Op 25 mei zal de EU’s General Data Protection Regulation (GDPR) in werking worden gesteld. Deze introduceert strengere regels over hoe bedrijven persoonlijke data van klanten mogen gebruiken en opslaan. Deze nieuwe regels hebben veel effect op techbedrijven van buiten de EU die binnen de U opereren. Zij kunnen straks niet meer zo vrij en lucratief gebruik maken van onze data als ze voorheen konden.

Door de invoering van de nieuwe regels zal Facebook de manier waarop ze met data van gebruikers omgaan moeten aanpassen. Dat geldt tenminste voor de Europese gebruikers.  Een onderzoek dat is uitgevoerd door de University of Carlos III in Madrid zegt dat de data van ongeveer 205 miljoen Europeanen niet volledig anoniem is. Hun identiteit kan worden achterhaald via de data die in het bezit van Facebook is. Dit kan de privacy van gebruikers in gevaar brengen en ze kwetsbaar maken voor phising attacks.

De nieuwe Europese wet verbiedt het om persoonlijke data te categoriseren en vervolgens te exploiteren. Tenminste, niet als dit de privacy van gebruikers in het gedrang kan brengen. Zo maakt het sociale medium op dit moment gebruik van categorieën als politieke voorkeur, geloofsovertuiging en seksuele voorkeur. 

Ga jij zelf veel merken van de nieuwe EU-regels? Dat weten we niet. Achter de schermen zal er in ieder geval het een en ander veranderen, wat ten goede komt van onze privacy maar het sociale medium doet er in ieder geval alles aan om zo veel mogelijk data over ons te verzamelen, dat blijkt ook uit de overname van Onavo Protect.

Alles bij de bron; WANT