Wie een kapper in de buurt zoekt, wil weten hoe laat de trein naar Den Helder vertrekt of een kinderfeestje organiseert kan al bijna niet om de techbedrijven heen: Grote kans dat Google de weg naar een nieuw kapsel wijst, een app op de telefoon de treinreis plant en WhatsApp de cadeauwensen van dochterlief doorgeeft. En dat vrienden en familie de foto’s van het feestje uiteindelijk op Facebook zien...

Reuzehandig dat technologie dit mogelijk maakt, maar het heeft ons bijna ongemerkt ook in de armen van een handvol techgiganten gedreven. Maar dat heeft ook een keerzijde, stelt Mekić. „Google en Facebook zijn beursgenoteerde bedrijven en moeten ook geld verdienen. Veel van die inkomsten komen uit advertenties. En om gebruikers relevante advertenties te kunnen tonen, hebben ze privé-gegevens nodig." 

„Ze maken profielen van je. Hoe meer ze van je weten, hoe meer je waard bent. Dat wordt praktisch al gebruikt door adverteerders. Er zijn naast Google en Facebook allemaal ’tussenbureaus’ actief op het internet die precies hetzelfde doen, maar waar je nog nooit van hebt gehoord. Ze komen echt heel veel te weten: over je etniciteit, je religie, je seksuele voorkeur, je inkomen. Omdat alles wordt gevolgd en opgeslagen.”

Alles bij de bron; Telegraaf