Hoogleraar Shoshana Zuboff luidt nu echt de noodklok: we zijn massaal slachtoffer van de grootste dataroof in de geschiedenis.

Iedereen die op het punt staat een Android-smartphones aan te schaffen – en dat zijn in Nederland een heleboel mensen – heeft zich de vraag gesteld: waarom is mijn telefoontje zo spotgoedkoop, terwijl de iPhone voor soms wel het tienvoudige de deur uitgaat?

Hoogleraar Shoshana Zuboff legt het in onze documentaire ‘De grote dataroof’ haarfijn uit. Google verdient al die miljarden niet met fysieke producten, maar met apps en besturingssystemen als Android, die zorgen voor constante datastromen.

Jouw gedragsdata, bijvoorbeeld waar je je bevindt, met wie je chat en hoeveel tijd je doorbrengt op je telefoon, wordt verkocht aan adverteerders. Op basis daarvan krijg je zeer gepersonaliseerde advertenties. Silicon Valley-bedrijven als Google, Microsoft, Amazon en Facebook houden je waar ze maar kunnen in de gaten.

We zijn beland in het tijdperk van het genadeloze surveillancekapitalisme, waar onze ervaringen grondstof zijn voor de data-machinerie van BigTech.

Alles bij de bron; VPRO-Tegenlicht

Op dinsdag 29 oktober as. om 9.30 uur vindt in de Rechtbank Den Haag de rechtszitting plaats in de bodemprocedure van een brede coalitie van maatschappelijke organisaties tegen het Systeem Risico Indicatie (SyRI). SyRI licht met geheime algoritmen complete woonwijken door om burgers te profileren op het risico dat ze frauderen met sociale voorzieningen. Volgens de coalitie van eisers vormt dit systeem een bedreiging voor de rechtsstaat en moet SyRI onrechtmatig worden verklaard.

De groep eisers, bestaand uit de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten, het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), Stichting Privacy First, Stichting KDVP en de Landelijke Cliëntenraad, daagde in maart 2018 het Ministerie van Sociale Zaken voor de rechter. Auteurs Tommy Wieringa en Maxim Februari, die zich eerder zeer kritisch uitspraken over SyRI, sloten zich op persoonlijke titel bij de procedure aan. In juli 2018 voegde ook FNV zich bij de coalitie.

SyRI koppelt op grote schaal persoonsgegevens van burgers uit overheidsdatabases. De centraal bijeengebrachte gegevens worden geanalyseerd met geheime algoritmen. Dit moet uitwijzen of burgers een risico vormen om zich schuldig te maken aan één van de vele fraudevormen en overtredingen die het systeem omvat. 

Met deze sleepnetmethode licht SyRI alle inwoners van een wijk of gebied door. Hiervoor gebruikt het systeem vrijwel alle gegevens die overheden over burgers bewaren. Het gaat om 17 datacategorieën, die tezamen een zeer indringend en volledig beeld geven van iemands privéleven. Op dit moment beslaat SyRI de databases van de Belastingdienst, de Inspectie SZW, UWV, SVB, gemeenten en IND.

Volgens de Raad van State, dat een negatief advies gaf over het SyRI-wetsvoorstel, viel er nauwelijks een gegeven te bedenken dat niet binnen de reikwijdte van het systeem valt. Voormalig voorzitter Kohnstamm van de Autoriteit Persoonsgegevens, die eveneens negatief advies over het systeem uitbracht, noemde de aanname van de SyRI-wetgeving destijds “dramatisch”.

De in totaal vijf SyRI-onderzoeken die sinds de wettelijke invoering werden aangekondigd, hebben inmiddels tienduizenden burgers binnenstebuiten gekeerd, maar spoorden tot nu toe nog niet één fraudeur op. Dit werd eind juni 2019 onthuld door de Volkskrant, die de hand wist te leggen op evaluaties van SyRI-onderzoeken. 

De zitting is openbaar toegankelijk voor het publiek en zal plaatsvinden vanaf 9.30u in het Paleis van Justitie, Prins Clauslaan 60 in Den Haag. Privacy First nodigt u van harte uit om de zitting bij te wonen. Klik HIER voor een routebeschrijving.

Alles bij de bron: campagnewebsite Bijvoorbaatverdacht.nl. & PrivacyFirst


 

Onlineplatforms weten meer over ons dan de Stasi over zijn burgers, zegt Iyad Rahwan, directeur van het Duitse Max Planck Instituut.

...Iyad Rahwan, 41 jaar, is een informatiewetenschapper met een wereldwijde reputatie: hij onderzoekt hoe de digitalisering het dagelijks leven van mensen verandert, en doet dat zowel vanuit een sociaalwetenschappelijk als een technologisch gezichtspunt. Hij is vooral geïnteresseerd in één vraag, die beslissend zal zijn voor de toekomst: hoe kunnen individuen en samenlevingen de digitalisering van de wereld beter begrijpen en aansturen?...

...Meneer Rahwan, op welke momenten voelt u zich overgeleverd aan de kunstmatige intelligentie in uw computer, uw smartphone en andere digitale apparatuur?

'Als ik met mijn vrouw praat, verschijnt er soms kort daarna een advertentie op mijn laptop die past bij het onderwerp van ons gesprek. Terwijl wij thuis geen Alexa noch een ander door algoritmes gestuurd apparaat hebben dat ons zou kunnen afluisteren. In elk geval weten we daar niets van. Zulke situaties maken mij onzeker.'

Hoe reageert u op zulke momenten?

'Dan zoek ik naar verklaringen en zeg tegen mezelf dat het toeval kan zijn. Maar het is net zo denkbaar dat een van onze digitale apparaten die gesprekken toch benut, zonder dat we daarover geïnformeerd zijn. Het kan zelfs zijn dat al die algoritmes die ik voortdurend voed met mijn data allang zoveel over mij weten dat ze vooruit berekenen wat mij bezighoudt, en dan de daarbij passende reclame invoeren. Precies daarin schuilt het enorme, onderschatte probleem van onze gedigitaliseerde wereld: we begrijpen maar heel beperkt welke informatie verzameld en uitgebuit wordt als we een zoekmachine gebruiken, kleren bestellen, of gewoon gebruikmaken van het internet. Veel onlineplatforms weten meer over ons dan de Stasi ooit over haar burgers wist.'

Alles bij de bron; FD [gratis registratie nodig]


 

Stel je voor dat er bij de ingang van de supermarkt een medewerker met een heel groot bord voor je neus komt staan. Zij vraagt je om akkoord te gaan met dat de supermarkt jouw kijk- en koopgedrag met andere bedrijven gaat delen. Niet akkoord gaan is geen optie. Zodra je jouw handtekening hebt gezet pakt de supermarktmedewerker je telefoon en noteert jouw gebruikersnaam voor Google en voor Facebook zodat jouw aankopen makkelijker gekoppeld kunnen worden aan je koopgedrag in andere winkels. Net als je daarna door het hekje wilt stappen stuurt de medewerker je zonder iets te vragen naar een andere ingang. Daar word je onderdeel van een groepje klanten dat als een soort proefkonijnen een nieuwe indeling van de winkel uit moeten proberen. Na het afrekenen en weer op weg naar huis zie je dat de reclamezuilen in jouw straat opeens de producten tonen die je eerder in de winkel hebt bekeken.

Dit klinkt natuurlijk absurd, maar bij bijna alle Nederlandse online supermarkten is dit hoe een supermarktbezoek er vandaag de dag uit ziet...

...Bij Bits of Freedom vinden we het belangrijk om niets te doen waar we onze bezoekers toestemming voor moeten vragen. Bij ons vind je dan ook geen cookiemelding. Die is niet nodig. Welke online supermarkt heeft als eerste het lef om ook geen cookiemelding meer nodig te hebben? En waar kunnen we dus als eerste onbespied vanachter de laptop onze boodschappen doen?

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom


 

Na de ontmaskering van seriemoordenaar Stephaan Du Lion, pleit advocaat Walter Damen voor een algemene databank waar het DNA van élke Belg in wordt opgeslagen. Op deze manier zouden misdaden veel makkelijker opgelost kunnen worden. Maar hoe zit het dan met privacy en ethische bezwaren? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.

Alles bij de bron; HLN [thnx-2-Luc]


 

Tencent en Alibaba weigeren aan het door de regering gesteunde bedrijf voor kredietscore Baihang hun gegevens over consumentenleningen over te dragen. Baihang werd vorig jaar door de Nationale Bank opgericht.

