Een jaar of drie geleden is Breda begonnen met het optuigen van het zogenoemde Veiligheidsinformatieknooppunt (VIK), nu is de proef in de afrondende fase.

Het VIK is simpel gezegd een verzamelbak die basisgegevens waartoe de gemeente toegang heeft aan elkaar koppelt. Persoonsgegevens bijvoorbeeld, registratie van adressen en gebouwen. Maar ook de gegevens van het Kadaster en de Kamer van Koophandel. ,,Als je die combineert, leidt dat soms tot verbanden die we niet eerder zagen", zegt burgemeester Paul Depla van Breda...

...Het combineren van gegevens klinkt zo basaal, dat het de vraag oproept waarom dit niet al veel eerder werd gedaan. ,,Als het aan mij lag waren we al jaren terug met dit systeem begonnen", zegt de burgemeester. ,,Om dan gaandeweg de fouten eruit te halen. Maar de ambtenaren overtuigden me om eerst de privacy goed te waarborgen.” 

Breda haalde de Autoriteit Persoonsgegevens erbij: mag dat eigenlijk wel, al die persoonlijke gegevens aan elkaar verbinden? En houdt dat wel stand bij een rechter, om informatie op deze manier te vergaren? ,,Bleek dat er veel meer mag dan we op voorhand dachten. Privacy is vaak een schijnargument om niet met elkaar samen te werken. Zolang je maar kan laten zien wat je doet, is veel mogelijk. En dus zoeken wij als gemeente naar de grenzen van onze mogelijkheden hierin.”

Alles bij de bron; BNdeStem


PostNL, Zeeman, Shell, Achmea, banken, de Belastingdienst – bedrijven en diensten gaan er in toenemende mate toe over om karakter, kwaliteiten en prestaties van hun werknemers digitaal te meten. Soms tot in het DNA. Wat betekent dit voor onze privacy?...

...Uit onderzoek van consultant PwC blijkt dat veertig procent van de internationale bedrijven kunstmatige intelligentie gebruikt op de personeelsafdeling. Amerikaanse bedrijven lopen voorop: onderzoek van de American Management Association wijst uit dat 43 procent van de Amerikaanse bedrijven de e-mails van hun medewerkers uitleest.

Europese bedrijven lopen nog wat achter, maar in Nederland hebben organisaties als ABN Amro, APG, Rabobank, Shell, Achmea, KLM, ASML, de AIVD, defensie en de Belastingdienst inmiddels allemaal eigen afdelingen voor ‘Human Resource-analyse’: HR-analytics.

Lees alles bij de bron; deGroene [scan]


 

Elke dag melden ruim dertigduizend Nederlanders zich online met een of meer unieke codes. Zo sparen ze voor goedkope bioscoopkaartjes of korting bij aankoop van sieraden, sportkleding en huishoudelijke apparatuur. De codes zijn een belangrijk onderdeel van ‘Eurosparen’, het loyaltyprogramma waarmee het Nederlandse zuivelconcern zijn vaste klanten aan zich probeert te binden. Met succes: inmiddels hebben ruim 1,3 miljoen Nederlanders een profiel aangemaakt op de site van Eurosparen.

Zegeltjes sparen is passé. Nederlanders doen nu regelmatig aankopen via de mobiele telefoon. Loyaltyprogramma’s, die ons na elke aankoop moeten verleiden zo snel mogelijk terug te komen, veranderen razendsnel mee. Punten sparen doe je tegenwoordig op een door je supermarkt, warenhuis of benzinepomp ontwikkelde app. Elke klik in die app of de site komt, samen met informatie over eerdere aankopen, in grote databases. Daar zoeken algoritmes naar patronen waarmee marketeers de communicatie met de klant steeds verder kunnen ‘personaliseren’...

...Marketeers gebruiken hierbij verschillende soorten algoritmes. Sommige kijken naar logische vervolgaankopen: wie net een nieuwe laptop heeft gekocht, zoekt mogelijk ook een draadloze muis. Andere vergelijken de aankopen van een individuele klant met een groep klanten met een soortgelijk aankooppatroon, de ‘look-a-likes’. Zo vinden ze producten die de klant nog niet koopt, maar wel goed passen in zijn consumptiepatroon.

Maar hoe kies je het meest kansrijke algoritme voor een specifieke situatie? Ook daarvoor zijn inmiddels algoritmes, die ook kijken naar de surfgeschiedenis en eerdere zoekopdrachten van de klant. Zo is het zelfs mogelijk het aanbod in een webshop, nog tijdens het bezoek van de klant aan te passen aan diens behoeftes. Des te meer data, des te groter de kans dat de ‘gepersonaliseerde’ productsuggestie aanslaat...

...Met elke nieuwe technologie verkennen loyaltyprogramma’s de fijne lijn tussen comfortabel en griezelig. De gezichten van klanten die binnenlopen bij de Amerikaanse luxeketen Saks Fifth Avenue in New York worden tegenwoordig bijvoorbeeld direct gescand door discreet geplaatste camera’s. Via de gezichtsherkenningssoftware krijgt het personeel een seintje als een ‘high value customer’ binnenkomt. Zo kunnen medewerkers deze waardevolle klanten direct persoonlijk begroeten. Met een lijstje persoonlijke productsuggesties, die de computer samenstelt op basis van eerdere aankopen.

Alles bij de bron; NRC [Long-Read]


 

De Consumentenbond wil dat mkb-ondernemingen werken aan een consumentvriendelijk alternatief voor dataverzameling. Dergelijke toepassingen moeten consumenten in staat stellen zelf te bepalen welke gegevens ze delen met bedrijven. 

Zo moet er volgens de consumentenorganisatie paal en perk gesteld worden aan het 'ongebreideld' verzamelen van data door bedrijven. Die verzamelen volgens de bond vaak meer gegevens van consumenten dan noodzakelijk. Verder meent de bond dat ondernemingen lang niet altijd duidelijk over wat ze met deze gegevens doen en met wie ze de gegevens delen. 

De Consumentenbond daagt het mkb uit om tot privacy-vriendelijke alternatieven te komen via de KVK Business Challenge. De bedrijven leggen een uitdaging voor, waarna mkb’ers oplossingen voorstellen. Als een bedrijf een oplossing ziet zitten, kunnen beide partijen samen nieuwe, innovatieve toepassingen ontwikkelen. Aanmelden voor de challenge kan tot 23 november.

Alles bij de bron; TelecomPaper


 

Volgens onderzoekers van Anomali Labs en Intel 471 worden op een forum op het darkweb databases aangeboden met informatie over stemgerechtigde Amerikanen. De databases bevatten persoonlijke gegevens van kiezers en hun stemgedrag. Het gaat het om kiezers uit 19 Amerikaanse staten.

De onderzoekers schatten dat het in totaal gaat om 35 miljoen records die onder meer de volledige naam, telefoonnummer, woonadres en het stemgedrag van Amerikanen bevatten. De prijs is afhankelijk van de staat waar het om gaat, maar varieert van 150 tot 12.500 dollar per stemgerechtigde.

De verkoper van de databases geeft aan dat hij wekelijks updates ontvangt via 'contacten binnen de Amerikaanse overheid'. Dat zou er volgens de onderzoekers op kunnen wijzen dat de informatie technisch gezien niet gestolen is, maar dat het mogelijk gaat om legitiem verkregen kiezersgegevens die voor kwaadwillende doeleinden op een forum voor cybercriminelen worden verkocht.

De staten die voorkomen in de database, zijn Georgia, Idaho, Iowa, Kansas, Kentucky, Louisiana, Minnesota, Mississippi, Montana, New Mexico, Oregon, South Carolina, South Dakota, Tennessee, Texas, Utah, West Virginia, Wisconsin en Wyoming.

Alles bij de bron: Security


 

Het zit ze duidelijk dwars bij het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Ze zijn trots op hun zelf ontwikkelde zoekmachine Hansken, maar deze wordt door critici neergezet als onbetrouwbaar. Een zwarte doos. Of erger nog: een grofmazig sleepnet waarmee de politie complete databestanden kan leegtrekken.

Hansken kwam in de schijnwerpers bij de zogenoemde Mocro War. In 2017 werd bekend dat justitie miljoenen versleutelde berichten in bezit had. Spil in deze doorbraak was de Nijmeegse aanbieder Ennetcom, die de onder criminelen populaire telefoons prepareerde. De encryptie ten spijt: door een rondslingerende digitale sleutel was alle moeite voor niets. De databerg van Ennetcom geldt nu als een schatkamer aan bewijs. En Hansken helpt de berg te doorzoeken.

Marjolijn Brouwer (adviseur digitaal en biometrisch forensisch onderzoek bij het NFI) en Harm van Beek (forensisch wetenschapper en een van de grondleggers van Hansken) willen graag vertellen hoe Hansken werkt....

Alles bij de bron; Volkskrant


 

De Duitse privacywaakhond van de deelstaat Hamburg heeft een in mei aangekondigde zaak tegen Facebook gestaakt vanwege verjaring. 

Heise schrijft dat Johannes Caspar, de Hamburgse privacyfunctionaris, de zaak al in augustus heeft gestaakt. Dat heeft een woordvoerder bevestigd. De officiële uitleg luidt dat de toegang tot de gegevens in het Cambridge Analytica-schandaal plaatsvond tot aan het einde van mei 2015. Daarmee is dit meer dan drie jaar geleden, waardoor verjaring is opgetreden. Bovendien zou niet duidelijk zijn of de Hamburgse toezichthouder wel bevoegd was om een zaak tegen Facebook Ierland te beginnen. Daar heeft het bedrijf zijn Europese vestiging.

Het Cambridge Analytica-schandaal kwam in maart naar buiten. Onlangs werd bekend dat er bij een aanval op Facebook 'access tokens' van 50 miljoen gebruikers waren buitgemaakt, waaronder naar voorlopige schatting 5 miljoen EU-burgers.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Wil je dat internetbedrijven zo min mogelijk over je te weten komen? Lieg dan over wie je bent. 

Een rookgordijn optrekken. Dat is wat Helen Nissenbaum, hoogleraar informatietechnologie aan de Amerikaanse Cornell-universiteit, doet. Het idee dat we in een tijdperk leven waarin mensen minder privacy hebben en waarin grote bedrijven ‘nou eenmaal data verzamelen’, accepteert ze niet. En dus besloot ze daar iets tegen te doen.

Met de hulp van hackers en informatica-experts bouwt Nissenbaum tools die grote internetbedrijven zand in de ogen moeten strooien bij het verzamelen van data. De eerste van die tools was TrackMeNot, een plug-in die bij elke zoekopdracht die je doet talloze nep-zoektermen meestuurt. 

De tools van Nissenbaum zijn internetbedrijven een doorn in het oog. Vooral Ad Nauseam wist de toorn van Google over zich af te roepen. Deze plug-in klikt álle advertenties die je tegenkomt aan, zodat advertentiebedrijven nooit te weten komen wat je écht interessant vindt. Google haalde Ad Nauseum begin 2017 uit zijn plug-in-winkel: de plug-in zet Google’s verdienmodel onder druk. De plug-in is overigens nog wel te downloaden via AdNauseam.io

Alles bij de bron; KijK


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha