Door de coronacrisis lijkt Nederland financieel en economisch gezien een flinke stap terug te doen. Tegelijkertijd maken we met digitalisering een enorme sprong voorwaarts. Voor veel onderwijsinstellingen is in deze crisistijd (gedwongen) digitalisering noodzakelijk. De JOVD, de politiek onafhankelijke jongerenorganisatie van de VVD, stelt dat dit een goede trend is, maar dat scherp moet worden gekeken naar zowel de positieve als de negatieve effecten.

Commerciële leerplatformen grijpen snel hun kans en de onderwijswereld loopt daardoor het risico de greep op digitalisering kwijt te raken. Zaken als privacy, veiligheid en controle over de technologie komen onder druk te staan.

Zo zijn dataverzameling en dataverwerking belangrijke punten die onderwijsinstellingen volgens ons in eigen handen moeten houden om zo te voorkomen dat de markt deze informatie misbruikt. Het is commerciële platformbedrijven vooral te doen om de persoonlijke data van studenten. Daarmee kunnen ze van iedere student een profiel opbouwen en zo gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Volgens de JOVD is het zeer onwenselijk als persoonlijke data van studenten met winstoogmerk verzameld worden.

Een andere belangrijke kwestie is online proctoring. Via online proctoring worden studenten tijdens een tentamen gefilmd via hun webcam en worden hun toetsaanslagen in de gaten gehouden. Daarnaast wordt een uitgebreide systeemdiagnose van de computer uitgevoerd. Hieruit komt een enorme hoeveelheid aan data voort, terwijl niet duidelijk is wat hiermee gebeurt of waar die opgeslagen worden. Dit is uiterst zorgelijk. Er moet meer duidelijkheid komen over deze digitale middelen voordat ze breed in het onderwijs worden geïntegreerd om zo de privacy van studenten beter te waarborgen.

Alles bij de bron; Trouw


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha