Kaartendienst Here wil gegevens van rijdende auto's gebruiken om de dienst te verbeteren. Here haalt nu al gegevens uit meer dan 80.000 bronnen, waaronder de gegevens van zijn rondrijdende auto's, uitgerust met 3d-camera's. Om de dienst te verbeteren wil Nokia nu ook gebruik gaan maken van geanonimiseerde gegevens van Audi-, BMW- en Daimler-auto's. In de toekomst wil Here ook gaan samenwerken met andere merken. 

Alles bij de bron; NU


 

Tientallen goededoelenorganisaties zijn lid van de DDMA, een organisatie die lobbyt tegen strengere Europese privacywetgeving die momenteel in de maak is. Dat blijkt uit de ZEMBLA-uitzending ‘Data, het nieuwe goud’.

De DDMA omschrijft zichzelf op haar website als een lobby-organisatie, een belangenorganisatie voor data driven marketing. De DDMA pleit ervoor dat marketingbedrijven toestemming houden om consumenten te profileren. Dat houdt in dat zoveel mogelijk persoonsgegevens worden verzameld waarmee mensen kunnen worden ingedeeld in bevolkingssegmenten. Databedrijven doen dat bijvoorbeeld door het klikgedrag van internetgebruikers gedetailleerd vast te leggen. De persoonlijke profielen die zo tot stand komen, worden door datahandelaren opgeslagen en verkocht. Daarnaast wil de DDMA dat in de wet komt te staan dat databedrijven geen expliciete toestemming van consumenten nodig hebben voor het opslaan en verwerken van persoonsgegevens. De DDMA schrijft in een document onder de titel Belangenbehartiging: “Profileren wordt te vaak gezien als iets negatiefs. Onterecht, want het herkennen van (groepen) klanten is essentieel in vele bedrijfs- en overheidsprocessen”.

Juristen en privacy experts benadrukken in ZEMBLA echter dat het profileren van consumenten negatieve gevolgen heeft voor de privacy van mensen. David Vladeck, de voormalig directeur van de Federal Trade Commission, de Amerikaanse consumentenautoriteit, zegt in ZEMBLA: “Ze weten wie je bent, ze kennen je religie, je seksuele voorkeur en de samenstelling van je familie. Ze verkopen al die data aan mensen die op basis daarvan beslissingen kunnen nemen die grote gevolgen voor jouw leven kunnen hebben.” Persoonsprofielen kunnen bepalend zijn voor de aanbiedingen die mensen krijgen van bijvoorbeeld verzekeraars en kredietverstrekkers.

Alles bij de bron; Joop


Steeds meer overheden en bedrijven zetten in op big data, maar volgens privacyorganisatie Privacy First is het te vergelijken met een Trojaans paard en vormt het een bedreiging voor de rechtsstaat. Vooral het opslaan van alle mogelijk te vergaren gegevens van burgers in centrale databases om vervolgens vanuit data-analyse snel de afwijkingen van het groepspatroon eruit te kunnen zeven is volgens Privacy First-voorzitter Bas Filippini een risico.

Profiling wordt steeds meer dynamisch en real-time, aldus Filippini. "Met andere woorden, voordat je het weet worden burgers en consumenten in deze nieuwbenoemde revolutie voortdurend geregistreerd, gemonitord, geselecteerd op (potentieel en toekomstig) afwijkend gedrag, 24 uur per dag, real-time door overheid en bedrijfsleven." Privacy First maakt zich ook zorgen over de industriële lobby die big data probeert door te drukken en het grootschalig opslaan van gegevens propageert. 

Volgens Filippini wordt er een ongekend felle en nietsontziende lobby in Brussel en in nationale staten gevoerd om dit soort "total control" systemen fashionable en trendy te maken zonder rekening te houden met de basisprincipes van onze rechtsstaat. "Hier moet dus zeer zorgvuldig mee worden omgegaan", stelt Filippini. Hij pleit voor een brede maatschappelijke discussie over big data en de impact hiervan op de maatschappij. "De overheid is er nog steeds voor de burger en niet andersom. Dat besef is echter niet altijd aanwezig, zo is ons opgevallen. De grenzen worden door de overheid voortdurend opgezocht in het ongelijke speelveld met de burger. Het wordt hoog tijd dat hier een principiële streep in het zand getrokken wordt." 

Alles bij de bron; Security


Papieren reclameborden zijn niet meer van deze tijd. Online zijn mensen al gewend dat er gerichter wordt geadverteerd. Dankzij smartphones is het mogelijk om ook in winkels reclame te maken voor individuele klanten. Wat kan er allemaal en wat betekent het voor de privacy? Deze week in Toekomstmakers alles over big data in de retail.

Winkels kijken tegenwoordig niet alleen meer naar je gedrag in de winkel, maar ook wat je online doet. Als je geregistreerd staat als klant weet het systeem wie jij bent, hoe oud je bent, wat je hobby’s zijn en waar je woont...

...er zijn een aantal technieken waardoor deze data ook beschikbaar zijn in de winkel. Een daarvan is de iBeacon. Een andere manier is het scannen van gezichten via de camera. De software die startup Miraview heeft ontwikkeld weet via de camera razendsnel te bepalen wie hij ongeveer voor zich heeft...

...Met de app van FIDME hoef je geen portemonnee vol voordeelpassen meer te hebben. Dat is handig, maar de app kan nog veel meer dankzij big data.

 

Alles bij de bron; RTLZ en hier de videolink


Kennisplatform CROW heeft voor het eerst alle beschikbare informatie over de veiligheid in en rond het openbaar vervoer samengebracht, geanalyseerd en gebundeld in de Veiligheidsscan. De Veiligheidsscan koppelt alle OV-onderzoeken, NS en stads- en streekvervoer, en combineert dit met gegevens over veiligheid in de openbare ruimte. Gemeenten kunnen maximaal een 5 scoren, minimaal een 1. Van de 403 onderzochte gemeenten scoren er zeven een 1 en dertien een 5.

De Veiligheidsscan is in opdracht van samenwerkingsinitiatief 'Samen op Reis' door CROW-KpVV ontwikkeld, in nauwe samenwerking met vervoerders, opdrachtgevende overheden en reizigers.

Alles bij de bron; CCV


Steeds meer moderne auto's versturen privacygevoelige data naar de autofabrikant, zonder dat de bestuurder daar weet van heeft. Het gaat om informatie zoals de laatste honderd bezochte parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel. Daarvoor waarschuwt de ANWB.

"Het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto's van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto", stelt de belangenclub.

Veel van deze 'computers op wielen' hebben een dataverbinding met de autofabrikant....  "We hebben geen idee wat fabrikanten met deze informatie doen", vertelt een woordvoerder van de ANWB.

Volgens hem weet driekwart van de Nederlandse automobilisten niets van 'connected diensten' in auto's. Behalve dat de privacy kan worden geschonden, vreest de ANWB ook dat de automobilist volledig afhankelijk wordt van de autodealer voor onderhoud en reparaties. Daarnaast vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal in de hand werkt. 

De ANWB wil, samen met andere autoclubs in Europa, dat er regelgeving komt om de privacy van automobilisten te beschermen. Daarvoor gaat dinsdag de campagne 'My car, my data' van start. 

Alles bij de bron; Telegraaf


'Mensen zijn absoluut bereid de mogelijkheden van technologie te omarmen maar zolang ict-bedrijven er onvoldoende in slagen concreet inzicht te geven in het persoonlijk voordeel, blijft de consument sceptisch.' Dat is de algemene strekking van het debat tijdens de ‘Slim Nederland in 2030’-bijeenkomst.

'Het gaat niet om de technologie, maar om hoe en wat het voor de maatschappij kan betekenen', zegt onderzoeker Rinie van Est van het Rathenau Instituut. Belangrijk daarbij is de toepassing van bestaande normen en waarden op technologie en het gebruik daarvan. Deze wrevel over huidige praktijken van ‘dataslurpen’ door technologiebedrijven wordt gedeeld door René Penning de Vries, boegbeeld van Economische Zaken voor de Nederlandse topsector ict. Hij noemt een bedrijf als Uber een verkeerd voorbeeld in deze discussie, 'Want dat is een ja/nee-kwestie.' Je gebruikt Uber of niet. Dit in tegenstelling tot technologiebedrijven die gebruikersgegevens tot zich nemen, via onleesbaar lange gebruikersvoorwaarden. 'Om je vervolgens te bombarderen met allerlei advertenties waar je niet op zit te wachten. Of om bij een 06-nummer dat je gebeld heeft, te vragen: Is dat deze persoon? Ik vind dat storend; ongewenst doorzoeken van data.'

'Mensen hebben al het idee dat ze altijd worden gevolgd. Hoe dichtbij mag dat komen?', vraagt gedragswetenschapper Frank Verberne zich af.  In reactie op de opmerking van debatleider Rick Nieman dat hij wel een iPhone heeft en dus toch al traceerbaar is, geeft hij een verrassend antwoord: 'Ik leg mijn iPhone ook wel eens weg.' Het apparaat wordt bewust uitgeschakeld.

Verberne legt uit dat mensen bereid zijn veel op te geven in ruil voor ‘perceived benefits’. De deelnemers aan het debat zijn het erover eens dat de concrete voordelen van technologie beter uitgelegd moeten worden. Kreten als ‘efficiency’ en ‘duurzaamheid’ kunnen en moeten nader toegelicht worden. Het gaat om de vertaling naar ‘What’s in it for me?’ voor de consument of burger. 

Alles bij de bron;Computable


Als belangrijkste zoekmachine is Google een begrip geworden in onze maatschappij.  Hoe ziet de toekomst van Search er uit? 

Google begon net zoals andere zoekmachines met het indexeren van webpagina’s. Google gebruikte metadata, die we eigenhandig toevoegden, om te begrijpen waar een webpagina over ging. Metadata werd steeds minder belangrijk en vervangen door relaties met andere webpagina’s (links). Google wil namelijk de zoekresultaten steeds verder verbeteren om de leidende positie vast te houden.

De volgende stap was het personaliseren van zoekresultaten. Aan de hand van eerder ingevulde zoektermen en gedrag op websites (die met Google Analytics worden ondersteund), stemt Google de zoekresultaten af op de interesse van de gebruiker. Door deze persoonlijke informatie af te geven aan Google worden de zoekresultaten namelijk beter.

We leveren daarmee een deel van onze privacy in en krijgen hier een betere ervaring voor terug. Google leert je namelijk kennen (als je hiervoor toestemming hebt gegeven) en slaat deze gegevens op in hun eigen databank. Vóór 2012 had Google de persoonlijke gegevens van haar diensten in verschillende databanken staan. Dat is ook de reden dat Google in 2012 al haar privacy policies van haar diensten in één privacy policy hebben gestopt, zodat ze alle Google (CRM) data in één grote databank kunnen opslaan. Het belangrijkste doel: een 'optimaal' zoekresultaatscherm. De komende jaren zal het afstaan van persoonlijke gegevens voor een 'betere' (web)ervaring steeds vaker voorkomen.

Google wil nóg verder gaan om de zoekresultaten te verbeteren en is bezig onze persoonlijke wereld digitaal in kaart te brengen. Hiervoor probeert Google allerlei digitale sporen op het web aan elkaar te koppelen, zoals welke producten/diensten u leuk óf interessant vindt, opinies van u en anderen over deze producten/diensten, demografische gegevens, etc. 

Google personaliseert nog steeds verder maar heeft geen toegang tot alle data, het bedrijf weet bijvoorbeeld niet wat u heeft geliked bij Facebook. Of weet niet wat u aan het doen bent in de apps op uw mobiele telefoon. De lingua franca van vandaag zijn namelijk locatie, tijd, verbonden mensen, vaardigheden en visuele representaties. Deze zaken kunnen namelijk uw zoekvraag nog verder optimaliseren als deze gegevens met elkaar verbonden zijn.

Dat lijkt alsnog niet te gaan gebeuren. Uitdaging hierbij zijn privacywetten, koppeling met sociale netwerken (bijvoorbeeld Facebook) en gegevens van uw mobiele telefoon (apps). Onze digitale zelf zou net zo beschermd moeten worden als onze fysieke zelf. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat u zelf bepaalt wie welke data ziet (Hollywood rights model for data use). U bent dan eigenaar van uw persoonlijk profiel, uw karakter, uw eigen cookies en haar (gedrags)gegevens, uw eigen acties bij de verschillende websites, de data van uw gesprekken, etcetera.

Probleem is dat het eigenaarschap hiervan niet goed geregeld is. Van wie is deze persoonlijke data? De data is namelijk verspreid over verschillende locaties. Het wordt tijd dat deze data centraal wordt vastgelegd en dat u als primaire eigenaar bepaalt wie en welke data gebruikt mag worden. Op deze manier kunt u een webwinkel die u vertrouwt, een groot gedeelte van uw digitale zelf data kunnen geven om op deze manier optimaal geholpen te worden. 

Google wil nog een stap verder gaan en uiteindelijk de zoekbox laten verdwijnen. Als Google de beschikking heeft over al uw persoonlijke gegevens, is statusverandering voldoende om proactief in te kunnen spelen op uw behoefte. Het antwoord wordt dan al gegeven vóórdat de vraag wordt gesteld. Search zal actief worden wanneer ú dat nodig heeft, zelfs als u níet weet dat u het nodig heeft.

Als marketeer dient u dezelfde weg te gaan volgen als Google. Klantdata stuurt uw kanalen en content aan. Hoe meer klantdata u (geautomatiseerd) kunt verzamelen, hoe beter u de service kunt afstemmen op de klant of zelfs prospect. Aan de hand van gedrag en interesses kan de gehele klantreis worden geoptimaliseerd. Start met het inventariseren van alle klantcontacten en verzamel de data per klantcontact digitaal. Deze klantdata kunnen daarna centraal geaggregeerd worden zodat één klantbeeld ontstaat. Dit klantbeeld kun je gebruiken om je kanalen verder te optimaliseren. Next step is het identificeren van de klant uit deze klantdata en te koppelen aan uw CRM, zodat de klant daarna op een persoonlijke wijze (proactief) benaderd en geholpen kan worden.

Alles bij de bron;EMerce


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha