Weggebruikers betalen per 7 december op de nieuwe A24/Blankenburgverbinding bij Rotterdam elektronische tol, ook wel e-TOL genoemd.
Ze kunnen zich vanaf nu aanmelden voor automatische tolbetaling. Voor degenen die dat liever niet doen, is er de optie om de tol voor of na elke rit zelf online te betalen. Deze snelweg verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg.
De tol bedraagt €1,51 per rit voor auto’s, (elektrische) bestelauto’s en motorrijders, terwijl het voor vrachtauto’s en andere voertuigen €9,13 is.
In oktober start een campagne om weggebruikers in de regio Rotterdam te informeren over het betalen van tol.
Alles bij de bron; Dutch-IT-Channel
Vanaf 7 december gaat de nieuwe A24/Blankenburgverbinding bij Rotterdam open. Het wordt de eerste snelweg in Nederland waar weggebruikers elektronisch tol (E-tol) gaan betalen.
De nieuwe snelweg verbindt de A20 met de A15 en maakt gebruik van een innovatief tolheffingssysteem.
Camera’s boven de weg fotograferen de kentekens van voertuigen vanaf boven de weg.
Weggebruikers kunnen zich vanaf nu aanmelden om straks automatisch tol te betalen. Wie niet voor automatisch betalen kiest, kan ook voor of na elke rit zelf online tol betalen.
Nederland kent verder geen tolwegen. Wel moet voor enkele tunnels tol betaald worden.
Alles bij de bron; Telegraaf
Het college van de gemeente Alkmaar heeft eerder besloten de scanauto in te gaan zetten als handhavingsmiddel voor parkeren. Nadat bij een eerdere uitvoerige test een technisch probleem was geconstateerd, moest het gebruik van de scanauto worden uitgesteld.
Er is hard gewerkt om de scanauto zo snel als mogelijk in gebruik te nemen en dat is gelukt: de technische uitdagingen zijn verholpen. De handhaving op het parkeren met de scanauto als handhavingsmiddel zal daarom vanaf woensdag 18 september starten.
Alles bij de bron; BeatFM
Alkmaar wil meer parkeerhandhaving in Alkmaar realiseren zodat de parkeerders beter aan hun betaalverplichting gaan voldoen. Op basis van die business case heeft het college besloten een scanauto in te gaan zetten als handhavingsmiddel.
Na het testen in augustus zal de handhaving per 1 september worden gedaan met behulp van een scanauto. Daarnaast blijft het huidige parkeerbeleid van Alkmaar, inclusief de analoge producten zoals de papieren bezoekersvergunning en de papieren gehandicaptenparkeerkaart, daarbij onverminderd van kracht.
Het college heeft tevens besloten om de medewerkers van P1 die niet meer benodigd zijn voor de parkeerhandhaving in te blijven zetten op toezicht in de binnenstad op het gebied van verkeersfeiten die overlast veroorzaken.
Alles bij de bron; BeatFM
De Nederlandse wetgeving voor automatische nummerplaatherkenning (automatic number plate recognition; anpr) is niet in strijd met de privacywetgeving.
Onder de Anpr-wet worden de kentekens en locaties van auto’s in Nederland vastgelegd door camera’s met beeldherkenning-software en vier weken in een centrale politiedatabank opgeslagen. De gegevens van die reisbewegingen van voertuigen zijn onder voorwaarden door de politie te gebruiken voor opsporing en vervolging.
De zaak draait voor Privacy First om de verzameling en opslag van ieders ‘historische’ anpr-data, ook wel ‘no hits’ genoemd.
Volgens Privacy First is het opslaan van voertuiggegevens zonder een link met een misdrijf ‘volstrekt disproportioneel en ineffectief’. Bovendien ontbreekt volgens hen het toezicht en is het systeem eenvoudig te misbruiken. De belangenorganisatie eist in de rechtszaak tegen de Staat dat de wet buiten werking wordt gesteld omdat deze in strijd zou zijn met Europees privacyrecht.
De rechter oordeelt in zijn uitspraak dat de Anpr-wet voldoet aan de Europese rechten van de mens en uitzonderingen op de privacyregels. Hij stelt dat, hoewel het systematisch verzamelen, opslaan en gebruiken van kentekengegevens een inmenging vormt in de persoonlijke levenssfeer, deze gerechtvaardigd is en voldoet aan voorwaarden en wettelijke grondslagen.
‘Het alternatief van het opvragen van camerabeelden van derden, zoals beelden van surveillancecamera’s van bedrijven en deurbelcamera’s van burgers, of het bewaren van gegevens voor slechts zeven dagen, zoals Privacyfirst onder meer oppert, zijn volgens de rechtbank ‘onvoldoende en minder efficiënt’.
Privacy First schrijft dat het ‘met grote teleurstelling’ heeft kennisgenomen van het vonnis in de zaak over kentekenregistratie en overweegt in hoger beroep te gaan.
Alles bij de bron; Computable
ANPR staat voor automatische kentekenplaatherkenning. Het doel van ANPR is verbeteren van de heterdaadkracht, vergroten van het aantal aanhoudingen en het monitoren van verkeersstromen.
Er is een aanvraag ingediend voor de kruising N244/N246, N243 en N203 op de kruising met de Geesterweg . De camera’s kunnen, bij goedkeuring, voor een periode van 3 maanden worden geplaatst en bij bewezen effectiviteit worden verlengd voor nogmaals 3 maanden.
Wanneer het belang aangetoond is, kan er ook een aanvraag worden gedaan voor vaste ANPR-camera’s op de locaties waar nu flexibele voor zijn aangevraagd. Ook deze aanvraag wordt door de politie gedaan. De aanvraag wordt getoetst door de Landelijke Eenheid.
Alles bij de bron; BeatFM
De gemeente Alkmaar gaat, na overleg met de teamchefs van Politie basisteam Alkmaar, een verzoek indienen bij de Nationale Politie voor het uitbreiden van de vaste ANPR-camera’s om daarmee te zorgen voor een meer uitgebreide dekking. Naast dit landelijke ANPR-cameraplan van de politie kan Politie basisteam Alkmaar de afweging maken om flexibel ANPR-camera's in te zetten. Deze optie om extra flexibele ANPR-camera’s te plaatsen wordt in de driehoek besproken en uitgevoerd door de politie.
Het is gebleken dat de inzet van ANPR-camera’s, een camera voor kentekenherkenning, geen burgemeesterbevoegdheid is. Er is hier in Alkmaar om gevraagd naar aanleiding van de explosies waarbij daders per auto weg waren gekomen. Toevoeging van een vaste ANPR-camera op het politiesysteem is alleen mogelijk indien de situatie voldoet aan de criteria van het beleid van de Nationale Politie. Daarbij gaat het vooral om het strategisch plaatsen van de camera’s om de openbare orde te bewaken.
Het college van Alkmaar gaat samen met de teamchefs van Politie Basisteam Alkmaar onderzoeken wat er nodig is om een uitbreiding van de vaste ANPR-camera’s mogelijk te kunnen maken. Zij gaat het verzoek per brief bij de minister van Justitie en Veiligheid in te dienen.
Bron; BeatFM
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat gegevens van ANPR-camera's voor onderzoek naar zero-emissievervoer gebruiken. De kentekendata van ANPR (Automatic Number Plate Recognition) camera's wordt gecombineerd met gegevens waarover het statistiekenbureau beschikt.
Het CBS kreeg het verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat met ANPR-data meer inzicht wil krijgen in de transitie naar zero-emissievervoer in gemeenten. Om vragen over dit verkeer te beantwoorden wil het CBS gegevens van ANPR-camera's combineren met data van het eigen VESDI-platform, dat onder meer gegevens bevat over voertuigbezit, ritten en zendingen van bedrijfsvoertuigen.
"Met kentekendata kan het CBS door koppeling de branche bepalen waarin het bedrijf actief is", zegt Frank Halmans van het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Maar het gaat om zowel camera- als locatiedata. Dat zijn privacygevoelige gegevens en daarom zijn we uiterst zorgvuldig omgegaan met het verzoek van het ministerie."
Om de privacyrisico's in kaart te brengen heeft het CBS een data protection impact assessment (DPIA) laten uitvoeren. Dat waarschuwt ook voor een ander risico, namelijk dat de gegevens voor andere doeleinden worden gebruikt, ook wel function creep genoemd. Mochten de doeleinden of reikwijdte worden aangepast, zegt het CBS dat er een nieuw of aanvullend DPIA wordt opgesteld.
De gemeente Utrecht gaat nu als eerste formeel ANPR-gegevens leveren, waarna het CBS de gevraagde analyses uitvoert.
Alles bij de bron; Security
Privacy First deed dit de laatste jaren met succes tegen de centrale opslag van ieders vingerafdrukken onder de Paspoortwet, tegen de opslag van ieders communicatiegegevens onder de Wet bewaarplicht telecommunicatie en tegen massale risicoprofilering door het Systeem Risico Indicatie (SyRI).
Een kwestie die zich bij uitstek ook voor een dergelijke rechtszaak leent betreft de Nederlandse wetgeving inzake automatische nummerplaatherkenning (Automatic Number Plate Recognition, ANPR) zoals die sinds 2019 geldt.
Onder de ANPR-wet (art. 126jj Sv.) worden de kentekens en locaties van miljoenen auto’s in Nederland (oftewel ieders reisbewegingen) continu vier weken in een centrale politiedatabank opgeslagen voor o.a. opsporing en vervolging, ongeacht of men ergens van verdacht wordt. Dit is totaal niet noodzakelijk, volstrekt disproportioneel en bovendien ineffectief, zo bleek de afgelopen jaren uit diverse onafhankelijke onderzoeken. Bovendien ontbreekt toezicht en kan het systeem eenvoudig worden misbruikt.
De huidige ANPR-wet vormt daarmee een massale privacyschending en hoort simpelweg niet thuis in een vrije democratische rechtsstaat. Privacy First heeft daarom besloten om een rechtszaak tegen de Staat aan te spannen ter buitenwerkingstelling van de ANPR-wetgeving wegens strijd met Europees privacyrecht.
De rechtszitting in onze ANPR-zaak zal plaatsvinden bij de rechtbank Den Haag op dinsdag 12 maart as. om 9.30u (zaaknummer C/09/642185 HA ZA 23-116, Stichting Privacy First vs. de Staat). Iedereen is van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn.
Alles bij de bron; PrivacyFirst
ANPR-camera’s zijn verkeerscamera’s, gekoppeld aan diverse systemen, waardoor kentekens en actualiteit met elkaar kunnen worden gelinkt aan de hand van actuele incidenten. De inbraakgolf in diverse wijken in Alkmaar was destijds niet voldoende aanleiding voor zo’n structurele ANPR-ring maar nu is er sprake van zware explosies in woonwijken, mogelijk drugs- of zware criminaliteit gerelateerd.
De VVD pleit nu voor vaste, structurele ANPR-camera’s. De overwegend jonge daders worden door auto’s afgezet om tot hun misdaad over te gaan en vaste ANPR-camera’s kunnen daarbij zowel bij de opsporing als preventief werken als deze bij in- en uitvalswegen worden geplaatst.
Alles bij de bron; BeatFM