De supermarktketen Delhaize lanceert een nieuwe klantenkaart en -app. Hoe meer data klanten afstaan, hoe meer korting ze krijgen. De supermarktketen zet een offensief in om zich een kwalitatiever en vooral gezonder imago aan te meten. Daarmee wil ze het verschil maken met andere ketens, met wie de jongste jaren een steeds heftigere strijd begon om lage prijzen. 

De spil van de campagne is een nieuwe klantenkaart. Of beter gezegd: klantenapp. Met zijn nieuwe spaarsysteem trekt Delhaize voluit de digitale kaart, hoewel ze ook in de klassieke kaartvorm beschikbaar is. Nieuw is dat klanten ook individuele producten kunnen kopen met hun punten. Via de Delhaize-app kunnen ze bonnen maken om ze in te ruilen voor een product.

Delhaize gaat nog verder met de digitale kortingen, maar die krijgen klanten alleen als ze bereid zijn meer persoonlijke gegevens te delen met de supermarkt. Wie weinig data deelt, krijgt enkel de basiskortingen. 

Klanten die meer korting willen, verklaren zich ermee akkoord dat Delhaize hen meer reclamemails stuurt. Bovendien kan Delhaize aan de slag met hun aankoopgegevens. Die kan de keten geanonimiseerd delen met bedrijven die net als Delhaize behoren tot de winkelgroep Ahold Delhaize, die ook de webwinkel Bol.com en de Albert Heijn-winkels omvat.

Ook met externe partners kan Delhaize geanonimiseerde aankoopdata van klanten delen. Om welke bedrijven het gaat en wat precies de bedoeling is, is niet duidelijk. Maar het is bekend dat supermarkten aankoopdata geven aan leveranciers, die de ketens in ruil korting geven op de inkoopprijzen. Met de data kunnen de leveranciers nagaan of hun producten aanslaan.

Alles bij de bron; deTijd


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha