Data over ons online gedrag - de websites die we bezoeken, de video’s die we kijken en onze zoekopdrachten in Google - worden in groten getale verzameld, gebruikt en gedeeld door bedrijven. Een van de belangrijkste redenen om online gedrag te monitoren en te verzamelen is online behavioral advertising (OBA), ook wel behavioral targeting genoemd. Bij OBA worden de data over online gedrag, verzameld door middel van bijvoorbeeld cookies, gebruikt om specifieke advertenties aan bepaalde individuen te tonen. 

Ja, ook wetenschappelijk onderzoek toont aan dat OBA tot meer kliks en meer aankopen leidt. Maar OBA blijkt ook negatieve effecten te kunnen hebben.

Je kunt echter te ver gaan en dit heeft negatieve gevolgen. Als een reclame is aangepast op basis van meer privacygevoelige informatie, zoals je leeftijd, geslacht en huidige locatie, dan kan dit ertoe leiden dat mensen zich kwetsbaar voelen en meer zorgen hebben over hun privacy. Dit leidt vervolgens tot minder kliks.

Twee belangrijke factoren waarmee adverteerders rekening moeten houden:

  1. Transparantie: vertrouwen en zorgen over privacy spelen een belangrijke rol. Zorg dat je transparant bent, want dit heeft positieve gevolgen.

  2. Waarborg de privacy: als adverteerder moet je bewust keuzes maken in het type en de hoeveelheid persoonlijke informatie waarop wordt ingespeeld. OBA op basis van interesses of klikgedrag in webshops kan zeker werken, maar gevoelige informatie, zoals leeftijd of locatie, kan leiden tot weerstand.

Alles bij de bron; MarketingFacts