De grootste grutter digitaliseert de koopzegel. Dit leidt tot onvrede en vragen bij sommige klanten van de supermarkt, want voorheen kon je de zegeltjes anoniem sparen door ze in een boekje te plakken. Trouwe spaarders hebben vanaf 1 januari 2021 een AH-app en gepersonaliseerde bonuskaart nodig.

Waarom doet het bedrijf dit dit? "We proberen boodschappen steeds makkelijker te maken voor onze klanten", zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. 

En een digitaal account is niet voldoende voor wie online wil gaan sparen. Je hebt een bonuskaart op naam nodig, plus de AH-app op je telefoon of tablet. Ook moet je digitaal zegeltjes sparen via je jouw profiel in de app activeren. Wie dit niet heeft of wil hebben, kan niet meedoen.

Anoniem en digitaal sparen, gaan niet samen; "De digitale koopzegels vertegenwoordigen een geldwaarde. Het is jouw spaargeld", legt Aspeslagh uit. "Daarom is het belangrijk dat die waarde is gekoppeld aan jouw gegevens, zodat je deze makkelijk kunt beheren en verzilveren. Tijdens het verzilveren hebben we daarom ook jouw klantgegevens (postcode en huisnummer) nodig."

Net als andere supermarkten verzamelt Albert Heijn tal van gegevens van klanten die online zijn geregistreerd. Wie doet welke boodschappen en wanneer? Van alles wordt bijgehouden. Doordat meer klanten een app gaan gebruiken, om de koopzegeltjes te kunnen sparen, haalt Albert Heijn nog meer data binnen.

Daar kun je als klant invloed op uitoefenen volgens Aspeslagh via het online profiel. "Je kunt via je ‘Mijn AH.nl’ je persoonsgegevens inzien of wijzigen. Jouw aankopen zijn online in te zien met de dienst 'Eerder Gekocht'. Ook kun je in jouw profiel aangeven dat je geen e-mail meer wenst te ontvangen met aanbiedingen en je aan of afmelden voor diensten."

Het bedrijf verwijdert klantgegevens als iemand zijn online account opzegt, stelt Aspeslagh. Wie dat wil, kan inzage vragen in de specifieke gegevens die staan opgeslagen en deze laten corrigeren of verwijderen, door per mail een verzoek te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De supermarkt overweegt nog of ze spaarders zonder app tegemoet wil komen. "Als er vanuit onze klanten behoefte is om koopzegels online ook via AH.nl te sparen, zullen wij onderzoeken of dit een mogelijkheid is", aldus de woordvoerder.

Alles bij de bron; Kassa