78 procent van de Nederlandse organisaties twijfelt over de veiligheid van de privacy van hun klanten, wanneer zij starten met een big data-project waar ook klantgegevens bij worden gebruikt. 25 procent van de ondervraagden heeft enige bedenkingen over de veiligheid en beveiliging van verzamelde data en bijna 45 procent heeft hier zelfs zeer grote bedenkingen over. Daarnaast heeft 30 procent van de respondenten moeite met het overtuigen van de juiste stakeholders over de waarde van big data, terwijl hetzelfde percentage van hen hier weinig of geen moeite mee heeft.

De voornaamste reden voor 65 procent van de Nederlandse organisaties om in 2015 echt aan de slag te gaan met big data-projecten is volgens het onderzoek om zakelijke groei te realiseren. Een groot deel van de ondervraagden (62 procent) is daarom ook van plan om binnen nu en een jaar actief aan de slag te gaan met een big data-project.

Alles bij de bron; Computable

Door een simpele koppeling van politiegegevens met geweldsincidenten in het openbaar vervoer kunnen treinen, bussen en de straat een stuk veiliger worden. Dat zegt veiligheidsdeskundige Jan Politiek van openbaar vervoersbedrijf Arriva.

Uit het vergelijken van gegevens blijkt dat meer dan 60 procent van de agressieve reizigers en notoire zwartrijders ook wordt gezocht door de politie, heeft Jan Politiek vastgesteld. De veiligheidsdeskundige werkt voor vervoerder Arriva, maar is ook lid van de Security Board van Deutsche Bahn. Door gegevens te vergelijken kunnen daders snel worden opgepakt of een reisverbod krijgen.

Arriva Nederland bezit honderd treinstellen, duizend bussen en tien boten. De bussen beschikken over camera’s met doorschakeling naar de politie via Live View. 36 treinen hebben nu frontcamera’s die bijvoorbeeld auto’s vastleggen die vlak voor een trein het spoor oversteken. Alle voertuigen hebben een noodknop met GPS-functie, zodat de centrale direct ziet waar het voertuig in nood zich bevindt. Er wordt al goed samengewerkt met de politie van Zuid-Holland Zuid, Gelderland en Noord-Nederland. Op het moment vindt een haalbaarheidsonderzoek plaats voor het koppelen van data over overlastplegers in het openbaar vervoer en personen die bekend zijn bij de politie.

Alles bij de bron; Beveiliging

Aanvulling uit de Telegraaf [premium art.]

Arriva zet alle geweld tegen chauffeurs, machinisten en conducteurs nauwkeurig in een systeem. Daardoor kan de vervoerder precies zien op welk tijdstip, bij welke halte, in welke bus of in welke trein het meeste geweld voorkomt. Ook kan per regio worden gekeken of per stad of dorp en kan de ernst van het incident worden onderscheiden.

Het grote voordeel daarvan is dat de politie gericht actie kan ondernemen en niet overal lukraak hoeft te patrouilleren. Vanwege de privacy zijn de gegevens anoniem. Er zitten geen persoonsgegevens in, alleen feiten van incidenten, agressie en geweld van Arriva en de politie. Sinds december 2014 koppelen Arriva en de politie in de regio’s waar Arriva bus- en treinvervoer verzorgt (het noorden, oosten, Brabant en Zuid-Holland), hun gegevens.

Veel ondernemers zien steeds meer potentieel in het verzamelen van data over hun klanten, maar passen deze nog te weinig effectief toe. Big data is hot, maar is het ook slim?

Frank de Beun, algemeen directeur van EDM ziet veel bedrijven struikelen over de enorme hoeveelheden data die ze binnenhalen, zonder eigenlijk goed te weten wat ze er mee kunnen doen. ‘Het is belangrijk dat je precies weet wat je met je data wilt bereiken, dan krijg je werkelijk inzicht in je klanten.’ EDM specialiseert zich in het verhogen van dit datarendement aan de hand van drie pijlers: ‘Klantinzicht, Doelgroep en Datakwaliteit.

‘De crux is om meer rendement uit je klantdata te halen. Die data is de kern, daarmee analyseer je het gedrag dat jouw klanten vertonen en vanuit die kennis kun je voorspellingen doen.’ 

De meeste bedrijven hebben al veel gegevens in huis. Een database met klantgegevens en misschien zelfs al andere data over zaken als aankoopgeschiedenis en surfgedrag. ‘Wij maken een kopie van de operationele omgeving van de klant en zetten die naast hun eigen systeem. Hieraan koppelen we vervolgens externe klantgegevens, zoals inkomen, gezinssamenstelling, koop/huur huis en nog veel meer relevante socio-demografische en life-style gegevens. Daarmee creëer je een volledig overzicht van je klanten en hun gedrag en op basis daarvan kun je allerlei campagnes opzetten om ze beter te bereiken en aan jouw bedrijf te binden.’ Dat is het begin van het proces om je klantdata te verbeteren.

Niet alle klanten zullen hun gegevens zomaar weggeven. ‘Veel databases zijn inderdaad anoniem, maar zelfs hier kan je veel informatie uit halen. Je moet ook respecteren dat klanten niet al hun gegevens vrij willen geven en gebruiken wat ze wel willen vertellen.. Een andere optie is om klanten te laten weten dat ze mooie persoonlijke aanbiedingen mislopen, dan zijn veel consumenten alsnog over de streep te trekken.’ Veel data is ook niet meer afkomstig uit enquêtes en inloggegevens, maar vanuit cookies en andere manieren om online je bezoekers te volgen.

Het belangrijkste is dat je als bedrijf gericht te werk gaat om jouw klantdata te verbeteren. ‘.... richt je organisatie er ook op in om zoveel mogelijk data van goede kwaliteit te verzamelen.’ Dit kan bijvoorbeeld door je medewerkers te instrueren altijd een postcode en huisnummer te noteren van klanten met wie ze contact hebben. 

Alles bij de bron; Baaz

 

The Age of Algorithms

Over de kansen, risico’s en dilemma’s van het nieuwe datatijdperk. In welke sectoren zijn algoritmen en big data nu al niet meer weg te denken?

Zorg en data vormen een lastig duo. Enerzijds vrezen patiënten dat verzekeraars te veel van hen weten, anderzijds willen ze data over hun behandelend arts. 

...Deze gegevens zijn afkomstig van de Amerikaanse site betterdoctor.com. Die geeft patiënten in één oogopslag een overzicht van specialisten in de omgeving, met informatie over hun opleiding, ervaring en tarieven en reacties van andere patiënten over de betreffende arts....

..Door verschillende databases te combineren, te analyseren en de data te wegen, heeft betterdoctor bovendien een beoordelingssysteem ontwikkeld. Daarbij kijkt de site onder meer naar het aantal doorverwijzingen, wetenschappelijke publicaties en de expertise van een arts. Bijna alle medisch specialisten in de VS zijn in de database opgenomen, zo claimt de site....

Alles bij de bron; FD  [gratis registratie noodzakelijk] of [pdfartikel pdf

Lijkt het ouderwets dat de VVD een folder door je brievenbus gooit, of de PvdA flyers uitdeelt op een marktplein? Grote kans dat achter de schermen een slimme campagne draait, waardoor zij exact weten wie u bent, wat u bezig houdt én: op welke partij u wilt stemmen.

"Wij weten namelijk zo'n beetje alles over kiezers: stemgedrag, inkomen, gezinssamenstelling, leeftijd, huur- of koopwoning, en ga zo maar door", zegt Frank van Dalen, voorzitter van de Stichting Politieke Academie. Politieke partijen en overheidsorganen kunnen bij de stichting aankloppen voor een uitgebreide analyse en bijbehorend communicatieplan. Waar zit de achterban, wie zijn dat, wat beweegt ze en waar zitten de directe concurrenten?

Totale kosten voor zo'n analyse: 1.500 euro. En politieke partijen willen een dergelijk onderzoek steeds vaker laten uitvoeren, volgens Van Dalen. De Politieke Academie wil niet bekendmaken welke partijen gebruik maken van hun gegevens. "Denk niet aan D66, GroenLinks of CDA, maar aan regionale clubs zoals GroenLinks Gelderland of CDA Alkmaar." De Politieke Academie bekijkt gegevens op zescijferig postcodeniveau. Als je praat over 450.000 postcodes, dan kun je al veel beter inzoomen op individuele huishoudens.

Alles bij de bron; NU

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) betaalde een vergoeding van 60.000 euro aan Marktplaats.nl voor anonieme gebruikersgegevens over de periode 2005-2011. Het statistiekbureau wilde in beeld krijgen wat per regio werd gekocht en te koop aangeboden en welke prijzen daarvoor werden betaald.

Het is zeer ongebruikelijk dat het CBS voor de overdracht van data betaalt. Het statistiekbureau van de overheid kan veel data kosteloos opvragen bij bedrijven, maar juist de dataset van Marktplaats valt buiten de wettelijk beschreven regelgeving uit 2003. De transactie was volgens een woordvoerder van het CBS onderdeel van „een experiment” om grote databestanden te verwerven...

...Ook NRC Q, de zakelijke website van NRC Handelsblad, kreeg toegang tot een aantal geanonimiseerde databestanden van Marktplaats. De videoproductie De spiegel van Nederland toont wat deze big data zeggen over Nederlanders en hun ‘handelsgeest’. Zo blijkt ‘gratis’ het hele jaar door het populairste trefwoord, behalve als het een tijd heeft gevroren. Dan is ‘schaatsen’ populairder. Marktplaats ziet ook hoe hypes zich over Nederland verspreiden. Zo kon het afgelopen zomer volgen in welke regio’s de knutselelastiekjes looms het eerst aansloegen.

Bedrijven die beschikken over grote hoeveelheden gebruikersgegevens proberen deze steeds vaker te verhandelen. Ook de Amerikaanse veilingsite eBay, sinds 2004 eigenaar van Marktplaats, verkoopt anonieme gebruikersgegevens. Marktplaats verkoopt gebruikersgegevens naar eigen zeggen niet aan commerciële partijen.

Alles bij de bron; NRC [pdfbetaalversie]

De hoeveelheid data die bedrijven over klanten verzamelen neemt met het uur toe. Het afhandelen van processen wordt hierdoor complexer. Case managers dreigen te bezwijken onder deze overvloed aan informatie. 

Van case managers worden verstandige inschattingen verwacht. Daarom is het goed dat bedrijven veel meer gegevens over klanten verzamelen dan voorheen, want met meer data kun je immers tot betere inzichten komen. Die gegevens zijn nodig, want de digitale consument verwacht van een bedrijf een persoonlijke behandeling.

Dit voordeel heeft echter ook een nadeel: de hoeveelheid beschikbare gegevens is zo explosief toegenomen, zowel in aantallen als in variatie, dat het moeilijk is om het overzicht te houden. Zeker als je bedenkt dat deze gegevens per week, maar zelfs per dag of uur, kunnen veranderen. De case manager dreigt te worden bedolven onder een information overload.

Alles bij de bron; CompWorld

Dit weekend zit half Nederland achter Netflix om het derde seizoen van House of Cards te bingewatchen. Dat zijn veel mensen met dezelfde smaak. Niet gek, de serie is een megasucces. En hoe komt dat? Netflix wist heel goed wat het deed...

...Data is big business. Netflix registreert alles wat te maken heeft met het kijkgedrag. Van zo’n 57 miljoen gebruikers wereldwijd worden alle gebruikersgegevens geanalyseerd. Als je pauzeert, terugspoelt, verveeld allerlei films opstart – zonder dat je het merkt, worden al die gegevens opgeslagen. Product-innovator Todd Yellin: ‘Vanaf dat iemand zich registreert bij Netflix, bezitten wij de hele kijkervaring. We kruipen onder de motorkap en laten algoritmes los op alle gegevens die bij ons binnenkomen. Zo leren we onze gebruikers kennen. Daardoor is Netflix in staat accurate suggesties te doen in het persoonlijke profiel.

Feit is dat zonder dat u het door heeft, miljoenen gegevens worden opgeslagen. Zelfs wanneer u verveeld pauzeert of enthousiast terugspoelt. Het komt allemaal in de grote databank. Dus de volgende keer dat u een welbepaalde scène aandachtig herbekijkt, hoeft u niet te schrikken wanneer Netflix bij de volgende opstart een of andere pittige film voorstelt.

Alles bij de bron; WelingelichteKringen & deMorgen

 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha