De huidige plannen van het kabinet om burgers via hun telefoon te volgen in de strijd tegen Covid-19 mogen niet doorgaan. Dat zegt voorzitter Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Volgens Wolfsen loopt iedere burger met een mobiele telefoon vanwege die spoedwet – die nu bij de Tweede Kamer ligt – een privacyrisico. „Voorlopig is onvoldoende gegarandeerd dat de gegevens die de overheid wil verzamelen anoniem blijven. De noodzaak om deze hypergevoelige data te vergaren is onduidelijk en er zijn onvoldoende waarborgen dat de informatie goed wordt beveiligd”, zegt Wolfsen.

„Europese wetgeving vereist dat dit soort data alleen mogen worden vergaard als het noodzakelijk is, bijvoorbeeld om een pandemie een halt toe te roepen. Die noodzaak heeft het kabinet nog onvoldoende aangetoond”, zegt Wolfsen.

Ook in de Tweede Kamer leven grote zorgen. Een verzoek van het kabinet om het wetsvoorstel nog voor de zomer te behandelen, werd afgewezen. De telecomproviders twijfelen ook. Eerst zeiden ze mee te willen werken, nu verlangen ze betere waarborgen dan in het wetsvoorstel worden omschreven. Naast twijfels over de noodzaak is ook onduidelijk of de gegevens niet toch herleidbaar zijn tot personen. „Simpelweg omdat we nog niet precies weten wat we moeten aanleveren”, zegt een woordvoerder van Vodafone/Ziggo.

Een ander belangrijk punt is de bewaartermijn. Volgens het wetsvoorstel moet het CBS de data een jaar lang opslaan. Dat vindt de AP veel te lang. Daarmee worden ze extra kwetsbaar voor hackpogingen. Wolfsen verwijst naar recente datalekken bij het RIVM, waar gegevens van deelnemers aan de Infectieradar waren in te zien, en bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Daar was informatie over slachtoffers van mensenhandel online te bekijken. „Wij vinden dat het CBS de gegevens direct moet vernietigen nadat de tellingen bij het RIVM zijn aangeleverd. Het is ons volstrekt onduidelijk waarom een bewaartermijn van een jaar nodig is”, zegt Wolfsen.

Alles bij de bron; NRC


 

Okta heeft in haar rapport The Cost of Privacy: de staat van de digitale identiteit in 2020, de publieke perceptie van digitale privacy wordt onderzocht. Het onderzoek heeft 12.000 consumenten wereldwijd ondervraagd, waaronder 2.006 in Nederland, om vast te stellen hoe individuen aankijken tegen het bijhouden van hun gegevens, met name bij de bestrijding van het coronavirus.

...De meeste Nederlanders (86%) zijn zich namelijk wel bewust van de inspanningen om de verspreiding van het coronavirus te volgen via smartphone-dataverzameling. De pandemie heeft ook de bewustwording van data tracking vergroot; bijna een derde (30%) van de Nederlandse respondenten geeft aan dat zij zich meer bewust zijn van data tracking sinds de uitbraak van COVID-19, waarschijnlijk als gevolg van de berichtgeving in de media over het onderwerp...

...Ondanks het feit dat de Nederlandse respondenten zich bewust zijn van een aantal mogelijke voordelen, voelt een meerderheid er weinig voor om persoonlijke gegevens op te geven ter bestrijding van het coronavirus. Minder dan de helft van de Nederlandse respondenten (45%) geeft aan dat ze zich prettig voelen bij het verstrekken van locatiegegevens om het virus te bestrijden. Dit is het laagste percentage in vergelijking met alle andere onderzochte landen.

Alles bij de bron; BeveilWereld


 

Google zal voortaan sommige locatiegegevens van nieuwe gebruikers verwijderen na achttien maanden en zal het voor iedereen makkelijker maken om de Google-zoekmachine, - Maps en YouTube te gebruiken zonder getraceerd te worden. Reeds bestaande gebruikers kunnen zelf kiezen hoelang hun gegevens worden bewaard.

Volgens de aangepaste instellingen zullen de browsergeschiedenis en locatiegegevens van nieuwe gebruikers na 18 maanden automatisch verwijderd worden; de geschiedenis van video’s die werden bekeken op YouTube blijft 36 maanden bewaard. Gebruikers krijgen daarnaast de keuze om die termijnen zelf in te korten of te verlengen. Google zal reeds bestaande gebruikers contacteren met de vraag of ze hun data eveneens na 18 maanden automatisch verwijderd willen zien.

Volgens Reuters zijn er waarschijnlijk wel nog steeds andere manieren waarop Google locatiegegevens kan bemachtigen en opslaan.

Alles bij de bron; HLN


 

Noorwegen stopt met het gebruik van een app voor de monitoring van besmettingen met het coronavirus, omdat er te veel zorgen over de privacy zijn, meldt het Folkehelseinstituttet, de Noorse tegenhanger van het RIVM.

Alle verzamelde gegevens worden verwijderd en de ontwikkelaars zullen geen nieuwe data verzamelen. Het besluit volgt op een kritisch rapport van privacywaakhond Datatilsynet.

"De app is een extreme inbreuk op de privacy, zelfs in een noodsituatie zoals bij een pandemie", stelt Datatilsynet-directeur Bjørn Erik Thon. Omdat de besmettingsgraad in het land is gedaald, is het gebruik volgens Thon niet langer te rechtvaardigen.

Alles bij de bron; NU


 

De grootste grutter digitaliseert de koopzegel. Dit leidt tot onvrede en vragen bij sommige klanten van de supermarkt, want voorheen kon je de zegeltjes anoniem sparen door ze in een boekje te plakken. Trouwe spaarders hebben vanaf 1 januari 2021 een AH-app en gepersonaliseerde bonuskaart nodig.

Waarom doet het bedrijf dit dit? "We proberen boodschappen steeds makkelijker te maken voor onze klanten", zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. 

En een digitaal account is niet voldoende voor wie online wil gaan sparen. Je hebt een bonuskaart op naam nodig, plus de AH-app op je telefoon of tablet. Ook moet je digitaal zegeltjes sparen via je jouw profiel in de app activeren. Wie dit niet heeft of wil hebben, kan niet meedoen.

Anoniem en digitaal sparen, gaan niet samen; "De digitale koopzegels vertegenwoordigen een geldwaarde. Het is jouw spaargeld", legt Aspeslagh uit. "Daarom is het belangrijk dat die waarde is gekoppeld aan jouw gegevens, zodat je deze makkelijk kunt beheren en verzilveren. Tijdens het verzilveren hebben we daarom ook jouw klantgegevens (postcode en huisnummer) nodig."

Net als andere supermarkten verzamelt Albert Heijn tal van gegevens van klanten die online zijn geregistreerd. Wie doet welke boodschappen en wanneer? Van alles wordt bijgehouden. Doordat meer klanten een app gaan gebruiken, om de koopzegeltjes te kunnen sparen, haalt Albert Heijn nog meer data binnen.

Daar kun je als klant invloed op uitoefenen volgens Aspeslagh via het online profiel. "Je kunt via je ‘Mijn AH.nl’ je persoonsgegevens inzien of wijzigen. Jouw aankopen zijn online in te zien met de dienst 'Eerder Gekocht'. Ook kun je in jouw profiel aangeven dat je geen e-mail meer wenst te ontvangen met aanbiedingen en je aan of afmelden voor diensten."

Het bedrijf verwijdert klantgegevens als iemand zijn online account opzegt, stelt Aspeslagh. Wie dat wil, kan inzage vragen in de specifieke gegevens die staan opgeslagen en deze laten corrigeren of verwijderen, door per mail een verzoek te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De supermarkt overweegt nog of ze spaarders zonder app tegemoet wil komen. "Als er vanuit onze klanten behoefte is om koopzegels online ook via AH.nl te sparen, zullen wij onderzoeken of dit een mogelijkheid is", aldus de woordvoerder.

Alles bij de bron; Kassa


 

Een spoedwet van het kabinet moet regelen dat de overheid de mobiele telefoons van burgers mag volgen in de strijd tegen Covid-19, maar nu blijkt dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat eerder al op grote schaal deed. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bekijkt daarom of het statistiekbureau daarmee de wet heeft overtreden. Samen met Vodafone legde het CBS onder meer vast hoeveel mensen in Amsterdam Koningsdag 2018 bezochten en waar zij vandaan kwamen.

Volgens privacywaakhond AP mag het RIVM niet zonder de spoedwet met deze gegevens aan de slag. „Volgens zowel de privacywet AVG als de Telecommunicatiewet mogen telecombedrijven niet zomaar gegevens van klanten delen met de overheid”, aldus AP-voorzitter Aleid Wolfsen in een persverklaring. De privacyrisico’s zouden groot zijn, vooral wanneer een organisatie ook over veel andere data van burgers beschikt. „Wie weet waar iemand woont of werkt en die gegevens combineert met de ‘geanonimiseerde’ locatiegegevens van heel veel mensen, kan met die combinatie achterhalen wie bij welke locatiegegevens hoort. [...] We moeten voorkomen dat we nu een surveillancemaatschappij optuigen waar we na de coronacrisis mee zitten opgescheept”, aldus Wolfsen, die het gebruik van locatiegegevens door de overheid „zeer ingrijpend” noemt.

Pikant is daarom dat de grootste datafabriek van de overheid, het CBS, dit soort locatiegegevens al eerder op grote schaal heeft verzameld. Zo weet het statistiekbureau op haar website te melden dat er op Koningsdag 2018 tussen drie en vier uur ’s middags 319.000 mensen van buiten Amsterdam in de hoofdstad aanwezig waren. Het CBS gebruikte hiervoor, in samenwerking met databedrijf Mezuro, locatiedata van Vodafone. Op een andere pagina, getiteld ‘Bewegingen meten met anonieme telefoondata’, stelt het statistiekbureau met „zeer grote datasets” van T-Mobile te hebben gewerkt. Hiermee zou gevolgd zijn „waar personen gedurende de uren van de dag verblijven”. 

Volgens het CBS ging het om pilotprojecten met anonieme gegevens, waarop databeschermingswet AVG niet van toepassing zou zijn. 

Alles bij de bron; NRC


 

MultiTankcard gaat de tank- en laadinformatie van tankpasgebruikers combineren met de voertuigdata en rijgedraginformatie van Crossyn.

Patrick Roozeman van MultiTankcard: ‘’Crossyn bezit technische voertuigdata en informatie over het rijgedrag van berijders. MultiTankcard heeft daarentegen veel tank- en laadinformatie. Ik denk dat onze samenwerking een goed voorbeeld is van ‘laat data voor je werken’.’’

Erik Kamps van Crossyn: ‘’Het is ons doel om iedere berijder op zijn eigen persoonlijke profiel te kunnen bedienen. Door de samenwerking met MultiTankcard is het mogelijk om die profielen daadwerkelijk te ontwikkelen. Leasemaatschappijen zoeken al jaren naar waardevolle services, samen met MultiTankcard kunnen wij dit nu bieden.’’

De volgende stap is een reparatie- en onderhoudsabonnement, uitgebreid met rijgedrag coaching, slim tanken en slimme parkeerdiensten. ‘De focus is op leasemaatschappijen, die een grote behoefte hebben aan innovatieve oplossingen,’ laten de bedrijven weten.

Alles bij de bron; AutomobielManagement


 

Het is een opvallend blauw, rechthoekig pakje. Op de bovenkant, gedrukt in grote letters, staat het logo van margarinemerk Blue Band. Vlak daarnaast: mijn naam en mijn adres. Ik scheur het pakket open. Een blauwe boterhammentrommel. Met een brief; Gefeliciteerd met de vierde verjaardag van je kindje! Nu gaat hij/zij voor het eerst naar de grote school. Blue Band heeft voor deze gebeurtenis een cadeau. Een eigen boterhammentrommeltje. 

Mijn eerst reactie: vragen. Hoe komen ze aan mijn naam? Hoe komen ze aan mijn adres? Hoe weten ze dat mijn zoon jarig is? Hoe weten ze überhaupt dat mijn zoon bestaat?

Voor de geboorte van onze zoon namen mijn vrouw en ik ons iets voor. We wilden proberen zo min mogelijk sporen van hem achter te laten op internet. Om, zo was het idee, te voorkomen dat persoonlijke gegevens van hem in databases van bedrijven terecht zouden komen. Informatie die hem, misschien, later in zijn leven zou kunnen achtervolgen. Dat lukte – al die jaren – vrij goed. Dachten we.

Tot het pakket van Blue Band. De start van, zo zal achteraf blijken, een frustrerend bureaucratisch gevecht om onze gegevens uit databases van allerlei bedrijven door heel Nederland gewist te krijgen.

De eerste hint naar een antwoord op mijn vragen staat in kleine letters onderaan de brief die ik van Blue Band ontvang. „Wij hebben uw adres verkregen, omdat u staat ingeschreven bij de blije doos of De Zwangerbox.” De blije doos wordt uitgegeven door WIJ Special Media (WSM), een organisatie die zichzelf omschrijft als een ‘datageoriënteerd mediabedrijf’. WSM heeft naar eigen zeggen data van 1 miljoen Nederlandse ouders met kinderen tot 12 jaar in bezit. Denk aan naam, adres, telefoonnummer, IP-adres, de uitgerekende datum, de geboortedatum en de naam van het kind. 

Alles bij de bron; NRC


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha