Het Amerikaanse onderwijsplatform Coursera biedt tienduizenden gratis colleges aan aan Nederlandse universiteiten en hogescholen. De colleges zijn van goede kwaliteit, maar de keerzijde is dat er op deze manier veel data verzameld kan worden van alle studenten die online de colleges volgen. De Nederlandse universiteiten willen dit niet langer...

...Nederlandse universiteiten ook de keerzijdes van het platform beginnen te zien. De studenten maken vooral gebruik van Amerikaanse ‘moocs’, en dat is niet goed voor de Europese universiteiten. Daarnaast is de privacy van studenten een belangrijk punt. Via Coursera kan men heel veel te weten komen over de manier waarop studenten studeren: hoe lang ze doen over een cursus, hoe vaak ze de uitleg terugkijken, op welk moment van de dag ze studeren, wanneer ze de meeste fouten maken… Allemaal data die op allerlei manieren gebruikt kan worden. 

“Coursera weet via algoritmes wat studenten uit de hele wereld aantrekkelijk vinden en biedt vooral cursussen aan die passen bij hun digitale belevingswereld. Voor de lange termijn lijkt het verstandiger als Europese universiteiten inzetten op online onderwijs dat geworteld is in hun eigen publieke waarden."

Alles bij de bron; NOG


 

Het is geen goed idee om gebruikers te betalen voor het afstaan van hun gegevens, aangezien die er dan nog steeds bekaaid van afkomen, zo stelt de Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF. Het idee, ook wel aangeduid als een "datadividend", wordt geregeld geopperd als oplossing voor de huidige privacyproblemen. 

"In werkelijkheid is een datadividend schadelijk voor consumenten, heeft voordelen voor bedrijven en doet privacy af als product in plaats van een recht", zegt Hayley Tsukayama van de EFF. Zo is er veel onduidelijk over wie de waarde van de data bepaalt en is het risico aanwezig dat bedrijven de waarde van data laag zullen inschatten.

...."Maar privacy is niet dood, theoretisch of praktisch, ondanks wat de mensen die verdienen aan het misbruik van je privacy je willen laten geloven", aldus de EFF-medewerker. De burgerrechtenbeweging roept daarom op om het systeem te veranderen en gebruikers echte controle over hun gegevens te geven en voor hun rechten op te laten komen. "Privacy is geen luxe. Het zou geen ruilmiddel moeten zijn. Het zou nooit een prijskaartje moeten hebben", besluit Tsukayama.

Alles bij de bron; Security


 

Privacy is – al ziet nog lang niet iedereen dat – een groot goed. Bedrijven en overheden gooien van alles en nog wat in de strijd om je overal te kunnen volgen. Via wifi en bluetooth, bijvoorbeeld...

...Loop je een winkel in, dan is de kans groot dat je toestel wordt geregistreerd dankzij een ingeschakeld bluetooth. Datzelfde bluetooth maakt het voor winkels, restaurants enzovoort ook mogelijk om pushberichten op je toestel te tonen. Dat kan reclame zijn, of een welkomstbericht. Klinkt onschuldig, maar betekent wel dat jouw toestel is geïdentificeerd.

Ook gebruik maken van microbakens voor navigatie in bijvoorbeeld een museum geeft veel prijs over jouw interesses. Als verzamelde gegevens bovendien uitgewisseld worden met andere museums is zo een alleraardigst profiel van de telefoonbezitter samen te stellen. Hetzelfde geldt voor winkelpatronen.

Wifi is een andere onhandige factor als het gaat om privacy. Stel je hebt een keer Starbucks bezocht en daar gebruik gemaakt van het openbare wifi-netwerk. Behalve dat je daar het risico loopt dat je internetverkeer gemonitord wordt (om zo klantprofielen op te bouwen), ‘volgt’ deze hotspot je ook naar andere filialen van Starbucks. Kom je ergens anders, dan word je automatisch gekoppeld zodra je binnenloopt (of als je pech hebt buiten langsloopt). Bingo: Starbucks kan jou klantgedrag – veelal vaste routes – genadeloos in kaart brengen. 

Kortom: wil je je echt frank en vrij over straat kunnen bewegen, dan is het zaak om zowel Bluetooth als wifi uit te zetten zodra je de deur uitloopt. Alleen dan weet je zeker dat jouw telefoon niet overal in een winkelstraat of winkelcentrum uitgepeild wordt. Kwestie van gewoon even de betreffende opties op je telefoon uitzetten. 

Nog een laatste tipje tot slot. We noemden al die huiseigen apps van allerlei winkels, restaurants enzovoort. Je kunt er bijvoorbeeld kortingen mee verzamelen en andere aardigheden. Heel leuk, maar wees ook daarmee spaarzaam. Want natuurlijk geldt: niets voor niets.

Start je zo’n app (of is deze actief op de achtergrond), dan stuurt deze aan de hand van locatie- en toestelgegevens ook allerhande zaken naar de uitgevers van de app. Ook bij uitgeschakeld wifi en bluetooth, maar dan via mobiel internet of desnoods later als je weer thuis bent. Ben je erg voorzichtig met je privacy, installeer dergelijke apps dan alleen op bijvoorbeeld een ouder toestel en neem dat alleen mee als je van plan bent gebruik te maken van de diensten van een van de bedrijven achter de geïnstalleerde apps. Ook een optie: laat je telefoon gewoon thuis, lekker rustig!

Alles bbij de bron; CompTotaal


 

Op verzoek van de International Digital Accountability Council zijn een drietal populaire apps uit de Google Play Store verwijderd. Volgens IDAC verzamelde de apps, die worden gebruikt door kinderen, data over het gebruikte apparaat en advertentiegegevens. Dit is verboden bij apps voor kinderen.

...Het gaat om een drietal populaire apps - Princess Salon, Number Coloring en Cats & Cosplay - die uit de Google Play Store zijn gezet. Het gaat om apps met in gecombineerd ongeveer 20 miljoen downloads in de Play Store. Volgens de IDAC, die het vergrijp van de dataverzameling bij Google heeft gemeld, maakten bovenstaande apps gebruik van de Unity, Appodeal en de Umeng-frameworks voor Android-apps. Volgens de Developer Kits van die genoemde frameworks, kan onder andere de AAID en Android ID worden verzameld, evenals andere datapunten.

Alles bij de bron; AndroidWorld


 

Amazon heeft een programma opgezet waarbij het Amerikaanse klanten vraagt om bonnetjes in te sturen van aankopen bij andere winkels. Amazon wil die data gebruiken voor zijn eigen winkels en adverteerders. 

Deelnemers van Amazon Panel krijgen voor het insturen van tien bonnetjes tot tien dollar per maand aan tegoed om bij Amazon te besteden. Volgens Amazon zijn 'de meeste bonnetjes' geldig, mits het om aankopen gaat binnen de afgelopen dertig dagen. De winkelgigant noemt als voorbeeld bonnetjes van supermarkten, drogisterijen, warenhuizen, maar ook restaurants, bioscopen en pretparken.

Amazon zegt de data onder andere te gebruiken om het aanbod van Amazon.com, de Whole Food Market-winkels en diensten als Prime Video te verbeteren. Ook zegt Amazon de verzamelde data te delen met adverteerders. Daarbij wordt de data geanonimiseerd, Amazon zegt enkel geaggregeerde data te delen en geen individuele informatie van deelnemers aan derde partijen te geven.

Het nieuwe instrument van Amazon om nog meer data te vergaren kan gevoelig liggen bij toezichthouders. De praktijken van de webwinkelgigant worden onder andere door de Europese Commissie onderzocht. Ook de Amerikaanse FTC heeft Amazon in het vizier.

Alles bij de bron; Tweakers


Het RIVM start de Infectieradar de komende weken weer op. Op het platform kunnen Nederlanders aangeven of ze last hebben van coronaklachten. Het onderzoek werd in juni stilgelegd nadat er een datalek was ontdekt. 

Het RIVM haalde het platform uit de lucht nadat uit onderzoek van de NOS bleek dat iedereen met enige technische kennis kon zien wat andere deelnemers op vragen hadden geantwoord. Het ging om onder meer persoonlijke informatie en mogelijk ook medische informatie.

Mensen die eerder al aan het Infectieradar-onderzoek hadden deelgenomen, worden de komende twee weken opnieuw uitgenodigd, aldus het RIVM. Daarna kunnen ook nieuwe deelnemers zich voor het onderzoek aanmelden. De eerste resultaten van de tweede ronde worden begin november op de site van Infectieradar gepubliceerd en daarna wekelijks bijgewerkt. De resultaten van de periode tot begin juni, toen het RIVM het onderzoek stillegde, zijn te vinden op de site van het RIVM.

Alles bij de bron; NU


 

Nederlandse patiënten hebben er over het algemeen geen problemen mee om toestemming te geven voor het gebruik van hun gezondheidsdata voor toekomstige wetenschappelijke doeleinden. Ook onze oosterburen vinden het gratis en anoniem beschikbaar stellen van hun gezondheidsdata vaak een goed idee, zij het wel vooral voor wetenschappelijk onderzoek, niet commerciële doeleinden. Dat blijkt uit een studie gepubliceerd in het ‘European Journal of Human Genetics‘.

Uit de studie blijkt dat er onder Nederlandse patiënten een brede acceptatie is van zogeheten brede toestemming waargenomen (92,3%), evenals onder Duitse patiënten (93,0%). 

Van de Nederlandse respondenten die geen data uit hun medisch dossier willen delen, geeft 48 procent als reden dat ze niet weten waar die data precies voor worden gebruikt, 45 procent is bang dat de informatie niet privé blijft, en 31 procent maakt zich zorgen dat gegevens worden gebruikt voor financieel gewin van derde partijen.

Alles bij de bron; ICT&Health


 

Na recente innovaties is de vervoerssector in toenemende mate afhankelijk van de uitwisseling van grote hoeveelheden persoonlijke en niet-persoonlijke gegevens tussen meerdere actoren. Dit heeft geleid tot een toename in het genereren van gegevens, waarbij vervoersondernemingen doorgaans gegevens genereren en technologiebedrijven die deze gegevens verwerken en gebruiken.

“Transportbedrijven zijn grote datageneratoren, maar hun kennis van de gegevens en hun paraatheid bevinden zich nog in een zeer vroeg stadium. Dit zorgt voor een onbalans in vergelijking met de expertise en de datakracht van data-aggregatoren. De verantwoordelijkheden van de data-aggregatoren en de rechten van de datageneratoren moeten in een EU-kader worden verduidelijkt om een gelijk speelveld voor alle actoren te waarborgen”, aldus Raluca Marian van IRU.

In een gezamenlijke verklaring aan de EU-besluitvormers en de verenigingen die de sectoren van het personen- en goederenvervoer vertegenwoordigen, wordt opgeroepen tot het opzetten van een EU-kader voor het beheer van B2B-gegevens. Dit kader moet expliciet het beginsel van vrijwillige gegevensverstrekking bevatten en de taken en verantwoordelijkheden van de gegevensaggregatoren en de rechten van de gegevensproducenten verduidelijken. De EU moet ook een leidraad bieden om de gegevensformaten te standaardiseren en de interoperabiliteit van de mobiliteitsplatforms te vergemakkelijken.

Alles bij de bron; TTM


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha