Winkeliers gebruiken een geautomatiseerd systeem dat prijzen per uur kan aanpassen. De grootste webwinkels in Nederland nemen die zogeheten dynamic pricing-diensten af van Omnia Retail. Omnia volgt voor hen de prijsontwikkeling via vergelijkingssites, als beslist.nl, Kieskeurig.nl, Tweakers.net en Hardware.info. Daarbij geeft Omnia ook de rangorde van de aanbiedingen door.

Antoine Brouwer introduceerde destijds bij MediaMarkt de digitale kaartjes die door prijsdata van Omnia werden gevoed. MediaMarkt was de daarmee eerste in Europa. Waar online prijzen per uur veranderen, gebeurt dat in de winkels na sluitingstijd. Bij Fonq bijvoorbeeld gebruiken ze Omnia om prijzen zes keer per dag te veranderen. Daarnaast ‘schraapt’ Fonq met spiders informatie over voorraden bij concurrenten bij elkaar...

...Om te kijken welke prijsstrategie het beste werkt, kunnen winkeliers groepen consumenten een verschillende aanbieding doen. Prijsdiscriminatie of personal pricing ligt echter gevoelig. De techniek is er, maar winkels zijn huiverig omdat consumenten zich snel gemanipuleerd voelen.

Amazon probeerde het tijdelijk in 2000 door kennelijk geïnteresseerde – want terugkerende – klanten een hogere prijs voor dvd’s te vragen. Als je de cookies weggooide die eerder bezoek hadden vastgelegd, zakte de prijs weer.  Er zijn ook gevallen bekend waar sites andere prijzen bieden als je op een smartphone inlogt of vanaf een ander adres.

Hoewel klanten meestal negatief reageren, dringt personal pricing door in het dagelijks leven. De bonuskaart van Albert Heijn geeft klanten persoonlijke bonusaanbiedingen op producten die ze vaker kopen. Er zijn tankstations waar je ’s ochtends goedkoper kunt tanken dan ’s avonds en sportscholen die korting geven in de ochtend en ook de NS doet zoiets met reizigers in daluren.

Joost Poort en Frederik Zuiderveen Borgesius van de Universiteit van Amsterdam onderzochten vorig jaar in hoeverre de nieuwe Europese privacyregels prijsdiscriminatie toestaan. Als je persoonlijke gegevens – of het nu je IP-adres is of je postcode – gebruikt worden om prijzen te veranderen, moet de winkelier je daarvan op de hoogte stellen.

In nieuw onderzoek constateren ze dat consumenten minder moeite hebben met prijsdiscriminatie in de vorm van kortingen. Dat verklaart de populariteit van kortingcoupons waarmee webwinkels een persoonlijk tintje aan hun prijzen kunnen geven, zonder dat het zichtbaar is voor ‘buitenstaanders’.

Alles bij de bron; NRC

Update; 

Allemaal dezelfde bestemming, toch een andere prijs. Je vliegticket is het toppunt van dynamic pricing. Bijna elke passagier aan boord betaalt een ander bedrag voor hetzelfde product – een reis van A naar B.

In een gemiddelde economy-klasse zitten al snel vijf of zes tariefgroepen – al dan niet met extra’s als een voorkeurstoel, extra bagage of een maaltijd.

Het levert frustraties op bij het boeken van een vlucht. Je ziet de prijs snel veranderen, zonder duidelijke oorzaak. Passen ‘ze’ de tarieven aan terwijl je zit te surfen? Of omdat je zit te surfen? En waarom zie je op een andere computer vaak een andere prijs voor hetzelfde ticket?

Alles bij de bron; NRC


 

Kredietbeoordelaars meten de financiële gezondheid van miljoenen Nederlanders en honderdduizenden bedrijven. Hun scores bepalen mede of je in aanmerking komt voor een telefoon- of energieabonnement, een lening, creditcard of hypotheek. Ook zodra je iets op afbetaling koopt, wordt voorspeld hoe groot de kans is dat je niet betaalt.

In de buitenwereld domineren negatieve verhalen over kredietbeoordelaars. Afgewezen worden is vervelend. Het beklemt dat instanties persoonlijke data verzamelen die op kritieke momenten tegen je gebruikt worden. Al los je een betaalachterstand op, de ‘negatieve registratie’ achtervolgt je nog vijf jaar. En fouten corrigeren duurt lang – waardoor mensen een hypotheek of droomhuis mis kunnen lopen.

De werkwijze van de kredietbeoordelaars verschilt. Hoe toetsen ze? Om te kijken welke formules ze toepassen, vroeg ik mijn gegevens op bij vier ervan – BKR, Experian, Focum en Dun & Bradstreet (voor bedrijven) – en ging op bezoek voor uitleg.

Alles bij de bron; NRC


 

Een Duitse rechtszaak uit 2016 waarbij een online modewinkel veroordeeld werd omdat ze met het plaatsen van een facebook like button op hun site de EU Data Protection Directive, vorig jaar vervangen door de AVG, geschonden hadden leidt nu tot een Europees debat over mogelijke privacy schending door social media widgets. De modewinkel is met hulp van facebook in beroep gegaan tegen de uitspraak en de behandelende Duitse rechtbank heeft nu advies gevraagd aan het Europese Hof van Justitie in deze zaak. Daar wordt nu gedebatteerd of het verzamelen van gegevens als IP-adres en type browser door widgets als de like button in strijd is met de huidige AVG.

De vraag die daarbij met name beantwoord moet worden is wie er verantwoordelijk is voor het verzamelen van de betreffende data...

...De zaak heeft betrekking op de DPD van 1995 in de EU en niet op de AVG (GDPR), die er eerder dit jaar van kracht ging als opvolger van de wet uit 1995. De nieuwe AVG is wel gebaseerd op een aantal elementen van de DPD. De verwachting is dan ook dat de uitspraak of aanbevelingen van het Europese Hof van Justitie in deze Duitse beroepszaak van grote invloed zullen zijn op toekomstige uitspraken in vergelijkbare zaken. Een uitspraak van dit hof uit juni 2018 oordeelde al dat eigenaren van facebook fanpagina's samen met facebook zelf verantwoordelijk zijn voor de bescherming van gebruiksgegevens. Ze zijn ook verplicht om die gedeelde verantwoordelijkheid aan alle bezoekers, lid van facebook of niet, duidelijk te maken.  

Alles bij de bron; TelecomPaper


 

Minister Bruins kondigt de grootste ict-verbouwing aan sinds de sof met het Elektronisch Patiëntendossier. Het kabinet gaat ziekenhuizen, huisartsen, apothekers en alle andere zorgverleners wettelijk verplichten patiëntengegevens op dezelfde manier digitaal met elkaar te delen...

...Het kabinet gaat nu digitale gegevensuitwisseling over patiënten verplicht stellen. Wel moeten patiënten altijd toestemming geven voor het delen van hun medische gegevens – vooral op dit punt sneuvelde het Elektronisch Patiëntendossier. Het is nooit onderzocht hoeveel medische fouten worden gemaakt vanwege ict-problemen. 

Zorgverleners moeten van het ministerie ook afspraken maken over de ‘taal’ waarin zij medische gegevens vastleggen. Nu is het bijvoorbeeld zo dat de huisarts dezelfde soort gegevens anders registreert dan de fysiotherapeut. Zo betekent de afkorting ‘BB’ voor een fysiotherapeut ‘bovenbeen’ en voor een huisarts ‘bovenbuik’.

Alles bij de bron; NRC


 

Overal lees ik dat ‘personalised medicine’ de toekomst is. Ook bij mijn vakgebied orthopedie doet dit fenomeen van personalisering zich gelden. Alles draait om de juiste data; persoonlijke gegevens van patiënten die door commerciële partijen worden gebruikt.

Dat stelt mij voor een dilemma. Die dataverzameling doet namelijk denken aan bedrijven als Facebook, Google, Amazon en Uber. Zij verdienen aan de data die de eigen klanten aanleveren.

Terug naar de personalised medicine en de implantaten. Persoonlijke data van patiënten zijn de voedingsbodem voor algoritmes in de zorg. Maar van wie zijn al die data? Van de patiënten, de ziekenhuizen of de leveranciers? Laatstgenoemden worden dan de nieuwe dataplatforms. Zij willen dat de gegevens van een patiënt exclusief voor het eigen platform beschikbaar zijn en dan worden ziekenhuizen en patiënten voor de ontwikkeling van algoritmes bij personalised implantaten helemaal afhankelijk van de nieuwe databeheerders.

Ik snap dat dit een fantastisch model is en ook ik wil dat personalised medicine verder wordt ontwikkeld. Maar eerst dient het eigenaarschap van de data te worden opgelost.... Uiteraard moet alle patiëntendata conform de eisen in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) worden behandeld. Zeker waar het gaat om persoonlijke patiëntgegevens is het van groot belang dat de privacy gewaarborgd is...

...Conclusie? Medische data moet op een veilige manier beschikbaar worden gesteld om de zorg te innoveren. Concentreer de data dus niet uitsluitend bij de leveranciers, want monopolisering van zorgdata is onwenselijk. Echte innovatie ontstaat op het grensvlak tussen wetenschap, samenleving en bedrijven. En nooit vanuit een van die drie alleen. Ik pleit voor een gezamenlijke actie van leveranciers, patiëntvertegenwoordigers, ziekenhuizen en artsenverenigingen. Opdat wij niet, zoals in de virtuele facebookwereld, wakker worden in een werkelijkheid waarin slechts enkele spelers het spel blijvend beheersen.

Alles bij de bron; NRC


 

Privacy First stapt naar de rechter om te voorkomen dat automatisch verzamelde kentekens vier weken lang bewaard mogen worden.

Met de stap wil de organisatie voorkomen dat de wet die dit mogelijk maakt op 1 januari 2019 in werking treedt. De Eerste Kamer ging in november 2017 akkoord met de wet, nadat de Tweede Kamer een jaar eerder al instemde. 

De kentekengegevens worden verzameld met automatische nummerplaatherkenning (ANPR) en de registratie mag alleen op de openbare weg plaatsvinden. Privacy First was in eerste instantie al kritisch, maar onderneemt nu de stap naar de rechter omdat de overheid donderdag aankondigde dat de wet in 2019 van kracht gaat.

Alles bij de bron; NU


 

De KNVB is allang niet meer zomaar een sportbond. Bijna ongemerkt is onze nationale voetbalbond de afgelopen jaren uitgegroeid tot een serieuze data-onderneming. Maar liefst 3,6 miljoen mensen - één op de vijf Nederlanders - maken onderdeel uit van de database van de KNVB.

Alle leden van de voetbalbond staan in die database. Daarnaast nog miljoenen Nederlanders die op enigerlei wijze hun gegevens hebben verstrekt aan de KNVB de afgelopen jaren. Zij worden digitaal gevolgd en kunnen benaderd worden voor marketingacties door 3e partijen...

...Op hetzelfde moment groeit de ledenadministratie van de KNVB uit tot een heuse database. Ook hierbij speelt Jean-Paul Decossaux, de nieuwe manager commerciële zaken, een sleutelrol. Al in 2002 heeft hij - nog als consultant van Da Vinci Groep - de KNVB geholpen met het opzetten van dochterbedrijf Sportlink Services. Via Sportlink kunnen de bond en alle aangesloten voetbalverenigingen hun ledenadministratie online gaan bijhouden.

Bijkomend voordeel: de KNVB beschikt voortaan eenvoudig over de gegevens van alle ruim 1 miljoen Nederlanders die lid zijn van een voetbalclub. Met die gegevens valt geld te verdienen: ze worden (tijdelijk) doorverkocht aan commerciële partijen...

...Privacy-experts zetten ernstige vraagtekens bij deze aanpak. "Wat mij betreft kan dit echt niet door de beugel", zegt directeur Hans de Zwart van Bits of Freedom, een organisatie die opkomt voor digitale burgerrechten. "Dit is niet hoe je met je leden omgaat. Je zou er moeten zijn voor je leden, en dat betekent dat je honderd procent transparant bent in wat je doet. Je moet een goede reden hebben om gegevens te bewaren en ook precies uitleggen wat je met die data doet."

Dat de KNVB zich beroept op de instemming van de ledenvergadering, is volgens De Zwart onvoldoende. "Bij persoonsgegevens gaat het altijd over het individu. Iemand anders kan geen toestemming geven voor mij."

Alles bij de bron; NOS


 

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) doet onderzoek naar de verkoop van persoonsgegevens door sportbonden. De tennisbond KNLTB is onderwerp van het onderzoek. De AP deze gegevens van zijn leden heeft doorverkocht voor commerciële doeleinden, zonder dat zij daarvan op de hoogte werden gesteld.

Onder de privacywet AVG, die in mei van kracht is gegaan, is het niet toegestaan om de gegevens, zoals namen en adressen, zonder toestemming te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze oorspronkelijk zijn verzameld. 

De KNLTB erkent dat de bond het onderwerp van het onderzoek is. In november werd al bekend dat een lid van de bond een kort geding wilde aanspande vanwege de plannen om persoonsgegevens te verkopen. Dat resulteerde onlangs in een schikking.

Alles bij de bron; NU


Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha