Privacy First start een onderzoek naar "grootschalige datavergaring" door connected cars en de gevolgen die dit voor de privacy van bestuurders heeft.

Voorkeurinstellingen, rijgedrag, routes, gps-locaties, bestemmingen, tijdstippen, camerabeelden van binnen en buiten de auto, allerlei gevoelige informatie uit de op de boordcomputer aangesloten telefoon evenals bijvoorbeeld gezondheids- en biometrische gegevens kunnen allemaal door connected cars worden bijgehouden en verzameld.

"Dergelijke informatie is waardevol en daarom gewild.", aldus Privacy First. Ook andere partijen kunnen voertuigdata gebruiken. Zo kunnen bijvoorbeeld verzekeraars die digitaal meekijken in de auto korting op de premie geven.

Naast de omgang met gegevens zal Privacy First ook naar de beveiliging ervan kijken. "Steeds opnieuw komt aan het licht dat autofabrikanten (en soms aanverwante partijen) de beveiliging van hun auto’s niet op orde hebben."

Vorige week lieten beveiligingsonderzoekers nog zien hoe auto's van Kia, Honda, Infiniti, Nissan en Acura alleen met behulp van een VIN-nummer op afstand zijn te openen en starten. Verder ontdekten de onderzoekers andere kwetsbaarheden waardoor het mogelijk was om gegevens van eigenaren van Toyota, Ford, Jaguar, Land Rover en Porsche te achterhalen. 

Alles bij de bron; Security