Op het dancefestival Tomorrowland is iedereen welkom. Maar bezoekers die big spenders zijn, of over wiens profiel men veel weet, misschien nog net ietsje meer. Dat zeggen experts in een reportage van "Terzake". Want iedereen wordt er gevolgd, ook al beseffen we dat niet altijd even goed. En hoe zit dat dan met de privacy?  

Hoe grondig de organisatie het sociaal profiel van bezoekers screent, weten we niet, maar voor experts is het eenvoudig: "Een toporganisatie als deze zal wel de technologische middelen daartoe hebben, en waarom zouden ze het niet doen? Commercieel gezien zou dat raar zijn", zegt innovatie-expert Cain Ransbottyn. Daarom zouden bezoekers met een goed consumentenprofiel meer kans maken bij het bestellen van een ticket...

...Een en ander staat wel in de algemene voorwaarden die je bij je ticket ontvangt, "Stiekem geef je dan wel toestemming om jezelf, je profiel, je data, vrij te geven aan derden", zegt Ransbottyn. "Je loopt uiteindelijk met een leiband aan. Of een elektrische enkelband", maakt privacy-jurist Matthias Dobbelaere-Welvaert de vergelijking. "Je wordt gewoon gevolgd. Punt aan de lijn."

Alles bij de bron; VRTNieuws