Google heeft de gezondheidsgegevens van tientallen miljoenen Amerikanen bemachtigd via een samenwerking met een grote zorgaanbieder. De resultaten van laboratoriumonderzoeken en diagnoses tot en met de complete medische geschiedenis van miljoenen patiënten inclusief naam en geboortedatum; precies waar Google de hand op heeft weten te leggen.

Dit is gebeurd via een samenwerking met een van Amerika’s grootste gezondheidsorganisaties: Ascension. Deze katholieke non-profitorganisatie beheert in ruim twintig staten in totaal 2.600 gezondheidscentra, waaronder 150 ziekenhuizen. De gegevens van maar liefst vijftig miljoen patiënten die bij deze organisatie zorg afnemen, worden gedeeld met Google. De samenwerking is op zijn minst gevoelig te noemen. Vanwege de omvang, maar ook omdat doktoren noch patiënten op de hoogte waren van de uitwisseling van de gevoelige data...

...Voor Tamar Sharon, universitair hoofddocent techniekfilosofie aan de Radboud Universiteit en mede-directeur van het iHub, illustreert de samenwerking nog maar weer eens hoe belangrijk de gezondheidszorg voor de grote techbedrijven is geworden: ‘Google, Amazon, Microsoft, Apple: ze hebben hier allemaal veel interesse in en ze willen allemaal de toegangspoort zijn tot onze digitale gezondheidszorg’ en waarschuwt Sharon, dit gaat gepaard met grote risico’s: ‘Vinden we het goed dat bedrijven als Google zoveel macht krijgen? Daar moeten we echt serieus over nadenken.’ Ze noemt het de ‘google-isering’ die overal om zich heen grijpt: bij nieuws, in het transport, bij scholen en ook in de gezondheidszorg...

...Voor Google staat de samenwerking met Ascension dan ook niet op zichzelf. Eerder kreeg Google via dochterbedrijf DeepMind toegang tot de patiëntengegevens van zo’n 1,6 miljoen Britse patiënten na een samenwerking met de National Health Service, de publieke Britse zorgverstrekker. Het ziekenhuis had de patiënten daarover niet goed geïnformeerd en schond zo de privacyregels.

Later werd de gezondheidstak van DeepMind ondergebracht bij Google. Via de integratie wil Google haast maken met ‘een kunstmatige-intelligentie-assistent voor doktoren en verplegers’. De – voorlopig – laatste stap in het verzamelen van gezondheidsgegevens is de overname van Fitbit, de makers van fitness-trackers. Google wil hier 2,1 miljard dollar voor uittrekken.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

 

Het aantal unieke identiteiten in de database van het Department of Homeland Security is gestegen tot meer dan 259 miljoen in 2019. Het gaat om de Ident-database met afbeeldingen en biometrische gegevens die personen bijvoorbeeld moeten afgeven als ze de Verenigde Staten willen betreden. DHS deelt deze gegevens met andere Amerikaanse overheidsorganisaties en buitenlandse overheden, beschrijft Quartz. Volgens de site gaat het om de op een na grootste biometrische database, na het Indiase Aadhaar. Het systeem handelt honderden miljoenen transacties per jaar af.

DHS is bezig om te migreren van Ident naar HART, wat staat voor Homeland Advanced Recognition Technology. Het departement maakt gebruik van Amazon Web Services en breidt de databank uit met stemdata, dna-profielen, gegevens over littekens en tatoeages, relaties tussen personen en 'andere biometrische modaliteiten'. Dankzij de migratie kan DHS gebruik gaan maken van biometrische matchingcapaciteiten van cloudcomputing en innovaties op het gebied van gezichtsherkenning. Onder andere de privacyorganisatie EFF waarschuwde voor de privacyrisico's van de plannen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Zoekgedrag verandert en de zoekmachines moeten mee. Dat blijkt onder meer uit Google Shopping Actions, dat wordt getest in Frankrijk. Bestellen en afrekenen kan in Google, dat eigenaar wordt van de klantdata.

...De consument kan voortaan rechtstreeks aankopen doen en afrekenen op elk device – ook stemgestuurd via Google Assistent. Een product wordt gespot via Google Assistent, Google Afbeeldingen of Google Search, en hop, gaat linea recta het universele winkelmandje in. Zo geeft Google retailers en merken een alternatief voor Amazon om de zoekende consument te bereiken...

...de keerzijde van GSA. Google is straks eigenaar van de klantdata als de transactie binnen het platform heeft plaatsgevonden en … Google neemt deel in de winst. Retailers gaan naar verluidt maandelijks 12 procent afdragen van de verkopen. En er is nóg iets. Aangezien klanten niet meer naar de webshop komen, wordt het klantprofiel niet verdiept en niet aangevuld. Webwinkels doen dus afstand van een stukje strategische informatie.

Alles bij de bron; MarketingFacts


 

Hoogleraar Shoshana Zuboff luidt nu echt de noodklok: we zijn massaal slachtoffer van de grootste dataroof in de geschiedenis.

Iedereen die op het punt staat een Android-smartphones aan te schaffen – en dat zijn in Nederland een heleboel mensen – heeft zich de vraag gesteld: waarom is mijn telefoontje zo spotgoedkoop, terwijl de iPhone voor soms wel het tienvoudige de deur uitgaat?

Hoogleraar Shoshana Zuboff legt het in onze documentaire ‘De grote dataroof’ haarfijn uit. Google verdient al die miljarden niet met fysieke producten, maar met apps en besturingssystemen als Android, die zorgen voor constante datastromen.

Jouw gedragsdata, bijvoorbeeld waar je je bevindt, met wie je chat en hoeveel tijd je doorbrengt op je telefoon, wordt verkocht aan adverteerders. Op basis daarvan krijg je zeer gepersonaliseerde advertenties. Silicon Valley-bedrijven als Google, Microsoft, Amazon en Facebook houden je waar ze maar kunnen in de gaten.

We zijn beland in het tijdperk van het genadeloze surveillancekapitalisme, waar onze ervaringen grondstof zijn voor de data-machinerie van BigTech.

Alles bij de bron; VPRO-Tegenlicht

Op dinsdag 29 oktober as. om 9.30 uur vindt in de Rechtbank Den Haag de rechtszitting plaats in de bodemprocedure van een brede coalitie van maatschappelijke organisaties tegen het Systeem Risico Indicatie (SyRI). SyRI licht met geheime algoritmen complete woonwijken door om burgers te profileren op het risico dat ze frauderen met sociale voorzieningen. Volgens de coalitie van eisers vormt dit systeem een bedreiging voor de rechtsstaat en moet SyRI onrechtmatig worden verklaard.

De groep eisers, bestaand uit de Stichting Platform Bescherming Burgerrechten, het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (NJCM), Stichting Privacy First, Stichting KDVP en de Landelijke Cliëntenraad, daagde in maart 2018 het Ministerie van Sociale Zaken voor de rechter. Auteurs Tommy Wieringa en Maxim Februari, die zich eerder zeer kritisch uitspraken over SyRI, sloten zich op persoonlijke titel bij de procedure aan. In juli 2018 voegde ook FNV zich bij de coalitie.

SyRI koppelt op grote schaal persoonsgegevens van burgers uit overheidsdatabases. De centraal bijeengebrachte gegevens worden geanalyseerd met geheime algoritmen. Dit moet uitwijzen of burgers een risico vormen om zich schuldig te maken aan één van de vele fraudevormen en overtredingen die het systeem omvat. 

Met deze sleepnetmethode licht SyRI alle inwoners van een wijk of gebied door. Hiervoor gebruikt het systeem vrijwel alle gegevens die overheden over burgers bewaren. Het gaat om 17 datacategorieën, die tezamen een zeer indringend en volledig beeld geven van iemands privéleven. Op dit moment beslaat SyRI de databases van de Belastingdienst, de Inspectie SZW, UWV, SVB, gemeenten en IND.

Volgens de Raad van State, dat een negatief advies gaf over het SyRI-wetsvoorstel, viel er nauwelijks een gegeven te bedenken dat niet binnen de reikwijdte van het systeem valt. Voormalig voorzitter Kohnstamm van de Autoriteit Persoonsgegevens, die eveneens negatief advies over het systeem uitbracht, noemde de aanname van de SyRI-wetgeving destijds “dramatisch”.

De in totaal vijf SyRI-onderzoeken die sinds de wettelijke invoering werden aangekondigd, hebben inmiddels tienduizenden burgers binnenstebuiten gekeerd, maar spoorden tot nu toe nog niet één fraudeur op. Dit werd eind juni 2019 onthuld door de Volkskrant, die de hand wist te leggen op evaluaties van SyRI-onderzoeken. 

De zitting is openbaar toegankelijk voor het publiek en zal plaatsvinden vanaf 9.30u in het Paleis van Justitie, Prins Clauslaan 60 in Den Haag. Privacy First nodigt u van harte uit om de zitting bij te wonen. Klik HIER voor een routebeschrijving.

Alles bij de bron: campagnewebsite Bijvoorbaatverdacht.nl. & PrivacyFirst


 

Onlineplatforms weten meer over ons dan de Stasi over zijn burgers, zegt Iyad Rahwan, directeur van het Duitse Max Planck Instituut.

...Iyad Rahwan, 41 jaar, is een informatiewetenschapper met een wereldwijde reputatie: hij onderzoekt hoe de digitalisering het dagelijks leven van mensen verandert, en doet dat zowel vanuit een sociaalwetenschappelijk als een technologisch gezichtspunt. Hij is vooral geïnteresseerd in één vraag, die beslissend zal zijn voor de toekomst: hoe kunnen individuen en samenlevingen de digitalisering van de wereld beter begrijpen en aansturen?...

...Meneer Rahwan, op welke momenten voelt u zich overgeleverd aan de kunstmatige intelligentie in uw computer, uw smartphone en andere digitale apparatuur?

'Als ik met mijn vrouw praat, verschijnt er soms kort daarna een advertentie op mijn laptop die past bij het onderwerp van ons gesprek. Terwijl wij thuis geen Alexa noch een ander door algoritmes gestuurd apparaat hebben dat ons zou kunnen afluisteren. In elk geval weten we daar niets van. Zulke situaties maken mij onzeker.'

Hoe reageert u op zulke momenten?

'Dan zoek ik naar verklaringen en zeg tegen mezelf dat het toeval kan zijn. Maar het is net zo denkbaar dat een van onze digitale apparaten die gesprekken toch benut, zonder dat we daarover geïnformeerd zijn. Het kan zelfs zijn dat al die algoritmes die ik voortdurend voed met mijn data allang zoveel over mij weten dat ze vooruit berekenen wat mij bezighoudt, en dan de daarbij passende reclame invoeren. Precies daarin schuilt het enorme, onderschatte probleem van onze gedigitaliseerde wereld: we begrijpen maar heel beperkt welke informatie verzameld en uitgebuit wordt als we een zoekmachine gebruiken, kleren bestellen, of gewoon gebruikmaken van het internet. Veel onlineplatforms weten meer over ons dan de Stasi ooit over haar burgers wist.'

Alles bij de bron; FD [gratis registratie nodig]


 

Stel je voor dat er bij de ingang van de supermarkt een medewerker met een heel groot bord voor je neus komt staan. Zij vraagt je om akkoord te gaan met dat de supermarkt jouw kijk- en koopgedrag met andere bedrijven gaat delen. Niet akkoord gaan is geen optie. Zodra je jouw handtekening hebt gezet pakt de supermarktmedewerker je telefoon en noteert jouw gebruikersnaam voor Google en voor Facebook zodat jouw aankopen makkelijker gekoppeld kunnen worden aan je koopgedrag in andere winkels. Net als je daarna door het hekje wilt stappen stuurt de medewerker je zonder iets te vragen naar een andere ingang. Daar word je onderdeel van een groepje klanten dat als een soort proefkonijnen een nieuwe indeling van de winkel uit moeten proberen. Na het afrekenen en weer op weg naar huis zie je dat de reclamezuilen in jouw straat opeens de producten tonen die je eerder in de winkel hebt bekeken.

Dit klinkt natuurlijk absurd, maar bij bijna alle Nederlandse online supermarkten is dit hoe een supermarktbezoek er vandaag de dag uit ziet...

...Bij Bits of Freedom vinden we het belangrijk om niets te doen waar we onze bezoekers toestemming voor moeten vragen. Bij ons vind je dan ook geen cookiemelding. Die is niet nodig. Welke online supermarkt heeft als eerste het lef om ook geen cookiemelding meer nodig te hebben? En waar kunnen we dus als eerste onbespied vanachter de laptop onze boodschappen doen?

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom


 

Na de ontmaskering van seriemoordenaar Stephaan Du Lion, pleit advocaat Walter Damen voor een algemene databank waar het DNA van élke Belg in wordt opgeslagen. Op deze manier zouden misdaden veel makkelijker opgelost kunnen worden. Maar hoe zit het dan met privacy en ethische bezwaren? Eerst lieten we onze experts aan het woord. Nu is het aan jullie: dit zijn de boeiendste reacties.

Alles bij de bron; HLN [thnx-2-Luc]


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha