45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Kentekenregistratie

Interview met Vincent Böhre van Privacy First over nieuwe wet ANPR

Met kentekencamera’s binden politie en justitie de strijd aan met criminelen. Maar de camera’s boven en langs (snel)wegen registreren de gegevens van élke weggebruiker. Informatie die, zo is de bedoeling, straks vier weken lang bewaard mag worden. Privacy-organisaties zijn hier mordicus tegen en bereiden een rechtszaak voor.

De camera’s hangen al jaren boven snelwegen, op dit moment zijn het er naar schatting 450. Daarnaast zijn ongeveer 150 politieauto’s voorzien van mobiele ANPR-camera’s. En sinds dit jaar zijn provinciale wegen verspreid over het hele land voorzien van tweehonderd ANPR-camera’s. 

Een nieuwe wet, die het opslaan van gegevens voor maximaal vier weken moet bestendigen, is nog niet van kracht. De Raad van State heeft het uitvoeringsbesluit dat minister Grapperhaus eerder dit jaar nam onlangs van advies voorzien. “Wij hebben dat advies inderdaad ontvangen”, zegt een woordvoerder van het ministerie. “Over de inhoud ervan kunnen we nu nog geen mededelingen doen. Ook over de datum van inwerkingtreding kunnen we niets zeggen. Daarover moet nog besluitvorming plaatsvinden.” (...)

Böhre vreest dat het aantal ANPR-camera’s de komende jaren alleen maar zal toenemen. “Hoe ver willen we gaan met dit soort technologie? Nogmaals, ik vind dat we moeten proberen om de samenleving zo in te richten dat onschuldige burgers zo veel mogelijk buiten het vizier van opsporings- en inlichtingendiensten blijven en dat ze zich vrij kunnen wanen.”

Zodra bekend is hoe de nieuwe wet er precies uit zal zien, spant Privacy First samen met het Platform Bescherming Burgerrechten een rechtszaak aan. “We verwachten dat andere organisaties zich bij ons aansluiten.”

Alles bij de bron; PrivacyFirst


 

Zelflerende kentekenherkenning

De AutoVu MLC is een kentekenscanner die dankzij machine learning veel nauwkeuriger werkt dan oudere scanners zonder deze functie. De scanner wordt naar gelang de tijd steeds preciezer.

Een probleem met ANPR-scanners is dat ze soms een kenteken verkeerd lezen, waardoor een niet geautoriseerd voertuig toegang krijgt of juist een geautoriseerd voertuig de toegang geweigerd wordt. Door speciale algoritmes te ontwikkelen, verwacht de producent dit probleem nu grotendeels opgelost te hebben. De scannauwkeurigheid neemt in ieder geval met minstens 70 procent toe, aldus de fabrikant. De scanners zijn bedoeld voor handhavers, beheerders van parkeerfaciliteiten en wegbeheerders.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Commotie rond slimme ANPR camera's in Bierbeek

In Korbeek-Lo bij Bierbeek is er heel wat commotie over nieuwe slimme camera's die de gemeente wil installeren op een drukke sluipweg. De gemeente wil nu camera's installeren die nummerplaten kunnen lezen. Maar een heleboel buurtbewoners vinden dat geen goede oplossing en al meer dan 3.000 mensen ondertekenden de petitie tegen de camera's.

Initiatiefnemer Nico Lugil vindt dat de camera's alleen voor meer problemen zullen zorgen. "De wegen in de buurt zijn al verzadigd. Die baan alleen openstellen voor plaatselijk verkeer maakt dat alleen maar erger. Iedereen wil in een rustige straat wonen, maar dan moet men eerst andere alternatieven proberen. Meer fietspaden bijvoorbeeld. Of pendelbussen."

Alles bij de bron; VRT


 

Belastingdienst gaat omstreden camera's boven de weg weer inzetten

Elke auto op de weg wordt straks heel precies bekeken door de Belastingdienst. Miljoenen foto’s van automobilisten stromen vanaf komend jaar maandelijks bij de dienst binnen, op jacht naar een kleine groep ontduikers van de motorrijtuigenbelasting. Voor 2017 maakte de Belastingdienst al gebruik van de camerabeelden. Maar de Hoge Raad floot de Belastingdienst toen terug. Er was namelijk geen wettelijke basis voor het verzamelen en verwerken van de camerabeelden. Die wettelijke basis gaat er nu dus wel komen, staat in de Prinsjesdagstukken, in het wetsvoorstel 'Overige Fiscale Maatregelen'.

Heel precies houdt het plan in dat het kenteken, de locatie, de datum en het tijdstip waarop de foto gemaakt is, door de Belastingdienst mag worden verzameld en verwerkt. Daarvoor kan de Belastingdienst onder andere gebruik gaan maken van de snelwegcamera's van de politie in totaal hangen er daarvan in Nederland al zo'n 800.

De Belastingdienst mikt er op het systeem al vanaf 1 januari 2019 werkend te hebben. Het nummerbord van elke automobilist op de openbare weg wordt gescand.

Alles bij de bron; RTLZ


 

België plaatst 3.000 ANPR-camera’s

Volgens minister Jambon van Binnenlandse Zaken zullen er op termijn drieduizend camera’s met automatische kentekenherkenning langs de Belgische wegen worden geplaatst. De federale politie is al bezig met de eerste duizend, die langs de snelwegen komen te staan.

Naast de federale politie mogen ook de lokale politiezones camera’s met kentekenherkenning (ANPR) plaatsen. Al die installaties kunnen worden geïntegreerd in een nationaal netwerk, dat volgens Jambon op lange termijn twee- tot drieduizend camera’s zal bevatten en waartoe ook de dienst Staatsveiligheid toegang krijgt.

Alles bij de bron; BeveilNieuws


 

Benelux-landen gaan ANPR-cameragegevens uitwisselen

België, Luxemburg en Nederland hebben een nieuw Benelux-politieverdrag ondertekend waardoor politiediensten in de landen toegang tot elkaars politieregisters krijgen en ANPR (Automatic Number Plate Recognition)-cameragegevens zullen gaan uitwisselen.

Politiediensten kunnen door het verdrag rechtstreekse toegang tot elkaars politiedatabases krijgen op basis van hit/no hit. Daarnaast wordt het mogelijk om politiedatabases tijdens gezamenlijke acties en in gemeenschappelijke politieposten direct te raadplegen. Ook zal binnen de grenzen van de eigen nationale wetgeving raadpleging van bevolkingsregisters mogelijk zijn.

In de toekomst zullen ANPR (Automatic Number Plate Recognition)-cameragegevens tussen de Benelux-landen uitgewisseld kunnen worden. Het gaat dan om een uitwisseling van persoonsgegevens in de vorm van referentielijsten. Een referentielijst is een lijst met kentekens die op naam van gezochte personen staan. Deze lijsten worden dan gebruikt in de camerasystemen van de andere verdragspartij die de zendstaat informeert over de hits. 

Dit najaar wordt gestart met het schrijven van de goedkeuringswetten voor de Parlementen van de drie landen. Die zullen allemaal moeten zijn afgerond voordat het verdrag in werking kan treden.

Alles bij de bron; Security


 

Belangenvereniging Tankstations wil vast monteren nummerbord verplichten bij APK

Als het aan Belangenvereniging Tankstations (BETA) ligt wordt het vastzetten van kentekenplaten met popnagels om diefstal te voorkomen verplicht bij de APK. BETA onderscheid drie types benzinedieven waaronder die met valse kentekens. 

Door een nieuw systeem is het voor pomphouders nu al makkelijker om benzinedieven met valse platen te ontmaskeren. Door dat nieuwe systeem krijgt de tankhouder een seintje als iemand bij de pomp in een auto-kenteken-combinatie rijdt die niet klopt volgens het RDW-register: een kenteken dat geregistreerd staat als zwarte Volkswagen maar in een rode Opel zit, bijvoorbeeld. Dan kan de pomp worden afgesloten. Een andere manier om fraude te voorkomen is het zo stevig vastzetten van de kentekenplaten, dat ze niet meer kunnen worden gestolen.

Landelijke cijfers over het aantal kentekendiefstallen worden niet door de politie bijgehouden. Het aantal benzinediefstallen wel, en dat zou de laatste tijd exponentieel hard zijn gestegen. Dat beeld is echter vertekend, omdat sinds oktober wordt gewerkt met een nieuw systeem: het Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (Soda) dat automatisch een incassoprocedure start nadat een pomphouder aangifte heeft gedaan. Daardoor is het aantal meldingen fors omhoog gegaan.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Jaren stil maar niet vergeten dus; Trajectcontroles moeten overal in de EU onder het mom van 'verkeersveiligheid'

Overal in Europa, dus ook in Nederland, moeten nieuwe trajectcontroles verschijnen. Die aanbeveling doet het International Transport Forum (ITF), een denktank voor OESO-landen, de Europese Commissie en verkeersministers. Ook in Nederland wordt het rapport ’goed bestudeerd’.

.. Die slimme camera’s moeten sneller overal worden uitgerold”, zegt ITF-woordvoerder Michael Kloth. Het rapport is deze week aan de regeringen van alle landen gestuurd. Volgens Patrick Rugebregt van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zijn trajectcontroles zelfs ’noodzakelijker dan ooit’.

Alles bij de bron; Telegraaf