‘Bij mij mogen ze langskomen, ik heb niets te verbergen’, zegt Cor de Geus (61). De beheerder van de speeltuin in de Rotterdamse wijk Hillesluis, met stevige getatoeëerde armen, ontvangt deze avond in zijn honk tientallen wijkbewoners die meedoen aan een protestbijeenkomst van Vakbond FNV. ­Tegen SyRI, een omstreden middel ­tegen fraude waarmee de bewoners van Hillesluis en Bloemhof worden onderzocht.

De overheid legt daarvoor alle bestanden bij elkaar van onder meer de belasting en uitkeringsinstanties. Een algoritme bepaalt vervolgens welke adressen een verhoogd risico op fraude laten zien. 

De Geus is het eens met de protestactie. ‘De manier waarop kan niet. Ze drukken op een knopje van de computer en er rollen adressen uit, van mensen die dan opeens verdacht zijn. Dat kunnen personen zijn die dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen. Maar er kan ook per abuis een dame van 85 uitkomen, die schrikt zich rot.’...

...Ondertussen neemt het verzet tegen de methode toe. Die is niet transparant omdat de overheid niet bekendmaakt met welk risicomodel zij rekent, zeggen de tegenstanders. En wat gebeurt er met de resultaten? En waarom wordt alleen op arme wijken een dergelijk sleepnet losgelaten, dat de privacy schaadt, en niet ook bijvoorbeeld op de Zuidas?

FNV is een van de organisaties die vinden dat de methode ontoelaatbaar is. FNV-bestuurder Maureen van der Pligt: ‘Veel bewoners bleken helemaal niet te ­weten dat hun gegevens zijn onderzocht. Het is niet eerlijk dat alleen deze wijken worden onderzocht. Het is toch erg dat maar liefst 10 procent van de adressen als verdacht wordt bestempeld? Een klein foutje van de computer kan mensen in grote problemen brengen.’

Zo’n fout is tenslotte ook gemaakt bij een gastouderbureau in Eindhoven, waar op basis van onjuiste informatie de Belastingdienst de toeslagen van vele ouders onterecht introk – die allemaal een dubbele nationaliteit hadden. 

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Het omstreden risico-indicatiesysteem SyRI dat gemeenten kunnen gebruiken om fraude op te sporen, lijkt uit te lopen op een mislukking. Met het systeem, dat volgens tegenstanders inbreuk maakt op de privacy, is sinds de opname in de wet ervan in 2014 nog niet één geval van fraude opgespoord. Dit blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant.

Door het gebruik van SyRI kunnen gemeenten een algoritme loslaten op databestanden van bewoners van ‘probleemwijken’. Zo kunnen gegevens worden gekoppeld over arbeid, detentie, belastingen, vastgoedbezit, handel, huisvesting, inburgering, onderwijs en pensioen. En over schulden, uitkeringen, toeslagen, vergunningen en de zorgverzekering. Het systeem bepaalt zo welke adressen volgens het gebruikte rekenmodel een verhoogd risico op fraude of misbruik hebben...

...In januari 2018 daagde een coalitie van tegenstanders de Staat voor de rechter vanwege de inzet van SyRI; onder meer het Platform Bescherming Burgerrechten, het Nederlands Juristencomité voor de Mensenrechten, de landelijke Cliëntenraad en auteurs Tommy Wieringa en Maxim Februari. Vakbond FNV sloot zich aan. Komende 29 oktober is de eerste zitting van deze bodemprocedure in de rechtbank Den Haag.

Vijf keer hebben gemeenten tot nog toe ministeriële goedkeuring gekregen voor een dergelijk onderzoek: Eindhoven, Capelle aan den IJssel, Haarlem en Rotterdam maar in geen van die gemeenten is met de algoritme-methode tot nog toe een enkel fraudegeval opgespoord. Technische problemen, verkeerd aangeleverde data en discussie over de manier waarop het onderzoek moest worden uitgevoerd, leidden tot vertragingen. 

De enige keer dat er daadwerkelijk via SyRI verkregen adressen nader zijn onderzocht, in Capelle aan den IJssel, bleek die informatie al bekend of inmiddels achterhaald.

Alles bij de bron; Volkskrant



 

De hoeveelheid bekeuringen is in steden die scanauto's inzetten vaak tientallen procenten hoger, dan in het jaar voordat de digitale boetemachine daar zijn intrede deed. Soms is er zelfs sprake van een verdrievoudiging. Dat blijkt uit cijfers die het Parool heeft opgevraagd bij een reeks grote gemeenten in Nederland.

Parkeerwachters hoeven niet meer te voet te beboeten, maar laten simpelweg de auto het werk doen. Camera’s op het dak van hun wagen scannen razendsnel alle kentekens. Heeft een bestuurder geen parkeergeld betaald, dan krijgt die een aantal dagen later bijna volledig geautomatiseerd een boete.

Dankzij de rijdende boetemachines is betaald parkeren een goudmijn voor gemeenten geworden. Hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft: “Controles zijn goedkoper, er komt meer geld binnen uit boetes en doordat mensen weten dat de pakkans groter is, gaan ze eerder parkeergeld betalen.” 

Amsterdam inde het afgelopen jaar een recordbedrag van 216 miljoen euro. Als in juli de boete in Amsterdam van 47,60 naar 62,70 euro gaat, kan de stad vermoedelijk rekenen op nog eens tien miljoen euro extra inkomsten uit parkeerboetes. 

Alles bij de bron; Parool


 

De Canadese kredietunie Desjardins heeft 2,9 miljoen leden voor een datalek gewaarschuwd nadat een medewerker hun persoonlijke gegevens met derde partijen deelde. Het gaat om namen, geboortedata, sociaal verzekeringsnummer, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en informatie over transactiegegevens en producten die bij de kredietverstrekker worden afgenomen.

Desjardins benadrukt dat het geen slachtoffer van een cyberaanval is geworden of dat de systemen zijn gecompromitteerd. Het betreft alleen het onrechtmatig handelen van een medewerker, aldus een verklaring van de kredietunie.

Naar aanleiding van de datadiefstal zijn de procedures verbeterd die worden gebruikt om de identiteit van bellers vast te stellen. Getroffen leden komen in aanmerking voor gratis kredietmonitoring.

Alles bij de bron; Security



 

De politie heeft op zondag een man aangehouden op verdenking van diefstal van een bestelauto. De politie kwam de man op het spoor dankzij ANPR-apparatuur voor kentekenherkenning.

De ANPR-apparatuur gaf een hit toen de auto, een lease-bestelwagen die stond gesignaleerd als gestolen, op de A4 in de Haarlemmermeer reed. De politie heeft de auto aan de kant gezet in Hoofddorp.

Alles bij de bron; Beveiliging


 

Volgens Roland van Zetten, voormalig HEMA topman, lijden retailers aan verzamelwoede als het gaat om data. ‘Klanten moeten die data eigenlijk zelf ownen en soms uitlenen voor geld.’ 

Vergeleken met andere landen, waaronder met name China, komt technologisch gedreven personalisatie nog maar weinig voor in Nederland retailland. Volgens Van Zetten zijn Hollanders echter best te porren voor gerichte informatie en persoonlijke deals op bijvoorbeeld hun smartphones.

Voor hun vertrouwen zou het goed zijn als consumenten zelf eigenaar van hun gegevens blijven, schetste hij, terwijl ze nu geen winkel of webwinkel kunnen betreden zonder dat ernaar wordt gehengeld. ‘Ik geloof dat het ook die kant op zal gaan. Dat klanten hun gegevens niet afstaan, maar er alleen tijdelijk toegang toe geven', waarmee ze zich direct ontvankelijk verklaren voor aanbiedingen. 

Van Zetten voorziet dat consumenten straks direct of indirect betaald krijgen voor de profieltoegang. ‘Bijvoorbeeld korting op een kledingstuk als ze hun exacte maatcombinaties kenbaar maken.’ Zo blijft de klant aan zet en wordt hijzelf beloond voor de inzage die hij biedt.

Alles bij de bron; Twinkle


 

China wil een systeem invoeren waarbij elke burger publiekelijk een score krijgt op basis van zijn moreel, politiek en financieel gedrag. Veel Chinese burgers vinden het best...

...En de relevantie van vragen over het sociale kredietsysteem ontgaat hen. Zeggen buitenlandse media dat de overheid bouwt aan een almachtig surveillancesysteem dat burgers van al hun individuele vrijheden berooft? Nou, dat is dan voor rekening van de buitenlandse media, haha!

In 2020 moet het systeem landelijk zijn ingevoerd, bepaalde de Chinese overheid in 2014 en beoogt de kredietwaardigheid van bedrijven en individuen in kaart te brengen. Het systeem ziet ook toe op sociaal en maatschappelijk gedrag. Als dat ingaat tegen door de staat gestelde normen, krijg je een lagere sociale kredietscore. Gedrag wordt beoordeeld op basis van zo veel mogelijk data uit zo veel mogelijk bronnen. 

Steeds meer instanties en bedrijven verzamelen informatie op steeds meer plekken. Je kunt alleen een treinkaartje kopen als je je identiteitsbewijs laat zien, en voordat je in de trein stapt ben je al een paar keer gefotografeerd. China werkt ook aan een database voor stemmen, zodat mensen via hun telefoongesprekken kunnen worden geïdentificeerd. Het streven is een alomvattend, geïntegreerd systeem waarbij iedereen individueel punten verdient of kwijtraakt.

China verandert steeds meer in een surveillancestaat. In 2017 ging 6,1 procent van het nationale budget naar interne veiligheid. Dat is zo’n 20 procent meer dan wat China aan defensie uitgeeft. De verschillende surveillancesystemen kunnen het sociale kredietsysteem steeds meer voeden. Het kredietsysteem kan op zijn beurt weer input leveren aan de surveillancesystemen.

Lees alles bij de bron; NRC


 

Meerdere vakantiegangers die bij Neckermann hebben geboekt, hebben bericht ontvangen waarin staat vermeld dat er eind mei is ingebroken in het hoofdkantoor, waarbij onder andere verschillende bedrijfscomputers, laptops, mobiele telefoons en andere apparaten zijn gestolen. Op een computer stond een bestand met namen van klanten, hun adres, en de periode dat ze op vakantie zijn.

Een woordvoerster van Thomas Cook – waar Neckermann onder valt – bevestigt de inbraak. Opmerkelijk is dat Neckermann in het bericht aan de getroffen klanten spreekt van een gering risico op ’identiteitsfraude of oplichting’, terwijl reizigers vooral een inbraak vrezen in de periode dat ze aan het strand liggen of in hun hotel ver weg slapen.
 

„Alle reisgegevens van mensen liggen op straat!”, meldt een van hen verontwaardigd aan De Telegraaf. „Wanneer de inbrekers aan deze gegevens komen, weten ze dus precies wanneer mensen op vakantie zijn, zodat ze kunnen inbreken.” De woordvoerster kan dat inderdaad niet uitsluiten.

Alles bij de bron; Telegraaf


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha