Ieder jaar doet Atos Consulting, de consultancytak van wereldwijde IT-dienstverlener Atos, onderzoek naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de telecom, media en technologiesector. In het onderzoek van dit jaar, getiteld “Telecom operator: activate your gold”, besteden de onderzoekers voornamelijk aandacht aan de opkomst van data in het telecomlandschap.

...Om een indicatie te geven van de potentiële waarde: volgens Compass Intelligence ligt de waarde van een relatief compleet consumentenprofiel nu rond de $55. Deze waarde zal naar verwachting verder stijgen in de komende jaren, aangezien Big Data technologie de mogelijkheden voor dataverzameling en analyse zullen vergroten. Een andere benchmark is die van Facebook, die laat zien dat de impliciete waarde van een enkele gebruiker op zijn platform in enkele jaren is gegroeid van slechts $10 naar vandaag de dag meer dan $50. Reden is dat het Facebook gelukt is de footprint van Facebook-gebruikers wereldwijd te versterken.

Het onderzoek laat zien dat de telecomsector momenteel te maken heeft met een aantal zich tegelijkertijd voltrekkende veranderingen met vergaande consequenties. Een van de belangrijkste trends is die van ‘connectivity’ (verbondenheid). Overal ter wereld, maar in het bijzonder in het Westen, hebben mensen het internet – en de apparaten die toegang ertoe verschaffen (zoals smartphones en tablets) – in een razend tempo omarmd. Hierdoor staan consumenten tegenwoordig bijna non-stop online in contact met de wereld om zich heen, waar ze ook zijn of wat ze ook doen. Volgens de onderzoekers zal tegen 2018 het totale aantal verbonden apparaten en objecten zijn gestegen tot 25 miljard, waarvan in totaal zo’n 4,5 miljard smartphones...

...Daarnaast opent het echter ook de deuren voor een geheel nieuwe markt. Deze nieuwe economie, ook wel ‘the Economy of Data’ genoemd, biedt een gigantisch potentieel voor organisaties die daar succesvol op weten in te spelen met een scala aan innovatieve winstgevende businessmodellen.

De enorme toegevoegde waarde die voor het grijpen ligt voor deze organisaties ligt volgens de auteurs in de ruimte die bestaat tussen de consumenten en hun providers. Aan de ene kant zijn er de consumenten, die behoeften hebben die zij vervuld willen zien, en aan de andere kant zijn er de providers die graag de gevraagde producten en/of diensten willen leveren. Voor beide partijen ligt de waarde in een goede match tussen het aanbod en de vraag en volgens Atos Consulting zijn het de matchmakers, of de ‘data activators’, die zich in de ideale positie bevinden om succesvol te worden in de nieuwe data-economie...

...Hier spelen vooral digitale footprints een belangrijke rol – door het online gedrag van consumenten en de keuzes die zij maken, genereren ‘verbonden consumenten’een grote hoeveelheid informatie over hun persoonlijke voorkeuren, interesses en locatie. Naarmate de tijd verstrijkt en er nieuwe informatie aan de mix wordt toegevoegd ontstaat er een rijk consumentenprofiel, dat in het matchmaking proces kan worden toegepast om alleen de meest relevante informatie aan elke consument aan te bieden. Aan de andere kant van het spectrum is de consument ook altijd bereikbaar om informatie te verkrijgen zonder daar naar op zoek te zijn,..

...De deuren die geopend worden zullen als vanzelfsprekend niet onopgemerkt blijven in de markt, en diverse bedrijven maken zich op om hun deel van het nieuwe goud binnen te halen. “Techbedrijven, telecomoperators, overheden, grote sociale platformen en op kleinere schaal in bepaalde niches zelfs onafhankelijke platformen, zijn zich achter de schermen aan het voorbereiden op hun rol als data activator”, stelt Konings. Een analyse van de verschillende krachten binnen de markt laat zien dat de telecomoperators het beste zijn uitgerust om succesvol te worden in de dataeconomie

Lees alles bij de bron; Consultancy