Na recente innovaties is de vervoerssector in toenemende mate afhankelijk van de uitwisseling van grote hoeveelheden persoonlijke en niet-persoonlijke gegevens tussen meerdere actoren. Dit heeft geleid tot een toename in het genereren van gegevens, waarbij vervoersondernemingen doorgaans gegevens genereren en technologiebedrijven die deze gegevens verwerken en gebruiken.

“Transportbedrijven zijn grote datageneratoren, maar hun kennis van de gegevens en hun paraatheid bevinden zich nog in een zeer vroeg stadium. Dit zorgt voor een onbalans in vergelijking met de expertise en de datakracht van data-aggregatoren. De verantwoordelijkheden van de data-aggregatoren en de rechten van de datageneratoren moeten in een EU-kader worden verduidelijkt om een gelijk speelveld voor alle actoren te waarborgen”, aldus Raluca Marian van IRU.

In een gezamenlijke verklaring aan de EU-besluitvormers en de verenigingen die de sectoren van het personen- en goederenvervoer vertegenwoordigen, wordt opgeroepen tot het opzetten van een EU-kader voor het beheer van B2B-gegevens. Dit kader moet expliciet het beginsel van vrijwillige gegevensverstrekking bevatten en de taken en verantwoordelijkheden van de gegevensaggregatoren en de rechten van de gegevensproducenten verduidelijken. De EU moet ook een leidraad bieden om de gegevensformaten te standaardiseren en de interoperabiliteit van de mobiliteitsplatforms te vergemakkelijken.

Alles bij de bron; TTM


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha