Het SyRI-onderzoek in de Haarlemse buurt Schalkwijk is gestaakt, zo laat de gemeente desgevraagd weten. Het Ministerie van Sociale Zaken heeft het onderzoek afgelopen maart stopgezet omdat het niet meer binnen de wettelijke termijnen kon worden uitgevoerd. 

Volgens de aankondiging van het onderzoek zouden gegevens uit de bestanden van de gemeente, de Belastingdienst, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Immigratie- en Naturalisatiedienst en de Inspectie SZW worden gekoppeld en vergeleken op “onwaarschijnlijke combinaties van gegevens”, die volgens de risico-analyse van SyRI kunnen duiden op uitkeringsfraude, belastingfraude, illegale bewoning en bebouwing, illegale bedrijfsactiviteiten en tot slot overlastgevende situaties en daarmee samenhangende misstanden.

Volgens de gemeente Haarlem is het onderzoek stopgezet voordat er gegevens tussen de deelnemende partijen werden uitgewisseld. De risico-analyse waarmee uit de gekoppelde data risicomeldingen over burgers of adressen worden gegenereerd, is daarmee achterwege gebleven. Er zijn dus geen burgers uit de Haarlemse wijk in het Register Risicomeldingen van SyRI opgenomen...

...Sinds de werkwijze van het Systeem Risico Indicatie vastligt in de wet, vinden er opvallend minder onderzoeken plaats dan in de jaren ervoor, toen de inzet van SyRI zonder wettelijke basis plaatsvond. Een onderzoeksrapport van de WRR meldt dat in de periode 2010-2014 21 SyRI-onderzoeken werden uitgevoerd; sinds de wettelijke invoering eind 2014 zijn er in diezelfde tijdspanne slechts 5 SyRI-onderzoeken gestart, waarvan er 2 (Haarlem Schalkwijk en Rotterdam Afrikaanderwijk) voortijdig zijn gestopt en 1 (Rotterdam Bloemhof & Hillesluis) al sinds oktober 2018 stil ligt.

Alles bij de bron; BijVoorbaatVerd8


 

Websites waarop mensen hun gezondheidsklachten onderzoeken, overtreden massaal de regels voor cookies. Advertentienetwerken, zoals die van Google, verrijken hiermee hun gebruikersprofielen...

...Googelen, klikken en scrollen is anoniem, denken zij. Maar volgens nieuw onderzoek van de Consumentenbond, uitgevoerd door de specialisten Peter Kulche en André van Zwet, is die anonimiteit betrekkelijk. Uit een technische analyse bleek: bijna de helft van deze sites plaatst direct één of meer advertentiecookies op je computer, tablet of smartphone. Dus nog voordat je toestemming kunt geven. Zo’n ‘commerciële trackingcookie’ registreert je apparaat, je locatie én je klikgedrag. Daarmee kan een online profiel van je worden gemaakt of verrijkt, geëxploiteerd door enorme, vaak Amerikaanse advertentienetwerken. 

Programmatic display advertising, zoals deze vorm van adverteren heet, is de standaard geworden. Bedrijven die reclame willen maken, mailen niet meer de beheerder van een website, maar bieden hun advertentie aan bij Google Ads. In dat programma kunnen zij hun doelgroep selecteren op basis van vele kenmerken, zoals interesses, beroep, intenties, inkomsten, geslacht en locatie. Facebook biedt een soortgelijke dienst aan. Mensen die volgcookies accepteren, voeden dus de databases van deze advertentienetwerken en staan toe dat anderen verdienen aan hun internetgeschiedenis.

Alles bij debron; NRC


 

Apple staat bekend als een sterk voorvechter voor privacy van zijn klanten. Het is dan ook hoogst opmerkelijk dat tegen het bedrijf een collectieve rechtszaak is aangespannen wegens het verkopen van gegevens van zijn klanten.

Volgens de aanklacht beschuldigen klanten uit de staten Rhode Island enMichigan Apple ervan persoonlijke luisterinformatie van zijn klanten te verkopen zonder toestemming. Men beweert in het proces dat iemand een lijst met iTunes-klanten kan kopen, die aan een aantal vereisten voldoen. Zo kan bijvoorbeeld een lijst worden gekocht van mensen die een universitaire opleiding hebben genoten, een jaarinkomen boven de 80.000 dollar hebben en die country-muziek hebben gekocht in de iTunes Store. Zo’n lijst zou al te koop zijn voor ongeveer 136 dollar per duizend vermelde klanten.

De datum van de rechtszaak die in Californië worden gehouden onder de naam Wheaton vs. Apple inc. is nog niet bekend. Ook heeft Apple nog geen reactie gegeven op de aanklacht.

Alles bij de bron; OneMoreThing


 

Bits of Freedom wil dat de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek start naar de online advertentieveilingen die van real time bidding (RTB) gebruikmaken. Hierbij wordt advertentieruimte op websites via een geautomatiseerde veiling verkocht aan adverteerders.

Elke keer dat iemand een website bezoekt en een gerichte advertentie te zien krijgt, worden gegevens over wat hij of zij leest of bekijkt naar bedrijven gestuurd. Dit worden ook "bid requests" genoemd. Advertentiebedrijven versturen deze gegevens naar tal van bedrijven om zo adverteerders te laten bieden om advertenties aan bezoekers te tonen. Bedrijven kunnen zo gericht adverteren.

Bid requests kunnen allerlei persoonlijke informatie bevatten, zoals hetgeen dat de bezoeker leest of bekijkt, locatiegegevens, informatie over het gebruikte apparaat, uniek tracking-ID en ip-adres. "Een groot probleem is dat er nauwelijks zicht of controle is op wat er vervolgens met al die persoonsgegevens gebeurt. Of alle partijen die op deze manier gegevens ontvangen hier ook op een correcte manier mee omgaan is nauwelijks te controleren", stelt Bits of Freedom.

Soortgelijke verzoeken worden vandaag ingediend bij de toezichthouders in België, Luxemburg en Spanje. Eerder werden privacytoezichthouders in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Polen gevraagd om op te treden.

Alles bij de bron; Security


Het OM test in de komende maanden de inzet van slimme camera's langs de A28 bij Amersfoort . Het doel is om kentekens vast te leggen van automobilisten die rode kruizen boven de snelweg negeren.

De camera's zijn slim in die zin dat ze het rode kruis van borden onder verschillende hoeken herkennen, vertelt Marloes van Kessel van het OM. "De bedoeling is dat de camera's op verschillende plekken opgesteld kunnen worden zodat ze vanuit verschillende hoeken de rode kruizen moeten kunnen herkennen, ook als die tijdelijk bij wegwerkzaamheden aanwezig zijn. Daarnaast ziet de camera als en zo ja om wat voor voertuig het gaat en maakt deze zowel een foto als een video-opname. Op de beelden zijn de auto's om die van de overtreder heen geblurred." Volgens Van Kessel is er ondersteuning voor kentekenherkenning: daar stelt de camera op scherp.

Het Openbaar Ministerie en Rijkswaterstaat gaan de camerabeelden van 27 mei tot en met 1 juli uitlezen.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Google blijkt bij te houden wat gebruikers kopen door e-mails te scannen en aankopen onder te brengen op een aparte webpagina. Deze is weliswaar alleen in te zien door de gebruiker, maar de gegevens lijken verzameld te worden zonder goedkeuring van de gebruiker.

Gebruikers kunnen hun eigen aankopen inzien op de webpagina ‘Purchases’ of ‘Aankopen’. De gegevens worden automatisch gescand uit e-mails in Gmail, en vervolgens in een lijst gezet. Het lijkt dus een functionaliteit te zijn die door Google doelbewust is ingebouwd, maar vooralsnog geen aandacht heeft gekregen...

...Overigens is het wel mogelijk om aankopen te verwijderen uit de lijst, maar daarvoor moet je de e-mail met de gegevens ook verwijderen. Dat is niet evident als je die e-mail wilt bijhouden voor je administratie of als garantiebewijs. Er is bovendien geen functie om meerdere items tegelijkertijd te verwijderen. Ook hoe de functie volledig uitgezet kan worden, blijkt niet uit de informatie die Google online heeft gezet. 

