Het was even het gesprek van de dag: de nieuwe Stichting Datarechten gaat namens consumenten een vergoeding vragen aan bedrijven voor het gebruik van hun persoonsgegevens. Het klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het in dit geval ook.

Dat persoonsgegevens geld waard zijn, is natuurlijk niet nieuw. De uitruil vindt elke dag plaats, want onze mailprogramma’s – maar ook Nu.nl, WhatsApp en Facebook – zijn niet gratis. Daarnaast hebben we vaak ook nog diverse klantenkaarten en wat meer zij, omdat zij ons voordeel bieden. En betalen we hierdoor met een deel van onze gegevens, voor de diensten die wij de moeite waard vinden.

Neelie Kroes zei het al eens: ‘data is de nieuwe olie’. En we krijgen alleen maar meer data. Logisch dus dat het leidend voorwerp, de consument, daarvan moet profiteren. Een consument kan natuurlijk besluiten of een onderneming gegevens van hem mag gebruiken. Bedrijven moeten daarbij dan wel vertellen wat zij met de data doen en in sommige gevallen toestemming vragen. De betreffende toestemming moet wel op ieder gewenst moment weer ingetrokken kunnen worden. Dat is een zelfbeschikkingsrecht dat de consument simpelweg niet aan een Stichting kan overdragen en dus ontbreekt hier elke wettelijke basis en luidt de enige logische conclusie voor aangeschreven bedrijven: niet betalen.

Alles bij de bron; Emerce