Big data biedt ontzettend veel mogelijkheden, maar in essentie is het net als een mooie auto: om van a naar b te komen, moet je er wel iets voor doen. Zelfs een zelfrijdende auto brengt je nergens heen als je niet de moeite neemt om erin te gaan zitten en te vertellen waar je naartoe wilt. In de 10e editie van het Marketingfacts Jaarboek ga ik in op big data. Of eigenlijk de combinatie van big data en marketing. Wat zijn de mogelijkheden, waar liggen de valkuilen en vooral ook: waar begin je?
Het antwoord op die laatste vraag is simpeler dan je wellicht dacht: begin met de terminologie. Weet waar je zelf over praat en waar anderen over praten. Er lopen nogal wat mensen rond die zeggen alles van big data te weten, maar in de praktijk valt dat soms tegen. Daarnaast is het meer dan belangrijk om te weten wat er kan, wat er mag en wat je wel en niet moet willen. In principe kan alles, zijn sommige zaken verboden en is er een keur aan dingen die wettelijk gezien weliswaar mogen, maar klanten eerder wegjagen dan blij maken.
Alles bij de bron; MarketingFacts