- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Airfrance en KLM hebben meerdere klanten gewaarschuwd voor gecompromitteerde accounts waarbij mogelijk persoonsgegevens zijn gelekt. In een e-mail laten de luchtvaartmaatschappijen weten dat een "ongeautoriseerde entiteit" verdachte activiteit heeft uitgevoerd met de accounts van de betreffende klanten. Daarbij zijn mogelijk persoonlijke gegevens gecompromitteerd. Het gaat om naam, Flying Blue-gegevens, Air Miles, telefoonnummer, e-mailadres en laatste transacties.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Een database met de gegevens van 235 miljoen Twitter-gebruikers wordt op internet door meerdere partijen aangeboden, zo claimt securitybedrijf Hudson Rock op Twitter. Het gaat waarschijnlijk om e-mailadressen, alsmede privé en publieke informatie, maar geen telefoonnummers, zo claimt het securitybedrijf.
"Het is belangrijk om op te merken dat de verholpen kwetsbaarheid die dit lek mogelijk maakte ervoor zorgde dat gebruikers via hun telefoonnummers konden worden gevonden en ik vermoed dat aanvallers hier misbruik van hebben gemaakt", zegt Alon Gal, medeoprichter en CTO van Hudson Rock. "En een database met telefoonnummers van een onbekend aantal Twitter-gebruikers zal waarschijnlijk bestaan."
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Muziekstreamingdienst Deezer heeft de privégegevens van 229 miljoen gebruikers gelekt. Het gaat om e-mailadressen, ip-adressen, namen, gebruikersnamen, geslacht, geboortedatum en geografische locatie van klanten.
Afgelopen november verscheen de data op internet en maakte Deezer het datalek bekend.
Verdere details over het datalek zijn niet door Deezer gegeven, behalve dat er geen paswoordgegevens zijn buitgemaakt. Wel worden gebruikers uit voorzorg aangeraden om hun wachtwoord te wijzigen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
De Belgische bank Belfius heeft niet de gegevens van klanten gelekt, zo laat de bank weten in een reactie op berichtgeving over een mogelijk datalek (pdf). Gisteren meldde het Belgische DataNews dat op een forum de gegevens van 300.000 bankklanten werden aangeboden, waaronder Belfius-klanten. Het betrof voor- en achternaam, adresgegevens, telefoonnummers, geboortedatum, rekeningnummer en IBAN.
Volgens de aanbieder waren de gegevens afkomstig van callcenters. De Belgische beveiligingsonderzoeker Inti De Ceukelaire meldt via Twitter dat het ook om gegevens van ING-klanten gaat. "Zou gelekt zijn door interne medewerker van Turks of Kosovaars callcenter", aldus de onderzoeker. "Verkoper heeft het over Belfius en ING op basis van de SWIFT/BIC code - zulke financiële gegevens slaan heel wat bedrijven op zonder dat die daarom rechtstreeks van de bank afkomstig zijn."
De aanbieder heeft inmiddels zijn bericht van het forum verwijderd.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Hackers die afgelopen zomer gegevens van wachtwoordbeheerder LastPass hebben gestolen, hebben ook versleutelde wachtwoorden buitgemaakt. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt in een beveiligingsupdate.
LastPass ontdekte in augustus dat broncode en technische informatie van zijn software was gestolen.
LastPass meldde in eerste instantie dat bij de aanval geen klantgegevens of wachtwoorden waren buitgemaakt. Vorige maand bleek al dat de hackers toch gebruikersnamen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers en IP-adressen hadden gestolen. Nu blijkt dat de hackers via een omweg ook toegang hebben gehad tot de wachtwoordkluizen.
Alles bij de bron; NU
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Zonder dat het kabinet tegengas geeft, raakt Nederland steeds afhankelijker van Amerikaanse techbedrijven. Dat is gevaarlijk, betogen Quirine van Eeden en Stefan Roolvink, onderzoekers bij het Rathenau Instituut....
...Hoe invloedrijk is Twitter eigenlijk in Nederland? Slechts 20 procent van alle Nederlanders zit op Twitter. Maar het bereik is groter, aangezien nieuwsmedia vaak naar Twitter verwijzen. Al blijft het de vraag of Twitter echt zo cruciaal is voor het publieke debat.
