet er precies uit zal zien, spant Privacy First samen met het Platform Bescherming Burgerrechten een rechtszaak aan. “We verwachten dat andere organisaties zich bij ons aansluiten.”

Alles bij de bron; PrivacyFirst


 

De AutoVu MLC is een kentekenscanner die dankzij machine learning veel nauwkeuriger werkt dan oudere scanners zonder deze functie. De scanner wordt naar gelang de tijd steeds preciezer.

Een probleem met ANPR-scanners is dat ze soms een kenteken verkeerd lezen, waardoor een niet geautoriseerd voertuig toegang krijgt of juist een geautoriseerd voertuig de toegang geweigerd wordt. Door speciale algoritmes te ontwikkelen, verwacht de producent dit probleem nu grotendeels opgelost te hebben. De scannauwkeurigheid neemt in ieder geval met minstens 70 procent toe, aldus de fabrikant. De scanners zijn bedoeld voor handhavers, beheerders van parkeerfaciliteiten en wegbeheerders.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha