Consumenten moeten actie ondernemen tegen big data, omdat de impact hiervan op de privacy steeds groter zal worden, zo stelt het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA) in een nieuw rapport (pdf). Ook pleit het agentschap voor meer maatregelen om bij de ontwikkeling en het gebruik van big data de privacy van mensen te beschermen. In het rapport worden daarom verschillende aanbevelingen gedaan, zoals 'privacy by design', anonimisatie, encryptie en het implementeren van toegangsrechten.
Volgens het agentschap hebben de uitgebreide verzameling en verwerking van persoonsgegevens in de context van big data analytics voor ernstige privacyzorgen gezorgd, met name als het gaat om grootschalige elektronische surveillance, profiling en het lekken van persoonlijke gegevens. "Big data worden elke dag groter, terwijl maatregelen om de privacy te beschermen niet worden meegenomen of gebruikt", aldus het rapport. Pas na grootschalige datalekken beseffen aanbieders en gebruikers pas het belang van privacybescherming als essentieel onderdeel van big data en de toepassingen hiervan, aldus ENISA.
Het zijn echter niet alleen ontwikkelaars en gebruikers van big data die maatregelen moeten nemen. Ook de consument speelt hierin een rol. Het gaat dan niet alleen om het eisen van transparantie en controle, maar ook door zichzelf te beschermen. Zo noemt ENISA het grote aantal tools die er zijn om te privacy te beschermen, zoals programma's die tracking voorkomen, data versleutelen en veilige bestandsuitwisseling en veilige communicatie mogelijk maken. Deze tools kunnen helpen bij het voorkomen van de ongewenste verwerking van persoonsgegevens.
Alles bij de bron; Security