Zowel Alibaba als Tencent werden er aandeelhouder naast 6 andere waarbij Ook Didi Chuxing en online dating dienst Baihe.com . Zo werd gehoopt op een vlotte overdracht van gegevens. Tencent en Alibaba, die wellicht over meer verbruikersgegevens beschikken dan welk ander bedrijf ook, weigeren dat en in totaal zijn maar drie van de acht Baihang aandeelhouders van plan om data over te dragen.

Vorig jaar trok de Nationale Bank de vergunningen voor Alibaba en Tencent om een eigen kredietscoresysteem op te zetten in. De Financial Times meent te weten dat VS databaronnen likkebaarden naar de gegevens van de Chinese verbruikers, annex kredietscores. De twee giganten zitten tussen twee vuren: als ze toegeven aan de Chinese overheid dreigen ze door de VS overheid als onbetrouwbaar te worden bestempeld zoals Huawei heeft mogen ervaren.

Bron; ChinaSquare


 

Minstens twee menstruatiekalender-apps, Maya en MIA Fem, hebben gevoelige details over de seksuele gezondheid van hun gebruikers gedeeld met Facebook en andere partijen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Britse privacywaakhond Privacy International.

Uit onderzoek van Privacy International blijkt nu dat die erg gevoelige informatie doorgespeeld werd aan Facebook vanaf het ogenblik dat een gebruiker de app op haar telefoon installeerde en opende, zelfs voor ze had ingestemd met het privacybeleid.

De app Maya, eigendom van het Indiase bedrijf Plackal Tech, en de menstruatiekalender MIA Fem, eigendom van het Cypriotische Mobapp Development Limited, hebben miljoenen gebruikers over de hele wereld.

De informatie wordt met het sociale netwerk gedeeld via de Facebook Software Development Kit (SDK). Die helpt appontwikkelaars om bepaalde functies in te bouwen en gegevens van gebruikers te verzamelen, zodat Facebook gerichte advertenties kan tonen. Wanneer een gebruiker persoonlijke informatie opslaat in een app, kan die informatie eveneens via de SDK naar Facebook verstuurd worden.

Alles bij de bron; HLN


 

Europese websites voor mentale gezondheid delen, vaak zonder toestemming, persoonlijke gegevens van gebruikers met adverteerders, techgiganten en andere derde partijen, zo blijkt uit een onderzoek van de groep Privacy International.

Het onderzoek van Privacy International draait onder meer om de cookies die op de websites staan. Ze onderzochten daarbij 136 populaire sites rond psychische gezondheid, en enkele veelgebruikte online depressietesten. Daaruit blijkt dat driekwart van de cookies op deze sites voor marketing- en adverteringsdoeleinden werden gebruikt. Gemiddeld had een Franse gezondheidssite 44 cookies, tegenover 12 in het VK en 7 in Duitsland. Van de sites had 85% tot 92% een Google tracker aan boord, ook Facebook trackers zijn populair op gezondheidssites: 49% van de Franse websites had er eentje, 49% in het VK en 23% in Duitsland. Via die cookies kunnen techgiganten als Google, Facebook en Amazon gerichte advertenties naar de gebruikers sturen.

De bevindingen van Privacy International lijken alvast te suggereren dat deze websites in strijd zijn met de Europese privacyregulering. De GDPR geeft aan dat websites toestemming moeten vragen om gegevens te verzamelen, en klaar en duidelijk moeten communiceren wat er met die data gebeurt. In het geval van gevoelige data, zoals gezondheidsinformatie, moet die toestemming bovendien expliciet gebeuren, zoals in 'is het ok als we jouw gezondheidsinformatie met deze lijst aan adverteerders delen'. Een 'neen' op die vraag zou bovendien niet mogen hinderen dat je de website blijft gebruiken.

Dat is bij de sites in de studie echter vaak niet het geval, schrijft PI in haar rapport. Sommige websites hadden geen toestemmingsformulier, terwijl anderen een generiek scherm gebruikten. Een deel van de cookies, zo schrijft PI, werden ook geïnstalleerd voordat de gebruiker toestemming kon geven of weigeren.

Alles bij de bron; Knack


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha