Binnenkort doet de rechter uitspraak over het systeem SyRI, dat persoonsgegevens koppelt om fraude te bestrijden. Maar volgens Peter Olsthoorn moet de politiek nadenken over de vraag hoe we data-analyse kunnen inzetten zonder aantasting van de rechtsorde...

...SyRI genereert signalen van verhoogde risico’s van uitkerings- en toeslagenfraude door particulieren en van belastingfraude en arbeidswettenontduiking door bedrijven. Overheden en inspecties, van Belastingdienst tot IND, bundelen tot 55 databestanden voor het ophoesten van anonieme fraudesignalen. Die worden uiteindelijk gekoppeld aan BSN-nummers, concrete verdenkingen.

De uitvoering doet het Inlichtingenbureau in Utrecht, een ‘1984-achtige’ naam, waar ik in onderzoek voor de WRR als volkomen onbekend fenomeen op stuitte. Het bureau koppelt grote databestanden onder strikte voorwaarden en controle; ook voor armoedebestrijding en participatie van kwetsbare groepen in de samenleving...

...Het Nederlands Juristencomité voor de Mensenrechten, Privacy First, Humanistisch Verbond, Tommy Wieringa en Maxim Februari (beiden columnisten van NRC) spanden een rechtszaak tegen de staat aan om SyRI. Ze vinden het fout dat ‘elke Nederlander bij voorbaat verdacht is’ onder ongebreidelde bestandskoppeling. Wellicht zullen ze op 5 februari juichend de ‘overwinning’ vieren; aan SyRi gaat weinig verloren.

Maar politiek bij een rechter beleggen door actievoerders vind ik (ondanks het stuk van oud-president van de Hoge Raad Geert Corstens, Het is niet de rechter die regeert, 24/1) een nederlaag van de democratie, net als SyRI simplificeren. De wezenlijke vraag voor ons en de politiek blijft liggen: hoe kunnen we data-analyse zinnig inzetten zonder aantasting van de democratische rechtsorde, bijvoorbeeld tegen ondermijning met drugscriminaliteit? Er ligt een Wetsvoorstel Gegevensverwerking Samenwerkingsverbanden, dat meer SyRI’s mogelijk maakt, maar niemand slaat er acht op. Een cruciale kwestie voor het parlement, niet voor de rechter.

Alles bij de bron; NRC [achter betaalmuur]


 

Meer dan de helft van de ondervraagde millennials is bereid persoonlijke data te ruilen voor een gepersonaliseerde ervaring. Babyboomers zijn minder happig op het delen van privacygevoelige informatie; 6 op de 10 stelt privacy boven personalisatie.

Uit een onderzoek blijkt dat consumenten het snelst overgaan tot een aankoop wanneer hen een gepersonaliseerde klantervaring wordt geboden. Het bieden van een gepersonaliseerde ervaring heeft echter wel kanttekeningen. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 7 op de 10 consumenten een beleving belangrijk vinden die op hun wensen zijn afgestemd. Echter geeft 71% aan dat privacy belangrijker is dan online beleving.

Nederlanders blijken daarnaast téveel personalisatie – zoals gezichtsherkenning of voice assistants – als iets negatiefs te ervaren.

Alles bij de bron; CustomerFirst


 

IKEA belooft gebruikers meer controle te geven over hoe het bedrijf online gegevens van klanten verzamelt en gebruikt, bevestigt een woordvoerder van IKEA Nederland. Nederlanders kunnen vanaf april in de IKEA-app aangeven hoe de data gebruikt mogen worden.

Zo moeten gebruikers kunnen laten weten dat IKEA geen cookies meer mag gebruiken om zijn producten op andere websites met advertenties aan te bieden. Cookies geven de Zweedse meubelgigant bijvoorbeeld inzicht in welke websites een klant bezocht heeft en of er artikelen in online winkelmandjes staan. Ook kunnen klanten laten weten hoe lang IKEA gegevens mag bewaren en de verzamelde gegevens handmatig verwijderen. 

Volgens hoofd digitaal Barbara Martin Coppola is dit de eerste stap in de ontwikkeling van een reeks uitgangspunten voor de omgang met gebruikersdata. 

Om de instellingen toe te kunnen passen, moeten klanten een onlineaccount aanmaken. Dat geeft IKEA weer andere inzichten over de betreffende klant, zoals een e-mailadres, die het bedrijf mogelijk weer kan gebruiken voor andere marketingdoeleinden of inzichten.

Alles bij de bron; NU


 

Consumentenorganisatie Test-Aankoop onderzocht 14 voedings- en gezondheidsapps en ging na in hoeverre zij de Algemene verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR) respecteren. Het verdict? Op één app na, delen alle geteste apps gegevens met derde partijen. In bijna alle gevallen gaat het om persoonlijke gegevens en soms zelfs heel gevoelige gezondheidsgegevens. 

Slechts één enkele app, de gezondheidsapp van Apple, stuurt geen gegevens door naar derden.  Daarnaast is er, met uitzondering van Apple, Yazio, SmartWithFood (op Android) en SkinVision (op iOS), geen enkele app waarvan de privacyverklaring volledig in overeenstemming is met de door onze organisatie waargenomen datatransmissies. 

Migraine Buddy, een app waarmee je een migrainedagboek kan bijhouden, en Sleep Cycle, een app waarmee je de kwaliteit van je slaap kan meten, scoren qua privacy het slechtst: niet enkel versturen ze persoonlijke gegevens zoals e-mailadres, naam  of geslacht naar derden, maar geldt dat ook voor gevoelige gezondheidsgegevens, gelinkt aan het app-gebruik. Sleep Cycle gaat bovendien nog een stapje verder door de informatie niet zelf te verzamelen, maar ze direct door te sturen naar derden.

Alles bij de bron; Gondola


 

Als klanten worden geweigerd of als de dienstverlening wordt gestaakt vanwege ontoelaatbare integriteitsrisico’s is het voor banken essentieel dat ze elkaar kunnen waarschuwen, zegt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De organisatie is daarom blij dat het kabinet de uitwisseling van klantendossiers mogelijk wil maken. Maar doordat in het huidige wetsvoorstel ervoor gekozen is om informatie-deling alleen bij verscherpt klantenonderzoek mogelijk te maken zal de maatregel in de praktijk weinig effectief blijken.

De NVB stelt daarom voor om het in plaats hiervan mogelijk te maken om klanten bij ontoelaatbare integriteitsrisico’s te kunnen registreren in een incidentenwaarschuwingssysteem dat aan de AVG/UAVG voldoet. Dat kunnen ze vervolgens meenemen in het cliëntenonderzoek. Op die manier worden de risico’s voor de integriteit van het financiële stelsel daadwerkelijk verminderd en wordt de effectiviteit van de Wwft verhoogd.

Om samenwerking tussen banken onderling en met publieke partijen verder te stroomlijnen is het kunnen delen van informatie essentieel. De NVB wil daarom periodiek in overleg met de Autoriteit Persoonsgegevens en de ministeries van Justitie en Financiën om te komen tot praktisch uitvoerbare oplossingen rond het uitwisselen van cliëntdossiers.

Alles bij de bron; Beveilnieuws


 

Google ontwikkelt een nieuwe soort zoekmachine. Niet voor nieuws, foto’s of andere web-content, maar voor medische dossiers en patiëntgegevens. Dat stelt de WSJ naar aanleiding van informatie die de krant in handen kreeg van bronnen binnen de tech-gigant. Volgens de WSJ maken niet alleen overheden zich zorgen, maar wordt er ook door zorgverleners als Cerner kritisch gekeken naar Google’s intenties.

En jaar geleden was Google in de slag met Amazon om de hosting provider van Cerner te worden. Cerner was op zoek naar een opslagplek voor 250 miljoen medische dossiers, een van de grootste verzamelingen Amerikaanse patiëntgegevens. Uiteindelijk bereikte Cerner een overeenkomst met Amazon Web Services (AWS).

Toch heeft Google de afgelopen jaren in de VS al diverse overeenkomsten gesloten met grote zorginstellingen en -aanbieders voor de opslag, toegang en analyse van medische data. De WSJ heeft geanalyseerd dat het daarbij gaat om tientallen miljoenen patiëntendossiers in de VS.

In bepaalde gevallen, afhankelijk van de voorwaarden van de overeenkomsten, heeft Google ook toegang tot persoonlijk identificeerbare gezondheidsinformatie zonder medeweten van patiënten of artsen. Het bedrijf kan complete gezondheidsdossiers bekijken, inclusief namen, geboortedata, medicijngebruik en andere kwalen, volgens mensen die bekend zijn met de deals.

Google ontwikkelt een zoekmachine waarin patiëntinformatie wordt opgeslagen, verzameld en geanalyseerd door de ingenieurs van het bedrijf, op zijn eigen servers. De portal is ontworpen voor gebruik door artsen en verpleegkundigen, en uiteindelijk misschien ook patiënten zelf. Echter, bepaalde Google-medewerker krijgen al eerder toegang tot het systeem en de data...

...Big data en tech-giganten hebben hun intrede gemaakt binnen de zorg. Een ontwikkeling die, zoals eerder gemeld, niet nieuw is. Maar wel een ontwikkeling die goed in de gaten gehouden moet worden.

Alles bij de bron; ICT&Health


 

Het reclameplatform Ster van de Nederlandse Publieke Omroep stopt met het gebruiken van trackingcookies voor online advertenties. De Ster is per 1 januari van dit jaar met het beleid begonnen, vertelt de verantwoordelijk productmanager Linda Worp.

In plaats daarvan stapt de Ster over op advertentieprofielen die zijn gebaseerd op de context en inhoud van het programma. De organisatie implementeert 22 van zulke 'redactionele omgevingen'. Dat zijn bijvoorbeeld thema's zoals reizen, nieuws, of politiek. 

De Ster zegt te stoppen met de trackingcookies, omdat maar weinig bezoekers die accepteerden. Sinds de invoering van de AVG heeft de Ster een cookiekeuzescherm. Bezoekers kunnen kiezen of zij trackingcookies willen, of enkel functionele cookies. "Slechts tien procent van de bezoekers koos voor dat eerste", zegt Worp tegen Emerce. "Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is. Hoe ver wil je gaan met persoonlijke gegevens? Onze bezoekers gaven in elk geval het oorverdovend antwoord dat ze helemaal niet willen."

Alles bij de bron; Tweakers


 

Tech-goeroe Peter Diamandis stelt in zijn nieuwe boek ‘The Future is Faster Than You Think’ dat big data tech-giganten als Apple, Amazon en Google de doctoren van de toekomst worden. Daarbij gaan big data, AI, wearables en stemassistenten zoals de Google Assistant, Amazon Alexa en Apple’s Homepod, een belangrijke rol spelen...

...In het Verenigd Koninkrijk en de VS zijn de eerste stappen al gezet om de Amazon Alexa gezondheidstaken toe te bedelen.

Amazon werkt in het VK samen met de NHS (National Health Service) om gezondheidsvragen te beantwoorden zoals “Wat zijn de symptomen van gordelroos?” Of “Wat doe je als je verkouden bent?” In de VS is Alexa goedgekeurd voor de HIPAA wetgeving en zijn overeenkomsten gesloten met zorginstellingen en zorgverzekeraars. Patiënten kunnen op die manier via Alexa gezondheidsinformatie bij deze instanties opvragen en uitwisselen.

De Google Assistant wordt eveneens al gebruikt voor het opvragen en verstrekken van informatie over medicijnen, symptomen, ziekten en artsen. De Google Home en Amazon Echo kunnen dankzij een door de Mayo Clinic ontwikkeld programma al eerste hulp bieden bij kleine verwondingen door patiënten te vertellen wat, en in welke volgorde, te doen.

Diamandis gelooft dat de inzet van slimme assistenten en big data de gezondheidszorg goedkoper zal maken door een deel van de zorg te verplaatsen vanuit ziekenhuizen naar de thuissituatie.

De overtuiging dat grote tech-bedrijven daarbij een belangrijke rol zullen gaan spelen komt voort uit het feit dat deze bedrijven al meester zijn in het verzamelen en gebruik van persoonlijke gegevens om te anticiperen op gebruikersgedrag. Persoonlijke gezondheidsgegevens kunnen gebruikt worden om voorspellingen te doen over iemands gezondheidsperspectieven op de lange termijn en hen dienovereenkomstig te adviseren.

Om die voorspellingen en adviezen zo nauwkeurig mogelijk te maken is veel en gedetailleerde informatie van de patiënt nodig. De slimme assistenten, in combinatie met smartwatches en andere health gadgets en -sensoren, kunnen die informatie verzamelen, centraal opslaan en koppelen aan medische dossiers. Het gaat niet alleen om de medische historie en genetische aanleg, maar ook om eetpatroon, bacteriën in stoelgang, slaappatronen en dagelijkse blootstelling aan geluid, luchtkwaliteit etc.

Alles bij de bron; ICT&Health [long-read]


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha