De huidige privacywetgeving is niet opgewassen tegen actuele ontwikkelingen zoals Big Data, waardoor het beter is om van het recht op privacy een plicht te maken. Dat stelt wetenschapper Bart van der Sloot in de nieuwe editie van Rechtspraak magazine (pdf), die in het teken staat van vrijheid en veiligheid. 

De privacywetgeving heeft verschillende pijlers: registreer en verzamel zo min mogelijk gegevens van mensen, er moet sprake zijn van doelbinding ('wat gebeurt er met de gegevens?') en vertrouwelijkheid. Uitgangspunten die volgens Van der Sloot niet voor Big Data gelden, waar zoveel mogelijk gegevens voor allerlei doeleinden worden verzameld en verwerkt.

"In deze discussie wordt nogal eens de denkfout gemaakt dat het hier gaat om veiligheid versus privacy. Maar daar gaat het helemaal niet om. We hebben het hier over gegevens die niet direct te koppelen zijn aan één persoon. Ze worden juist gebruikt om algemene profielen en statistische verbanden te leggen. Als individu lukt het je echt niet om aan te tonen dat jij daardoor schade lijdt."

De wetenschapper schrijft mee aan een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid over hoe om te gaan met Big Data. Hij vindt het belangrijk dat er meer debat komt over privacy. "Het concept van het afwegen van een individueel recht tegen een algemeen belang is niet meer houdbaar", zo merkt hij op. Ook ziet Van der Sloot een meer zorgende rol voor de overheid als het om privacy gaat, net zoals met het milieurecht. "Dat zou betekenen dat er niet meer een individueel recht is op privacy, maar dat de overheid de plicht heeft om ieders privacy te beschermen."

Alles bij de bron; Security

 

’Ik heb niets te verbergen”, zeggen mensen vaak. Dat is maar de vraag. De openheid waarmee we gegevens verstrekken, kan ook tegen ons worden gebruikt. Zelfs politiegegevens blijken niet veilig, zo bleek onlangs in Rotterdam. Een rechercheur zocht tijdens werktijd in de database naar vrouwen die hun man bij een ongeluk hadden verloren. Hij dacht deze weduwen makkelijk te kunnen versieren.

De lijst van van geheimedienstmedewerkers die spionage-instrumenten inzetten om hun (ex-)geliefden te bespieden, is eindeloos. Werknemers van de Amerikaanse geheime dienst NSA luisterden gesprekken van kennissen af, keken in hun e-mail en hielden hun locaties bij. De NSA had een heel arsenaal aan middelen om mensen te volgen. Zelfs bij een onschuldig spelletje als Angry birds is je privéleven niet veilig. 

Alles bij de bron; pdfTelegraaf-i

Adressen van een kwart miljoen Nederlanders die donateur zijn van het Parkinson Fonds, met daartussen vele patiënten die zelf aan deze ongeneeslijke hersenziekte lijden, worden te koop aangeboden aan bijvoorbeeld fabrikanten van gezondheidsproducten. Dit blijkt uit onderzoek naar het bedrijf Focum uit Zwolle, dat diverse adressenbestanden te koop aanbiedt.

Aspirant-kopers van de adressen worden onbeschaamd lekker gemaakt met beschrijvingen als ’senioren met affiniteit voor goede doelen’ en ’deze mensen zijn erg responsgevoelig’. Hun gevorderde leeftijd wordt daarbij vaak als een pluspunt genoemd: ’het zijn voornamelijk vrouwen, ouder dan 60 jaar’, ’ideaal voor postorder en gezondheid’.

In totaal worden er op deze manier vier miljoen adressen van donateurs aangeboden door het bedrijf. Het blijkt een lucratieve handel: ieder adres kost zo’n 0,25 euro voor eenmalig gebruik.

Alles bij de bron; Telegraaf [Thnx-2-Niek]

Big Data gaat om het vinden van de (gouden) speld in de hooiberg, die is opgebouwd uit andere hooibergen. Big Data is in de hoofden van marketeers een warme droom, in de ogen van verkopers een veelbelovend middel voor hun salestargets, en in de perceptie van veel consumenten een groot gevaar voor je privacy. Tegelijkertijd belooft Big Data jou ook veel voordelen.  

Ingenieurs bij Google hebben al openlijk gesteld dat dát het doel is van die zoekmachine: de data van de wereld ontsluiten.

Het simpelweg kopiëren of openbaar maken van gegevens is één ding. Het op allerlei manieren koppelen, combineren en analyseren van gegevens is een heel ander ding. Dat kan namelijk nieuwe inzichten opleveren waarop mensen, organisaties, bedrijven en overheden beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen...

....Vaak is daarbij privacy de prijs die wordt betaald. Maar vergis je niet; je hoeft niet gelijk bang te worden: Big Data staat niet per definitie gelijk aan datagraaien ten koste vanprivacy! De huidige trend lijkt wel die kant op te gaan, maar dat komt grotendeels door de excessen, die veel aandacht krijgen. Zoals de misstappen bij het grote verzamelen van data en koppelen van collecties door bijvoorbeeld giganten als Google en Facebook, maar ook door de Nederlandse Belastingdienst en andere, minder zichtbare partijen...

...Big Data gaat naar verwachting van experts en analisten nu een periode van bezinning in. De hype over het fenomeen heeft zijn piek wel zo'n beetje bereikt en de opgeblazen verwachtingen worden doorgeprikt....

...Tot op heden lijkt Big Data iets voor grote giganten die drijven op data. Denk aan internetreuzen als Google en Facebook, denk aan overheden, denk aan wetenschappers. Toch zijn er twee trends die zorgen voor een democratisering van Big Data.

De eerste is het fenomeen van open data. Steeds meer interessante dataverzamelingen zijn openlijk in te zien voor iedereen. Deels zijn dit openbare en opvraagbare gegevens van overheden en deels zijn dit datasets van online diensten zoals bijvoorbeeld Twitter, die hun systemen aanspreekbaar en bevraagbaar maken. 

De tweede democratiserende trend is het fenomeen opensource. Specifiek de Big Data-software Hadoop, krachtige gratis software. Belangrijker nog is dat in de toekomst de complexe programmatuur zijn taak kan doen op relatief goedkope standaardcomputers. Gewone thuis-pc's of instapservers zijn op dit moment nog niet toe aan Hadoop.

Alles bij de bron; CompTotaal

Via het project City Pulse wordt ervoor gezorgd dat het veilig blijft in uitgaansgebied Stratumseind in Eindhoven. Met grote aantallen sensoren wordt doorlopend in de gaten gehouden wat er op straat gebeurt. Wanneer dat nodig is, wordt er ingegrepen.

...Met behulp van Big Data Intelligence - het snel analyseren van zeer grote hoeveelheden gegevens - lukt het om mogelijke incidenten in het drukbezochte uitgaansgebied Stratumseind een stap voor te zijn. Analyses van deze Big Data stellen hulpdiensten en autoriteiten in staat om op tijd in te grijpen en zo de veiligheid te waarborgen.

...Er worden zowel Big Data als real-time data analyses gebruikt, waarbij de privacy van de verzamelde gegevens is gewaarborgd. De meetgegevens zijn niet te herleiden tot individuele personen. De data-analisten gebruiken intelligente patronen en inzichten uit de verzamelde data om autoriteiten te informeren en specifieke acties te triggeren. Een en ander wordt ook aangevuld met gegevens van sociale media.

atos-632-graphgic

Alles bij de bron; AutomGids

Door het analyseren van foto's die toeristen tijdens hun bezoek aan Amsterdam maakten en deelden via de site Flickr bracht Sander de bezoekersstromen in kaart. Hij studeerde er cum laude op af. Het Amsterdamse toerisme leek hem een goed onderwerp voor zijn scriptie, het slotstuk van zijn master Geo Information Sciences. Een interessant en urgent onderwerp, met maatschappelijke waarde.

Sander analyseerde 500.000 foto's die toeristen via de fotosite Flickr hadden gedeeld. 'Foto's van Flickr zijn vrij beschikbaar voor niet-commerciële doeleinden. En een foto heeft vrijwel altijd een relatie met de locatie waar deze is genomen. Toeristen nemen foto's op locaties die zij interessant vinden. Dat zijn over het algemeen de drukke plekken. Plus: het overgrote deel van de content op Flickr is geproduceerd door toeristen.' Ook onderzocht hij op welk tijdstip en op welke locatie de foto's waren genomen. Omdat toeristen doorgaans meerdere foto's per dag online zetten, kon hij met een algoritme vaststellen wat ongeveer de routes zijn die zij tijdens hun bezoek aan Amsterdam bewandelen.

Ook kon Sander zien waar de Amsterdamse hotspots zich bevinden en de toeristische routes er naar toe in kaart brengen zodat de gemeente gerichte stappen kan nemen om het toerisme in betere banen te leiden.

Alles bij de bron; Parool

Bijna de helft van alle verzekeraars (46%) maakt onvoldoende gebruik van big data om de klantervaring te verbeteren. Slechts één op de tien (12%) verzekeraars stelt noemt klantervaring een prioriteit als het gaat om big data. Dit ondanks dat de klanttevredenheid in de sector zeer laag is.

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Fixing the Insurance Industry: How Big Data can Transform Customer Satisfaction’ van Capgemini Consulting. Een eerder onderzoek van Capgemini uit 2014 wijst uit dat slechts een derde (29%) van de klanten van verzekeraars wereldwijd tevreden is met de dienstverlening die wordt geleverd.

Met het oog op de lage klanttevredenheid in de verzekeringssector noemt Capgemini Consulting het in het nieuwe rapport verbazingwekkend dat big data nauwelijks wordt ingezet om de klanttevredenheid te vergroten. Big data wordt vooral gebruikt om fraude te bestrijden, de winstgevendheid te vergroten en het toekomstige gedrag van klanten te kunnen voorspellen.

Alles bij de bron; ExecutivePPL

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha