Door geraffineerd relevante informatie te filteren en toe te passen, is er voor bedrijven aanzienlijk concurrentievoordeel te behalen. Immers, wie de markt goed kent, kan de markt goed bedienen. Dataspecialisten beschikken inmiddels over steeds meer kennis en inzicht in klanten, consumenten en prospects. Toch roept het veelvuldig verzamelen, analyseren en verspreiden van data tevens de vraag op hoe het met onze privacy gesteld is. Waar ligt nu de grens tussen het verantwoord gebruiken van waardevolle (big) data en het schenden van de privacy van anderen?..

...Retailers en zelfs hele gemeenten zetten iBeacon-technologie in om het winkelende publiek nog intensiever te leren kennen. De inzet van analytics kan ook voor vele andere branches van toegevoegde waarde zijn. Denk bijvoorbeeld aan het monitoren van mensen met gezondheidsklachten. Wanneer patiënten onder behandeling zijn, kunnen artsen continu waken over hun gezondheid. En doordat artsen direct informatie ontvangen, kunnen ze ook beter gepersonaliseerde zorg leveren. Om dit te bewerkstelligen, moeten patiënten wel een deel van hun privacy opgeven. Voor een persoonlijke medische aanpak zijn nu eenmaal gegevens nodig over de lichamelijke gesteldheid, het gedrag en de consumptiepatronen...

...De vraag blijft dan wie dit wilt doen, en vervolgens in welke mate: welke informatie deel ik en welke niet? In Nederland zien we op dit gebied grote verschillen tussen diverse bevolkingsgroepen. De jongere generaties maken zich minder zorgen over privacy-gevoelige kwesties. Zij delen online – bewust of onbewust – al veel informatie over zichzelf. 

Oudere generaties zijn zich in meerdere mate bewust dat hun online activiteiten door derde partijen in de gaten worden gehouden. En dat die partijen daar hun voordeel mee doen. Deze bewustwording is in het privacy-vraagstuk zeker van belang. Op die manier kun je namelijk zelf bepalen welke informatie je over jezelf prijsgeeft. Bedrijven kunnen die data vervolgens gerust gebruiken om tot een efficiëntere dienstverlening te komen. Zo lang de keuze over de beschikbare data dus bij de consument zelf ligt. Privacy hoeft voor organisaties daarom niet te betekenen dat zij geen gerichte analytics meer kunnen uitvoeren. Maar er ligt wel een taak bij het bedrijfsleven om diens doelgroepen te informeren over de wijze waarop zij de data verzamelen. Dit helpt hen achteraf zelf ook: want ze benaderen de klant alleen op basis van relevante en ‘goedgekeurde’ databronnen.

Alles bij de bron; WinMagPro