In een vergrijzende samenleving die graag zo lang mogelijk jong blijft, is gezondheid bepaald een ding. De grote internetbedrijven hebben de zorg dan ook ontdekt als interessante markt. Apple, Amazon, Google en Facebook: stuk voor stuk houden zij zich ermee bezig. Zo kocht Google voor 2,1 miljard dollar Fitbit, producent van stappentellers met 28 miljoen gebruikers, die het bedrijf persoonlijke gegevens over hun gezondheid toevertrouwen. Hoeveel zij lopen op een dag, hoe rustig zij slapen, hoe regelmatig hun hart klopt.
Meten is weten, maar de vraag is: Wil je dat een commerciële partij alles van jou weet en dankzij patroonherkenning in big data al van ver ziet aankomen dat je over twee jaar arbeidsongeschikt bent?
De Israëlische historicus Yuval Noah Harari waarschuwt in zijn bestseller ”21 lessen voor de 21ste eeuw” (2018) voor een fusie van biotech en infotech. Gezondheid en privacy zullen om voorrang strijden, de afloop zich laat raden. Harari’s toekomstbeeld: „Mens en machine zouden zich zo naadloos kunnen samenvoegen .... en als je er later in je leven van af wilt, zouden verzekeraars kunnen weigeren je te verzekeren, werkgevers zouden kunnen weigeren je aan te nemen en zorginstellingen zouden kunnen weigeren je zorg te bieden.”
Nu al proeven internetbedrijven onze nieren. Slimme horloges monitoren ons gaan en liggen, elke stap en elke hartslag. Alles voor onze gezondheid, de privacy is dik in orde en heus, ze slaan er geen slaatje uit. De Europese Commissie is er niet gerust op en heeft meerdere onderzoeken ingesteld, onder meer naar de overname van Fitbit door Google.
Alles bij de bron; ReformatorischDagblad