Toch werpt de abrupte koerswijziging bij Twitter vragen op over onze afhankelijkheid van andere grote technologiebedrijven. Twitter mag dan geen cruciaal platform zijn voor ons publieke debat, andere Amerikaanse techbedrijven zoals Google, Amazon en Meta hebben wél cruciale invloed. Onze overheden, maatschappelijke organisaties, universiteiten en bedrijven hebben de diensten van deze bedrijven namelijk nodig voor het uitvoeren van hun taken. Wat zou een plotselinge radicale koerswijziging bij deze grotere platformen betekenen?
Een voorbeeld van een belangrijke digitale infrastructuur zijn de servers voor dataopslag, oftewel ‘clouddiensten’. Het kabinet heeft dit najaar een nieuwe ‘cloudstrategie’ gepubliceerd. Hiermee zet het de deur open voor grootschalige opslag van data op servers van Amerikaanse techbedrijven, zoals Amazon en Microsoft.
Allerlei risicomaatregelen ten spijt, de data van overheidsinstanties liggen straks opgeslagen bij (grotendeels Amerikaanse) technologiebedrijven. De verdienmodellen van aanbieders van clouddiensten zorgen er bovendien voor dat het moeilijk is om over te stappen naar een alternatieve aanbieder...
...Wat nou als Jeff Bezos van Amazon het opeens op z’n heupen krijgt en besluit de banden met Poetin aan te halen? Of als Microsoft in Chinese handen valt? Hebben we dan een alternatief? Het is nu moeilijk te voorspellen wat het kan betekenen als de data van Nederlandse overheidsdiensten en inwoners in verkeerde handen vallen, maar het verleden leert dat het beïnvloeden van verkiezingen of het aanzetten tot polarisatie tot de mogelijkheden behoort.
De impact van Elon Musks Twitterovername geeft ons een voorproefje van de risico’s van machtsconcentratie in een onvoorspelbare wereld. Het gaat niet alleen over sociale media en clouddiensten, maar ook over zoekmachines, betaaldiensten, internetkabels. Laten we de risico’s onder ogen zien en een plan maken om onze soevereiniteit en autonomie te beschermen.
Alles bij de bron; Rathenau
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Social Blade, een website die statistieken van allerlei socialmediaplatforms bijhoudt, is opnieuw getroffen door een datalek.
Een aanvaller wist via een kwetsbaarheid in de website toegang tot de gebruikersdatabase te krijgen. Die bevatte allerlei persoonlijke informatie, waaronder e-mailadressen, ip-adressen, wachtwoordhashes (bcrypt) en tokens van zakelijke gebruikers. Van een klein deel van de gebruikers zijn ook adresgegevens buitgemaakt. De gegevens zijn na de inbraak op een forum te koop aangeboden.
Social Blade houdt gebruikersstatistieken bij van platforms zoals YouTube, Twitch, Instagram, Twitter, Facebook en TikTok.
Een aantal jaren geleden kreeg Social Blade ook al met een datalek te maken, waarbij de gegevens van 286.000 gebruikers werden gestolen.
Alles bij de bron; Security
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
‘We moeten ons schrap zetten voor véél meer aanvallen en datadiefstallen bij instanties en besturen’, schrijft privacyactivist Matthias Dobbelaere-Welvaert over de hackers die stadsdiensten van Antwerpen binnendrongen. ‘We kunnen weinig meer doen dan hopen dat men hier iets uit leert.’
Ik ben boos. Want onze overheden vragen bijzonder veel vertrouwen aan ons, burgers. Vertrouwen dat men keer op keer beschaamd: niet enkel door slachtoffer te worden van ransomware (een goede dief raakt overal binnen), maar wel door telkenmale dermate nonchalant om te springen met gevoelige gegevens van hun burgers, dat criminelen niets minder dan een rode loper uitgerold krijgen. En dan is er nog de communicatie.
Het minste wat je mag verwachten – en dit dateert uit elk oud handboek over cybercrime – is minimale transparantie. Die is er vandaag niet, en men houdt stijf de lippen op elkaar over de omvang van de hack, welke databases en types van informatie is gelekt, en hoe ze de situatie willen repareren.
Dan blijft natuurlijk de vraag openstaan: welke data ligt er nu op straat? De enige die dat met zekerheid weet, is Antwerpen (en de hackers). Op hun kanaal in de dark web spreken de hackers van identiteitskaarten, paspoorten, financiële documenten en meer.
Er is discussie of men ook aan de vingerafdrukken kon. Eigenlijk is die discussie zelfs niet relevant: op identiteitskaarten en paspoorten staat ook uw – al dan niet lieflijk – gezicht, en daar heb je maar ééntje van. Biometrische data is in dat geval sowieso gestolen.
Wat de vingerafdrukken betreft, hebben we het alleszins ooit wel gevraagd aan het Grondwettelijk Hof: “De keuze van de regering om het digitale beeld van de vingerafdrukken in te zamelen en op te slaan op de chip van de kaart vormt volgens de EDPS niet de meest opportune keuze gelet op het risico van onrechtmatig gebruik van de identiteit in geval van hacking van de gegevens die voorkomen op de elektronische chip van de kaart. Deze keuze dient dus te worden herzien”.
Het Hof wou er niet van weten: “Hoewel het juist is dat de diefstal van gegevens met betrekking tot de vingerafdrukken voor de betrokken persoon, wiens identiteit zou kunnen worden overgenomen, ernstige nadelen met zich kan meebrengen, blijft het feit dat dat risico aanzienlijk kan worden ingeperkt door de beperkte bewaartermijn van de gegevens, ten behoeve van het aanmaken en het afgeven van de kaart, alsook door de technische beveiligingsmaatregelen die de Koning moet treffen.
Voor het half miljoen Antwerpenaren heb ik geen goed nieuws. Ik weet niet welke data er straks eventueel op straat ligt. Ik weet niet of uw rijksregisternummer straks jarenlang wordt misbruikt, of uw foto, of uw bouwplannen (hoi, fysieke dieven). Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat identiteitsdiefstal jarenlang, mogelijks levenslang, pijnlijke gevolgen heeft voor haar slachtoffers. Jarenlang moeten zij bewijzen dat ze niét die huurwagen hebben gehuurd, niét die lening hebben afgesloten bij de bank, niét dat gascontract hebben besteld. De rekeningen blijven toekomen, en men moet telkens klacht indienen bij de politie. Een politie die daar weinig tijd voor heeft, en al te vaak haar eigen datazaakjes nog niet eens op orde heeft.
Alles bij de bron; Knack
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Uber is getroffen door een datalek. Onder meer e-mailadressen van werknemers, interne rapporten en informatie over IT-assets zijn gestolen. De diefstal vond plaats via een derde partij.
Bleeping Computer meldt dat een aanvaller genaamd 'UberLeaks' data op een hacking forum online plaatste die naar verluid was gestolen van Uber en Uber Eats. De aanval vond plaats via een softwareleverancier van Uber en dit bedrijf bevestigt de aanval. De aanvaller wisten de backupomgeving op AWS binnen te dringen.
Alles bij de bron; DutchITChannel
- Gegevens
- Hoofdcategorie: Databases
Eind vorige maand maakten verschillende websites melding over een nieuwe datalek bij Twitter met de gegevens van miljoenen gebruikers, maar het gaat hier om een eerder datalek uit 2021 waarbij de informatie van 5,4 miljoen gebruikers werd buitgemaakt en dat al eerder in het nieuws kwam. Dat laat Twitter weten.
In juli van dit jaar werd gemeld dat een aanvaller door middel van een kwetsbaarheid in Twitter accountgegevens van 5,4 miljoen gebruikers had bemachtigd en deze data op internet te koop aanbood. Begin augustus bevestigde Twitter het datalek.
Eind november werd er weer door de media bericht over een datalek bij Twitter. Onderzoek van Twitter wijst uit dat het hier om dezelfde data gaat die afgelopen juli op internet werd aangeboden.
Alles bij de bron; Security