De campus van de Erasmus Universiteit stond donderdag volop in het teken van privacy. Op verschillende plekken vond het event Mind Your Data. Privacy! plaats. Hoe veel willen studenten kwijt aan de universiteit? Dat was de vraag. ’s Middags was het tijd voor een paneldiscussie waarin studenten hun mening konden geven over de nieuwe plannen voor studentendata-analyse.

Het toepassen van data-analyse in universitair onderwijs wordt ook wel ‘Learning Analytics’ genoemd; een combinatie van de observatie van de docent, evaluatie door studenten en de data verzameld in een online leeromgeving, zoals Canvas. “De komst van Learning Analytics draagt bij aan de nieuwe visie die de universiteit uitdraagt, waar participatie door studenten een essentieel onderdeel van is.”

“Online leeromgevingen als Canvas openen de poort naar een schat aan data om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren”, zegt Stabel. Verder kan het leergedrag van studenten worden gemonitord en geëvalueerd, legde Stabel uit.

Dit laatste voorbeeld stuitte op weerstand vanuit het publiek. Op de vraag hoeveel aanwezigen het eens zijn met de mogelijkheid dat docenten de activiteiten van studenten in de online omgeving kunnen bekijken, staken slechts drie aanwezigen hun hand omhoog – onder wie twee docenten.

De mening van het publiek sloot meer aan op het betoog van universiteitsraadslid en student Daniel Sieczkowski. Hij toonde zich veel sceptischer: “Ik ga altijd uit van eerst volledig nee zeggen, en na informatie te verzamelen misschien besluiten mijn data te delen.” Volgens Sieczkowski wordt er namelijk te weinig gekeken naar mogelijke risico’s en nadelen voordat een nieuwe techniek in gebruik gaat. Een student uit het publiek stemde hiermee in: “Voordat ik iets toezeg, moet je me eerst laten zien dat het loont”. 

De grootste angst leek echter een reactie op recente privacy-inbreuken door iCloud-hackers, Facebook en Cambridge Analytica. Sieczkowski daarover: “Je data zijn veilig totdat ze gehackt worden. Het hacken van een ERNA-account hoeft soms maar enkele minuten te kosten.”

Filosofiestudent Mark Tieleman sloot zich hierbij aan. “Je geeft eerst volledige toestemming, en weet vaak later pas wat er wordt gedeeld en gebruikt. We zouden toch eigenaar van onze eigen data moeten zijn? Zo kunnen we instellingen verantwoordelijk houden voor het beschermen hiervan.”

In zijn essay More Privacy Equals More Autonomy protesteerde hij ertegen dat er vaak geen optie is om wel een techniek te gebruiken en geen, of niet alle, persoonlijke informatie te delen.

Alles bij de bron; ErasmusMagazine