Wil je de lijst toch wissen? Dan moet je handmatig alle e-mails verwijderen die Google gebruikt om je aankopen te registreren. Zo doe je het;

Ga naar ‘Aankopen’. Klik op de aankoop die je wilt verwijderen en klik op het volgende scherm op ‘Aankoop verwijderen’. Daarna word je doorgestuurd naar de e-mail in je Gmail-inbox. Verwijder tot slot de e-mail door op het vuilbakje bovenaan te klikken. Herhaal het proces voor elke aankoop die je wilt wissen.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

Wie een kapper in de buurt zoekt, wil weten hoe laat de trein naar Den Helder vertrekt of een kinderfeestje organiseert kan al bijna niet om de techbedrijven heen: Grote kans dat Google de weg naar een nieuw kapsel wijst, een app op de telefoon de treinreis plant en WhatsApp de cadeauwensen van dochterlief doorgeeft. En dat vrienden en familie de foto’s van het feestje uiteindelijk op Facebook zien...

Reuzehandig dat technologie dit mogelijk maakt, maar het heeft ons bijna ongemerkt ook in de armen van een handvol techgiganten gedreven. Maar dat heeft ook een keerzijde, stelt Mekić. „Google en Facebook zijn beursgenoteerde bedrijven en moeten ook geld verdienen. Veel van die inkomsten komen uit advertenties. En om gebruikers relevante advertenties te kunnen tonen, hebben ze privé-gegevens nodig." 

„Ze maken profielen van je. Hoe meer ze van je weten, hoe meer je waard bent. Dat wordt praktisch al gebruikt door adverteerders. Er zijn naast Google en Facebook allemaal ’tussenbureaus’ actief op het internet die precies hetzelfde doen, maar waar je nog nooit van hebt gehoord. Ze komen echt heel veel te weten: over je etniciteit, je religie, je seksuele voorkeur, je inkomen. Omdat alles wordt gevolgd en opgeslagen.”

Alles bij de bron; Telegraaf


 

De bekendste spionagekapitalist is Facebook. Sinds de opkomst van internetreuzen is privacy niet meer vanzelfsprekend. Dataverzameling is gemeengoed, en dat dat zomaar kan, daar is uiteraard niet iedereen het mee eens. Hoogleraar Shoshanna Zuboff schreef daarover het het boek The Age of Surveillance Capitalism. Rens van der Vorst vat het voor je samen...

...Spionagekapitalisme is een vorm van kapitalisme waarbij mensen bespied worden vaak zonder dat ze daar bewust van zijn. Dit bespieden leidt tot een dataverzameling. Er wordt data verzameld over wat mensen ‘doen’ (posten, liken, kijken, klikken, zoeken, etc..). Dat is de ‘eerste laag’.

Maar er wordt ook data verzameld over hoe mensen dat doen (waar, hoe vaak, met wie, op welke toon, met een filter of zonder, hoe lang, wanneer, etc..). Dat is de schaduwlaag. En die is pas echt waardevol. Met de data uit de eerste laag en de schaduwlaag samen kun je gedrag voorspellen en die voorspelling verkoopt de spionagekapitalist aan zijn klanten: bedrijven of organisaties die ook weer iets willen verkopen. Zeep of een idee. De spionagekapitalist verkoopt daarmee zekerheid...

...Spionagekapitalisten verzamelen data en hanteren daarbij steeds hetzelfde patroon. Het begint met een strooptocht. Pakken wat je pakken kan. Zo snel mogelijk. Zo breed mogelijk. Tot mensen doorkrijgen wat je aan het doen bent. Daarna ga je tijdrekken. Rechtszaken. Rookgordijnen opwerpen. Negeren. De schuld geven aan bugs. Je weet, democratie maakt weinig kans tegen een machtige spionagekapitalist. Je wacht tot er gewenning optreedt. Het publiek gebruikt je diensten. Raakt er aan gewend. Kan misschien wel niet meer zonder. Daarna komt fase 3: aanpassing. Je past je een beetje aan. Er wordt beleid aangescherpt. Beterschap beloofd. Hier en daar wat zaken écht verbeterd. Maar nooit de zaken die van fundamenteel belang zijn voor de spionagekapitalist. En tenslotte verandert de spionagekapitalist van richting. Er wordt een nieuw verhaal verteld, voortgebouwd. Nieuwe data verzameld.

Videoboodschap Shoshanna Zuboff

Lees alles bij de bron; EMerce 


 

Subcategorieën

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha