In Frankrijk beheert één bedrijf de medische gegevens van tientallen miljoenen patiënten. Het is een groot commercieel succes, maar er zijn ook twijfels. ‘De data waarover dat bedrijf beschikt zijn goud waard.’

Stanislas Niox-Château (Parijs, 1987) was tien jaar geleden nog een gewone Franse student. De status van superster verkreeg hij met een mede door hem in 2013 bedachte website Doctolib, een site die patiënten en artsen samenbrengt. 

Het idee is simpel. Stel je woont in het Noord-Franse Arras en je hebt een longarts nodig. Dan tik je op Doctolib in waar je woont en wat je zoekt. Vervolgens komt een hele lijst in beeld met longartsen bij jou in de omgeving, inclusief de datum dat je er terechtkunt. Online kies je de arts die het snelst beschikbaar is. Je tikt wat medische informatie in, maakt de afspraak en klaar is Kees. Als patiënt betaal je niks voor die bemiddeling.

Op dit moment zijn 2500 ziekenhuizen en zorginstellingen en rond de 115.000 vakmensen, van verplegers tot gynaecologen, aangesloten bij Doctolib. Die vakmensen betalen 109 euro per maand. In ruil daarvoor hebben ze geen omkijken meer naar hun agenda. Doctolib verdient geld met virtuele bemiddeling. De patiënt vindt snel passende zorg en de arts is verlost van administratieve rompslomp.

Doctolib is een doorslaand succes. De site werd in januari liefst 50 miljoen keer aangeklikt. ‘Eén op de twee Fransen gebruikt de website,’ schreef de krant Le Parisien jubelend. ‘Zo’n 32 miljoen mensen hebben er een account.’

De doorbraak voor Doctolib kwam in 2016. Rond die tijd nam Niox-­Château een concurrerende dienstverlener over, waarmee zijn bedrijf een dominante positie op de markt bereikte. Met die dominantie zijn ook twijfels over de macht van het bedrijf gekomen. Doctolib is namelijk een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen terwijl ‘zorg’ voor de meeste Fransen een publieke taak is waarvan álle Fransen moeten kunnen profiteren. 

Daarnaast zijn er mensen die vrezen dat Niox-Château in de privégegevens van patiënten zit te snuffelen. “Tientallen miljoenen Fransen geven via de ­site gevoelige, persoonlijke informatie door en zelfs recepten worden via de site verstuurd,” ­aldus de Franse publieke omroep, die onderzoek deed naar de privacy-­garanties van Doctolib. Ook het Franse College van Huisartsen is bezorgd: “De data waarover dit bedrijf beschikt, zijn goud waard. Het bedrijf wil heus niet alleen een doorgeefluik zijn, maar wil de grootste speler worden als het gaat om e-zorg.”

Alles bij de bron; Parool


Leaserijders maken zich zorgen over welke data er allemaal door hun leaseauto wordt verzameld, blijkt uit een enquête van LeasePlan Corporation. Ook zorgen over het feit dat persoonsgegevens in auto’s achterblijven nadat deze is ingeleverd. “Leaserijders hebben een opt-out-oplossing nodig”.

Toch zegt de grote meerderheid bereid te zijn om gegevens te delen als dat voordelen oplevert. Bijvoorbeeld als daardoor file- en reistijd worden verminderd brandstof- en onderhoudskosten worden verlaagd, voertuigemissies afnemen of de prestaties van de auto worden verbeterd. Anonimiteit is dan wel een voorwaarde voor de helft van de ondervraagden.

Volgens de CEO van LeasePlan zou er eigenlijk een ‘neutrale server’ moeten komen voor alle autogegevens. Dat voorkomt dat er een ‘gegevensmonopolie’ ontstaat door automerken.

Alles bij de bron; AutomobielManagement


 

Verschillende populaire adblock- en vpn-apps hebben in het geheim gegevens van miljoenen mensen verzameld, zo claimt BuzzFeed News op basis van eigen onderzoek. Het gaat om Free and Unlimited VPN, Luna VPN, Mobile Data, en Adblock Focus die in de Google Play Store zijn en waren te vinden. Van Adblock Focus was ook een iOS-versie in de Apple App Store beschikbaar. 

De apps blijken van het analyticsbedrijf Sensor Tower te zijn. Gebruikers wordt echter niet verteld dat hun data naar dit bedrijf gaat. Het inlichtingenplatform van Sensor Tower wordt door ontwikkelaars, durfinvesteerders, uitgevers en andere partijen gebruikt om de populariteit, gebruikstrends en omzet van apps te volgen.

Wegens het overtreden van de regels waren eerder meerdere Sensor Tower-apps al uit de App Store verwijderd. Luna VPN is echter nog steeds te downloaden. 

Alles bij de bron; Security


 

Het meisje van de Albert Heijn probeerde het als een neutraal advies te brengen: “U kunt ook doorlopen naar onze zelfscankassa.” Maar ik meende er ook een vermoeide vermaning in te horen. Hadden ze daar speciaal hypermoderne zelfbedieningsterminals geïnstalleerd, bleven wij klanten koppig in de rij staan voor die ene bemande kassa.

Ik glimlachte beleefd, maar ze bleef me aankijken, dus voelde ik me verplicht om mijn verzet tegen de vooruitgang te verdedigen. Maar het is vaak heel makkelijk om uit te leggen hoe technologie alles simpeler maakt, en een stuk ingewikkelder om uit te leggen waarom je er liever niet aan meedoet.

Want technologie is nooit alleen maar handig. Het is vaak ook een manier om economische en sociale veranderingen een aura van onvermijdelijkheid te verlenen, door ze in een schijnbaar neutraal ontwerp te verpakken. Bij die zelfscankassa is er natuurlijk allereerst het economische effect: ik betaal nog steeds hetzelfde, maar de werkgelegenheid in mijn wijk daalt, doordat ik de scanarbeid vrijwillig overneem. Op het hoofd­kantoor komt meer geld binnen, en ik word gecompenseerd met een iets kortere wachttijd; zonder caissières passen er immers meer kassa’s in de winkel.

Natuurlijk werd de kassa net die dag bemand door een chagrijn die me geen blik waardig keurde, wat me op weg naar huis weer deed twijfelen of ik er niet te dramatisch over deed, die zelfscanner. Ik tank toch ook bij een zelfbedieningspomp?

Tot ik afgelopen week een item zag over de volgende stap in deze revolutie: Amazon heeft in de VS een geheel kassaloze supermarkt geopend. Je checkt in met een app, daarna volgen honderden zelflerende intelligente camera’s welke artikelen je in je tas doet, en welke je weer teruglegt, en het geld wordt automatisch van je rekening afgeschreven. Een dystopie waarin consumentengemak en surveillancekapitalisme samenvloeien, waarin mensen gereduceerd worden tot uitleesbare bronnen van winst, en waarin ons geld zonder haperen of onhandig gedoe aan de kassa direct naar de baas van Amazon stroomt: Jeff Bezos, nu al de rijkste man ter wereld.

Doe mij dan maar die chagrijnige caissière.

Alles bij de bron; Trouw


 

Sensoren worden steeds meer ingezet op de werkvloer. TNO heeft na onderzoek infobladen ontwikkeld die beschrijven hoe sensoren kunnen worden gebruikt op de werkplek, ze beschrijven ook de mogelijke vraagstukken op het gebied van ethiek en privacy die dat oproept.

Sensoren bieden veel mogelijkheden om blootstelling op de werkvloer in kaart te brengen en ze verzamelen ook veel data, die vaak betrekking hebben op personen en dat ligt gevoeliger juist doordat sensordata informatiever zijn. Sensordata geven nl ook informatie over het gedrag van personen. Deze informatie zou bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek ook tegen een persoon kunnen worden gebruikt (negatief).

TNO heeft infobladen ontwikkeld per toepassing van sensoren die een aantal ethische kwesties beschrijven die zich voor kunnen doen. Met behulp van deze infobladen kunnen werkgevers en werknemers zich gezamenlijk voorbereiden op de inzet van sensoren op de werkplek.

Alles bij de bron; TNO


 

In een recent verschenen Amerikaans rapport staat dat slimme televisies gevoelige gegevens doorsturen naar techgiganten als Amazon en Google. Zij ontvangen informatie over het kijkgedrag en het gebruik van de apparaten in het algemeen, waaronder locatiegegevens. Het rapport geeft aanleiding om eens een nadere blik te werpen op de privacyverklaring van producent Samsung.

Via een smart-tv kunnen fabrikanten nauwkeurig bijhouden wat iemand voor programma’s bekijkt en hoelang. Kijkgedrag levert interessante informatie op voor bedrijven, met name adverteerders. Zij gebruiken die gegevens om gerichte aanbiedingen te doen aan kijkers of advertenties te tonen.... 

Samsung geeft in de privacyverklaring aan dat persoonsgegevens worden doorgegeven naar onder meer Zuid-Korea. Op de website van de Europese Commissie staat dat de gesprekken over een adequaatheidsbesluit met Zuid-Korea nog lopen. Dat betekent dat Samsung tot die tijd extra zekerheden moet inbouwen om de persoonsgegevens te beschermen. Het bedrijf had de kijkers moeten informeren dat er voor Zuid-Korea (vooralsnog) geen adequaatheidsbesluit is afgegeven.

Samsung informeert de kijker via de privacyverklaring wel over het delen met derden. Toch is niet helemaal helder in welke subsector deze bedrijven opereren en welke persoonsgegevens ze krijgen. Dit kan dus transparanter.

Alles bij de bron; PCMWeb


 

Ooit stond de auto symbool voor vrijheid, maar anno 2020 lijkt onze heilige koe vooral een mooie dataverzamelaar. Autofabrikanten, maar ook andere partijen gedragen zich als ‘big brothers’. Privacybewakers willen die datalust aan banden leggen. Maar of er een weg terug is?

....Autorijden is niet meer een pleziertje, zoals vroeger. Dat komt allemaal door de boordcomputer die veel gegevens vastlegt en doorstuurt naar de fabrikanten. Vaak zonder dat we het zelf weten. De automerken zijn niet erg happig om te vertellen wat ze precies met al die data doen.

Het Financieele Dagblad zit er al een tijdlang bovenop. Dat komt mede omdat de toezichthouders die waken over de privacy van de Europeanen, de digitale datalust van de autobranche aan banden willen leggen. Zo’n moderne, slimme auto kan zelfs de grondrechten van de mens ondermijnen, stelt Aleid Wolfsen...

...U kunt wel zeggen, hohoho, ìk ben de baas over die data. En dan zeg ik, ja dus...? Het is net als met plassen in een grote rivier. Ja, het is van u. Maar zie het er maar eens weer uit te krijgen. Van veel data weten we niet wat ermee gebeurt. Daarin zijn we grenzeloos naïef. Ons complete bestaan is handelswaar. Dat gaat ook nooit meer veranderen. Van u bestaat een digitale variant die zwerft tussen de duizenden datacenters op de planeet. Hoe slimmer de algoritmes, hoe meer er van die data aan elkaar geknoopt kunnen worden. De koper van uw data is al geboren.

Alles bij de bron; Tubantia


 

AP waarschuwt voor de mogelijkheden van zowel nieuwe auto’s, als ook motoren, scooters en fietsen. De voertuigen verzamelen data, zoals waar de eigenaar is geweest en de rijstijl. Die data worden anoniem gemaakt, toch is volgens AP te herleiden over wie die gegevens gaan. Een handleiding van AP maakt consumenten wegwijs.

Autoverkopers en leasemaatschappijen zijn bij wet verplicht om duidelijk te zijn over die datadeling. In de praktijk gebeurt dat niet altijd, concludeerde onlangs het Financieele Dagblad onlangs. Sommige leasemaatschappijen koppelen de datadeling van slimme auto's standaard aan de fabrikant.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha