In elke auto moet een knop op het dashboard komen waarmee de bestuurder alle verzamelde data kan wissen. Dat is het voorstel van de European Data Protection Board (EDPB), de Europese variant van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens.

Hedendaagse auto's verzamelen grofweg twee soorten data: voertuig- en berijdersdata. Vooral elektrische auto’s zijn vaak continu verbonden met internet. In de berijdersdata ziet de EDPB een privacyprobleem. Het gaat om data over rijgedrag en afgelegde routes. Daarin zijn onder meer verzekeraars en de navigatiebranche geïnteresseerd. De vrees bestaat dat verzekeraars hun premie baseren op gegevens over rijgedrag, zonder dat de bestuurder hier invloed op heeft.

Wat de Europese privacywaakhond betreft dienen bijna alle gegevens die auto’s opslaan als privacygevoelig te worden aangemerkt. Uit die redenering volgt dat een autobestuurder altijd moet weten welke data worden verzameld en waarvoor, en dat elke chauffeur die data op elk moment kan wissen. Om dat zo simpel mogelijk te maken, stelt de EDPB een ‘deleteknop op het dashboard’ voor.

Data mogen van de EDPB ook niet zonder toestemming worden gedeeld met derden. Ook mag het niet ten koste gaan van de prestaties van de auto als de berijder besluit geen data te delen of ze te wissen. Tesla heeft al gewaarschuwd voor problemen met zijn elektrische auto’s als de datafunctie staat uitgeschakeld.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

In Frankrijk beheert één bedrijf de medische gegevens van tientallen miljoenen patiënten. Het is een groot commercieel succes, maar er zijn ook twijfels. ‘De data waarover dat bedrijf beschikt zijn goud waard.’

Stanislas Niox-Château (Parijs, 1987) was tien jaar geleden nog een gewone Franse student. De status van superster verkreeg hij met een mede door hem in 2013 bedachte website Doctolib, een site die patiënten en artsen samenbrengt. 

Het idee is simpel. Stel je woont in het Noord-Franse Arras en je hebt een longarts nodig. Dan tik je op Doctolib in waar je woont en wat je zoekt. Vervolgens komt een hele lijst in beeld met longartsen bij jou in de omgeving, inclusief de datum dat je er terechtkunt. Online kies je de arts die het snelst beschikbaar is. Je tikt wat medische informatie in, maakt de afspraak en klaar is Kees. Als patiënt betaal je niks voor die bemiddeling.

Op dit moment zijn 2500 ziekenhuizen en zorginstellingen en rond de 115.000 vakmensen, van verplegers tot gynaecologen, aangesloten bij Doctolib. Die vakmensen betalen 109 euro per maand. In ruil daarvoor hebben ze geen omkijken meer naar hun agenda. Doctolib verdient geld met virtuele bemiddeling. De patiënt vindt snel passende zorg en de arts is verlost van administratieve rompslomp.

Doctolib is een doorslaand succes. De site werd in januari liefst 50 miljoen keer aangeklikt. ‘Eén op de twee Fransen gebruikt de website,’ schreef de krant Le Parisien jubelend. ‘Zo’n 32 miljoen mensen hebben er een account.’

De doorbraak voor Doctolib kwam in 2016. Rond die tijd nam Niox-­Château een concurrerende dienstverlener over, waarmee zijn bedrijf een dominante positie op de markt bereikte. Met die dominantie zijn ook twijfels over de macht van het bedrijf gekomen. Doctolib is namelijk een commercieel bedrijf dat geld wil verdienen terwijl ‘zorg’ voor de meeste Fransen een publieke taak is waarvan álle Fransen moeten kunnen profiteren. 

Daarnaast zijn er mensen die vrezen dat Niox-Château in de privégegevens van patiënten zit te snuffelen. “Tientallen miljoenen Fransen geven via de ­site gevoelige, persoonlijke informatie door en zelfs recepten worden via de site verstuurd,” ­aldus de Franse publieke omroep, die onderzoek deed naar de privacy-­garanties van Doctolib. Ook het Franse College van Huisartsen is bezorgd: “De data waarover dit bedrijf beschikt, zijn goud waard. Het bedrijf wil heus niet alleen een doorgeefluik zijn, maar wil de grootste speler worden als het gaat om e-zorg.”

Alles bij de bron; Parool


Leaserijders maken zich zorgen over welke data er allemaal door hun leaseauto wordt verzameld, blijkt uit een enquête van LeasePlan Corporation. Ook zorgen over het feit dat persoonsgegevens in auto’s achterblijven nadat deze is ingeleverd. “Leaserijders hebben een opt-out-oplossing nodig”.

Toch zegt de grote meerderheid bereid te zijn om gegevens te delen als dat voordelen oplevert. Bijvoorbeeld als daardoor file- en reistijd worden verminderd brandstof- en onderhoudskosten worden verlaagd, voertuigemissies afnemen of de prestaties van de auto worden verbeterd. Anonimiteit is dan wel een voorwaarde voor de helft van de ondervraagden.

Volgens de CEO van LeasePlan zou er eigenlijk een ‘neutrale server’ moeten komen voor alle autogegevens. Dat voorkomt dat er een ‘gegevensmonopolie’ ontstaat door automerken.

Alles bij de bron; AutomobielManagement


 

Artsen, ziekenhuizen en andere medici krijgen landelijke voorschriften over het uitwisselen van  gegevens over patiënten. Minister Bruno Bruins voor Medische Zorg wil dit regelen in de Wet Elektronische gegevensuitwisseling in de zorg. Het gaat om een raamwet. De uitgewerkte eisen wil hij later regelen in zogenoemde algemene maatregelen van bestuur die makkelijker te wijzigen zijn dan een wet.

Alles bij de bron; Volkskrant


 

In de app Whisper kunnen gebruikers anoniem bekentenissen en geheimen delen. De app is ook beschikbaar in Nederland.

Onafhankelijke onderzoekers ontdekten de database en lieten deze aan de krant zien. De onderzoekers konden bijna 900 miljoen gegevens inzien. Het gaat om gegevens van mensen die de app tussen 2012 en nu gebruikt hebben. 

De database bevat geen echte namen, maar koppelde de geheimen aan door gebruikers opgegeven leeftijden, etniciteiten, geslachten, geboorteplaatsen en locatiegegevens, schrijft The Washington Post. De journalist vond in de database eveneens gegevens van minderjarigen. Een zoekopdracht naar appgebruikers van vijftien jaar oud leverde 1,3 miljoen resultaten op.

"Dit heeft de maatschappelijke en ethische normen wat betreft de bescherming van kinderen op het internet ernstig geschonden", zegt een van de onderzoekers tegen de krant. Hij spreekt van "grove nalatigheid".

Alles bij de bron; NU


 

Bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn ze op zoek naar twee onbeveiligde externe harde schijven met daarop 6,9 miljoen gedigitaliseerde donorkeuzeformulieren. De schijven liggen niet in de kluis waar ze werden bewaard. 

De vermiste harde schijven bevatten kopietjes van ingescande formulieren waarop burgers hadden aangegeven of ze orgaandonor wilden zijn. Behalve hun donorkeuze staat op elk formulier algemene persoonlijke informatie, zoals voor- en achternaam, geslacht, geboortedatum, adresgegevens, burgerservicenummer en een handtekening.

De scans werden gemaakt in het kader van het digitaliseringsproject van het Donorregister. Het project liep vanaf 2011. Formulieren die tussen februari 1998 en juni 2010 op papier waren ingevuld en ingestuurd, werden gedigitaliseerd. Een kopie van de miljoenen bestanden werd opgeslagen op twee externe harde schijven.

Alles bij de bron; Computable


 

Verschillende populaire adblock- en vpn-apps hebben in het geheim gegevens van miljoenen mensen verzameld, zo claimt BuzzFeed News op basis van eigen onderzoek. Het gaat om Free and Unlimited VPN, Luna VPN, Mobile Data, en Adblock Focus die in de Google Play Store zijn en waren te vinden. Van Adblock Focus was ook een iOS-versie in de Apple App Store beschikbaar. 

De apps blijken van het analyticsbedrijf Sensor Tower te zijn. Gebruikers wordt echter niet verteld dat hun data naar dit bedrijf gaat. Het inlichtingenplatform van Sensor Tower wordt door ontwikkelaars, durfinvesteerders, uitgevers en andere partijen gebruikt om de populariteit, gebruikstrends en omzet van apps te volgen.

Wegens het overtreden van de regels waren eerder meerdere Sensor Tower-apps al uit de App Store verwijderd. Luna VPN is echter nog steeds te downloaden. 

Alles bij de bron; Security


 

ANPR-camera’s (Automatic Numberplate Recognition) die op honderden locaties in Nederland hangen registreren 135 miljoen kentekens per maand, zo heeft de politie vandaag bekendgemaakt. Naast de kentekens worden ook additionele gegevens opgeslagen, zoals locatie, tijdstip en foto van voertuigen.

Sinds 1 januari vorig jaar worden deze gegevens 28 dagen bewaard. Daarvoor werden kentekengegevens van weggebruikers die in geen enkel bestand voorkwamen onmiddellijk, of in ieder geval binnen 24 uur gewist. 

Sinds de nieuwe bevoegdheid van kracht werd hebben rechercheurs ongeveer 1100 keer kentekengegevens opgevraagd. "In een aantal gevallen heeft dit bijgedragen aan het – versneld – opsporen van verdachten", zo laat de politie weten. Er zijn 120 politiemensen opgeleid en door de minister geautoriseerd om de database te doorzoeken. Het Openbaar Ministerie moet voor elke bevraging toestemming geven en bestuurders die op de opgevraagde foto te zien zijn worden onherkenbaar gemaakt.

ANPR

Alles bij de bron; Security


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha