Alsof ze het hadden afgesproken. Google en Facebook, beiden groot geworden met gratis diensten en online advertenties, beiden bekritiseerd om hun onstilbare datahonger, beloven dat ze minder gegevens van consumenten gaan verzamelen.

Afgelopen week beloofde Google dat internetters de mogelijkheid krijgen om hun digitale sporen na een paar maanden automatisch te laten verwijderen of ‘incognito’ te blijven in Google Maps of YouTube. Daarnaast belooft Google meer informatie op Android-smartphones zelf te analyseren en niet elke toetsaanslag of spraakopdracht stante pede naar de cloud te sturen. Het is een opmerkelijke stap van een bedrijf dat altijd hamerde op de rekenkracht van zijn datacentra.

Een week eerder beloofde Mark Zuckerberg op Facebooks F8-congres dat het sociale netwerk berichten van gebruikers „niet langer dan nodig” wil opslaan. Hoe lang dat precies is, is niet duidelijk. Maar „de toekomst is privé” aldus Zuckerberg, die drie netwerken – Messenger, Instagram en WhatsApp – wil samenvoegen tot één nieuw chatsysteem. Inclusief goede versleuteling, zodat het concern Facebook geen inzage heeft in wat er in berichten staat. Maar Facebook ziet wel wie met wie praat, waar en wanneer. Die informatie is minstens zo waardevol als je advertenties verkoopt...

...Door uit eigen beweging op datadieet te gaan, of op zijn minst die suggestie te wekken, hopen Google en Facebook te voorkomen dat ze van de wetgever het mes in hun dataverzameling moeten zetten. Of – erger nog– het bedrijf moeten opsplitsen.

Alles bij de nron; NRC