De Amerikaanse ggz-aanbieder Cerebral heeft de persoonlijke informatie van ruim 3,1 miljoen patiënten met adverteerders gedeeld, zo heeft het bedrijf zelf bekendgemaakt (pdf). Dit gebeurde via een trackingpixel waardoor data naar Google, Meta, TikTok en andere derde partijen ging. Cerebral biedt online therapie voor allerlei psychische klachten, waaronder depressie.
Sinds het bedrijf eind 2019 startte gebruikte het op de eigen platforms trackingpixels en andere trackingtechnologieën waardoor gebruikersdata naar de eerder genoemde techbedrijven en andere derde partijen werd gestuurd. Het gaat om naam, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, ip-adres, klantnummer en andere demografische informatie. Wanneer gebruikers ook een self-assessment deden gaat het ook om de betreffende gekozen dienst en bepaalde gezondheidsinformatie. Voor cliënten die een abonnement afnamen zijn type abonnement, afspraakdatums, behandeling en andere klinische informatie gelekt.
Begin dit jaar ontdekte Cerebral naar eigen zeggen dat de data van gebruikers naar derde partijen werd gestuurd. Inmiddels zijn alle trackers verwijderd en heeft het bedrijf vastgesteld dat er sprake is van een datalek.
Alles bij de bron; Security